دستگاه سنگ شکن به عنوان یکی از تجهیزات جهت عمل خردایش در تولید مواد معدنی  استخراج شده از معادن کاربردی می باشد. به طور کلی  سنگ شکن ها موادی که از معادن استخراج می گردد را با توجه به نوع دستگاه، نوع مصرف و تنظمیات مربوطی به سیستم به اندازه های مورد نظر خرد می نماید و بعد از آن به بخش اسنتقال مواد ارسال می گردد.دستگاه سنگ شکن وظیفه کوچک کردن و خرد کردن سنگ ها و واد معدنی را بر عهده دارد و به اندازه ای این عمل صورت می گیرد که بتوان از آن ها جهت مرحله های بعدی فراوری و تولید بهره برداری نمود . سنگ ها از جهت سختی، ابعاد، فرسایش و مقدار رطوبت متفاوت با یکدیگر می باشند و این موارد عواملی می باشند که می بایست به هنگام انتخاب کردن نوع و خرید سنگ شکن به آن توجه داشت. امروزه با توجه به افزایش تقاضا، درخواست افراد برای لوازم صنعتی افزایش یافته است. لذا مراکز زیادی اقدام به فروش رولیک و گیربکس کتابی می نمایند که می توانید انواع تجهیزات را از این مراکز تهیه نمود.

خرید سنگ شکن و تجهیزات استاندارد دستگاه های خردایش مواد معدنی

مکانیسم و ساختار سنگ شکن

در سنگ شکن مواد به وسیله نیروهای فشاری یا برشی بین دو صفحه صاف و یا موجدار که یکی از آن ها ثابت و دیگری متحرک می باشد خرد می گردد. حرکت فک متحرک به صورت مختلف  صورت می گیرد که هدف اصلی، ایجاد بیشترین نیرو در فاصله بین دو فک جهت خرد کردن مواد می باشد. در حال حاضر این حرکت از دو مکانیسم اصلی زیر استفاده می گردد.

سنگ شکن چرخشی

سنگ‌شکن چرخشی اغلب دارای  دو مخروط ناقص می باشد که مخروط خارجی بدنه ثابت و مخروط میانی هسته مرکزی این سنگ ‌شکن را در بر می گیرد  و در اصل در هر حالت مشابه سنگ‌ شکن فکی عمل می نماید. هسته مرکزی به صورت چرخشی حرکت می کند و هر لحظه در یک طرف بین هسته مرکزی و بدنه عمل خردایش انجام می پذیرد و در همان لحظه و در طرف دیگر بین هسته و بدنه فاصله قابل توجهی وجود دارد و مواد به تدریج وارد این قسمت می گردد.

رولیک

رولیک چیست؟

رولیک ‌ها و هرزگرد‌ها قطعاتی استوانه‌ ای شکل می باشند که در قسمت بالا(رفت) و پایین (برگشت) سیستم کانوایر یا نوار نقاله کاربرد دارند. از میان رولیک ‌های زیر و روی کانوایر، رولیک ‌های بالای تسمه نقاله که زیر سطح حامل تعبیه شده اند و متحمل وزن بار تسمه می باشند .  رولیک ‌های زیر سطح برگشت تسمه نقاله، متحمل وزن تسمه نقاله می باشند.رولیک ها به شکل های مختلفی از نظر اندازه و قطر ها تولید می گردند که اندازه آن ها به نوع دستگاه نوار نقاله ارتباط دارد. پس از روشن شدن دستگاه نوار نقاله رولیک ها توسط غلت خوردن روی بدنه دستگاه نوار نقاله منجر می گردد تا تسمه نقاله حرکت نماید. به طور کلی جهت آنکه نوار نقاله بتواند به فعالیت خود ادامه دهد به رولیک وابسته می باشد و بدون وجود رولیک هیچ کاربرد و کارایی نخواهد داشت.

رولیک غلطکی چیست؟

رولیک غلطکی که همان نوار نقاله تسمه ای می باشد شامل  طیف گسترده ای از صنایع از جمله بخش های مواد غذایی و تدارکات می گردد. هم می تواند کالاهای عمده و هم محموله های عمومی را در جعبه ها یا جعبه ها حمل نماید. این سیستم قابلیت جابه جایی بدون زحمت انواع محصولات بسته بندی شده را دارد. این موارد از وسایل شکننده تا جعبه های سنگین را در بر می گیرد. غلطک جوشی نوعی دیگر از رولیک های نوار نقاله می باشد که نسبت به نوع پرسی، از قیمت بالایی برخوردار هستند و نسبت به رولیک پرسی از طول عمر بیشتری برخوردار هستند زیرا براحتی می توان این رولیک ها را روغن کاری نمود.

 سنگ شکن فکی چیست؟

سنگ شکن فکی  به عنوان مهمترین نوع سنگ شکن ها می باشد که اغلب به عنوان سنگ شکن اولیه در معادن کاربرد دارد . این سنگ شکن برای انجام عملیات خردایش سنگ ها در ابتدای پروسه سنگ شکنی و فرآوری مواد معدنی و شن و ماسه مصرف می گردد، این سنگ شکن ها به علت قرار گرفتن در معرض سایش به گونه ای خاص طراحی گردیده.لازم به ذکر است که  جنس این مواد از فولاد منگنزدار بوده و منجر به افزایش عمر قطعات و کاهش استهلاک ناشی از کارکرد دستگاه می شود.

انواع سنگ شکن های فکی

تک بازویی (تک توگل)

این نوع دستگاه ها از دهانه تغذیه کوچکی برخوردار می باشند و جهت سنگ هایی که تقریبا سخت می باشند کاربرد دارند ، حرکت فک متحرک در این دستگاه به شکل هم زمان بالا و پایین و جلو و عقب می باشد .

دو بازویی (جفت توگل) 

این نوع دستگاه ها از دهانه تغذیه بزرگی برخوردار می باشند تا بتواند سنگ های بزرگ ها خرد نموده و برای سنگ هایی که سختی  بسیار بالایی دارند مناسب می باشد، حرکت فک متحرک در دستگاه های جفت توگل به صورت جلو وعقب و به طور نوسانی صورت می گیرد.

ماکان سنگ شکن

امروزه با توجه به رشد صنعت نیاز افراد به لوازم صنعتی  و به روز افزایش یافته است . بنابراین مراکز زیادی اقدام به تولید و فروش انواع دستگاه سنگ شکن و رولیک می نمایند. ماکان سنگ شکن یکی از مراکز معتبر می باشد که در این خصوص فعالیت دارد. شرکت ماکان سنگ شکن با پشتوانه بیش از ربع قرن تجربه در ساخت و توزیع قطعات انواع دستگاه های سنگ شکن و خطوط خردایش در این زمینه به افراد خدمات رسانی می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید