آشنایی با رشته های آزمون نظام مهندسی 1401 بهترین مدارک تحصیلی مورد تایید آزمون نظام مهندسی + مشاوره قبولی تضمینی

سازمان نظام مهندسی، بزرگترین سازمان غیردولتی است که، با قبولی در آزمون های مهندسی سیستم و صلاحیت، مجوز کار را به فارغ التحصیلان رشته های مهندسی می دهد. رشته های آزمون نظام مهندسی از قبیل عمران، معماری، شهرسازی، ترافیک، تاسیسات برق، تاسیسات مکانیکی و … مجاز به شرکت در این آزمون می باشند. یکی از مهم ترین مشکلات فارغ التحصیلان مهندسی، گرفتن مجوز کار پس از فارغ التحصیلی است. مجوز استخدام در واقع مهر تایید مدارک یک مهندس است. این مجوز شغلی توسط سازمان نظام های مهندسی، یکی از بزرگترین سازمان های غیردولتی برگزار کننده آزمون نظام مهندسی به فارغ التحصیلان مهندسی داده می شود.

درست مانند سیستم پزشکی که هر پزشک یک شماره نظام پزشکی دریافت می کند، مهندسان نیز می توانند با گرفتن یک شماره نظام مهندسی خاص به نام خود یک مطب مهندسی راه اندازی کنند. در این مقاله به معرفی دروس، صلاحیت ها و رشته های آزمون نظام مهندسی 1401 می پردازیم.

آشنایی با رشته های آزمون نظام مهندسی 1401

رشته تحصیلی مورد پذیرش در آزمون نظام مهندسی 1401

پیش از این گزارش شده بود که انجمن ساختمانی برای شرکت کنندگانی که در آزمون نظام مهندسی سالانه قبول می شوند، مجوز کار صادر می کند. اما برای شرکت در این آزمون باید شرایط خاصی داشته باشید. یکی از مهم ترین موارد برای شرکت در آزمون نظام مهندسی 1401 این است که رشته شرکت کننده در لیست رشته های مورد تایید آزمون نظام مهندسی 1401 قرار دارد.

رشته های مورد تایید و پذیرفته شده مهندسی شامل مهندسی مکانیک، معماری، شهرسازی، بازرگانی، جغرافیا، مهندسی برق و مهندسی مکانیک می باشد. تمامی رشته ها دارای مشخصات زیر می باشند و رشته های مهندسی عمران به عنوان نمونه در زیر ذکر شده است:

  • مدرک مهندسی عمران باید به تایید وزارت علوم برسد.
  • هر مدرک مرتبط به غیر از مدرک مهندسی عمران توسط کمیسیون معادل سازی نظام مهندسی برای شرکت در آزمون نظام مهندسی بررسی شده و در صورت تایید مجوز کار دریافت می شود.
  • مدرک غیر فنی (مثل کامپیوتر) و مهندسی عمران در آزمون نظام های مهندسی پذیرفته نمی شود و فرد باید دارای مدرک مهندسی عمران باشد.
  • باید سه سال از فارغ التحصیلی گذشته باشد.

صلاحیت ها و رشته های آزمون نظام مهندسی 1401

ما قبلا لیستی از دوره های تایید شده و قابل قبول و رشته های آزمون نظام مهندسی را لیست کرده ایم. هر یک از مناطق داده شده مجوز آزمایشی خود را دارد. در زیر سرفصل ها و مهارت های آزمون نظام های مهندسی 1401 آورده شده است. پس از گذراندن هر مدرک، داوطلبان مجوز کار سطح 3 را برای آن مدرک دریافت می کنند. پس از 4 سال خدمت، پایه 3 به پایه 2، بعد از 5 سال پایه 2 به پایه 1، پس از 6 سال پایه اول به پایه نظامی ارتقا می یابد.

به طور کلی آزمون اخذ پروانه اشتغال در مقاطعی مانند طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره برداری و نگهداری انجام می شود. به هر یک از این بخش ها مدرک تحصیلی گفته می شود و هر کدام یک آزمون جداگانه دارند. پس از گذراندن هر یک از شرکت کنندگان، آنها مجوز کار 3 سطحی را دریافت می کنند.
مدارک تحصیلی برای هر شاخه از مهندسی سیستم به شرح زیر است:

رشته های مورد تایید آزمون نظام مهندسی

رشته ساخت و ساز و عمران :

این رشته مورد تایید نآزمون نظام مهندسی دارای صلاحیت اجرا ، طراحی و نظارت می باشد. در سال 1401 دو مدرک جدید به نام های «طراحی و اجرای گودبرداری، فونداسیون و سازه های حفاظتی» و «ارزیابی، طراحی و اجرای بهسازی» به آزمون نظام مهندسی عمران اضافه شد.
متقاضیان برای احراز شرایط و احراز صلاحیت طراحی و نصب خاک، فونداسیون و سازه های حائل، باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری مهندسی عمران در رشته خاک و فونداسیون و همچنین مجوز فعالیت باشند. حداقل مهندسی سطح 2 محاسبات و نظارت بر صلاحیت یا صلاحیت نصب سطح 1.

و برای اخذ گواهینامه «ارزیابی، طراحی و اجرا» متقاضیان باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری مهندسی عمران زلزله یا ساختمان و همچنین دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی باشند. با حداقل صلاحیت سطح 2 حسابداری و سطح 1 سرپرستی یا مدیریت.

رشته تاسیسات مکانیک :

دارای مهارت های نظارتی، اجرا و طراحی است. برای کسب سطح 3 صلاحیت اجرا در این زمینه، متقاضی باید حداقل سطح 2 در صلاحیت مجوز کار مهندسی نظارت داشته باشد.

رشته تجهیزات الکتریکی و تاسیسات برقی :

او دارای مهارت های نظارتی، خلاقانه و طراحی است. برای کسب مدرک سطح 3 برای استفاده در این زمینه، متقاضی باید حداقل دارای مدرک مدیریت سطح 2 در مجوز کار مهندسی باشد.

نقشه برداری و توسعه شهری، ترافیک و معماری :

این رشته آزمون نظام مهندسی نظارت، اجرا و برنامه ریزی را شامل می شود. برای مدارک برنامه ریزی در رشته های نقشه برداری، شهرسازی و حمل و نقل، مجوز کار در کارهای مهندسی در سطح 3 در صلاحیت نظارت و اجرا الزامی است. در بررسی مدیریت مهندسی دی ماه 1401 مشخصات دپارتمان معماری اعم از مدیریت و اجرا اعلام شد.

از جمله نکات مهم تحقیق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. داوطلبان علاوه بر صلاحیت باید در دوره های آموزشی شرکت کنند.
  2. داوطلبانی که برای کلیه مدارک تحصیلی معماری، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی، عمران مراجعه می کنند، باید بصورت جداگانه ثبت نام و در آزمون حضور یابند.

داوطلبانی که قصد ثبت نام در آزمون نظام های مهندسی را دارند می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه دریافت دفترچه ثبت نام این آزمون و شرایط مورد نیاز برای قبولی در آزمون نظام مهندسی با مشاوران این حوزه مراجعه نمایند.

رشته های آزمون نظام مهندسی

مشاوره رشته های نظام مهندسی 1401

برای رشته های مورد تایید آزمون نظام مهندسی 1401 تمامی نکات مربوط به این دروس جهت راهنمایی بهتر داوطلبان و مخاطبان این آزمون ذکر شده است. نکات مهم دیگری نیز وجود دارد:

  • حد نصاب یا حداقل نمره مجاز برای قبولی در آزمون نظام مهندسی و صلاحیت آن 50 درصد است.
  • صلاحیت تصمیم گیری برای بررسی های نظام مهندسی عمران و احراز صلاحیت برای طراحی و اجرای گودال ها، فونداسیون ها و سازه های حفاظتی و ارزیابی و همچنین طراحی و اجرای اصلاحات 60 درصد می باشد.
  • برای شرکت در آزمون نظام مهندسی علاوه بر مدرک، سابقه کار حرفه ای نیز مهم است. سابقه کار یعنی سه سال از اخذ مدرک لیسانس، دو سال از اخذ مدرک فوق لیسانس و یک سال از اخذ مدرک دکترا می گذرد.
  • در آزمون نظام های مهندسی تفاوتی بین مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود ندارد. یکی از آنها نسبت به دیگری برتری ندارد و داشتن هر کدام از این مدارک امتیازی برای گرفتن پروژه های بیشتر به شما نمی دهد.
  • برای شرکت در آزمون مهندسی نیازی به کارت انصراف ندارید و پس از اتمام آزمون ها مهلتی چهار ساله دارید تا کارت انصراف را پس دهید.
  • آزمون نظام مهندسی به صورت آزمونی است در حالی که در آزمون نظام مهندسی در معماری بخش صلاحیت طراحی به صورت نقشه کشی می باشد.
  • پس از قبولی در رشته های آزمون نظام مهندسی، مدرک سطح 3 را دریافت خواهید کرد. بعد از 4 سال سطح 3 به سطح 2، بعد از 5 سال سطح 2 به سطح 1 و در نهایت پس از 6 سال دیگر سطح 1 به سطح Senior ارتقا می یابد.
  • اگر مدرکی که کسب کرده اید جزو مدارک پشتیبان باشد یا در ارتباط آن تردید وجود داشته باشد، برای تعیین صلاحیت که می توانید در آن شرکت کنید به کمیته معادل سازی ارسال می شود. و در نهایت بخشنامه درخواست صدور پروانه کار در رشته های اصلی یا مرتبط بارگذاری شد.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهامی در زمینه رشته های مورد تایید آزمون نظام مهندسی می توانید با سامانه تلفنی مشاوره تحصیلی https://www.daneshgozar.com/ دانش گذار تماس حاصل فرمایید. کارشناسان سامانه مشاوره دانش گذار اطلاعات کاملی در این زمینه در اختیار شما قرار می دهند.

 

برچسب ها : آزمون,نظام مهندسی,مهندسی,آزمون نظام مهندسی

دیدگاهتان را بنویسید