در این مقاله قصد داریم درباره سنگ معروف زمرد صحبت کنیم، از معرفی سنگ زمرد در طلا و نقره گرفته تا انواع آن و خواص این سنگ زیبا و درخشان

گوهر زمرد همواره در طول تاریخ بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است؛ در گذشته عقیده بر این بوده است که این سنگ گران بها برای صاحب خود پاک دامنی و نجابت به ارمغان می آورد و همچنین او را از ارواح شیطانی دور می کند. خواص زمرد در گذشته نیز مورد توجه بوده است به این شکل که گویا جنبه‌ی دارویی داشته و پزشکان، خوردن یا پودر و جوشانده این سنگ را برای علاج سرطان، صرع و درمان اسهال خونی و … تجویز میکردند.

آشنایی با سنگ زمرد

بررسی گوهر زمرد Emerald

زمرد به معنای سبز است و طیف‌ های متفاوتی از رنگ سبز را شامل می شود. این طیف ها مانند رنگهای سبز، سبز مایل به سیاه ، سبز مایل به سفید ، سبز مایل به زرد.

درجه‌ی سختی این سنگ گران قیمت حدود 7.5 تا 8 در مقیاس موس است. با این‌ که درجه‌ سختی نسبتا بالایی دارد، اما چون اغلب سنگ‌های زمردِ اصل از حفره و ترک‌های متعددی تشکیل شده‌ و ساختار یکپارچه‌ای ندارند، بسیار مستعد شکسته شدن می باشند به خصوص اگر ضربه‌ای به سنگ وارد گردد امکان شکسته شدنش بسیار بالا می رود.

این سنگ که از سیلیکات آلومینیوم و بریلیوم تشکیل شده در سنگ‌های پگماتیت یافت می‌شود. زمردهای اصل دارای جلای شیشه‌ای و خاکه‌ سفید رنگ می باشند؛ سنگ‌های شفاف و سبز رنگ که رنگ ثانویه‌ی زرد و تیره ندارند، گران‌قیمت‌تر از بقیه رنگ‌ های این گوهر قیمت گذاری می گردند.خرید زمرد

کریستال های سواروسکی که به صورت مصنوعی ساخته می شوند از عناصر آلومینیوم و بریلیوم ساخته شده اند ولی به دلیل استفاده از عناصر مستحکم دیگر سختی سنگ های سواروسکی حدود نیم الی یک درجه بالاتر از زرد است.

انواع گوهرهای زمرد

زمرد دارای انواعی از شکل ها و رنگ ها است که در ادامه به بررسی بعضی از معروفترین این نوع سنگ ها خواهیم پرداخت

زمرد کبود

این زمرد دارای رنگ‌ آبی است که به آن : ” آکوامارین ” میگویند. یعنی در واقع زمرد کبود ترکیب سیلیکات بریلیوم و آلومینیوم و از خانواده‌ سنگهای زمرد است ولی رنگ خود را از آهن fe می‌گیرد.

قیمت سنگ زمرد

سختی زمرد کبود 7.5 است که به همین دلیل دوام خوبی دارد. همچنین یکی از سنگ‌های مناسب برای جواهرسازی به‌شمار می‌آید. رنگ آکوامارین آبی خالص و روشن است و این سنگ هیچ رنگ ثانویه خاکستری یا سبزی در خود ندارد.

آکوامارین سنگ ماه اسفند است این سنگ اغلب در کشور هایی مانند برزیل، سریلانکا یافت می‌شود. در قدیم تصور می شد این سنگ‌ با رنگ آبی‌ کم‌رنگ، به ‌دلیل‌ شفافیت‌ روغنی ‌مانندی که دارد الماس هستند؛ اما با پیشرفت‌ علم‌ جواهرشناسی‌ مشخص‌ شده‌ كه‌ آكوامارین‌ می باشند.

انگشتر زمرد

انواع سنگ زمرد بر اساس محل استخراج آن‌ها مشخص می‌شود. به طور کلی زمردها از کشور های کلمبیا، برزیل ، زیمبابوه ، پاکستان ، هندوستان، افغانستان و روسیه یافت میشوند.

گوهر زمرد کشور کلمبیا

بهترین و زیبا ترین این گوهر به کشور کلمبیا تعلق دارد و زمرد های کلمبیایی از دیگر زمرد ها کاملاً متمایز می باشند. در واقع، کشور کلمبیا در آمریکای جنوبی، در صدر کشورهای تولیدکننده زمرد جهان قرار دارد. به طوری که حدود 150 معدن زمرد در این کشور وجود دارد که مشهورترین آن‌ها، معادن موزو و شیوور هستند. قیمت هر قیراط زمرد کلمبیا در بازار های جهانی حدود پنجاه هزار دلار است.

زمرد نقرا

گوهر زمرد کشور برزیل

کشور برزیل در همسایگی کلمبیا قرار دارد و به همین سبب زمردهایی بسیار زیبا در آن یافت می‌شود. زمردهایی با رنگ سبز بسیار عالی از معدن نوا ارال این کشور استخراج می‌شود. همچنین در برزیل زمردهای بسیار کمیاب چشم گربه‌ای و ستاره‌ای با ۶ پرتو نیز به دست می‌آید.

گوهر زمرد کشور افغانستان

زمرد پنجشیر افغانستان دارای کیفیت بسیار بالایی است و قیمت زیادی نیز دارد. به طوری‌که در بازارهای جهانی تا پنج دلار خرید و فروش می‌شود.

گوهر زمرد کشور هند

سنگ زمرد هندی ارزان‌ترین نوع زمرد است. به‌طوری‌که در بازار ایران معمولاً حدود 1 دلار به ازای هر قیراط خرید و فروش می‌شود.

نقرا سنگ زمرد

کاربردها و خواص زمرد

در زمانهای قدیم از زمرد به عنوان داروی شفا بخش استفاده می‌شده است. از جمله خواصی که به این سنگ نسبت می‌دهند می‌توان به درمان سرطان، صرع و اسهال خونی اشاره نمود. به طوری که پزشکان در زمان باستان، جوشانده‌ی پودر زمرد را برای درمان این بیماری‌ها تجویز میکردند.

قبل از ساخته شدن عینک و ذره‌بین، برای مطالعه و دیدن اشیای ریز، از یک زمرد تراش خورده استفاده می‌کردند و به آن سنگ مطالعه می‌گفتند.

خرید انگشتر زمرد

پزشکان یونانی دود سوزانده شده‌ی پودر زمرد را برای درمان مارگزیدگی، سرماخوردگی و تنگی نفس استفاده میکردند. از دیگر خواص زمرد می‌توان به گشودن قلب به روی عشق، بخشش، دلسوزی و اعتماد اشاره کرد. همچنین این سنگ برای دستگاه گوارش نیز مفید است. به طوری که با گذاشتن آن بر روی چاکراهای خورشیدی مجاری کیسه صفرا را پاک و فعال می‌کند؛ از دیگر خواص آن می‌توان به تقویت معده و درمان زخم معده اشاره کرد.

در چاکرادرمانی نیز زمرد، چاکرای چهارم یعنی قلب را به علت رنگ سبز تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ شاید به همین علت است که آن را سنگ عشق هم می‌نامند.

زمرد در طلا و نقره

زمرد از سنگ‌های گران‌بها در طول تاریخ بوده که همیشه برای ساخت جواهرات و زیورآلات طلا و نقرا از آن استفاده شده است. اما از آنجا که این سنگ درجه سختی بالایی دارد، تراش دادن و سوار کردن آن روی پایه‌های جواهر کار بسیار دشواری می باشد. در اقدامی خلاقانه شرکت معروف کارتیر ( cartie ) در دستبند کارتیر و زنجیر کارتیر خود از سنگ های زمرد استفاده کرد که با بازخورد مثبتی همراه بود.

زمرد همواره مورد توجه طراحان و تولیدکننده‌های جواهرات بوده و اغلب با تراش زمردی یا تراش چهارگوش، که در اصل یکی از طرح‌های تراش پلکانی است، در جواهرات استفاده می‌شود. این تراش ها در انگشتر ساده نقره و طلا استفاده می شود.

انگشتر زمرد نقرا

از دیگر تراش‌هایی که در جواهرات با نگین زمرد می‌توان دید، تراش دامله است؛ تراشی به صورت نیم‌کره که با قاعده‌های دایره یا بیضی انجام می‌شود و بیشتر روی انگشتر سوار می‌شود. زمرد های مصنوعی را می توان در کریستال سواروسکی مشاهده کرد قیمت سواروسکی به مراتب پایین تر از زمرد است به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

به طور کلی، معیار ارزش‌گذاری سنگ‌های زمرد روی طلا و نقره بر اساس چهار معیار رنگ، وزن، وضوح و برش تعیین می‌شود. هر چه رنگ زمرد شدیدتر و شفافیت آن بیشتر باشد، ارزش بیشتری خواهد داشت.

همچنین، درخشش سنگ زمرد به تراش آن بستگی دارد و هر چه قدر خوش‌تراش‌تر باشد، قیمت آن گران‌تر است. با اشاره به اینکه زمرد بی‌عیب و کاملاً شفاف بسیار نادر است، اما باید بگوییم هر چه شفافیت سنگ بیشتر باشد، ارزش و بهای بیشتری دارد.

علاوه بر زمرد براق، نوعی زمرد مات طبیعی هم وجود دارد که اغلب به شکل تسبیح یا گردن‌آویز ساخته می‌شود و ظاهر لکه‌دار آن به سنگ فیروزه سبزرنگ شباهت دارد.

نقرا

noghra.com

دیدگاهتان را بنویسید