دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی و راه های جلوگیری از آن

امروزه دیگر نمی‌توان نقش مهم گوشی‌های موبایل را در زندگی یکایک افراد نادیده گرفت. همگی وقت زیادی از روز خود را برای انجام کارهای مهم و یا حتی صرفاً جهت تفریح و سرگرمی به استفاده از گوشی اختصاص می‌دهیم. با این حال گوشی‌ها نیز همانند هر وسیله الکترونیکی دیگر، ممکن است در طول زمان با ایراداتی مواجه شود. یکی از این موارد، داغ شدن بیش از حد گوشی موبایل بوده که احتمالاً بارها با آن روبرو شده اید. این مسئله می‌تواند یک ایراد کوچک و عادی باشد؛ یا ممکن است ناشی از یک مشکل بزرگ‌تر بوده و نیاز به شناسایی و حل شدن داشته باشد. باید به این نکته نیز توجه کنید که دمای بالا به خودی خود می‌تواند منجر به بروز خرابی‌های ثانویه در سایر بخش‌های سخت‌افزاری گوشی شود. از این رو شناسایی دلیل یا دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

معمولاً خرابی باتری به عنوان مهم‌ترین دلیل داغ شدن بیش از حد گوشی عنوان می‌شود. روند خرابی باتری شامل مراحل مختلفی بوده که در بخش‌های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد. عوامل دیگری همانند استفاده از برنامه‌های سنگین، مشکلات سخت‌افزاری و… نیز می‌توانند منجر به این مشکل شوند. در مجموع داغ شدن گوشی جزو مشکلاتی بوده که نباید نادیده گرفته شود. حتی بعضی از گوشی‌ها در این شرایط اخطاری نیز به کاربر می‌دهند. بطور مثال در صورت خرابی باتری iPhone و یا هرگونه مشکل دیگر، ممکن است گوشی شما داغ شده و پیام مربوطه مواجه شوید. در این شرایط بهتر است دقایقی از گوشی خود استفاده نکنید. در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر در این مشکل و راه‌های رفع آن خواهیم پرداخت.

عوامل مؤثر در داغ شدن بیش از حد گوشی موبایل

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز ذکر شد، عوامل مختلفی می‌توانند در این مسئله دخیل باشند. ابتدا به مشکلات نرم‌افزاری گوشی اشاره خواهیم کرد:

برنامه‌های پرمصرف

اولین کاری که باید انجام دهید، شناسایی برنامه‌هایی است که به میزان زیادی شارژ مصرف می‌کنند. مشخصاً جریان انتقال انرژی در داخل گوشی منجر به تولید گرمای اضافی شده و هرچه مصرف شارژ شدیدتر باشد، گرمای تولید شده نیز بیش‌تر خواهد بود. از این رو ممکن است اخیراً برنامه‌هایی نصب کرده باشید که از این طریق منجر به داغ شدن بیش از حد گوشی شوند. برای شناسایی آن‌ها کار چندان سختی نخواهید داشت. بطور مثال برای تعیین چگونگی مصرف شارژ باتری گوشی هواوی، باید به بخش تنظیمات رفته و گزینه Battery  را انتخاب کنید. در بعضی گوشی‌های این برند نیز باید گزینه Optimizer را ابتدا انتخاب کنید. در صفحه جدید بازشده از طریق بخش Battery Usage، می‌توانید میزان مصرف شارژ توسط برنامه‌های مختلف را بررسی کنید. البته بطور ساده‌تر، هنگام استفاده از بعضی برنامه‌ها گوشی بطور مستقیم داغ می‌شود که مشخصاً در این موارد نیازی به بررسی بیش‌تر نخواهید داشت.

cd0bb8dc-a7fc-4ce3-9c2f-38d92f7bd8ac.jpg (1180×700)

در کنار این مسئله، آپدیت نبودن برنامه‌های نصب شده نیز می‌تواند مشکل ساز باشد. نسخه‌های اولیه برخی برنامه‌ها ممکن است باگ داشته باشند. از این رو اگر هنگام استفاده از برنامه ویژه‌ای متوجه افزایش دمای گوشی خود شدید، بهتر است آن را به جدیدترین نسخه ارائه شده آپدیت کنید. همچنین برخی فعالیت‌ها نیز بطور ذاتی شارژ زیادی مصرف کرده و منجر به داغ شدن گوشی می‌شوند. بطور مثال مشاهده فیلم با اینترنت به ویژه دیتا بطور واضحی منجر به افزایش دمای داخلی گوشی خواهد شد. انجام بازی‌های سنگین بصورت آنلاین نیز شرایط مشابهی خواهد داشت. از جمله موارد دیگر می‌توان به فعال بودن دائمی قابلیت‌های مختلف گوشی همانند وای فای، دیتا، بلوتوث، مکان‌یابی و… اشاره کرد. نلاش مستمر گوشی برای پیداکردن شبکه اینترنت و یا دستگاه جدید برای اتصال با بلوتوث، بطور واضح منجر به افزایش میزان مصرف شارژ و داغ شدن باتری و گوشی خواهد شد.

مشکلات سخت افزاری

پس از بررسی مشکلات احتمالی نرم‌افزاری، وجود ایراد در بخش‌های سخت‌افزاری گوشی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. قطعات مختلف گوشی هنگام فعالیت بطور مشخص گرما تولید می‌کنند. این مسئله هنگام فعالیت پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی واضح‌تر بوده و به همین دلیل باید احتمال وجود خرابی در آن‌ها را نیز بررسی کرد. اگر بخش جلویی گوشی داغ شده و بطور همزمان توان پردازشی گوشی نیز کاهش پیدا می‌کند، احتمالاً این قطعات مهم و ارزشمند دچار آسیب شده اند. در این شرایط باید از متخصصان مربوطه کمک بگیرید. اگر محل اتصال شارژر داغ می‌شود، باید به خرابی احتمالی شارژر شک کنید. با این حال خرابی باتری جزو مهم‌ترین موارد بوده که بهتر است بطور مفصل آن را مورد بررسی قرار دهیم.

احتمال خرابی باتری

مهم‌ترین عامل داغ شدن بیش از حد گوشی، خرابی احتمالی باتری است. بروز مشکل در باتری امری قطعی بوده و با برخی اعمال محافظتی همانند شارژ گوشی به شیوه صحیح، تنها بروز این اتفاق را می‌توان به تأخیر انداخت. اولین علامت خرابی باتری موبایل، مصرف شدید شارژ است. احتمالاً این مسئله را در باتری موبایل سامسونگ بیش از سایر برندها تجربه کرده باشید. باتری نیز مشابه سایر بخش‌های گوشی هنگام فعالیت و انتقال انرژی، گرما تولید می‌کند. از این رو اگر میزان مصرف شارژ افزایش پیدا کند، گرمای تولیدشده نیز بیش‌تر خواهد شد. به همین دلیل دومین علامت خرابی باتری، افزایش دمای گوشی و داغ شدن بیش از حد آن است. اما این مشکل آخرین مرحله از روند خرابی باتری است. هنگام فعالیت باتری معیوب، گازهایی داخل آن تولیدشده و به دلیل طراحی ایزوله، در آن انباشته می‌شوند. به همین دلیل باتری پس از مدتی با افزایش حجم روبرو می‌شود.

72b10260-08e9-4618-93ef-41f5e84a3055.jpg (1329×1080)

البته این مشکل به ندرت در گوشی‌های جدید دیده شده و احتمالاً شما نیز با آن روبرو نخواهید شد. حتی بصورت بسیار نادر، ممکن است انفجار یا آتش‌گیری گوشی نیز رخ دهد. از این رو خرابی باتری را نمی‌توان نادیده گرفت. درصورت وجود آثاری از وجود مشکل در این بخش ارزشمند گوشی، اقدام به تعویض آن امری ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود. البته بدین منظور باید از فروشگاه‌های معتبر استفاده کنید. در صورت خرید از فروشگاه اینترنتی فونی شاپ، هیچ دغدغه‌ای از بابت اورجینال بودن باتری خریداری شده نخواهید داشت.

آثار مخرب افزایش دمای گوشی موبایل

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد، دمای داخلی بالا منجر به بروز مشکلات ثانویه‌ای در گوشی خواهد شد. بطور مثال، عملکرد باتری گوشی به دلیل لیتیومی بودن در دماهای بالا مختل می‌شود. از این رو اگر باتری مشکل اولیه داشته باشد، روند تخریب آن شدت بیش‌تری پیدا خواهد کرد. به همین دلیل ممکن است زودتر از انتظار با علائم دیگری از خرابی باتری همانند خاموش شدن ناگهانی گوشی، خالی شدن سریع شارژ، افزایش حجم باتری و… روبرو شوید. دمای بالا همچنین عملکرد پردازنده مرکزی را نیز با مشکل روبرو کرده و به وضوح متوجه کاهش سرعت گوشی خواهید شد. از این رو در مجموع جلوگیری از داغ شدن بیش از حد گوشی امری ضروری بوده و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. مشخصاً حذف بعضی برنامه‌ها و یا حتی تعویض باتری، بسیار بصرفه‌تر از جبران برخی مشکلات سخت‌افزاری ثانویه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید