با افزایش روز افزون قیمت ارزهای دیجیتال امنیت دارایی برای همه کاربران و سرمایه گذاران ارز دیجیتال لازم و ضروری است. ازاین رو، امنیت کیف پول یا والت هم یکی از مهمترین جنبه‌های نگهداری و سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال است.

چطور از امنیت کیف پول ارز دیجیتال مطمئن شویم؟ 5 نکته مهم برای امنیت والت شما

با افزایش روز افزون قیمت ارزهای دیجیتال امنیت دارایی برای همه کاربران و سرمایه گذاران ارز دیجیتال لازم و ضروری است. ازاین رو، امنیت کیف پول یا والت هم یکی از مهمترین جنبه‌های نگهداری و سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال است.

در این مقاله، 5 نکته امنیتی مهم برای محافظت از ارزهای دیجیتال را با هم مرور خواهیم کرد.

چرا باید به امنیت کیف پول ارز دیجیتال اهمیت دهیم؟

ارز دیجیتال یکی از محبوب‌ترین حوزه‌ها برای مجرمان سایبری است. دشواری ارتباط میان تراکنش‌های کریپتو و شناسایی کاربران دنیای واقعی در کنار برگشت‌ناپذیری تراکنش‌های بلاک چین، ارزهای دیجیتال را به هدفی محبوب برای هکرها تبدیل کرده است.

در تاریخچه بسیار کوتاه و دوازده ساله بیت کوین، میلیاردها دلار دارایی تریدرها و سرمایه گذاران توسط هکرها به سرقت رفته است.

این وقایع چه پیامی برای شما دارد؟ اینکه باید یک سری اقدامات برای امنیت کیف پول ارز دیجیتال یا اصطلاحا والت تان انجام دهید تا از ایمنی دارایی‌هایتان مطمئن شوید.

اولین مرحله محافظت از دارایی‌های کریپتو، دانلود یک کیف پول ایمن است. اگر از کیف پول سخت افزاری استفاده می‌کنید، باید از اصالت دستگاه مطمئن شوید. کیف پول های نرم افزاری و موبایلی را نیز فقط از مجاری رسمی دانلود کنید. در گام بعدی، می‌بایست نکات و ترفندهای امنیت کیف پول ارز دیجیتال را دنبال کنید تا احتمال نفوذ هرگونه دسترسی غیرمجاز یا بدافزار را از بین ببرید.

https://static2.khabarfoori.com/servev2/bdXiFiSS0Btj/5Uwvb7W7Zm0,/%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1+%D8%A7%D8%B2+%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA+%DA%A9%DB%8C%D9%81+%D9%BE%D9%88%D9%84+%D8%A7%D8%B1%D8%B2+%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84+%D9%85%D8%B7%D9%85%D8%A6%D9%86+%D8%B4%D9%88%DB%8C%D9%85%D8%9F+.jpg

5 نکته مهم برای افزایش امنیت کیف پول ارز دیجیتال

1- از کیف پول ارز دیجیتال بک آپ بگیرید

قبل از خرید بیت کوین و یا هر ارز دیجیتال دیگری، اولین و مهمترین اقدام برای حفظ امنیت کیف پول ارز دیجیتال که همه کاربران ملزم به رعایت آن هستند، تهیه بک آپ است. بک آپ گرفتن از کیف پول با نوشتن 12 یا 24 کلمه بازیابی انجام می‌شود. در برخی از والت ها برای دسترسی مجدد می‌بایست نام کاربری و رمز عبور خود را یادداشت کنید و در برخی دیگر از والت ها نیز باید یک فایل را ذخیره کنید تا برای دسترسی مجدد به والت خود بااستفاده از آن فایل به همراه یک رمزعبور استفاده کنید.

«فرقی نمی‌کند روش بازیابی کیف پول شما چه باشد؛ حتماً باید از آن بک آپ تهیه کنید.»

2- عبارت بازیابی والت را در جای امن نگه داری کنید

بک آپ گرفتن با یکی از روش‌های بالا مثل عبارت بازیابی، شروع بسیار خوبی برای افزایش امنیت کیف پول ارز دیجیتال است. اما حالا باید از امن بودن جای عبارت بازیابی یا همان بک آپ اطمینان حاصل کنید.

اولین و مهمترین نکته این است که هرگز نباید عبارت بازیابی را به صورت آنلاین، در گالری تصاویر یا سایر اپلیکیشن‌های دارای دسترسی به گالری گوشی همراه (مثل اینستاگرام)، ذخیره کنید.

شاید ذخیره عبارت بازیابی والت در برنامه‌های یادداشت گوشی یا ایمیل راهی ساده و وسوسه‌کننده به نظر بیاد، اما قطعاً اگر مشکلی برای هر کدام از این اپلیکیشن‌ها پیش بیاید، ارزهای دیجیتال خودتان را از دست خواهید داد.

دوم اینکه بعد از نوشتن عبارت بازیابی روی کاغذ نباید آن را داخل کشوی میزتان نگه دارید. بلکه باید آن را در یک جای امن (مثل گاو صندوق) بگذارید تا به راحتی آسیب نبیند، به اشتباه دور انداخته و یا گم نشود.

اگر می‌خواهید سنگ تمام بگذارید، می‌توانید عبارات بازیابی کیف پول را روی یک تکه فلز حک کنید تا مثل کاغذ به مرور زمان آسیب نبیند یا با کاغذ باطله اشتباه گرفته نشود.

3- هرگز عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال را به اشتراک نگذارید

بعد از تهیه بک آپ کیف پول ارز دیجیتال و ذخیره آن در یک جای امن به صورت آفلاین، به هیچ وجه نباید آن را با کسی به اشتراک بگذارید؛ حتی شرکت سازنده و تیم پشتیبان والت. هیچ کدام از کارمندان قانونی پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال، شرکت‌های سازنده والت، تیم‌ پشتیبانی یا مهندسی از شما عبارت بازیابی تان را نمی‌خواهند یا حتی به آن نیاز پیدا نخواهند کرد. اگر کسی چنین اطلاعاتی را از شما بخواهد، 100٪ کلاهبردار است.

اگر هکرها به عبارت بازیابی شما دسترسی داشته باشند، قادر به ساخت یک کپی از والت شما و برداشت موجودی‌ آن بدون اطلاع شما خواهند بود.

برای محافظت از کیف پول ارز دیجیتال در مقابل هکرها و سایر مجرمان، باید از متداول‌ترین روش‌های آنان برای فریب کاربران و یا ترفندهای دسترسی آنها آگاه باشید. برای مثال، ممکن است هکرها از طریق تلگرام، شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل با شما تماس بگیرند، ادعا کنند از تیم پشتیبانی هستند و برای کمک به شما به عبارت بازیابی کیف پول تان نیاز دارند. یا بگویند باید والت تان را با استفاده از عبارت بازیابی تایید کنید. اینگونه درخواست‌ها قطعاً اشتباه و 100٪ کلاهبرداری هستند.

«هیچکدام از شرکت‌های معتبر سازنده کیف پول ارز دیجیتال، هرگز پیامی مبتنی بر درخواست عبارت بازیابی برای شما ارسال نخواهند کرد.»

پروفایل‌های جعلی هکرها خیلی واقعی به نظر می‌رسند و تازه‌کارانی که با این روش مهندسی اجتماعی (Social Engineering) آشنا نیستند، به راحتی می‌توانند در این دام بیفتند.

4- فقط از برنامه‌ها و سرویس‌های اصل استفاده کنید

هکرها برای کلاهبرداری از تریدرها و سرمایه گذاران ارز دیجیتال، برای کیف پول های معتبر اپلیکیشن، وب سایت‌ و پروفایل‌های جعلی می‌سازند. این اکانت‌ها و سرویس‌های جعلی برای دسترسی به موجودی شما از تکنیک‌های فیشینگ (Phishing) استفاده می‌کنند یا عبارت بازیابی‌تان را از شما می‌خواهند.

بنابراین ضروری است که فقط از اپلیکیشن‌ها، وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای اصل استفاده کنید.

5- از دانلود فایل مخرب یا کلیک روی لینک در ایمیل‌های فیشینگ خودداری کنید

در نهایت، برای افزایش امنیت کیف پول ارز دیجیتال خود و محافظت از آن در مقابل بدافزارهای سرقت کریپتو و فیشینگ، باید از باز کردن لینک‌ها یا دانلود فایل‌های مربوط به فرستنده‌های ناشناس خودداری کنید.

اگر تصادفی یا ناخواسته یک لینک مخرب را باز کنید، هکر می‌تواند از راه دور اطلاعات ورود به اکانت کیف پول یا کلید خصوصی شما را بدزد. بنابراین، به هیچ وجه نباید هیچ‌گونه فایل یا لینک فرستاده شده از سوی اکانت‌های ناشناس را باز کنید.

علاوه بر این، بهتر است نرم‌افزارهای آنتی ویروس یا ضد بدافزار را هم روی دستگاه‌تان نصب کنید تا هرگونه تلاش از سوی بدافزارها برای حمله به کیف پول ارز دیجیتال شناسایی شود.

برای آشنایی بیشتر با بهترین کیف پول ارزهای دیجیتال از جمله بهترین کیف پول های اتریوم و بیت کوین به بخش بلاگ صرافی ارز دیجیتال همتاپی مراجعه کنید و با انواع کیف پول ارزهای دیجیتال برای ایرانیان آشنا شوید.

برای اطلاع کامل از متن کامل اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید