با اینکه از گذشته‌های دور ارتباط حیوانات با انسان بسیار رایج بوده است ولی امروزه این ارتباط بسیار بیشتر و قوی‌تر شده است و خیلی از افراد علاقمند به نگهداری از حیوانات و تربیت آنها هستند. باید بگوییم نگهداری از حیوانات خاص که با عنوان حیوان خانگی آنها را میشناسیم بسیار رایج شده است و افرادی که سرپرستی این حیوانات را برعهده می‌گیرند، آنها را به عنوان یک عضو از خانواده خود می‌دانند زیرا ارتباطی که میان آنها شکل می‌گیرد یک ارتباط عاطفی و روانی بسیار قوی است. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تاثیرات مثبت نگهداری از حیوانات خانگی بپردازیم.

تاثیر نگهداری از حیوان خانگی در زندگی انسان!

مهم‌ترین مزایای نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی چیست؟

طبق بررسی تیم چیوو مراقبت و نگهداری از حیوانات خانگی تاثیرات مثبت زیادی روی زندگی افراد دارد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

تاثیرات مثبت بر سلامت روح و روان، کاهش استرس و افسردگی؛ 

یکی از مهم‌ترین تاثیرات مثبت مراقبت از حیوانات خانگی، کاهش استرس و اضطراب باتوجه و کاهش ابتلا به افسردگی و دوری از تنهایی است زیرا این حیوانات یک عشق بی‌قید و شرط را در زندگی شما جاری می‌کنند.

کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و داشتن آرامش بیشتر؛

باتوجه به تحقیقات دانشمندان نگهداری از آنها باعث کاهش فشار خون، تنفس و ضربان قلب منظم، رفع گرفتگی عضلات و… می‌شود که می‌تواند ناشی از فعالیت روزانه برای نگهداری و مراقبت از آنها باشد.

ایجاد عادت‌های مفید در سبک زندگی ما؛

با اینکه حیوانات زیادی برای نگهداری به عنوان حیوان خانگی وجود دارند ولی بیشترین انتخاب برای نگهداری از یک حیوان خانگی، گربه یا سگ است. حالا اینکه سگ بهتره یا گربه فقط به خود شما بستگی دارد ولی به دلیل اینکه نگهداری از آنها همراه با روتین خاص نظیر؛ توجه به تغذیه مناسب، سلامت و بهداشت، توجه به تفریحات و گشت‌وگذار آنها و… باعث ایجاد مجموعه عادت مفید حتی برای خود انسان نیز است.

باعث نزدیکشدن افراد و ایجاد عشق و علاقه میان آنها؛

این حیوانات دوست داشتنی یک عشق بی‌قید و شرط را نثار شما می‌کنند و شما نیز به‌طبع به آنها عشق می‌ورزید و یاد می‌گیرد که چگونه به دیگران نیز این عشق و علاقه رو ابراز و آن را انتقال دهید.

یک همراه همیشگی و به عنوان یک محافظ خوب در شرایط خطرناک هستند؛

حیوانات زودتر از انسان خطر را احساس می‌کنند و می‌توانند این احساس را به شما نیز منتقل کنند. همچنین نگهداری از سگ به عنوان حیوان خانگی نیز می‌تواند در هر شرایطی محافظ جان شما باشد.

سایر نکات مثبت نگهداری از حیوان خانگی به شرح زیر است:

  • ابتلا به انواع حساسیت در کودکان را کاهش می‌دهند.
  • باعث افزایش آگاهی و دادن هشدار در شرایط غیرطبیعی و حساس
  • باعث افزایش یادگیری و ایجاد انگیزه در افراد
  • آموزش همدلی و زندگی مسالمت آمیز
  • کاهش استرس و اضطراب در کودکان
  • ایجاد احساس تعلق و مسئولیت در افراد
  • کمک به بیماران مثل افراد مبتلا به سرطان و آلزایمر

گربه خانگی

سخن‌آخر

در این مقاله به بررسی تاثیرات مثبت مراقبت و نگهداری حیوانات خانگی در زندگی انسان پرداختیم. همانطور که می‌دانیم ارتباطی که میان افراد و حیوان خانگی او شکل می‌گیرد بسیار خاص است و می‌تواند باعث کاهش بیماری‌های روحی و روانی و حتی سلامت جسم آنها شود. به همین دلیل امروزه  خیلی از افراد علاقمند به نگهداری این حیوانات دوست داشتنی هستند. البته فراموش نکنید مراقبت از این حیوانات مسئولیت سنگینی برای شما در پی دارد و باید قبل از انجام آن تحقیقات زیادی را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید