بوت‌استراپ کردن استارتاپ هوش مصنوعی

سرمایه نگیر، خودت بساز

وقتی پول سرمایه‌گذاری می‌گیری، سرمایه‌گذارا همه چی رو تعیین می‌کنن: از استراتژی و محصول بگیر تا طرز فکرت. این ممکنه برای چیزی که داری ارائه می‌دی بهترین نباشه، خصوصا تو حوزه هوش مصنوعی. به همین خاطر من پیشنهاد می‌کنم استارتاپ هوش مصنوعیت رو خودت بسازی؛ بدون دخالت هیچ‌کس.

تو این روزا که گیر آوردن سرمایه سخته، خودکفایی می‌تونه یه مزیت رقابتی حساب بشه. سه تا نکته هست که باید روشون تمرکز کنی تا بتونی استارتاپت رو بدون کمک کسی بسازی.

مشکل خاص رو حل کن

خودکفایی نیاز داره که مشتریاتو تو ساخت نقشه راه محصولت دخیل کنی. اینجوری می‌تونی کسب‌وکار، مشکلات و نقاط کور مشتریاتو خوب بفهمی. ولی مهم‌تر از اون، می‌تونی روی یه مشکل خاص تمرکز کنی.

وقتی فهمیدی باید چه مشکلی رو حل کنی، ببین مشتریات چه قابلیت‌هایی تو زمینه داده دارن و آیا داده لازم برای حل مشکل رو دارن یا نه. بعد یه سیستم بازخورد از کاربر بساز تا بتونی محصول رو تست کنی، هوش مصنوعی رو آموزش بدی و خروجی دلخواه‌تو بگیری.

یه روش چابک بهت کمک می‌کنه کیفیت خروجی رو بررسی کنی و بفهمی چی باید تغییر کنه. اینجوری چرخه بازخورد هم سرعت می‌گیره و الگوریتم سریع‌تر یاد می‌گیره و بهتر میشه.

یه سازمان باید از نظر داده‌ای توسعه‌یافته و بالغ باشه تا بتونه یه پلتفرم هوش مصنوعی رو مدیریت کنه. پس قبل از اینکه به چگونگی دریافت داده فکر کنی، ببین داده‌های مشتری چه فرمتی داره. داده از یک یا چند منبع میاد؟ تکراری هم هست؟

کیفیت داده‌ها و منابع داده رو بررسی کن. اگه مشتری داده تمیز داشت، می‌تونی API بسازی تا داده رو قبول کنه و با فرمت کردنش برای هوش مصنوعی ازش استفاده کنی.

از خودت بپرس داری تکنولوژی رو برای یه کاربرد واقعی که شرکت‌ها نیاز دارن می‌سازی یا نه؟ و اینکه داری همه پولو صرف ایجاد ارزش برای محصول، مشتری و تیم می‌کنی یا نه؟

هرچی زودتر بتونی یه محصولی ارائه بدی که مشتری‌ها حاضر باشن پول کاملشو بدن، زودتر کسب‌وکار داری.

از وضعیت خودکفایی برای جذب استعداد استفاده کن

جذب و نگه داشتن استعداد یه مهارت به حساب میاد. رقابت برای بهترین توسعه‌دهنده‌های دنیا زیاده، پس باید بتونی چشم‌اندازت رو خوب توضیح بدی و اونا رو قانع کنی، چون یه استارتاپ خودکفا هیچ‌وقت منابع گوگل، متا یا اوپن‌ای رو نداره.

درسته که نمی‌تونی مثل مایکروسافت حقوق بدی، ولی به عنوان یه استارتاپ خودکفا، نقاط قوت دیگه داری. به کاندیداها فرصت تاثیرگذاری، نفوذ و تصمیم‌گیری تو نقشه راه رو بده. بذار با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها نوآوری کنن و پیشرو باشن.

شاید تو زمینه حقوق و برند غول‌های تکنولوژی ازت جلو باشن، ولی تو به عنوان یه استارتاپ می‌تونی یه بسته خیلی متفاوت و گسترده به توسعه‌دهنده‌ها پیشنهاد بدی: ترکیبی از سهام، تکنولوژی، دسترسی و آزادی که می‌تونه برای آدمایی که تو یه استارتاپ خودکفا موفق می‌شن ارزشمند باشه.

وقتی مهندسایی با مهارت‌های فنی قوی پیدا کردی، تشویقشون کن تو همه تکنولوژی‌ها مشارکت کنن و بهشون کمک کن تبدیل به یه توسعه‌دهنده فول‌استک بشن. اگه کسی از اول توسعه‌دهنده بک‌اند بوده، بهش کمک کن دانش لازم برای درک فرانت‌اند و تعاملش با تیم UI/UX رو هم پیدا کنه.

مهم مکان نیست، مهم استعدادیه. این فکر که بهترین استعدادها تو شعاع یک ساعتی دفتر کار زندگی می‌کنن، ساده‌لوحانه‌ست. تیم‌های توزیع‌شده مد روز ۲۰۲۳ هستن. بهترین توسعه‌دهنده برای شرکتت ممکنه نروژ زندگی کنه و توسعه‌دهنده بک‌اند تو ژاپن باشه. این استعدادها رو پیدا کن و متحدشون کن.

تو هر گروه یه لیدر قوی داشته باش و این گروه‌ها رو به همدیگه تبدیل به یه تیم کن. خیلیا اشتباه می‌کنن و محصول رو تو سیلوها توسعه می‌دن. اشتباه و نقاط کور وقتی ایجاد می‌شن که آدم‌ها تو خلأ کار کنن.

از اولین خط کد به امنیت فکر کن

داری با داده‌های مردم کار می‌کنی، پس امنیت خیلی مهمه. امنیت با این شروع میشه که مطمئن شی معماری پلتفرمت حریم خصوصی داده هر مشتری رو حفظ می‌کنه.

نمی‌تونی کل پلتفرمت رو بر اساس یه دیتابیس بسازی، چون منجر به ترکیب داده‌ها میشه. معماریت باید بخش‌بندی، مجوز، ساختار و فایروال داشته باشه. درواقع، جدول زمانی توسعه‌دهنده باید بر اساس این لایه‌های امنیتی ساخته بشه.

مشتریات ممکنه به عنوان بخشی از پروسه تایید، خودشون هم حسابرسی امنیتی انجام بدن. باید با تمرکز روی امنیت از همون اول، استانداردها، توافقنامه‌های سطح خدمات و پروتکل‌های اونا رو پاس کنی.

درست انجام دادن این اصول اولیه اینه که بتونی با مشتریایی کار کنی که چک‌های بزرگ می‌نویسن. باید هوش مصنوعیت رو برای یه شرکت بزرگ بسازی؛ نه با لایه‌های سنگین، بلکه با دانستن اینکه امنیت مهم‌ترین نکته‌ست.

با انجام تست دود، رگرسیون، واحد، سیستم، یکپارچه‌سازی و پذیرش، هرگونه آسیب‌پذیری رو از بین ببر.

با مشکل اصلی شروع کن

آخر سر، هدف یه استارتاپ ساختن محصول یا پیدا کردن مشتری نیست. فهمیدن، پیدا کردن و حل یه مشکل خاص و فروختن راه حل به مشتریایی که با این مشکل درگیرن، هدف اصلیه.

حل کردن اینجور مشکلات و ساختن رابطه، راه بوت‌استراپ کردن یه کسب‌وکار هوش مصنوعی و رشد ارگانیکه. اینجوری نمی‌تونی سریع پولدار شی. بنیان‌گذارایی که به خودکفایی فکر می‌کنن باید خودشون رو برای طولانی مدت آماده کنن و همه پول رو دوباره صرف ساختن محصول، تمرکز روی آدم‌ها و نوآوری کنن.

دیدگاهتان را بنویسید