شیشه رنگی یکی از مصالح ساختمانی است که جهت زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از موارد قطعات ریز و درشت شیشه های رنگی در طراحی معماری سنتی به کار برده می شوند. طراحی داخلی خانه ها، شیشه رومیزی و آینه دکوراتیو در اغلب موارد با استفاده از قطعات بزرگ و کوچک شیشه های رنگی تهیه می شوند. برای نمای بیرونی و پنجره های برخی از خانه ها هنوز این قطعات زیبا و جذاب به کار برده می شود. عبور نور از این شیشه ها موجب زیبایی فضای داخلی ساختمان می شود.

به جهت محبوبیت شیشه های رنگی و پرکاربرد بودن آنها در طراحی داخلی قصد داریم در مقاله امروز شما را با این شیشه های جذاب و کاربرد آنها آشنا کنیم.

تولید کاربردها و قیمت شیشه رنگی و انواع آینه

نحوه تولید شیشه های رنگی

چنانچه گفتیم شیشه رنگی جزو مصالح ساختمانی است و کاربرد تزئینی دارد. اما این قطعات جالب و دوست داشتنی به چه صورت تهیه و تولید می شوند؟ جالب است بدانید که شیشه های رنگی پس از تولید رنگ آمیزی نمی شوند بلکه از همان ابتدا به صورت شیشه رنگی مذاب هستند. این نوع شیشه ها با اضافه کردن اکسیدها یا پودرهای فلزی به شیشه های شفاف و مذاب به صورت رنگی در می آیند. به عنوان نمونه افزودن کبالت یا اکسیدهای مس به شیشه مذاب، شیشه رنگی آبی ایجاد می کند.

به همین ترتیب از اضافه کردن اکسیدهای آهن رنگ قهوه ای و سبز، افزودن فلز قلع شیشه ای به رنگ سفید و همچنین اضافه کردن فلز کروم شیشه رنگی سبز زمرد را به وجود می آورد. در گذشته به سبب اینکه به وجود آوردن رنگ قرمز در شیشه های رنگی امری دشوار یا همراه با هزینه بسیار بود کمتر از شیشه های قرمز استفاده می شد. اما امروزه با موفقیت شیمیدانان در به دست آوردن موادی برای ایجاد رنگ قرمز این مشکل برطرف شده است. ولی در قدیم شیشه رنگی قرمز به میزان اندکی مورد استفاده قرار می گرفت.

کاربرد شیشه های رنگی از گذشته تا امروز

شیشه رنگی یک عنصر جذاب و محبوب از گذشته تا امروز است. شیشه های رنگی مذکور به سبب اینکه در تلفیق نور و رنگ نقش مهمی ایفا می کنند در طراحی داخلی و معماری ساختمان ها کاربرد بسیاری دارند. در گذشته از این شیشه های رنگی بیشتر در پنجره ها استفاده می کردند. توسط پنجره های تزئین شده و در اغلب موارد مشبک، نورهای رنگی و درخشانی به داخل اتاق ها می تابیدند و فضا را گرم و روح نواز می ساختند. پنجره های رنگی طول موج نور را شکسته و نورهای تابیده شده موجب اذیت چشمان ساکنین خانه نمی شود.

خانه های قدیمی، مساجد تاریخی، موزه ها و معماری های باستانی همگی با استفاده از شیشه رنگی به شاهکارهای معماری ماندنی تبدیل شده اند. اما امروزه با وجود اذعان معماران و طراحان ساختمانی به مزایای فراوان شیشه های رنگی، باز هم استفاده از آنها مانند گذشته رواج ندارد. به کار بردن پنجره های رنگی مانند پروژه های قدیمی برای منازل و سایر ساختمان ها مورد استفاده قرار نمی گیرد. در معماری امروز استفاده از شیشه رنگی به صورت های دیگری رایج است که در ادامه مطلب به برخی از آنها می پردازیم.

به کار بردن شیشه رنگی جهت درب ورودی ساختمان

امروزه درب های ورودی ساختمان ها یکی از گزینه های خوب کاربرد شیشه رنگی است. شیشه های رنگی طرح دار با زیبایی های حیرت انگیز ورودی های ساختمان ها را چشم نواز می کنند. رنگ های مختلف شیشه هر کدام با داشتن ویژگی های خاص خود تحسین افراد را در هنگام ورود به ساختمان بر می انگیزانند.

استفاده از شیشه رنگی روی میز

یکی دیگر از کاربردهای شیشه رنگی در بخش های مختلف اتاق پذیرایی و اتاق نشیمن منازل است. شیشه های مذکور را به عنوان رویه میز پذیرایی یا عسلی ها مورد استفاده قرار می دهند و این تنوع رنگ موجب افزایش جذابیت دکوراسیون اتاق می شود. شما می توانید با استفاده از شیشه های رنگی پنجره های اتاق خواب خود را به صورت زیبایی تزئین کرده و نوری لطیف و رنگارنگ را برای فضا فراهم می کنند.

استفاده از شیشه رنگی روی میز

وسایل تزئینی جالب با استفاده از شیشه های رنگی

اکسسوری های متنوعی را با کمک شیشه رنگی می توان به صورت حیرت انگیزی درآورد. برخی از افراد خلاق آباژورها و قاب های مختلف را با شیشه های رنگی تزئین می کنند. استفاده از این اکسسوری ها در گوشه و کنار خانه موجب شادابی و نشاط افراد می شود. آینه دکوراتیو نیز یکی دیگر از این وسایل تزئینی جالب است که توجه اغلب هنر دوستان را به سوی خود جلب می کند.

قیمت انواع شیشه رنگی

شیشه رنگی در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند که هر کدام از آنها دارای ویژگی های گوناگونی هستند. ضخامت، نوع رنگ، ابعاد و کیفیت شیشه های رنگی با یکدیگر متفاوت است و بر اساس میزان آنها قیمت گذاری می شوند. مشخص است که شیشه های رنگی ضخیم و با ابعاد بزرگ، قیمت بیشتری نسبت به شیشه های نازک و کوچک دارند. کیفیت و موادی که در آنها نیز به کار رفته است با یکدیگر متفاوت است به همین جهت قیمت شیشه رنگی را باید با توجه به عوامل ذکر شده در نظر گرفت.

صنایع آینه رحیمی

صنایع آینه رحیمی یکی از شرکت های تولید کننده انواع آینه در کشور است. مجموعه رحیمی با بهره مندی از کادر مجرب و استفاده از ابزارهای پیشرفته توانسته محصولات خود را با کیفیت مناسب عرضه کند. شرکت رحیمی با هدف جلب رضایت مشتریان در حوزه تولید انواع آینه، محصولات متنوع و خدمات گوناگونی ارائه داده است. جهت مشاهده و سفارش محصول مورد نظر به آدرس اینترنتی rahimiglass.com مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید