آنالیز و تحلیل پیج اینستاگرام با 7 نکته ساده و کاربردی
چرا؟
چگونه؟
این سوالی است که معمولاً در ذهن بیشتر صاحبان پیج های اینستاگرام بیزینسی است که روش اصولی تحلیل پیج اینستاگرام چونه است؟
امروزی که ما داریم در آن زندگی میکنیم، بیشتر کسب و کارهای ایرانی دنبال آنلاین کردن کسب و کار خود هستند.
اینستاگرام به عنوان یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی رایج در ایران بخش عمدهای از وقت مردم ما را میگیرد و برای همین هم مکان بسیار خوبی است برای تبلیغ و جذب اعتماد مشتریان.
اما آن چیزی که حائز اهمیت است؛ فعالیت نادرست و غیراصولی بیشتر صفحات و پیج های کاری اینستاگرامی است.
بیشتر افرادی که الآن اعتقاد دارند، نمیشود از اینستاگرام کسب درآمد کرد، مطمئناً یک تجربهٔ بسیار تلخ از گذران اشتباه و ناصحیح وقتشان در این شبکه اجتماعی داشتهاند.
این افراد نه تنها رفتار صحیح را در شبکه اجتماعی اینستاگرام خوب یاد ندارند، آنالیز عملکرد و رفتار خود و تحلیل پیج اینستاگرام را نیز بلد نیستند.
در این مقاله به کمک وب سایت فرابرندز برآنیم تا با 7 نکته اساسی به شما بیاموزیم که چگونه پیج اینستاگرام خود را تحلیل کنید و شرایط را بهبود ببخشید.
مهمترین بخشهای یک پیج اینستاگرام
هر یوزر یا بازدیدکننده وقتی از صفحه اینستاگرام شما بازدید میکند، در همان نگاه اول با 7 قسمت مهم روبرو میشود:
- عکس پروفایل
- تعداد پستها، فالوورها و فالووینگها
- اسم و نام صفحه (پیج)
- بایو (بیوگرافی)
- لینک
- هایلایت ها
- پستها
اگر شما از این امکانات به خوبی استفاده نکنید، شاید منجر به این شود که آن فرد از صفحه شما خارج شود و این مورد یک امتیاز منفی بزرگ در الگوریتماینستاگرام است که برای پیج شما ثبت میشود.
پس برای این که بتوانیم یک پیج خوب را برای نظر اول مخاطب بسازیم، یک به یک به نکات مهم هر کدام از این بخشها میپردازیم:
عکس پروفایل
بزرگترین شاخصه گرافیکی یک پیج که همه جا ما را با آن خواهند شناخت.
جذاب بودن عکس پروفایل بیش از آن چه که فکر میکنید مهم است.
استفاده از عکس پروفایل در اینستاگرام برای پیج های بیزینسی دو حالت کلی دارد:
- از عکس یک شخص استفاده کنید.
- از لوگو یا لوگوتایپ برندتان استفاده کنید.
اگر از عکس خود یا یک شخصی که در پیج اینستاگرام ویدئوها و مطالب او را میگذارید، برای عکس پروفایل پیج استفاده میکنید، حتماً به نکات زیر توجه داشته باشید:
- به هیچ عنوان از عکسهای بی کیفیت استفاده نکنید.
- از عکسهای قدی که در عکس پروفایل بسیار کوچک دیده میشوند و چهره در آن به خوبی دیده نمیشود، استفاده نکنید.
- از عکسی استفاده نکنید که بیش از اندازه چهره فرد در آن جلو کشیده شده باشد.
- سعی کنید 80% کادر تصویر را چهره فرد از سینه به بالا به خود اختصاص دهد و 20% باقی مانده بکگراندی جذاب که به دیده شدن بهتر کاراکتر تصویرتان کمک میکند به خود اختصاص دهد.
- از عکسهایی با یک لبخند جذاب استفاده کنید، نه اخمو و نه در حالت قهقهه!
- استفاده از بکگراندهای درآمیخته با عکس شخص یا بکگراندهای انتزاعی و تیره ممنوع!
- از بکگراندهای طبیعی و شاد یا رنگهای پاستیلی که رنگهای جذاب ودلنشینی هستند استفاده کنید.
- از عکسهایی که کج گرفته شده استفاده نکنید.
اگر هم از لوگوی مجموعه خود در عکس پروفایل پیج اینستاگرامتان استفاده میکنید، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:
- به هیچ عنوان از لوگوی بیش از اندازه جلو کشیده یا بیش از اندازه دور از دید استفاده نکنید.
- حتماً لوگویتان وسط تصویر قرار گیرد.
- به هیچ عنوان از رنگهای تیره در بکگراند لوگویتان استفاده نکنید.
- از استفاده از لوگوتایپ هایی که نوشته آنها در تصویر پروفایل خوانده نمیشوند، بپرهیزید.
در کل ما به شما پیشنهاد میکنیم، اگر برند شخصی خاصی دارید که بیشتر تمرکز پیجتان روی محتواهای اوست، حتماً از عکس او استفاده کنید. در غیر این صورت از لوگو، آیکون یا لوگوتایپ برند خود را در عکس پروفایل به کار بگیرید.
تعداد پستها
در ابتدای شروع به کار پیجتان بزرگترین نکتهای که باید بدان توجه داشته باشید، تعداد پستهای پیجتان است. سعی کنید هر چه زودتر 9 پست متناسب برای صفحه اینستارگام خود تولید کنید و در چند روز زودتر آنها را انتشار دهید تا مخاطب چیزی برای دیدن در پیج شما داشته باشد.
تعداد فالوورها
شاید بتوان گفت، بزرگترین فاکتور اسمی که مردم ما وقتی به یک پیج وارد میکنند آن را چک میکنند و با توجه به آن، صفحه اینستاگرام مورد نظر را قضاوت میکنند، تعداد فالوورهای آن پیج یا صفحه است.
در شرایط فعلی پیجی که زیر 1000 فالوور داشته باشد، از نظر مردم معمولاً مقبولیت کافی را ندارد. برای افزایش فالوور به نکات زیر توجه کنید:
- در ابتدای کار خود حتماً سعی کنید، یک لیست 100 نفره از پیج های بزرگ که مخاطب شما در آن یافت میشود را بیابید.
- به پستهای آخر آنها سر بزنید.
- افرادی که کامنت های معنادار و واقعی نوشتهاند و معلوم است مشتریان پر و پا قرص آن مجموعه هستند را پیدا کنید و به اندازه یک هفته فالوو کنید.
- در پستهای پر مخاطب آنها کامنت معنادار و جذاب با ایموجی بگذارید.
- کامنت هایی که لایک نشدهاند را لایک کنید.
- پستهای مرتبط با حوزه خود را لایک و ذخیره کنید.
با این روشها میتوانید 1000 فالوور اول خود را به زودی جذب کنید، فقط بایستی مواظب باشید که فعالیت بیش از حد در این نوع کارها از نظر اینستاگرام، کار ربات است و زود دسترسیهای شما را میبندد.
پس سعی کنید فعالیتتان را در طی کل روز تقسیم کنید و از ساعتی 5 فالوو، 10 لایک، 5 کامنت و 3 عدد ذخیره پستهای مرتبط به هیچ عنوان تجاوز نکنید.
تعداد فالووینگ ها
بر خلاف آن چیزی که اکثراً فکر میشود، تعداد فالووینگ در الگوریتم اینستاگرام بسیار بسیار مهم است. اینستاگرام به شبکه سازی یک کسب و کار اهمیت میدهد و کسانی که فالوورهای نامرتبط غیرکاری زیادی دارند، اهمیت زیادی نمیدهد.
پس لطفاً حتماً فالوورهایی بهتر از خود و در حوزه کاری خود یا حوزههای مرتبط با کسب و کار خودتان که مخاطبتان را در برمی گیرند داشته باشید.
در مورد تعداد فالووینگ ها این دسته بندی را به خاطر بسپارید:
- پیج های تا 1000 فالوور، تا 999 فالووینگ
- پیج های 1000 تا 5000 فالوور، 500 تا 800 فالووینگ
- پیج های 5000 تا 10000 فالوور، 300 تا 400 فالووینگ
- پیج های 10000 تا 50000 فالوور، 200 تا 300 فالووینگ
- پیج های 50000 تا 100000 فالوور، 150 تا 200 فالووینگ
- پیج های بیش از 100000 فالوور، 100 تا 150 فالووینگ
اسم یا نام پیج (صفحه)
این اسم یا نام که نمیتواند بیش از 70 کاراکتر نیز باشد، تقریباً میشود گفت کلیدیترین نکته پیج شما در دیده شدن را به خود اختصاص میدهد که خیلیها از آن غافلاند.
وقتی کسی حوزه کاری را در اینستاگرام جستجو میکند، پیج هایی به او پیشنهاد میشود که آن کلمه کلیدی را دقیق در نام صفحهشان وارد کردهاند.
پس اگر تا به حال کلمه کلیدی حوزه کاریتان را در نام پیجتان نیاوردهاید، زودتر بروید و این کار را بکنید.
بهترین حالت برای نام یک پیج آن است که ابتدا نام خود یا برندتان را ذکر کنید و سپس کلمه کلیدی حوزه خود را بیاورید.
برای مثال: فرابرندز ا طراحی سایت و سئو
بایو (بیگرافی پیج)
یکی از جاهایی که شاید بیشتر از بقیه موارد فضای گرافیکی در نمای پیج شما در اختیار دارد، بخش بایو یا بیوگرافی پیج شماست.
بدون اتلاف وقت میرویم سر نکات مهمی که باید در بیو پیجتان به آنها دقت کنید:
- جملاتتان حتماً فارسی باشد و از بیوگرافی نویسی انگلیسی یا فینگلیش نویسی جدا خودداردی کنید.
- حتماً به موضوع پیجتان ربط داشته باشد و از کلمات کلیدی کسب و کارتان در آن استفاده کنید.
- استفاده از هشتگ ها ممنوع!
- به مزیت رقابتی کسب و کارتان اشاره کنید.
- از ایموجی های گرافیکی جذاب استفاده کنید.
- به صورت ستونی بنویسید و از پشت سر هم نویسی اجتناب کنید.
- از بیوگرافی پیج های بزرگ ایده بگیرید.
- از کلماتی که بار منفی دارند استفاده نکنید. مثلاً به جای کلمه «فروش» از «فروشگاه» استفاده کنید تا بار منفی کمتری به مخاطب القا کنید.
- قسمتی از بایو را در مورد پیجتان توضیح دهید و قسمت دوم را خودتان را معرفی کنید.
- از شماره تلفن ثابت و آدرس واقعی خود استفاده کنید که بسیار در امر اعتمادسازی مهم و حیاتی هستند.
- اگر در لینک پیج میخواهید به عنوان مزیت رقابتی هدیه یا تخفیف خاصی به مخاطب دهید، در خط پایین بایو به آن اشاره کنید و یک ایموجی دست به سمت پایین بگذارید تا بیشتر دیده شود.
توجه داشته باشید که نوشتن بایو بسیار کار سختی است چون کلاً شما فقط میتوانید از 150 کاراکتر در آن استفاده کنید.
پیشنهاد میدهیم در ابتدای کار چند ساعتی را به آزمون و خطای آن با توجه به نکات ذکر شده اختصاص دهید و در طول زمان با آزمودن حالات مختلف، جوابدهی بهترین حالت را بیازمایید.
لینک پروفایل
شاید بهترین جا و مکان در یک صفحه اینستاگرام برای دعوت به اقدام (Call to Action) همین جاست!
شما میتوانید با دادن یک تکه از کل پیتزایی که میخواهید به مخاطب بفروشید، آنها را ویروسی کنید!
این جا جای دورههای رایگان و کمپینهای تخفیف ویژه است.
و اگر دوره رایگان یا کمپینی ندارید، از ترفند اعتمادسازی استفاده کنید. همه لینکهای ارتباطی با خود را در یک لینک واسط مانند زی لینک جمع کنید و در جلو چشم مخاطب بگذارید.
وقتی مخاطب میبیند که به راحتی میتواند شما را پیدا کند، شماره تلفن، تلگرام و واتس آپ شما در دسترس اوست، اعتمادش به شما تا حد زیادی جلب میشود.
هایلایت ها
شاید یکی از جذابترین المانهای گرافیکی که در اختیار دارید که با آن هم یک دسته بندی جامع به مخاطب از کسب و کارتان بدهید و هم از نظر گرافیکی جذبش کنید، هاسلایت ها باشد.
شما باید تمامی سعیتان را بکنید تا با استفاده از هایلایت ها 4 کار را به خوبی انجام دهید:
- یک دسته بندی جامع و کامل و مختصر از کسب و کارتان ارائه کنید.
- یک جذابیت گرافیکی مطلوب ایجاد کنید.
- سعی کنید تا جایی که میتوانید مخاطب را در صفحه خود نگه دارید و کاری کنید تا روی المانهای هایلایت های تان کلیک کنند.
- تا جایی که میتوانید نظر مخاطب را به خود جلب کنید و اعتمادش را به دست بیاورید.
لطفاً در مورد هایلایت ها به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید:
- درست است که نمیتوان تعداد دقیقی برای یک دسته بندی هایلایت خوب اعلام کرد، اما خواهش میکنیم سعی کنید یک دسته بندی خلاصه، جمع و جور و جامع ارائه کنید. در کل سعی کنید کمتر از 6 هایلایت و بیشتر از 10 هایلایت نداشته باشید.
- چه از نظر گرافیکی و چه محتوایی و چه عنوان نویسی هایلایت ها را جذاب کنید، آن قدری که مخاطبتان دوست دارد.
- از هایلایت های اجباری درباره ما، تماس با ما، نحوه و روند خرید و ثبت سفارش، نظر مشتریان، نمونه کارها، دورهها و… که به کسب و کارتان مربوط میشود استفاده کنید.
- سعی کنید رنگ غالب کاور هایلایت هایتان رنگ سازمانیتان باشد.
- از عنوانهای انگلیسی یا عبارات غیرجذاب فارسی برای هایلایت هایتان استفاده نکنید.
پستها
شاید اگر باقی موارد جسم یک صفحه اینستاگرام باشند، پستها روح آن حساب شوند. استفاده درست از تولید محتوای با کیفیت در یک پیج اینستاگرام حکم نان شب آن را دارد و حیات و ماندگاری یک مجموعه را دارد ایستاگرام تضمین میکند.
پس از شما خواهش میکنیم، حتماً نکات زیر را درمورد پستهای اینستاگرام خود راعایت فرمایید:
- از کاور گرافیکی جذاب و مناسب برای پستهایتان استفاده کنید.
- از فونت خوانا، به روز و جذاب برای نوشته کاور پستتان استفاده کنید.
- در کاور، سوژه یا کاراکتر موردنظرتان را در وسط کادر و نوشته را پایین آن قرار دهید.
- از رنگهای جذاب مانند رنگهای پاستلی در بکگراند کاورهایتان استفاده کنید.
- از انواع مختلف تولید محتوای متنی، تصویری و ویدئویی استفاده کنید.
- از انواع سایزهای رایج پستهای اینستاگرام استفاده کنید.
- در اسلاید آخر پست خود حتماً دعوت به اقدام داشته باشید.
- برای کپشن نویسی وقت بگذارید و از بزرگان حوزهتان الگو بگیرید.
- از هشتگ گذاری اصولی و دقیق برای هر پستتان استفاده کنید.
جمع بندی
تحلیل پیج اینستاگرام یکی از کارهای سخت ولی شیرین در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با حداقل مباحث کلی لازم و اولیه برای تحلیل و آنالیز صفحه اینستاگرام آشنا کنیم.
اگر فکر میکنید پیج اینستاگرامی دارید که نیاز به تحلیل اساسی دارد و خودتان تخصص لازم را در این مورد ندارید، میتوانید از طرح رایگان وب سایت فرابرندز در این مورد استفاده کنید.
فقط کافی است به صفحه تحلیل رایگان پیج اینستاگرام در سایت فرابرندز مراجعه کنید و فرم پایین صفحه را پر کنید تا یک ویدئوی تحلیلی کامل و جامع و البته 100% رایگان برایتان بین 2 روز الی 2 هفته کاری ارسال کنند.
https://farabrands.ir/social-analysis/