سنسور اکسیژن O2-A2 و بررسی کاهش یا افزایش غلظت اکسیژن

سنسور اکسیژن O2-A2 از حیاتی ترین سنسورهای مورد استفاده در دستگاه های گازسنج است که وظیفه اندازه گیری میزان غلظت اکسیژن را دارد. همانطور که می دانید اکسیژن به میزان کافی در جو وجود دارد. اما اگر غلظت آن کم یا زیاد شود چه اتفاقی می افتد؟

سنسور چیست؟

سنسور یا حسگر، یک دستگاه ورودی است که پس از جمع آوری داده ها آن ها را به سیگنال تبدیل کرده و به کمک یک خروجی الکتریکی آنها را به اشتراک می گذارد. به بیانی دیگر، سنسور وسیله ای است که تغییرات فیزیکی در محیط را تشخیص داده و به یک ولتاژ قابل اندازه گیری آنالوگ یا دیجیتال تبدیل می کند که می تواند به وسیله یک صفحه نمایش برای انسان قابل خواندن قابل خواندن یا برای پردازش بیشتر ارسال شود. پس سنسور بخشی از یک سیستم بزرگتر است که کمیت مورد نظر را در آن سیستم اندازه گیری و به اشتراک می گذارد.

به صورت کلی، یک سنسور می تواند نه تنها یک دستگاه، بلکه یک ماشین، ماژول یا سیستم فرعی باشد. هدف سنسور ، حس کردن اتفاقات یا تغییرات در محیط پیرامون خود و سپس ارسال این اطلاعات به دیگر لوازم الکترونیکی که عمدتا پردازنده های کامپیوتری است. این حسگرها در تعداد زیادی از وسایل به صورت روزمره استفاده می شود و ویژگی های فیزیکی مانند، فشار، دما، مقاومت، ظرفیت و … را اندازه گیری می کند.

سنسور اکسیژن O2-A2 و بررسی کاهش یا افزایش غلظت اکسیژن

 

غلظت اکسیژن

اکسیژن 21 درصد از حجم جو را تشکیل می دهد. در صورتی که غلظت آن به کمتر از 17 درصد برسد، تنفس در آن محیط بسیار سخت خواهد شد. و در صورتی که غلظت آن از 25 درصد بیشتر شود، محیط را به طور بالقوه ای برای آتش گرفتن ترکیبات آلی ایده آل خواهد کرد. این عنصر و ترکیبات آن 29.2 درصد از جرم پوسته زمین و حدود دو سوم از بدن انسان را تشکیل می دهد.

f11d85dc-483d-414b-a408-c005e4987091.jpg (1024×576)

خطرات کمبود اکسیژن

معمولا کمبود میزان اکسیژن در محیط نتیجه یک وضعیت پزشکی است. اما کمبود اکسیژن در یک فضای محدود نیز به همان اندازه خطرناک است.
به جز غرق شدن یا محبوس شدن در محیطی کوچک، معمولا مردم نگران کمبود اکسیژن نیستند. اما اگر در یک بیمارستان، رستوران، معادن، تونل ها یا هر گونه فضای بسته دیگری هستید، در صورتی که اطراف شما سیلندرهای گاز فشرده وجود دارد، با بروز نشتی در هر یک از آنها احتمال کاهش سطح اکسیژن و خطرات ناشی از آن وجود دارد.

سازمان OSHA، اتمسفری را دچار کمبود اکسیژن می داند که به سطحی پایین تر از میزان 19.5 درصد حجمی اکسیژن برسد. در سطوح پایین تر، علائم فیزیکی متفاوتی ممکن است بروز دهد که در جدول زیر آن را مشاهده می کنید:

9816370d-e7f0-4464-85a9-d39a2eabbd83.jpg (1008×309)

عوامل کاهش اکسیژن

همچنین دلایل دیگری نیز می تواند باعث کاهش میزان اکسیژن در محیط شود:

  • احتراق چیزی که اکسیژن مصرف می کند
  • خورندگی چیزی که غلظت اکسیژن را کاهش می دهد (اکسیداسیون)
  • مصرف اکسیژن به دلیل تنفس در مناطق متراکم

کارکنان در صورتی که وارد چنین مناطقی شوند احتمال دارد به سرعت جان خود را از دست دهند. پس مهم است که قبل از ورود کارکنان، غلظت اکسیژن در محل بررسی شود. در برخی موارد، گازهای دیگری نیز وجود دارد که ممکن است سمی یا قابل انفجار باشد. پس ممکن است لازم باشد از یک گازسنج چند گازه قابل حمل یا پرتابل استفاده شود که به طور همزمان چندین

گاز در محل را بررسی کند.

به عنوان مثال قبل از ورود به یک مخزن باید میزان غلظت اکسیژن در آن را به کمک یک گازسنج پرتابل بررسی کنید.
در تونل ها مانند فاظلاب یا سایر تجهیزات زیرزمینی نیز ممکن است غلظت اکسیژن به دلایل مختلفی کاهش یابد. علاوه بر این گازهای دیگر نیز مانند گازهای سمی و انفجاری نیز ممکن است در نتیجه واکنش های بیولوژیکی تشکیل شود. در نتیجه استفاده از یک گازسنج چند گازه پرتابل الزامی است. این گازسنج ها برای اندازه گیری میزان گاز به سنسورهایی مجهز شدند. برای اندازه گیری اکسیژن نیاز به سنسور اکسیژن الکتروشیمیایی داریم که در اینجا به بررسی سنسور اکسیژن O2-A2 می پردازیم.

a9635b2c-731a-48be-a316-73bd34994a05.jpg (1024×683)

سنسور اکسیژن O2-A2 محصول شرکت انگلیسی Alphasense است که سابقه ای طولانی در تولید و عرضه سنسورهای الکتروشیمیایی دارد. همانطور که می دانید سنسور اکسیژن O2-A2 از نوع الکتروشیمیایی است که با یک واکنش شیمیایی باعث ایجاد جریان الکتریکی می شود و با توجه به میزان این جریان الکتریکی می توان میزان اکسیژن محیط را اندازه گیری نمود.

6b810290-a56c-4f7a-bd8e-370f39d316fb.jpg (1024×580)

مشخصات سنسور اکسیژن O2-A2

سنسور اکسیژن O2-A2 در سه اندازه موجود است:

  • A: قطر 20 میلیمتر، اندازه استاندارد صنعتی برای گازسنج های پرتابل یا قابل حمل
  • B: قطر 20 میلیمتر، ارتفاع اضافی که دسترسی به مواد فیلتر اضافی هنگام اندازه گیری گازهای قابل احتراق را فراهم می کند
  • C: مینیاتوری، دارای عملکرد طولانی تر که برای نسل بعدی گازسنج های پرتابل طراحی شده است.

 

خب فکر می کنم تا اینجا با سنسور اکسیژن و اهمیت استفاده از آن آشنا شدید. در صورتی که نیاز به مشاوره در مورد انواع سنسور و سنسور اکسیژن دارید، می توانید در سایت ریزسنج، به صورت رایگان سوالات خود را با کارشناس مربوطه مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید