نحوه شکایت از گمرک و یا اعتراض به موارد گمرکی!

بسیاری از مبادلات کالایی و تجارت های بین المللی از طریق اداره گمرک انجام می شوند. گاه به دلایل مختلفی روند کار در این بخش به مشکل خورده و یا تخلفاتی در آن صورت می گیرد.

در چنین شرایطی امکان شکایت از اداره گمرک برای تمامی افرادی که به نحوی حقی از آن ها پایمال شده است وجود دارد. برای اینکه بتوانید پروسه پیچیده شکایت از گمرک را با موفقیت طی کنید می توانید از وکیل امور گمرکی کمک بگیرید.

مقدمه

در صورتی که به هر دلیلی نسبت به فعالیت ها و ارائه خدمات اداره گمرک اعتراض و شکایتی داشته باشید، می توانید به روش های مختلفی اقدام کنید. یکی از این روش ها مراجعه به سامانه خدمات الکترونیکی گمرک به آدرس http://club.irica.co است. در این سایت می توانید تمامی مراحل و امور گمرکی را پیگیری کرده و علاوه بر این اعتراضات خود را ثبت کنید. از آن جایی که روند ثبت شکایت و پیگیری آن تا حصول نتیجه گاه پروسه ای زمان بر و طاقت فرساست، بهترین اقدام کمک گرفتن از وکیل امور گمرکی است که با سختی های کار آشنایی داشته و از روند امور اداری مطلع است.

معرفی اداره گمرک

تمامی مبادلات، ورودی و خروجی کالاها تحت نظارت اداره گمرک بوده و در این بخش انجام می شوند. بنابراین اداره گمرک یکی از مهم ترین بخش های اجرایی در کشور محسوب می شود. به طور کل می توان وظایف اداره گمرک را به موارد زیر خلاصه کرد.

  • این بخش وظیفه و مسئولیت اجرای قوانین گمرک را برعهده دارد
  • وصول عوارض ورودی یکی دیگر از وظایف این بخش است
  • واردات، صادرات و ترانزیت کالا در این بخش انجام می شود
  • این بخش می بایست کنترل کاملی بر روی عملیات واردات و صادرات داشته و هرگونه تخلفی را ثبت و گزارش کند
  • در صورتی که برای واردات یا صادرات کالایی ممنوعیت و یا محدودیتی اعمال شده باشد توسط این بخش نظارت و کنترل می شود
  • این بخش می تواند در صورت نیاز و براساس تخفیفاتی که قانون تعیین کرده است، معافیت هایی را برای واردکنندگان و یا صادرکنندگان در نظر بگیرد.
  • تمامی عوارض و حقوق گمرکی برای هر محصول را که قانون تعیین کرده می بایست به طور کامل و حساب شده وصول کند.

اداره گمرک محدود به یک بخش نمی شود. این اداره شعب مختلفی در نقاط مختلف کشور دارد که برخی از آن ها عبارتند از: اداره گمرک فرودگاه، پاسگاه های مرزی جاده ای، بندرها و نقاط ورودی و خروجی دیگری که در کشور وجود دارند.

 

انواع دعاوی حقوقی گمرک

این روزها مبادلات تجاری با دیگر کشورهای خارجی یکی از پایه های اقتصادی کشور را تشکیل می دهد که عدم فعالیت آن می تواند تاثیرات منفی در رشد اقتصادی کسب و کارها داشته باشد. بنابراین حضور تاجران و بازرگانان بیش از پیش پررنگ شده است. از آن جایی که این بخش از کسب و کارها ارتباطات بین المللی و بیرون مرزی با دیگر کشورها دارند، برای تبادل کالا می بایست از طریق اداره گمرک فعالیت کنند.

گاه پیش می آید که در این بخش از اداره کشور مشکلات و تخلفاتی صورت گیرد که در این صورت طرفین دعاوی می بایست برای رسیدگی به حقوق پایمال شده شکایتی را ثبت کنند. دعاوی حقوقی گمرک می تواند انواع گوناگونی داشته باشد.  اعتراض به تعرفه های گمرکی، جریمه ها، شرایط نامطلوب ارز کالا و… همه از دعاوی حقوقی گمرک هستند که برای رسیدگی به آن ها می بایست ابتدا موارد مذکور را در سامانه اداره گمرک ثبت کرد. برای حل و فصل اختلافات گمرکی نیاز است تا از کارشناسان و متخصصین این حوزه کمک گرفته شود که در بخش های بعدی بیشتر به این موضوع می پردازیم.

نحوه شکایت از گمرک

در زمان های گذشته که هنوز امور اداری به صورت الکترونیکی انجام نمی شد، رسیدگی به جرائم و تخلفات امور گمرکی کاری زمان بر و هزینه بر بود. افراد می بایست به صورت دستی اعتراضات و شکایات خود را مکتوب کرده و به مراجع مربوطه ارائه کنند. اما هم اکنون نحوه شکایت از گمرک به کمک سامانه الکترونیکی اداره گمرک، کوتاه تر و راحت تر شده است. افراد شاکی می توانند به آدرس http://club.irica.co مراجعه کرده و اعتراضات خود را جهت رسیدگی ثبت کنند. این عملیات شفافیت در تجارت را افزایش داده و علاوه بر این زمان بررسی شکایات را سریع تر کرده است. برای این کار می توانید به روش زیر اقدام کنید.

  1. شکایت از گمرک با شماره سریال اظهارنامه: در این مورد برای ثبت شکایت می بایست به بخش اظهارنامه رفته و اعتراضات موردنظر را ثبت کنید.
  2. شکایت از گمرک بدون شماره سریال اظهارنامه: در این روش تنها کافیست نام گمرک را ذکر کرده و شکایت خود را ثبت کنید.
  3. بعد از ثبت شکایت به هریک از روش های گفته شده سامانه برای شما یک کد رهگیری ارسال می کند.
  4. بعد از بررسی شکایت شما توسط مدیریت مربوطه پرونده به سامانه داخلی گمرک ارسال می شود
  5. در نهایت بعد از پاسخگویی به شکایت، وضعیت پرونده در سامانه برای کسب اطلاع شما بروزرسانی می شود.

مشورت با وکیل امور گمرکی

مسائل مربوط به شکایت و دعاوی حقوقی جزء مواردی هستند که پیچیدگی های خاص خود را دارند. از همین رو در صورتی که اطلاعات حقوقی بالا یا زمان کافی برای ثبت شکایت و پیگیری آن ندارید، بهترین کار کمک گرفتن از وکیل امور گمرکی است. وکلای امور گمرکی با تخصص و تجربه ای که دارند می توانند در این زمینه کمک موثری برای شما باشند. وکیل امور گمرکی آشنایی کاملی با قوانین اداره گمرک داشته و همچنین به سرعت در جریان آخرین تغییرات و قوانین وضع شده در این اداره قرار می گیرد.

بنابراین با دانش خود شما را در این مسیر همراهی می کند. گاهی اوقات به دلیل مبتدی بودن افراد شاکی و عدم اطلاع کافی از روند اداری شکایات در گمرک، پرونده اعتراض آن ها به مشکل خورده و برای مدت های طولانی اقدامی جهت رسیدگی به آن نمی شود. بنابراین اگر تمایل دارید تا زودتر به امور خود رسیدگی کرده و پاسخ صریحی نسبت به شکایات خود دریافت کنید، کمک گرفتن و راهنمایی از وکیل امور گمرکی را نادیده نگیرید.

خدمات موسسه حقوقی دادیستا در خصوص دعاوی حقوقی گمرک

پرونده های زیادی برای شکایت از گمرک در خصوص ترخیص کالا یا موارد مشابه به سوی دیوان عدالت اداری راه می بایند! اما بسیاری از این پرونده ها بخاطر عدم آگاهی شاکی و یا نقص در پرونده و مدارک، به نتیجه مطلوبی نمی رسند. اداره گمرک یکی از بزرگترین سازمان های حکومتی است که شکایت از این سازمان را بسیار دشوار کرده است.

شکایت از گمرک نیاز به تخصص بالا و تجربه در پرونده های مربوط به دیوان عدالت اداری دارد و این امر تنها از وکیل متخصص بر می آید. در صورتیکه نیاز به وکیل با تجربه و یا مشاوره در خصوص شکایت از گمرک به دیوان عدالت اداری دارید، موسسه حقوقی دادیستا مفتخر است تا شما را به بهترین شکل یاری نماید.

موفقیت در پرونده های متعدد در این خصوص، اعتماد به نفس بالایی را برای وکلای دادیستا در این زمینه به ارمغان آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید