در سیستم های هیدرولیکی روغن با فشار بسیار بالایی در جریان است. از این رو در طراحی و تولید سیستم هیدرولیک از دقت و استاندارد های کیفی و ایمنی بسیار دقیقی استفاده می شود. نسبت به دیگر تجهیزات صنعتی، برند های محدودتری در دنیا به تولید تجهیزات هیدرولیک مبادرت دارند چرا که تولید قطعات صنعتی با تلارنس های ابعادی بسیار اندک نیاز به تکنولوژی بسیار بالایی داشته و از همین رو قیمت تجهیزات هیدرولیک نیز در قیاس با دیگر تجهیزات صنعتی بالاتر است. برند هایی مانند پارکر Parker و هایداک Hydac از شناخته شده ترین تولید کنندگان تجهیزات هیدرولیک هستند.

تلرانس ابعادی بسیار اندک تجهیزات هیدرولیک بکارگیری فیلتر های هیدرولیک بر روی این سیستم ها را تبدیل به امری حیاتی نموده است. فیلتر روغن هیدرولیک همانگونه که از نام آن مشخص است نوعی فیلتر روغن می باشد که برای تصفیه و پاکسازی روغن هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. تولید فیلتر هیدرولیک با بکارگیری متریال های متنوعی نسبت به فیلتر روغن صنعتی مانند فیلتر های روغن اتصالی بر روی موتور دیزلی صورت می پذیرد.

انواع فیلتر های سیستم هیدرولیک

از فیلتر های هیدرولیک اغلب برای جذب و حذف آلاینده های روغن هیدرولیک که به شکل پلیسه های فلزی هستند استفاده می شود. در واقع بر خلاف بسیاری از تجهیزات صنعتی مانند موتور های احتراق داخلی که دارای ورودی های سوخت و هوا هستند که خود حامل انواع و اشکال مختلفی از آلاینده ها مانند گرد و غبار و دوده به داخل محفظه موتور هستند، سیستم های هیدرولیکی سیستم های کاملا بسته ای هستند که ورودی نداشته و روغن هیدرولیک در گردش این سیستم ها جاذب آلاینده های مختلف نیست. آلاینده های سیستم هیدرولیک که جذب فیلتر هیدرولیک می شوند، اغلب پلیسه های فلزی هستند که در طی عملکرد از بدنه سیستم جدا می شوند. توجه نمایید که تلرانس ابعادی در سیستم های هیدرولیکی بسیار اندک بوده که این امر به سایش بیشتر این اجزا نسبت به هم می انجامد.

انواع فیلتر های هیدرولیک

فیلتر های هیدرولیکی بر حسب نوع کاربری و شرایط استفاده در اشکال و متریال مختلفی تولید می شوند. در انواع طراحی های فیلتر های هیدرولیکی از اجزایی به شکل توری و یا مش های فلزی بعنوان بخشی از کارتریج استفاده می شود. این مش های فلزی یا در بر دارنده کاغذ های سلولزی هستند تا مانع فروپاشی ساختاری این کاغذ ها در تماس با جریان روغن هیدرولیک شوند و یا بصورت چند لایه ای چین دار قرار گرفته و کل بدنه کارتریج فیلتر هیدرولیک را تشکیل می دهند. در کل فیلتر های هیدرولیک را می توان در دو دسته اصلی دسته بندی نمود.

  • فیلتر هیدرولیک کارتریجی: این دسته از فیلتر ها بصورت یک کارتریج استوانه ای تولید می شوند. از فیلتر های هیدرولیک کارتریجی یا بعنوان مغزی فیلتر های پیچی و یا بصورت مستقیم استفاده می شود. قطر و ارتفاع فیلتر های هیدرولیک کارتیجی مطابق با درخواست مشتریان انتخاب می شود و می تواند بصورت خاص برای سیستم های هیدرولیکی طراحی گردد. مش های استنلس استیل به سبب خاصیت ضد زنگ و طول عمر کاری بالاتر در تولید کارتریج های فیلتر هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرند.
  • فیلتر های هیدرولیک پیچی Spin-on: با گسترش ماشین آلات صنعتی یناز به فیلتر آلاتی که قابلیت تعویض با دردسر کمتر و در زمان محدود تری را داشته باشند بوجود آمد. این نیاز به طراحی و تولید اولین نمونه های فیلتر های پیچی apin-on برای اولین بار توسط برند WIX آمریکا انجامید. امروزه فیلتر های هیدرولیک پیچی که متشکل از یک بدنه به شکل قوطی فلزی و در بر دارنده یک عدد کارتیج استوانه ای هستند در اتصالات سیستم های هیدرولیکی استفاده بسیاری دارند. فیلتر های هیدرولیک پیچی در دو نوع جریان کم فشار و جریان پر فشار تولید می شوند که نوع جریان کم فشار از کارتریج های هیدرولیکی با کاغذ سلولزی تولید شده و پیش از پمپ هیدرولیک اتصال پیدا می کند. نمونه های فیلتر های هیدرولیکی پیچی پر فشار که بعد از اتصال پمپ در سیستم های هیدرولیکی اتصال پیدا می کنند دارای کارتریج های استوانه ای از جنس مش فلزی هستند که مقاومت فشاری و حرارتی بالاتری دارد.

معرفی برند های تولید کننده فیلتر هیدرولیک

فیلتر های صنعتی دارای مشخصات فنی مختلفی از دبی جریان عبوری، قابلیت جذب ذرات معلق بر حسب میکرونی، ضخامت کارتریج و قابلیت نگهداری آلاینده ها، قابلیت عملکرد در دما و فشار بالا و … هستند. مقایسه قابلیت های فنی فیلتر های صنعتی از جمله فیلتر های هیدرولیکی عملا برای هر کاربری میسر نبوده و مضاف بر آن درک بسیاری از این کمیت ها نیاز به داشن بالایی از علم مکانیک و مواد دارد. از این رو یکی از ساده ترین روش ها برای تشخیص کیفیت تولید فیلتر صنعتی برای کاربران اتخاب بر حسب برند تولید کننده می باشد. فیلتر های هیدرولیکی با برند های مختلف داخلی و خارجی تولید می شود. از برند های شناخته شده ایرانی تولید کننده فیلتر صنعتی می توان به گوهران فیلتر اشاره نمود که بصورت تخصصی در زمینه تولید فیلتر های هیدرولیکی می پردازد. در اینجا به معرفی معتبر ترین برند های خارجی تولید کننده فیلتر های هیدرولیکی می پردازیم.

  • فیلتر هیدرولیک WIX: برند آمریکایی ویکس یکی از شناخته شده ترین برند های تولید کننده فیلتر های صنعتی از جمله فیلتر هیدرولیک می باشد. فیلتر ویکس بنیانگذار و اولین تولید کننده فیلتر های پیچی نیز می باشد.
  • فیلتر هایداک HYDAC: تمامی صنعت گرانی که با سیستم های هیدرولیکی سر و کار دارند برند هایداک آلمان را نیز به سبب تولیدات عمده در زمینه هیدرولیک می شناسند. فیلتر هیدرولیک هایداک آلمان با قابلیت جذب و نگهداری آلاینده های جریان هیدرولیک در ابعاد میکرونی بسیار پاین از با کیفیت ترین نمونه های موجود در بازار است.
  • فیلتر بالدوین BALDWIN: برند بالدوین آمریکا یکی از برند هایی است که بصورت تخصصی و تنها به تولید فیلتر صنعتی می پردازد. فیلتر هیدرولیک بالدوین آمریکا برای جریان های پر فشار و کم فشار و با قابلیت حذف درصد بالایی از آلاینده ها تولید شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید