عمل پروتز زانو + 1 فیلم جراحی و مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو

عمل پروتز زانو چیست؟ پروتز زانو به انگلیسی knee prosthesis  یک نوع عمل جراحی می باشد که برای تعویض مفصل زانو آسیب دیده و غیر قابل درمان استفاده می شود.

روش انجام آن به چه صورت است؟ عمل تعویض مفصل زانو به چه کسانی پیشنهاد می شود؟ دوران نقاهت پس از عمل به چه شکل است؟

این سوالات برای افرادی ایجاد می شود که به هر دلیلی با توجه به آسیبی که دارند، پزشک گزینه عمل پروتز زانو را پیشنهاد داده است. در این مطلب از کلینیک خانه درد قصد داریم تا صفر تا صد عمل پروتز زانو را بررسی کنیم و به پاسخ تمامی پرسش های شما بپردازیم؛ توصیه می کنیم اگر قصد انجام این عمل را دارید حتما تا انتها همراه ما باشید.

چه زمانی پروتز زانو پیشنهاد می شود؟

یکی از اصلی ترین دلایلی که فوق تخصص زانو عمل پروتز را پیشنهاد می دهند بیماری آرتروز می باشد، علاوه بر آن داشتن عارضه های زیر گزینه احتمال این عمل را بالا می برند:

  • روماتیسم مفصلی
  • هموفیلی
  • نقرس
  • آسیب دیدگی زانو
  • از بین رفتن کشکک زانو
  • شکستگی شدید مفصل زانو

علاوه بر موارد بالا، پزشکان علائمی که در شما وجود دارند را نیز بررسی می کنند، در صورتی که شدت علائم کم باشد می توان از روش های جزئی تر برای درمان استفاده کرد، اما اگر علائم هایی همچون موارد زیر در شما وجود داشته باشد لازم است که از این جراحی استفاده کنید.

  • درد شدید، تورم و سفتی در مفصل زانو، به نوعی که حرکت برای شما سخت تر شده است
  • میزان درد زانو به اندازه ای شدید است که انجام کارهای روزمره برای شما دشوار شده است
  • امکان راه رفتن، نشستن و بلند شدن را ندارید

مراحل عمل پروتز زانو

71e58750-bdf9-4128-abee-a6bdffbe38ff.jpg (750×450)

شاید برایتان سوال باشد که زمانی که شما برای انجام این عمل به کلینیک ارتوپدی مراجعه می کنید، چه کارهایی بر روی زانو انجام می شود و مراحل عمل به چه صورت است؟

در ادامه تمامی قسمت های عمل پروتز زانو را برای شما آورده ایم و می توانید با مطالعه آن ها با آگاهی بیشتری برای جراحی آماده شوید.

فیلم عمل پروتز زانو

مرحله 1: ایجاد برش زانو

در مرحله اول، جراح یک برش در جلوی زانوی شما ایجاد می کند تا به کشکک که بیشتر به آن کاسه زانو گفته می شود دسترسی پیدا کند. در عمل های سنتی زانو، برش معمولاً حدود 8 تا 10 اینچ طول دارد، اما در جراحی های کم تهاجمی زانو، برش معمولاً حدود 4 تا 6 اینچ طول دارد.

مرحله 2: چرخاندن کشکک (کاسه زانو)

زمانی که برش بر روی زانو زده می شود، اولین قسمتی از زانوی شما که در معرض دید قرار می گیرد کاسه زانو شما است که کشکک نامیده می شود. هنگامی که زانوی شما باز می شود، جراح کشکک را به خارج از ناحیه زانو می چرخاند، این کار به جراح اجازه می دهد تا ناحیه مورد نیاز برای انجام عمل جراحی را مشاهده کند.

مرحله 3: آماده سازی استخوان ران

اولین استخوانی که جراح شما آن را مشاهده می کند استخوان ران است. هنگامی که جراح مفصل زانوی شما را باز کرد و در معرض دید قرار داد، استخوان های شما را به دقت اندازه گیری می کند و با استفاده از ابزارهای مخصوص برش های دقیقی ایجاد می کند.

استخوان و غضروف آسیب دیده از انتهای استخوان ران بریده می شود. انتهای استخوان ران شما بریده شده و مجدداً در جای خود ثابت می شود تا با اولین قسمت زانوی مصنوعی، یعنی پروتز زانو جوش بخورد.

مرحله 4: کاشت جزء فمورال

جراح جزء فلزی استخوان ران را به انتهای استخوان مفصلی زانو متصل می کند و از سیمان استخوانی برای چسباندن آن در جای خود استفاده می کند.

مرحله 5: آماده سازی استخوان ساق پا

استخوان بعدی که جراح شما آن را بررسی می کند استخوان ساق پا است. جراح استخوان و غضروف آسیب دیده را از بالای استخوان درشت نی جدا می کند و سپس استخوان را متناسب با اجزای فلزی و پلاستیکی تیبیا شکل می دهد.

مرحله 6: کاشت جزء تیبیا

Top of Form

قسمت پایینی ایمپلنت که سینی تیبیا نام دارد، روی استخوان درشت نی نصب شده و با استفاده از سیمان استخوانی در جای خود محکم می شود. هنگامی که قسمت پایینی در جای خود قرار گرفت، جراح یک درج پلی اتیلن (نوعی وسیله مخصوص پزشکی) را وارد می کند تا بین سینی تیبیا و قسمت استخوان ران قرار گیرد و به عنوان نوعی بافر عمل کند. این درج در حین خم و راست شدن زانو انعطاف پذیری را ممکن می کند.

مرحله 7: تنظیم مجدد کشکک

قبل از بازگرداندن کشکک به موقعیت طبیعی خود، ممکن است جراح نیاز داشته باشد کشکک را صاف کرده و آن را با یک جزء پلاستیکی اضافی ببندد تا از تناسب مناسب با بقیه ایمپلنت شما اطمینان حاصل کند، بنابراین قطعه پلاستیکی، در صورت نیاز، به استخوان زیرین چسبانده می شود.

مرحله 8: اتمام کار

جراح شما زانو را خم می کند تا مطمئن شود که ایمپلنت به درستی کار می کند و هم ترازی، اندازه و موقعیت مناسب با وضعیت بدنی شما است. رای تکمیل کار، جراح برش را با بخیه یا منگنه می بندد و سپس آن را بانداژ می کند و پس از آن همچی بستگی به مراقبت های شما دارد.

منظور از تعویض جزئی زانو چیست؟

92a79847-f2e7-4365-b32b-77c0fd25f376.jpg (470×340)

همانطور که از نام آن پیداست، در این جراحی تنها بخشی از زانو تعویض می شود تا استخوان سالم و بافت نرم تا حد امکان حفظ شود. کاندید های این نوع جراحی عموماً فقط در یک قسمت از زانو خود آرتروز دارند و برای درمان زانو درد جزئی قابل استفاده است.

به طور کلی جراحی در هر یک از سه بخش آناتومیکی زانو که در آن استخوان بیمار بیشترین درد را ایجاد می کند انجام می شود: محفظه داخلی واقع در داخل زانو، محفظه جانبی در خارج زانو و قسمت جلوی زانو بین استخوان ران و کاسه زانو.

دقت داشته باشید که اگر درد در تمامی این سه قیمت وجود داشته باشد، باید از تعویض کامل زانو استفاده کرد و تعویض جزئی پاسخ گو نمیباشد.

عموما این جراحی برای افرادی که زیر 65 سال سن دارند و تنها یکی از بخش های زانو دچار آسیب شده است انجام می شود.

خطرات و عوارض عمل پروتز زانو

e64afd74-0ea8-4073-9ef6-c37799692de6.jpg (700×400)

جراحی تعویض مفصل زانو یک عمل رایج است و اکثر افراد عوارضی را تجربه نمی کنند، شایع ترین عوارض گزارش شده زانو درد بعد از عمل است که این مورد هم کاملا طبیعس است و پس از مدتی بهبود پیدا می کند.

با این حال، مانند هر جراحی دیگری، خطرات و مزایایی نیز وجود دارد و ممکن است موارد زیر برای شما رخ دهد:

  • عفونت زخم: معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود، اما گاهی اوقات زخم ممکن است عمیقاً عفونی شود و نیاز به جراحی بیشتری داشته باشد. در موارد نادر ممکن است نیاز به تعویض مفصل زانو مصنوعی باشد.
  • خونریزی غیرمنتظره در مفصل زانو
  • آسیب رباط، شریان یا عصب در ناحیه اطراف مفصل زانو
  • شکستگی در استخوان اطراف مفصل مصنوعی در حین یا بعد از جراحی؛ درمان به محل و وسعت شکستگی بستگی دارد.
  • تشکیل استخوان اضافی در اطراف مفصل زانو مصنوعی و محدود کردن حرکت زانو؛ جراحی مجدد ممکن است بتواند آن را از بین ببرد و حرکت را بازگرداند.
  • ایجاد بافت اسکار اضافی و محدود کردن حرکت زانو
  • دررفتگی کاسه زانو
  • واکنش آلرژیک: در صورت استفاده از سیمان استخوان، ممکن استواکنش آلرژیک به سیمان استخوانی داشته باشید

البته در برخی از موارد مشکل ایجاد شده مربوط به پروتز زانو می باشد، یعنی در بدن فرد ناپایدار است و برای اصلاح لازم به جراحی مجدد می شود.

در صورت مشاهده علائم زیر پس از جراحی با پزشک خود تماس بگیرید:

در چند هفته اول پس از عمل نواحی داغ، قرمز، سفت یا دردناک در پاهایتان ایجاد می‌شود، اگرچه این ممکن است این علائم تنها ناشی از جراحی باشد، اما این احتمال هم وجود دارد که به معنای ایجاد لخته خون باشد.

درد قفسه سینه یا تنگی نفس را احساس می کنید، اگرچه بسیار نادر است، اما ممکن است لخته ای در ریه خود داشته باشید (آمبولی ریه) که نیاز به درمان فوری دارد.

آیا بیهوشی برای عمل خطرناک است؟

a14b0f3b-8ffd-4c1b-8a74-4a9d5d80b0c9.jpg (640×480)

داروهای بیهوشی بسیار ایمن هستند، اما خطر عوارض جانبی جزئی مانند بیماری و گیجی (معمولاً موقت) را به همراه دارند.

برخی از افراد از ما سوال می پرسند که آیا احتمال مرگ در حیت جراحی وجود دارد؟ در این خصوص باید بیان کنیم که، خطر مرگ در یک فرد سالم که جراحی معمولی داشته باشد بسیار کم است. مرگ در حدود یک مورد از هر 100000 بیهوشی عمومی داده می شود.

اگر شما مسن تر هستید یا سایر بیماری ها مانند بیماری قلبی یا ریوی دارید، این خطر کمی بیشتر می شود، بنابراین توصیه می کنیم حتما قبل از عمل در خصوص هر بیماری که دارید و یا داروهای خاصی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

پس از عمل چه اتفاقی می افتد؟

2fada515-d233-4eb9-8b1d-fd19dba092f5.jpg (700×383)

با توجه به عملی که بر روی شما انجام شده است (تهاجی یا غیر تهاجمی) شما بین یک الی سه روز در بیمارستان بستری می شوید. زمانی که ترخیص شده و به منزل می روید، اگر در ابتدا احساس خستگی شدید کردید تعجب نکنید. شما یک عمل جراحی بزرگ انجام داده اید و ماهیچه ها و بافت های اطراف زانوی جدید شما زمان می برد تا بهبود یابد!

نکته: تمریناتی که فیزیوتراپیست به شما می دهد بخش مهمی از بهبودی شما هستند. ضروری است زمانی که در خانه هستید به آنها ادامه دهید.

دقت داشته باشید که ممکن است تا 3 ماه طول بکشد تا درد و تورم برطرف شود همچنین ممکن است تا یک سال طول بکشد تا ورم پا از بین برود. زانوی جدید شما تا ۲ سال پس از عمل به بهبودی خود ادامه خواهد داد. در این مدت، بافت اسکار بهبود می یابد و ماهیچه ها با ورزش ترمیم می شوند.

این که دقیقا چه مدت پس از عمل پروتز زانو می توانید به شغل خود بازگردید وابسته به این است که کار شما چه می باشد و اینکه آیا در حین کار فشاری به زانو وارد می شود یا نه؟ اما معمولاً می توانید 6 تا 12 هفته پس از عمل به سر کار خود بازگردید.

حتی پس از بهبودی، بهتر است از حرکات شدید یا ورزش هایی که در آن خطر سقوط وجود دارد، مانند اسکی یا دوچرخه سواری در کوهستان خودداری کنید.

راه رفتن پس از عمل مفصل زانو

747601d8-29b5-4e6c-984f-a71bc6f95a8e.jpg (600×400)

زمانی که شما در اتاق ریکاوری بیدار می شوید، یک پانسمان بزرگ روی زانوی خود خواهید داشت تا از زخم محافظت کند. این پانسمان کمک می کند تا تخلیه های مختلف خون را از محل عمل خارج سود تا از جمع شدن آن در داخل زخم جلوگیری شود. پانسمان زخم شما به طور مرتب تعویض می شود تا زمانی که بهبود یابد.

در صورتی که جراحی شما کم تهاجمی باشد، ممکن است بتوانید در همان روز عمل خود راه بروید. به طور کلی، به شما کمک می شود تا 12 تا 24 ساعت پس از عمل بایستید.

طی تجربیات ما اکثر افراد بعد از حدود یک هفته می توانند به طور مستقل با چوب راه بروند، اما بازهم ممکن است بسته به بدن فرد متفاوت باشد.

در طول اقامت در بیمارستان، فیزیوتراپیست تمریناتی را به شما آموزش می دهد تا به تقویت زانو کمک کند. معمولاً می توانید این کارها را از روز بعد از عمل شروع کنید. رعایت توصیه های فیزیوتراپیست برای جلوگیری از عوارض یا دررفتگی مفصل جدید بسیار مهم است.

احساس ناراحتی اولیه هنگام راه رفتن و ورزش طبیعی است و ممکن است پاهای شما متورم شوند.

قیمت عمل پروتز زانو چقدر است؟

194cf86a-6c16-4c10-bc02-8e9e9c5fbbd9.jpg (700×372)

با توجه به اینکه عوامل متعدد بسیاری در میزان هزینه های عمل تاثیر گزار هستند، بنابراین نمی توان قیمت ثابتی را بیان کرد، از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع بیمه (تامین اجتماعی، تکمیلی، آزاد)
  • محل جراحی (کلینیک، بیمارستان خصوصی، بیمارستان دولتی)
  • هزینه های دستمزد جراح
  • هزینه های بیهوشی و کادر اتاق عمل
  • نوع و جنس پروتز انتخابی
  • میزان آسیب دیدگی
  • و …

 

عمر پروتز های زانو چه قدر است؟

شما در هر دقیقه از روز در حال استفاده از زانوی خود می باشید، این موضوع به این معنی است که احتمال ساییدگی و پارگی پروتز زانو در هر کجای بدن بیشتر می باشد. با این حال، برای اکثر افراد حداقل 15 تا 20 سال دوام می آورد، به خصوص اگر به درستی از آن مراقبت شود و تحت فشار زیاد قرار نگیرد.

کلام آخر

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با عمل پروتز زانو و تمامی جزئیات مربوط به آن آشنا نماییم. شما می توانید با مراجعه به سایت کلینیک خانه درد به آدرس painhouse.ir مقالات متنوع تری در این زمینه مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید