باید و نباید های لنت ترمز

لنت ترمز از جمله قطعات مهمی در خودروهاست که همیشه باید مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت نیاز تعویض شود. یه نقل از کیاسرویس1 لنت ترمز به دلیل اینکه دائما در معرض اصطکاک قرار دارد به مرور زمان فرسوده شده و از بین می رود. شاید دلیل ایجاد اصطکاک را بدانید، وقتی که راننده‌ ای با موانعی روبرو می شود و یا اینکه قصد دارد خودرو را متوقف سازد پای خود را بر روی پدال ترمز فشار می دهد این فشار به عنوان عاملی برای ایجاد اصطکاک بین لنت ترمز و چرخ دیسکی و یا کاسه ای شناخته می شود.

لنت ترمز با کیفیت چه مزایایی دارد؟

لنت ترمز های با کیفیت نه تنها هزینه های تعمیر را به میزان زیادی کاهش می دهند بلکه ایمنی سرنشینان خودرو را نیز تا حد قابل توجهی تضمین می کنند. استفاده از لنت ترمزهای اصلی در مواردی مانند لنت ترمز سراتو سایپا و انواع  لنت ترمز کیا و هیوندا به میزان زیادی اطمینان خاطر لازم را به رانندگان این خودورها می دهد، به این جهت که کارایی مناسبی در شرایط مختلف دارد.

لنت ترمز خودرو چگونه کار می کند؟

تمامی خودروهای سبک مجهز به سیستم ترمز دیسکی یا کاسه ای در هر چهار چرخ هستند. سیستم ترمز از سه جز اصلی ساخته شده است که شامل یک دیسک یا همان روتور ترمز، یک مجموعه پیستون هیدرولیک و یک جفت لنت ترمز مجهز است.

لنت های ترمز از مواد ایجاد کننده اصطکاک ساخته شده اند. هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، پیستون های هیدرولیک لنت های ترمز را به دو طرف صاف روتور ترمز فشار می دهند و اصطکاک کافی برای توقف خودرو ایجاد می شود.

در فرایند ترمز گیری، لنت ها و روتورها با هر بار اعمال ترمز اندکی فرسوده می شوند. این فرسودگی به مرور بر قدرت توقف وسیله نقلیه شما تاثیر می گذارد. از این رو سریعا باید آنها را جایگزین نمود.

در خودرو های سنگین تر، همانند شاسی بلندها تاثیر لنت خیلی بیشتر است. به دلیل وزن بالا نیروی وارده به لنت ها چندین برابر می باشد. در مواردی همچون لنت ترمز جلو اسپورتج و لنت ترمز توسان 2014 تاثیر لنت بسیار بالاست و به همین دلیل لنت ترمز به سرعت مصرف می شود

 

انواع لنت ترمز

در حال حاضر انوع مختلفی از لنت های ترمز با مدل های متنوع در سطح بازار وجود دارد اما شاخص ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

نیمه فلزی

لنت های ترمز نیمه فلز، رایج ترین لنت های ترمز هستند که در حدود 30 الی 65 درصد آن از فلز است. مواد دیگری که در این لنت ترمزها استفاده می شود شامل پشم فولادی، سیم و مس است. چنین لنت هایی بیشتر برای خودروهای مسابقه ای و خودروهایی که سرعت در آنها در اولویت است مورد استفاده قرار می گیرد.

لنت ترمز سرامیکی

استفاده از لنت ترمز سرامیکی برای بسیاری از خودروهای معمولی مرسوم است. زیرا در هر ترمزی که گرفته می شود گرمای ایجاد شده را به راحتی دفع می کند از این رو بهترین عملکرد را دارد.

لنت ترمز غیر آزبست

همانطور که از نام آن پیداست اغلب از مواد ارگانیک ساخته شده است. این نوع لنت های ترمز، از موادی مانند فیبر، کولار و سلولز ساخته شده اند و در هنگام ترمز کاملا بی صدا هستند.

لنت ترکز کم فلز

در تولید این نوع لنت های ترمز، درصد ناچیزی از فلز در ساختار آنها استفاده شده است. از این رو عمر آنها طولانی تر اما در هنگام ترمز صدای بلندتری دارند.

7016a427-b840-4372-83b8-43261723cec0.jpg (720×405)

چه زمانی باید لنت ترمز را تعویض کرد؟

به طور متوسط لنت ترمز باید هر 25 هزار کیلومتر تعویض شود. با این حال به طور دقیق نمی توان گفت که لنت ترمز را باید در چه مسافتی تعویض کرد. البته باید گفت که شرایط و سبک رانندگی نیز تاثیر بسزایی در افزایش طول عمر لنت ترمز دارد.

باید توجه داشته باشید که وقتی لنت ترمز فرسوده شده است، با علایم جزئی می توان فهمید که زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

1- جیرجیر یا جیغ از ترمز

اگر لنت های ترمز فرسوده و عمر مفید خود را طی کرده باشند با علایمی مانند جیرجیر یا صدای جیغ نازک از چرخ متوجه می شوید که باید لنت های ترمز را تعویض کنید. صدای جیغ ناشی از لنت ترمز به دلیل فرسودگی لنت ها است که به گوش می رسد. اگر به موقع تعمیر نشوند باعث آسیب رساندن به دیسک و یا کاسه ای چرخ می شوند.

2- صدای ساییده شدن در هنگام ترمز

اگر حین رانندگی پای خود را روی پدال ترمز فشار دهید. صدای ساییده شدن را خواهید شنید. برخی از لنت های ترمز دارای نشانگرهای فلزی هستند که در هنگام اتمام لنت ترمز صدای دلخراشی را ایجاد می کنند.

3- لرزش هنگام ترمز

زمانی که پا را روی پدال ترمز فشار می دهید، خودرو دچار لرزش می شود. البته اگر دیسک و یا کاسه ای چرخ نیز تاب برداشته باشد چنین لرزشی را احساس خواهید کرد.

4- طولانی شدن مدت زمان توقف

هنگامی که ترمز می گیرد مدت زمان زیادی طول می کشد تا خودرو متوقف شود. البته در این مورد نمی توان گفت که تنها لنت ترمز شما فرسوده شده است. به عنوان مثال اگر روغن ترمز کم شده باشد و یا نشتی در روغن ترمز وجود داشته باشد به احتمال زیاد در هنگام ترمز، خودرو دیر هنگام متوقف خواهد شد.

5- چراغ نشانگر ترمز روشن می شود

بسیاری از خودروها دارای چراغ هشدار دهنده اتمام لنت ترمز هستند که بر روی داشبورد خودرو روشن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید