نگاهی به موسیقی گیلکی در استان گیلان

موسیقی استان گیلان

در گیلان فعاليت زنان در شاليزارها از قديم مثال زدنی بوده و مبنای هنر فولکلور ارزشمند ما گردیده است. در بیجارسرخوندگی با آوازهای مقام پهلوی دشكن ، موقع وجين از هر گروه ده نفر به بالا دو دسته می شدند و از هردسته دو نفر پيشخوان بودند، که آهنگ شاد گیلکی را اجرا میکردند. يعنی خواننده اول. بعد هر نفر يك بيت می خواند، نفری از گروه بعدی بيتی مي خواند و جوابش را می داد. يعنی وقتی سه هكتار شاليزار وجين می شد، زنان به آواز و مقام چنگ می زدند تا كمر كار وجين را بشكنند. در واژه پهلوی دشكن (دشكن=شكست بده خواننده گروه مقابل را)، و پهلوی يعنی پهلويی يا كناری خودت.

 

Shape2

 

اینک ما حسرت آن سالهایی را می کشیم که این صداهای بکر در شالیزارهای ما دُرفشانی می کردند ولی قلم بدستان و دوربین بدستان ما بدنبال ثبت آن نبودند. در اهنگ گیلکی نخبه های فرهنگی ما در صد سال اخیر در علوم و ادبیات ملی سرآمد شدند ولی به گوهر گرانبهای خانگی اهمیت ندادند و شاهد هستیم که زبان و رسومات و فولکلور ما اینگونه دچار انزوا گردیده است. ولی هنوز دیر نیست و این عزیزان هنوز نفس می کشند. اغلب ما از لالایی ها و نجواهای مادران و پدران خود خاطراتی داریم که متاسفانه در حال فراموشی است.

Shape3

فعالیت در زمینه موسیقی رپ گیلکی یا گیله رپ در استان گیلان در همان سالهای ورود رپ به ایران شروع شد اما اغلب اثاری که تولید و ارائه میشد به زبان فارسی بود و گاها تیکه هایی از آهنگ به زبان گیلکی خوانده میشد. اما با گذشت سالها اکنون ( درسال ۱۴۰۰ ) تعداد علاقه مندان و خوانندگان رپ به زبان گیلکی رفته رفته در حال افزایش میباشد. در این سبک از موسیقی گیلکی سرودن شعر و قافیه بندی کار ساده ای نیست با این حال هنرمندان و جوانان علاقه مند به این سبک با همه کمی و کاستی ها به کار خود ادامه میدهند.

منبع : سایت گیل موزیک

دیدگاهتان را بنویسید