این روزها با توجه به جمعیت کره زمین که همواره رو به افزایش است، نیاز به تولید غذا نیز بیشتر احساس می‌شود. به همین دلیل تکنولوژی به کمک انسان آمده تا بتوان محصول بیشتر در فضای کمتر تولید کرد. با استفاده از تکنولوژی گلخانه، امکان تولید غذای بیشتر در فضای کمتر نسبت به کشاورزی سنتی وجود دارد. حال در این مطلب می‌خواهیم هزینه ساخت گلخانه را به نقل از سایت شرکت گلخانه سازی نهال رویش بررسی کنیم.

میزان سرمایه لازم ساخت گلخانه از متر مربعی ۲۰۰٫۰۰۰ الی ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان متغیر است که در زیر به بررسی اینکه چرا این بازه قیمتی به این بزرگی وجود دارد، میپردازیم.

راه اندازی بیزنس گلخانه و کشاورزی با استفاده از تکنولوژی؛ ضرر ده یا سود آفرین؟

چه محصولی و در چه منطقه ای می‌خواهیم کشت کنیم؟

این دو، از اساسی ترین سوالاتی هستند که بایست به آنها پرداخته شود تا قیمت گلخانه مورد نظر را بتوان محاسبه کرد. در کل جهت بررسی سرمایه لازم ساخت گلخانه می‌بایست ابتدا طراحی تخصصی مختص پروژه شما صورت گیرد و در نهایت بتوان با شرایط حاکم بر اقلیم منطقه، نگرش و ذهنیت شما، تعداد و ظرفیت تجهیزات، نوع محصول، نوع کشت و… قیمت گذاری انجام شود. برای مثال می‌توانید گل‌های زینتی یا گیاهان دارویی بکارید. برای مثال بابونه، رازیانه، آلوئه ورا، ژربرا، گل رز هلندی و … می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. همچنین با توجه به طرفداران خواص دمنوش رازیانه، رازیانه نیز می‌تواند محصول خوبی باشد.

لازم به ذکر است که در شرکت نهال رویش طراحی سازه و تجهیزات به صورت کاملاً تخصصی انجام می‌گیرد. این محاسبات و طراحی ها متناسب با:

– شرایط اقلیمی حاکم بر اقلیم منطقه

– توپوگرافی منطقه

– نوع کشت

– میزان اب موجود

– ساختار خاک

– نگرش و ذهنیت مالک پروژه

– نوع محصول

و غیره طراحی می‌گردد که در این مسیر مشاوره کارشناسان شرکت نهال رویش می‌توانند در افزایش اطلاعات شما در کنارتان باشند، تا با اطلاعات کافی تصمیم گیری فرمایید.

هزینه ساخت گلخانه به چند دسته تقسیم می‌شود:

الف- هزینه دریافت مجوز جهت احداث گلخانه و انشعابات آب، برق و گاز

ب- هزینه های جانبی پیش از ساخت گلخانه

پ- هزینه ساخت گلخانه (اسکلت و تجیزات)

ت- هزینه ساخت ابنیه

ث- هزینه های جانبی کشت و پرورش

انتخاب محصول برای کشت در گلخانه

 الف- هزینه دریافت مجوز جهت احداث گلخانه و انشعابات آب، برق و گاز

اولین گام برای شروع کشت گلخانه ای، دریافت مجوز احداث گلخانه می‌باشد. در حقیقت با دریافت مجوز، در آینده هزینه های جاری کشت و پرورش کمتری خواهید شد، زیرا در صورتی که شما موفق به اخذ مجوز نشوید، از مزایایی چون آب، برق و گاز تعرفه دار محروم خواهید شد و در این صورت هزینه های بالایی برای شما به بار خواهد آمد. از این جهت شرکت های گلخانه ساز متقاضیان را به دریافت مجوز گلخانه ترغیب می‌نمایند.(وب سایت جهاد کشاورزی)

طبق جدیدترین دستورالعمل احداث گلخانه، حداقل متراژ زمین برای مجوز گلخانه حدود ۵۰۰ متر مربع است که برای حدود ۶۰ الی ۸۰ درصد آن یعنی ۳۰۰ متر می‌توانید مجوز تاسیس گلخانه بگیرید. به طور مثال اگر زمین شما یک هکتار باشد، حداقل و حداکثر مجوزی که برای شما صادر خواهد شد به ترتیب ۳۰۰ متر و ۸۰۰۰ متر خواهد بود. لازم به ذکر هست در صورتیکه مدارک شما کامل باشد طی کمتر از یک ماه مجوز تأسیس گلخانه برای شما صادر خواهد شد. متقاضی جهت اخذ جواز تأسیس گلخانه باید از طریق جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام نماید.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت مجوز گلخانه به دو دسته مدارک عمومی و مدارک اختصاصی تقسیم بندی می‌شوند. برای اطلاع یافتن از ریز موارد این دسته بندی ها، همچنین اطلاع یافتن از مراحل دریافت این مجوز، مطلب صفر تا صد دریافت مجوز گلخانه در سال ۱۴۰۱ را برای شما طرح کرده ایم. و هزینه های دریافت امتیازات آب و برق و گاز در هر منطقه بسیار متفاوت است که این بخش ها رو حتماً می‌باست در هزینه ها محاسبه کرد، خصوصاً که در سال گذشته بسیار افزایش قیمت هم داشتند.

از دیگر هزینه های اداری می‌توان به هزینه های اخد وام و تسهیلات اشاره کرد که هزینه کمی هم ندارد. یکی از این هزینه ها، محضری کردن اسناد وثیقه هستند که شما برای اخذ وام بایست بگذارید که تقریباً هزینه بسیار بالایی هم دارد. و در کل امور اداری در این کشور هزینه های جانبی خود را دارند که آنها رو هم نباید فراموش کرد. در جدیدترین تعرفه هزینه های لوله کشی آب، آمده است؛

«هزینه انتقال آب، به ازای هر مترمربع ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان، هزینه انتقال گاز به طور متغییر از ۱۴۰ هزار تومان الی دو میلیون تومان و هزینه انتقال برق، هر انشعاب ۲۵ آمپر تک‌فاز برای تمامی مناطق داخل و خارج محدوده شهرستان‌های تهران و کرج مبلغ ۲۷ میلیون و ۶۶۲ هزار ریال تعیین شده است و هم‌چنین برای محدوده خدمات شهری تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد مبلغ ۲۶ میلیون و ۸۱ هزار ریال.»

مجوزهای لازم برای ساخت گلخانه

 ب- هزینه های جانبی پیش از ساخت گلخانه

هزینه های پیش از ساخت گلخانه، شامل هزینه تسطیح و شیب بندی و همچنین رساندن آب، برق و گاز مورد نظر تا سازه گلخانه می‌باشد. در مراحل اولیه، زمین مورد نظر شما توسط ماشین های سنگین و مربوط به این کار صاف و هموار می‌شود. تسطیح و شیب بندی به چند منظور صورت می‌گیرد؛ اول اینکه تخلیه آب باران و برف داخل ناودان ها به راحتی و با سرعت مناسب انجام گیرد و دوم عملکرد سیستم آبیاری و تخلیه آب مازاد کشت های هیدروپونیک به حداکثر برسد و بسیاری از موارد دیگر من جمله رفت و آمد راحت تر انسان و ماشین آلات و غیره. این امر هزینه های منحصر به فرد خود را خواهد داشت و به نسبت متراژ مورد نظر شما و همچنین میزان پستی و بلندی های زمین مدنظر شما متغییر خواهد بود. همچنین قبل از ساخت گلخانه باید محصول موردنظر خود را انتخاب کنید. طبق تحقیقات نهال رویش، عبارت “طرز تهیه دمنوش بابونه” میزان جستجوی بالایی در اینترنت دارد. به همین دلیل خریداران گیاه بابونه بسیار زیاد است و شما می‌توانید از این فرصت مناسب استفاده کنید.

اما شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که آب و برق و همچنین گاز موجود در گلخانه از چه منبعی تهیه می‌شود.

برای دستیابی به آب برای کشت در گلخانه اکثر گلخانه داران از استخر های آب ( استخر های بتنی و استخر های آماده) استفاده می‌کنند تا میزان آب مدنظر به سازه گلخانه برسد. در کنار این موارد گاهی گلخانه داران تصمیم به استفاده از دستگاه آب شیرین کن گلخانه می‌گیرند که در این صورت هزینه این دستگاه با هزینه تجهیزات گلخانه محاسبه می‌شود.

در هر گلخانه از تجهیزاتی چون سیستم های آبیاری، انواع فن و دیگر دستگاه ها استفاده می‌شود. بدیهی است که این دستگاه ها برای کارکرد خود نیاز به جریان برق دارند که در هر گلخانه این برق، توسط کابل فشار قوی از ترانس اصلی شبکه برق به محل نصب سازه منتقل می‌شود. و در مورد رساندن انشعاب گاز تا محل سازه هم در برخی موارد ممکن است نیاز به احداث ایستگاه گاز در زمین خود دارید که اگر این اتفاق بیوفتد هزینه های شما بسیار زیاد افزایش پیدا می‌کند ولی اگر به این ایستگاه نیاز نشد، مستقیم از خط لوله اصلی فشار قوی یه انشعاب برای پروژه گرفته خواهد شد.

«هزینه ساخت استخر های بتنی طبق تجربه و متریال استاندارد حدود متری ۷ میلیون تومان در حداقل قیمت، و هزینه اجرا استخر های پیش ساخته و آماده، تا ۳۰ ملیون تومان ببرآورد می شود. »

«هزینه تستطیح اراضی برای احداث گلخانه، به ازای هر متر به طور متغییر از ۷ الی ۱۰ میلیون تومان تخمین زده می شود.»

« هزینه به کار گیری دستگاه آب شیرین کن گلخانه به ازای هر متر مربع ۶۰ میلیون تومان خواهد بود.»

هزینه‌های جانبی ساخت گلخانه

پ- هزینه ساخت گلخانه (سازه و تجیزات)

در این بخش هزینه های ساخت گلخانه را به روش های مختلف برای شما شرح می‌دهیم.

۱- سرمایه لازم احداث گلخانه کلید تحویل (سازه+ تجهیزات کامل)

۲- هزینه انواع سازه گلخانه ای و هزینه تجهیزات گلخانه

۳- هزینه نصب سازه و تجهیزات گلخانه

۴- هزینه احداث گلخانه در محصولات متفاوت

۵- هزینه قطعات و اتصالات گلخانه

 1- سرمایه لازم ساخت گلخانه کلید تحویل

گلخانه کلید تحویل، پروژه هایی هستند که در آن گلخانه با تمامی تجهیزات و تأسیسات و آماده کشت تحویل شما داده خواهد شد، بسیاری از علاقه‌مندان ورود به صنعت گلخانه تمایل به احداث گلخانه با این روش هستند که قیمت ها را متناسب با این روش ساخت ارائه می‌دهیم خدمتتان.

فقط در این سبک کاری باید دقت داشته باشید که در صورت عدم تحقیق مناسب، نه تنها درآمد مناسبی نخواهید داشت بلکه احتمال ضرر هم وجود خواهد داشت. حال آنکه باید توجه داشت همان طور که افراط در هزینه ها الزاماً موفقیت یک پروژه اقتصادی را  تضمین نمی‌کند، کم کردن بیش از حد هزینه ها و عدم رعایت یک سری استاندارد های ضروری در احداث سازه هم می‌تواند موجب ضرر و زیان مالک گردد که شرکت نهال رویش در صدد است ابتدا اطلاعات شما را افزایش دهد و بعد از آن بتوانید با اطلاعات کافی نوع سازه و تجهیزات خود را با مشاوران نهال رویش انتخاب نمایید.

سرمایه لازم ساخت گلخانه در این روش و در هر متر مربع مساحت گلخانه را می‌توانید در زیر مشاهده فرمایید:

(مبالغ ذکر شده شامل هزینه خرید زمین، سردخانه، سوله بسته بندی، امتیازات برق، آب وگاز و… نمی‌باشند.)

– هزینه کل احداث گلخانه های تونلی بعلاوه تاسیسات آن به ازای هر متر مربع ۹۰٫۰۰۰تومان الی ۳۰۰٫۰۰۰ تومان می‌باشد.

– هزینه کل احداث گلخانه های طرح ایرانی بعلاوه تاسبسات آن به ازای هر متر مربع ۲۰۰٫۰۰۰ الی ۷۰۰٫۰۰۰تومان می‌باشد.

– هزینه کل احداث گلخانه های اسپانیایی با تجهیزات و تاسیسات کامل به ازای هر متر مربع ۴۰۰٫۰۰۰ الی ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان می‌باشد.

هزینه کل احداث گلخانه های شیشه ای با تجهیزات و تاسیسات کامل به ازای هر متر مربع ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ الی ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان می‌باشد.
منبع: شرکت گلخانه سازی نهال رویش

دیدگاهتان را بنویسید