درد پس از کاشت دندان، یکی از مواردی است که باید در روند بهبودی تا حدی انتظار آن را داشته باشید. بسیاری از کسانی که به ایمپلنت دندان نیاز دارند، عمدتا نگران درد ناشی از آن بوده و نمی دانند که این درد چقدر طول می کشد، یا اینکه اصلا دردی را تجربه خواهند کرد؟

شما می توانید این سوالات و یا سوالاتی را که احتمالا در ذهن خود در رابطه با این جراحی دارید، از دندانپزشک سوال کنید. به احتمال زیاد، شما درد را تجربه خواهید کرد، اما اینکه چقدر طول می کشد یا به چه میزان خفیف یا شدید خواهد بود، متفاوت می باشد.

به علاوه، راه های زیادی برای مقابله با این وضعیت و به حداقل رساندن آن وجود دارد. در ادامه بیشتر در مورد طبیعی بودن درد بعد از ایمپلنت و روش های مقابله با آن توضیح خواهیم داد. از اینکه تا پایان مطلب ما را همراهی می نمایید، از شما سپاسگزاریم.

آیا درد بعد از ایمپلنت دندان طبیعی است؟ آنچه پس از درمان باید انتظار داشته باشید

آیا درد بعد از ایمپلنت دندان طبیعی است؟

بله درد بعد از قرار دادن ایمپلنت طبیعی بوده و معمولاً در عرض 24 تا 72 ساعت به اوج خود می رسد.

احتمالاً شما بلافاصله پس از کاشت دندان، به دلیل بی حسی و آرام بخش، درد یا ناراحتی زیادی احساس نخواهید کرد. اما چند ساعت بعد، درد کمی را متوجه خواهید شد. البته این برای یک روش جراحی مانند قرار دادن ایمپلنت کاملا طبیعی است.

اگر متخصص برای شما نسخه تجویز کرده است، طبق دستور مصرف کنید. در غیر این صورت، می توانید از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن استفاده نمایید. قرار دادن یخ روی گونه نزدیک ناحیه آسیب دیده در فواصل 10 دقیقه ای نیز می تواند به کاهش درد کمک کند.

شما باید مطمئن باشید که دستورالعمل‌های ارائه شده توسط دندانپزشک خود را به منظور بهبودی و به حداقل رساندن خطر عوارضی مانند پری ایمپلنتیت (عفونت ایمپلنت) رعایت می کنید. برای آگاهی بیشتر، می توانید از همان ابتدا که در مورد روش کار، قیمت ایمپلنت دندان، عوارض و … سوال می کنید، در مورد درد این جراحی و علل آن نیز از متخصص اطلاعات لازم را کسب نمایید.

میزان درد پس از کاشت دندان

اگر شما نمی دانید که پس از این جراحی منتظر چه نوع درد و علائمی باشید، در ادامه یک مرور کلی از آنچه طبیعی است را توضیح خواهیم داد:

– درد بلافاصله پس از جراحی

شما بلافاصله احساس درد نخواهید کرد، اما با از بین رفتن بی حسی، ممکن است کمی ناراحتی را تجربه نمایید. البته همانطور که در بالا اشاره نمودیم، با رعایت دستورالعمل های دندانپزشک که به شما ارائه می دهد این درد به حداقل رسیده و مطمئن باشید که سریع التیام خواهید یافت.

– 2 تا 3 روز پس از جراحی

پس از حدود 2-3 روز، باید متوجه کاهش سطح کلی درد خود شوید. بیشتر افراد 1 تا 2 روز پس از جراحی ایمپلنت می توانند فعالیت های روزمره خود را از سر گیرند. در طول این مدت، ممکن است همچنین متوجه مسائلی مانند خونریزی و یا کبودی و تورم محل ایمپلنت شوید.

– 1 هفته پس از جراحی

با گذشت یک هفته بعد از جراحی ایمپلنت دندان، باید متوجه کاهش شدید درد و همچنین علائم دیگری مانند کبودی و تورم شوید. محل کاشت دندان دیگر نباید خونریزی داشته باشد.

– 2 هفته پس از جراحی

گاهی درد بعد از ایمپلنت ممکن است 10 تا 14 روز پس از جراحی نیز احساس شود. با این حال، پس از حدود دو هفته، دیگر نباید این درد جدی باشد. برای مثال اگر روی ناحیه مورد نظر فشار بیاورید، ممکن است متوجه درد شوید، اما در غیر این صورت، نباید دردی احساس کنید.

عواملی که می توانند باعث درد اضافی پس از ایمپلنت شوند

به غیر از درد معمولی ناشی از جراحی، ممکن است مسائل دیگری نیز وجود داشته باشد که منجر به ناراحتی و درد بیشتر شود:

– شل شدن پیچ کوچک ایمپلنت

گاهی اوقات پیچ کوچک داخل قسمت بالایی ایمپلنت در طول فرآیند بهبودی شل می شود. در این حالت، دندانپزشک باید کلاهک را بردارد، آن را تمیز کرده و دوباره نصب کند. تا آن زمان، ممکن است این وضعیت باعث ناراحتی شما شود.

– ایمپلنت شل

اگر میزان توده استخوانی شما در فک کافی نباشد، ایمپلنت دندان ممکن است شل شود. این می تواند باعث ناراحتی و گاهی اوقات درد شود. در بیشتر موارد، دندانپزشک باید ایمپلنت را برداشته و تعویض نماید.

– عفونت

هر نوع عفونت لثه نیز می تواند باعث درد شود. چنانچه این شرایط زود تشخیص داده شود، ممکن است قابل درمان باشد.

– رد ایمپلنت

گاهی اوقات، ایمپلنت دندان با استخوان بیمار ادغام نشده و بدن آن را پس می زند که به نام ایمپلنت ناموفق نیز شناخته می شود. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، می تواند باعث شل شدن ایمپلنت و در نتیجه ایجاد درد شود.

– آسیب به عصب

این مورد هم نادر است. اما اگر دندانپزشک از طریق ابزارهای خود یا با قرار دادن ایمپلنت در نزدیکی عصب به آن آسیب برساند، باعث درد می شود.

در نهایت به یاد داشته باشید که بهترین راه برای جلوگیری از عوارض و کاهش درد و ناراحتی پس از جراحی ایمپلنت، مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی تخصصی و پیروی دقیق از دستورالعمل های متخصص مربوطه است.

کلینیک تخصصی دکتر شهاب محمدی، drmohammadi.com، یکی از مراکز شناخته شده ایمپلنت دندان در تهران است که می تواند بهترین درمان را با حداقل عوارض و درد برای شما ارائه دهد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این جراحی و اینکه که آیا آن گزینه خوبی برای شما است یا خیر، با این کلینیک تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید