سرامیک خودرو: راهکاری معجزه‌آسا برای محافظت از بدنه خودرو

بسیاری از افراد در حفظ و نگهداری ماشین علاقه به استفاده از امکانات و تکنولوژی‌های گوناگون دارند. احتمالا شما هم نام سرامیک خودرو به گوشتان خورده است. اگر از علاقه‌مندان به این حوزه باشید حتما برایتان سوال پیش می‌آید که آیا سرامیک کردن خودرو کار درستی است؟ این کار بهتر است یا پولیش خودرو؟

در این مقاله مقدماتی درباره سرامیک خودرو خواهیم گفت. خواهیم گفت که سرامیک خودرو چیست؟ چه مزایایی دارد و در مقایسه با سایر جایگزین‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟ با ما همراه باشید

سرامیک خودرو چیست؟

سرامیک خودرو یا نانو سرامیک که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، در واقع نوعی پلیمر مایع می باشد که همانند یک لایه روی بدنه خودرو کشیده می‌شود و مولکول‌های آن با مولکول‌های رنگ خودرو پیوند شیمیایی برقرار می‌کنند و یک لایه آب گریز یا هیدروفوبیک ایجاد می‌کنند؛ که این لایه مانع نفود آب، گرد و غبار، مواد شیمیایی و حتی ایجاد خط و خش‌های سطحی روی بدنه خودرو می‌شود. در واقع این مواد برای ترکیب شدن با رنگ خودرو، باید با متریال بی‌رنگ و نسبتاً مات پایه سرامیکی ترکیب شوند.

به دلیل اتصالات شیمیایی این لایه جدید که روی بدنه قرار می‌گیرد، رنگ کارخانه‌ای خودرو حفظ می‌شود.

در مقایسه با سرامیک خودرو، کاور لایه‌ای اضافی‌ست که جهت محافظت از رنگ خودرو روی بدنه اجرا می‌شود. این کاور از جنس اورتان است و به شکل پوششی نازک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دو گزینه با وجود تفاوت‌هایی که دارند، کار یکسانی انجام می‌دهند: محافظت از رنگ بدنه خودرو

نکته دیگر که باید به آن اشاره کرد این است که سرامیک خودرو گاهی «9H نانو سرامیک) نامیده می‌شود.

مزایای استفاده از سرامیک خودرو

سرامیک خودرو راهکاری سریع و مناسب برای حافظت از رنگ بدنه خودرو است. در کنار این مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

محافظت از اشعه‌های مضر UV

اشعه‌های خورشید می‌توانند آسیب‌های جدی به رنگ بدنه خودرو وارد کنند. در ایران با توجه به این که کشوری گرم و خشک است این موضوع اهمیت بالاتری نیز دارد. سرامیک خودرو از رنگ خودرو در مقابل اکسیده شدن و محو شدن جلوگیری می‌کند. اگر خودرویتان را به مدت زیادی بیرون از پارکینگ قرار می‌دهید به این نکته توجه کنید.

محافظت در برابر لکه‌های شیمیایی

لکه‌های شمیایی از طریق هوای آلوده و اسیدی یکی دیگر از آسیب‌های جدی هستند که می‌توانند به رنگ بدنه آسیب بزنند. لایه‌ای از سرامیک می‌تواند در مقابل این آسیب‌ها از رنگ محافظت کند.

تمیزی راحت به دلیل محیط هیدروفوبیکی

در مقابل سایر روش‌های دیگر، تمیز کردن بدنه خودرو زمانی که از سرامیک ماشین استفاده می‌کنید راحت‌تر و بدون دردسرتر است. لایه‌ سرامیکی نه‌ تنها با رنگ خودرو ترکیب می‌شود، بلکه آب را نیز دفع می‌کند. این به آن معناست که تمام کثیفی‌هایی که از طریق آب روی بدنه ایجاد می‌شوند به راحتی با یک شستشوی ساده در کارواش از بین می‌روند.

زیبایی زیاد به دلیل براق بودن

سرامیک خودرو برای کسانی که برایشان برق زدن ماشین اهمیت دارد بهترین گزینه است. این روش به خودروی شما زیبایی منحصر به فردی از نظر براق بودن می‌دهد که در چشم دیگران به وضوح قابل دیدن است.

تمام این مزایا نشان می‌دهد که چرا در سالیان اخیر استفاده از سرامیک خودرو در ایران رایج‌تر شده است. نظرات افرادی که از آن استفاده می‌کنند بسیار مثبت بوده است.

اما در مقابل برخی از باورهای اشتباه درباره سرامیک خودرو وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

سرامیک خودرو چه ویژگی‌هایی ندارد!

هر محصولی در دنیا اشکالاتی نیز دارد. در اینجا لازم است تا واقعیاتی را نیز درباره سرامیک خودرو بگوییم که دچار اشتباه و سردرگمی نشوید.

سرامیک خودرو از انواع خط و خش‌ها جلوگیری نمی‌کند

سرامیک خودرو از ماشین شما دربرابر خش‌های رایج و سنگین جلوگیری نمی‌کند. البته با توجه به ترکیبی که دارد، وجه ظاهری رنگ را حفظ می‌کند.

تمام آلودگی‌های ایجاد شده از طریق آب از بین نمی‌رود

پیش از این گفتیم که آلودگی‌هایی که از طریق آب روی بدنه قرار می‌گیرند به راحتی قابل رفع شدن هستند. اما همچنان ذراتی حاوی مواد معدنی طبیعی هستند که ممکن است پس از تبخیر آب روی سطح خودرو باقی بمانند.

با سرامیک خودرو به کارواش نیازی نیست

با وجود سرامیک ماشین شما همچنان نیاز به شست‌وشوی خودروی خود دارید. لایه‌ای از سرامیک به خودروی شما قدرت ماورایی جهت شستشوی خودکار نمی‌دهد. قطعا همه ما منتظر معجزه‌ای برای این کار هستیم ولی فعلا باید با واقعیت روبرو شد.

آیا از سرامیک خودرو استفاده کنیم؟

اگر بخواهیم به شکل خلاصه پاسخ دهیم باید بگوییم بله. سرامیک خودرو مزایای زیادی دارد که می‌تواند در بلند مدت نگهداری خودرو را آسان‌تر کند. در واقع نگرانی‌های رایج برای محافظت از بدنه خودرو کم خواهد شد. بنابراین می‌توانید مدت زمان بیشتری را در رانندگی بگذرانید و به جای دغدغه داشتن بابت رنگ خودرو، از رانندگی لذت ببرید.

اما اگر بخواهید بگویید آیا سرامیک خودرو راهکاری کامل برای تمام مشکلات رنگی خودرو است، پاسخ ساده است: خیر! هم اکنون محصولی در بازار وجود ندارد که بتواند در برابر تمام مشکلات و خطرات برای بدنه خودرو مقاومت نشان دهد.

در انتها باید گفت که سرامیک خودرو راهکاری مناسب با هزینه‌ای به صرفه است که ما توصیه می‌کنیم به آن توجه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید