اساس و پایه بسیاری از کسب و کارها بر بستر اینترنت است. در این میان کسب کارهای خانگی و کوچک زیادی وجود دارد که منبع درآمد آن‌ها تنها اینستاگرام است. اگرچه اینستاگرام یک شبکه اجتماعی برای سرگرمی است اما برای بسیاری از افراد یک منبع درآمدزایی است و پایه و اساس کار خود را روی آن بنا نهاده‌اند. موضوع فیلترینگ یکی از دغدغه های همیشگی فعالان شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام و صاحبین کسب و کارها است. به صورت میانگین فعالیت 3 میلیون کسب و کار وابسته به اینستاگرام است و نزدیک به 10 میلیون نفر درآمد خود را از طریق اینستاگرام به دست می‌آورند. با توجه به این عدد تصور اینکه اینستاگرام برای همیشه فیلتر باقی بماند برای بسیاری از افراد و خانوارها دردآور است.

تاثیر فیلترینگ بر کسب و کارها

کسب و کارهای مختلفی در شبکه های اجتماعی به فعالیت و درآمد زایی می‌پردازند که در ادامه هر دسته از این کسب و کارها را نام برده و به تاثیر فیلترینگ روی آن‌ها می‌پردازیم. اگر بخواهیم منحصرا شبکه اجتماعی اینستاگرام را در نظر بگیریم باید دسته ای از مشاغل به مشاغل اینستاگرامی شناخته می شوند و ادامه فعالیت آن ها مستقیم به وجود بستر اینستاگرام بستگی دارد اما دسته ای از مشاغل هستند که به صورت غیر مستقیم به اینستاگرام وابسته است. برای مثال شاید فکر کنید یک فرد تدوینگر کار و حرفه اش ارتباطی با اینستاگرام ندارد اما همین فرد می تواند برای شرکتی کار کند که ساخت و ادیت ویدیوهای اینستاگرام جز اصلی ترین وظایف اوست به همین دلیل فیلترینگ باعث افت کاری او می شود یا حتی در مواردی مجبور می شود مدتی بیکار بماند یا محل اشتغال خود را تغییر دهد.

مشاغل فروشگاهی

مشاغل فروشگاهی در فضای مجازی و اینترنت به دو دسته تقسیم می‌شوند مشاغل دسته اول شرکت ها و فروشگاه های بزرگ هستند که به صورت فیزیکی دارای فعالیت هستند و در کنار آن در شبکه های اجتماعی نیز فعالیت می کنند. دسته دوم فروشگاه‌ های کوچک آنلاین هستند که تنها راه فروش آن‌ ها از طریق اینستاگرام است.

آنلاین شاپ: فروشگاه های اینترنتی که به آنلاین شاپ معروف هستند معمولا به فروش یک کالای فیزیکی می پردازند و عموما کسب و کارهای کوچک و خرد هستند که عمده فعالیت آن ها در صفحه اینستاگرامی صورت می گیرد طبیعی است که فیلترینگ باعث شود کاربران دیگر طبق روال گذشته در این اپلیکیشن فعالیت نکنند در نتیجه فروش آنلاین شاپ ها یا از بین می رود یا به قدری کاهش پیدا می کند که ارزش فعالیت را نخواهد داشت به همین ترتیب بسیاری از افراد شغل خود را از دست خواهند داد.

شرکت های فروشگاهی: فروشگاه های بزرگتر که به صورت فیزیکی دارای مغازه یا شرکت هستند نیز بخشی از فعالیت خود را به اینستاگرام اختصاص داده اند و از این طریق به برندینگ و فروش بیشتر می پردازند در بسیاری از شرکت ها و فروشگاه ها دیده شده که چندین نفر تنها امور اینستاگرامی یک کسب و کار مشغول به فعالیت هستند با فیلترینگ، شرکت ها دیگر بخش فروش اینستاگرامی نخواهند داشت و همچنین دیگر نیاز به نیروی اینستاگرام وجود ندارد به این شکل تعدادی از افراد شغل خود را از دست خواهند داد.

تاثیر فیلترینگ بر کسب و کارها + راهکار مطمئن به جای فعالیت در اینستاگرام

مشاغل آموزشی

ما شاهد صفحات آموزشی زیادی در اینستاگرام هستیم هر یک از این صفحات به آموزش موارد گوناگون می‌پردازند. برای مثال یکی دروس مدارس را تدریس می‌کند و فرد دیگری به تدریس ساز یا نقاشی مشغول است. هر یک از افرادی که در صفحات اینستاگرامی خود به آموزش می‌پردازند هدف نهایی آن ها جذب تعدادی شاگرد، هنرجو و دانش آموز است که در نهایت باعث می شود از این طریق کلاس های آموزشی خود را به صورت حضوری یا مجازی داشته باشند یا ممکن است بخواهند پکیج های آموزشی خود را به فروش برسانند. فیلترینگ اینستاگرام باعث می شود افرادی که به آموزش در این پلتفرم مشغول هستند نتوانند کار خود را ادامه دهند و بخشی از منبع درآمد یا حتی تمام آن را از دست بدهند. همچنین افراد زیادی هستند که از طریق آموزش های رایگانی که در اینستاگرام وجود دارد به رشد و ارتقا زندگی کاری یا شخصی خود می پردازند فیلترینگ باعث می شود افراد زیادی از این آموزش های رایگان بی نصیب بمانند.

سامانه ثبت مشاغل در گوگل ، ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل در کشور

تبلیغات و بلاگری

تبلیغات همیشه یکی از پولسازترین مشاغل در تمام جهان شناخته می شود یکی از بزرگترین منبع درآمد افراد در پلتفرم اینستاگرام تبلیغات است. همچنین بلاگرهای زیادی هستند که باز این روش تبلیغات مختلف انجام می دهند و درآمدهای کلانی به دست می‌آوردند. با توجه به اینکه نسبت به بلاگرها واکنش‌های مثبت و منفی زیاد وجود و برخی از کاربران و کسب و کارها موافق تبلیغات پر هزینه آن‌ها هستند و برخی مخالف در کل باید بگوییم خوب یا بد، صاحبین صفحاتی که به تبلیغات در اینستاگرام می‌پردازند با بلاگر هستند با فیلتر شدن اینستاگرام منبع درآمد خود را از دست می دهند.

سامانه ثبت مشاغل در گوگل ، ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل در کشور

کارشناس شبکه های اجتماعی

افرادی هستند به نام کارشناس یا مسئول سوشال فعالیت می‌ کنند و تنها مهارتی که دارند حال این مهارت می‌تواند در حد مبتدی، متوسط و حرفه‌ای باشد اما در حال حاضر تنها به عنوان کارشناس شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند. فیلترینگ باعث می شود این افراد هرچند که توانمند باشند مجبور باشند برای مدتی دست از کار خود بکشند. کارشناس سوشال می تواند وظایف مختلفی داشته باشد از پست گذاری و پاسخ دهی گرفته تا افزایش مخاطب، تبلیغات و فروش.

سامانه ثبت مشاغل در گوگل ، ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل در کشور

همکاری در فروش افیلیت مارکتینگ

همکاری در فروش یکی از مشاغلی است که افراد می‌توانند بدون هیچ دردسری محصولات دیگران را به فروش برسانند بدین معنی تامین اولیه محصول بر عهده فرد دیگری است و شما فقط به بازاریابی و فروش محصولات می پردازید. بسیاری ار افراد که به این شیوه کسب درامد می کنند از طریق اینستاگرام، مشتریان خود را پیدا می کنند و محصولات را به فروش می رسانند. فیلترینگ در مرحله به صورت مستقیم به فردی که مشغول به افیلیت مارکتینگ است آسیب مالی می رساند و به صورت غیر مستقیم به تامین کنندگان آن محصول که بخشی از فروش خود را از دست داده‌اند.

سامانه ثبت مشاغل در گوگل ، ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل در کشور

مشاغل غیر مستقیم

مشاغل دیگری وجود دارد که شاید به صورت مستقیم فیلترینگ بر آن ها تاثیر نگذارد اما می تواند کار آن ها را نیز دچار مشکل کند. برای مثال یک تولیدکننده پارچه یا یک خیاط را در نظر بگیرید شاید فکر کنید فیلترینگ بر کسب و کار این افراد هیچ تاثیری نگذارد اما اگر با این فرض جلو برویم که بخشی از سفارشات این تولیدی مربوط به یک آنلاین شاپ اینستاگرامی است حال می‌توانید تصور کنید فیلترینگ اینستاگرام علاوه بر تاثیری که بر روی افرادی که به صورتی مستقیم در فضای مجازی فعالیت می کنند، دارد می توانید افراد دیگر و شغل آن ها را نیز با مشکل مواجه کند. از دیگر مشاغل که فیلترینگ به صورت غیر مستقیم روی عملکرد و روال کاری آن‌ ها تاثیر می گذارد می توان به گرافیست، تدوینگر، عکاس، پست، پیک و بسیاری از موارد در حوزه های گوناگون اشاره کرد.

 

آیا فیلترینگ ها برداشته می شود؟

پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که خارج از خواسته عموم افراد است و نهادهای دولتی تصمیم قطعی بر فیلترینگ یا رفع فیلترینگ می‌گیرند. وجود کانال های مختلف برای کسب و کار می تواند آرامش بیشتری به شما دهد زیرا با فیلترینگ یک رسانه و فیلترینگ یک رسانه این اطمینان را دارید که می توانید کسب و کار خود را از راه های دیگر ادامه دهید.

سامانه ثبت مشاغل در گوگل ، ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل در کشور

راه حل جایگزین به جای استفاده از اینستاگرام

وجود پلتفرم اینستاگرام که کاربران زیادی برای سرگرمی به آن مراجعه می کنند ممکن است پلتفرم های دیگری جایگزین شوند. اما دغدغه اصلی برای صاحبین کسب و کار است با فرض بر اینکه دیگر نتوانند کسب و کار خود را در اینستاگرام ادامه دهند باید چه کاری را جایگزین کنند. بهترین راه برای جایگزین شدن با اینستاگرام، فعالیت در گوگل و راه اندازی وب سایت است. داشتن وب سایت تا حد زیادی خیال شما را از بستر کسب و کارتان راحت می‌کند. هر پلتفرمی در کشور ایران ممکن است به دلایل مختلف ممنوع شود اما گوگل بستری امن است اگر به درستی پیش بروید می توانید بسیار موفق شوید. یکی دیگر از راه حال های موجود استفاده از سامانه تبلیغات مشاغل در گوگل میباشد . یکی از این این سامانه ها ، ایران مشاغل میباشد . ایران مشاغل یک سامانه تبلیغات مشاغل در کشور میباشد که به معرفی مشاغل مختلف پرداخته و میتوانید صفحه اختصاصی خود را داشته باشید تا مخاطبین شما با سرچ نام کسب و کارتان با شما و اطلاعات تماس شما آشنا شوند .

سامانه ثبت مشاغل در گوگل ، ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل در کشور

سخن آخر

می‌توان گفت فیلترینگ به ویژه فیلتر شدن پلتفرمی مانند اینستاگرام که علاوه بر هدف سرگرمی بسیاری از افراد کسب و کار خود را روی این بستری راه اندازی کرده اند و منبع درآمدی برای خود و خانواده‌شان محسوب می‌شود، می تواند خانواده ها را با مشکل معیشتی روبه‌رو کند و در نهایت تعطیل شدن کسب و کارهای مجازی باعث تاثیر منفی در اقتصاد یک کشور می شود زیرا مشاغل در این بستر تاثیر زیادی روی سایر مشاغل نیر دارند و شغل های زیادی هستند که بر اثر فیلترینگ دچار مشکل می‌شوند. حال این مشکلات و تاثیرات منفی بر اساس حوزه کاری و نوع یک حرفه می‌تواند کم یا زیاد باشد. با این حال رفع فیلترینگ موضوعی که دغدغه امروزه بسیاری از افراد و صاحبین کسب و کار است تنها بر اساس تصمیمات دولت و در نظر گرفتن جنبه های گوناگون مثبت و منفی آن بر جامعه اتخاذ خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید