مخزن حمل شیر یکی از مهمترین تجهیزات در دامداری ها می باشد. در این مقاله به معرفی این محصول پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

مخزن حمل شیر حوضچه ای از جنس استنلس استیل برای حمل شیر همدما با دو محفظه مجهز به تکیه گاه های ثابت، منهول در هر محفظه، دریچه های تهویه، صفحه موج شکن در هر محفظه، سیستم شستشو با اتصال به نصب CIP، نردبان، واحد پر کن و شیرهای تخلیه و پمپ شیر برای پر کردن می باشد.  گروه صنعتی سازآب مخازن حمل شیر را با توجه به مشخصات مشتری طراحی و تولید می کند.

مخزن حمل شیر برای حمل شیر یا محصولات غذایی که چگالی آن در محدوده 800-1000 کیلوگرم بر متر مکعب است، مورد استفاده قرار می گیرد. چندین جداره محافظ دمایی مخزن شیر از ترش شدن زودرس شیر و فرآورده های لبنی که زیستگاه عالی برای رشد باکتریهاست؛ جلوگیری می کند. ظرفیت بالابری دستگاه به بیش از 20000 کیلوگرم و ظرفیت 30 متر مکعب می رسد. بهترین کیفیت، قیمت و ویژگی های عملکرد مخازن حمل شیر باعث محبوبیت گسترده آنها و افزایش پایدار تقاضا برای این تجهیزات شده است. با توجه به لایه عایق حرارتی مخزن حمل شیر از تأثیر مستقیم دمای محیط بر روی محصول جلوگیری می شود.

مخزن حمل شیر

مخازن روغن مانند مخازن حمل شیر نیز از آلیاژ استنلس استیل ساخته می شود. لایه ای به ضخامت 15-10 سانتی متر به عنوان عایق حرارتی استفاده می شود به همین دلیل در هنگام حمل و نقل محصولات تأثیر دمای محیط به حداقل می رسد. حجم اسمی تریلر مخزن حمل شیر یا سایر فرآورده ها 30 متر مکعب است. در حین کار، توصیه می شود مخزن را تا 85٪ پر کنید. مخازن حمل شیر مجهز به پوشش های گردنی کاربردی هستند که از طریق آنها بارگیری و تخلیه فرآورده های لبنی و غذایی و شستشوی داخلی مخزن حمل شیر انجام می شود. این دسته از مخازن به درخواست مشتریان به صورت جداگانه به عناصر مختلفی اعم از  تجهیزات پمپاژ، دماسنج و متر مجهز شده است.

مزایای مخزن حمل شیر کوچک

مخزن حمل شیر برای حجم کم کواس و شیر به واسطه مزایایی زیر بسیار محبوب هستند:

– امکان استفاده نه تنها برای حمل و نقل محصولات غذایی، بلکه برای نگهداری کوتاه مدت.

– امکان خرده فروشی محصولات به صورت مستقیم از مخزن.

– فشردگی و مانورپذیری و همچنین وزن نسبتاً کم باعث می شود که چنین مخازنی به هر نوع خودرو از جمله وانت متصل شوند و محصولات را مستقیماً به مقصد تحویل دهند.

– ابعاد مخزن به شما امکان می دهد آن را در یک گاراژ معمولی نگهداری کنید.

کاربردهای مخزن حمل شیر

قیمت مخزن حمل شیر

مواد غذایی مایع قابل حمل و ذخیره سازی در مخزن حمل شیر عبارتند از:

  • کواس
  • مواد افزودنی مواد غذایی مایع.
  • شیر و فرآورده های مایع حاصل از فرآوری آن.
  • آب سبزیجات.
  • شربت ها.
  • روغن های گیاهی خوراکی.
  • آب نوشیدنی معمولی، معدنی و غیره
  • هر ماده غذایی مایع دیگر

الزامات فنی مخازن حمل شیر

اول از همه، مخازن حمل مواد غذایی باید دارای استانداردهای بهداشتی باشند. بنابراین، موادی که از آنها ساخته می شود و همچنین خود فرآیند تولید مخزن حمل شیر، توسط استانداردهای مربوطه تنظیم می شود.

رعایت قوانین عملکرد مخازن حمل شیر و خودروی حمل مخزن به همان اندازه مهم است. بنابراین قبل از پر کردن مخزن با شیر یا سایر مایعات غذایی، لازم است سطح داخلی آن با استفاده از مواد ضد باکتری مخصوص ضدعفونی شود. همچنین لازم است به دقت نظارت شود که هنگام پر کردن مخزن، هیچ جسم یا ماده خارجی وارد آن نشود. برای حفظ کیفیت محصولات در طول حمل و نقل، باید دمای ثابتی در مخزن حمل شیر حفظ شود. تمام خصوصیات اولیه محصول (تراکم، قوام، طعم) پس از حمل و نقل باید بدون تغییر باقی بماند. جذب هرگونه بوی غیرعادی در طول حمل و نقل برای محصول غیرقابل قبول است.

ضروری است که طراحی مخزن حمل شیر امکان تمیز کردن آسان داخل مخزن را فراهم کند.

در اکثریت قریب به اتفاق موارد، مواد ساخت مخزن حمل شیر، آلیاژ استیل فود گرید است که در هوا یا آب  زنگ زده یا اکسید نمی شود. علاوه بر این، چنین مخازنی را می توان از آلیاژهای مبتنی بر آلومینیوم و فولاد کربنی تولید نمود. در حالت دوم، سطح سیلندر با یک لایه محافظ ضد خوردگی پوشیده شده است.

خرید مخزن حمل شیر

سازنده مخزن حمل شیر

معیار اصلی برای انتخاب مخزن حمل شیر، حجم فرآورده لبنی قابل حمل و نقل برنامه ریزی شده است. رایجترین مخازن حمل شیر استاندارد، مخازن 300 و 400 لیتری می باشد چرا که چنین مدل هایی مجهز به یک محور تک با فنر یا تعلیق لاستیکی الاستیک هستند و معمولاً مجهز به وسایل روشنایی برای نشان دادن ابعاد هستند. خرید مخزن حمل شیر دست دوم هر چند به ظاهر نو به سبب ناشناخته بودن میزان فشار قا بل تحمل، عدم تضمین عدم وجود آسیب های ظریف (ریزترک ها) با یک معاینه بصری سطحی و تبدیل شدن ریزترکها به ترکهای میکروسکوپی و نشت سیال و … از سوی بسیاری از تولید کنندگان توصیه و در عین حال تولید نمی گردد. از اینرو تقاضا می نماییم که از ما مخازن حمل شیر دست دوم را استعلام ننمایید.

تجهیزات پر کردن و تخلیه مخزن حمل شیر

پر کردن مخزن : شیر از دریچه های بالایی وارد مخزن می شود یا از طریق متر به پایین پمپ می شود.

زهکشی: گرانش از طریق یک منیفولد مشترک یا از طریق یک پمپ.

لوله های تهویه و مکش به صورت مجموعه ای عرضه می شود. در صورت وجود الزامات خاص، مخزن شیر، الکل و سایر مایعات خوراکی را می توان با لیست گسترده ای از تجهیزات در اختیار مشتری قرار داد.

برای پوشش خارجی مخازن شیر از مواد و متریال زیر استفاده می شود:

ورق گالوانیزه پوشیده شده با لعاب های پلی اورتان مقاوم در برابر مواد شیمیایی با ضخامت 1.2 میلی متر.

پلاستیک پی وی سی.

استیل براق به ضخامت 0.6 میلی متر.

همه مواد برای سلامت انسان ایمن هستند، مواد مضر منتشر نمی کنند و خواص طعمی مایعات غذایی حمل شده را تغییر نمی دهند. المانهای بخش پرکن و تخلیه مخازن حمل شیر عبارتند از:

فلومترها با داده های روی صفحه نمایش

DN50 با دریچه های قطع در هر محفظه در قسمت بالایی مخزن

درهای گردان با پنوماتیک در هر محفظه

دریچه های عایق با گرمایش از طریق مجاری هوای بخاری مستقل

به لطف فناوری های عایق حرارتی کارآمد، مخزن حمل شیر قادر است از ایمنی محصول حمل شده برای مدت طولانی اطمینان حاصل کند. حداکثر افزایش مجاز در دمای بار با اختلاف دمایی بین مایع و محیط 30 درجه سانتیگراد  بیش از 2 درجه سانتیگراد در 10 ساعت نیست.

روش های انتقال شیر و لبنیات:

روش انتقال مواد خام به یک کارخانه لبنی به طور قابل توجهی بر کیفیت و قیمت تمام شده محصول تأثیر می گذارد. شیر در فواصل طولانی در ظرفیت های بیش از 1000 لیتر  توسط مخزن حمل شیر مخزن به کارخانجات منتقل می گردد. در داخل کارخانه ها شیر از طریق لوله های شیر منتقل می شود. مخازن شیر، تانکرها و خطوط لوله برای انتقال شیر از مزارع به کارخانه های فرآوری استفاده می شود.

برای کنترل سطح شیر در محفظه های مخازن شیر، اکثر مخازن مجهز به سیستم هشدار الکتریکی متشکل از یک تابلو، یک سیم پیچ القایی، یک رله جریان معکوس، کلیدها و یک اهرم شناور هستند. هنگامی که مخزن با شیر پر می شود، دستگاه شناور مدار را می بندد و یک سیگنال صوتی فعال می شود.

قوانین ایمنی اولیه برای بهره برداری از مخازن حمل شیر در کارخانه:

مخازن و کانتینرها باید دارای اتصال زمین محافظ باشند. برای جلوگیری از باز شدن احتمالی آنها در حین کار، لازم است قابلیت اطمینان بستن دریچه های مخزن بررسی شود. دریچه ها و همزن های مخازن باید دارای وسایل قفل کننده باشند تا از راه اندازی همزن در هنگام باز بودن دریچه جلوگیری شود. هنگام استفاده از نردبان، مخزنی برای بازرسی درایو همزن (در مورد موقعیت بالای سر آن) باید اقدامات احتیاطی انجام شود.

در مخزن حمل شیر با کندانسور بایستی ظرف، محفظه، کمپرسور، موتورهای الکتریکی و تجهیزات راه‌اندازی به‌طور مطمئنی به زمین فیکس شوند. لازم است به طور سیستماتیک عملکرد دستگاه ها بررسی شود. برای انجام کار روی کمپرسور، میکسر و پمپ، کل سیستم باید رله قطع کن نصب شود. لوله فریون و کل سیستم خنک کننده مخزن نباید جدا شوند، زیرا ممکن است باعث از بین رفتن فریون شود. شیر تخلیه کمپرسور باید به طور مرتب چک شود.

پذیرش و نگهداری شیر و لبنیات در کارخانجات:

مخازن یکی از رایج ترین انواع تجهیزات ذخیره سازی و فرآوری شیر است.

مخازن حمل شیر خود بر اساس نوع ذخیره سازی به دو دسته زیر تقسیم می گردند:

  1. مخزن حمل شیر فاقد کندانسور
  2. مخزن حمل شیر مجهز به کندانسور خنک کننده

پس از انتقال شیر توسط مخازن به کارخانه می بایست در مخازن ذخیره و فرآوری تخلیه گردد. تجهیزات خازنی کارخانه برای انجام عملیات تکنولوژیکی مختلف در فرآوری شیر و فرآورده های لبنی به شرح زیر طراحی شده اند:

  • انباشت و ذخیره سازی
  • گرمایش
  • خنک سازی
  • عادی سازی
  • تخمیر
  • پاستوریزاسیون
  • پخت و غیره

تجهیزات خازنی متعلق به دستگاه های پردازش دسته ای است. تجهیزات خازنی از نظر کارایی به سه گروه مخازن ذخیره سازی، مخازن خازنی و مخازن صنعتی تقسیم می شوند. برای تخلیه شیر از مخازن حمل شیر به درون مخازن ذخیره سازی کارخانه از انواع سیستم های پمپاژ استفاده می گردد که نصب واحدهای پمپاژ فرمولهای خاص خود را دارد.

خرید مخزن حمل شیر

عناصر اصلی تجهیزات خازنی عبارتند از یک کیس با سیستم گرمایش و سرمایش، دستگاه های مخلوط کن و شستشو، یک صفحه کنترل با دستگاه هایی برای نظارت و تنظیم فرآیند فناوری، یک پلت فرم و یک نردبان بازرسی. چندین کانتینر از یک نوع معمولا دارای یک سکوی سرویس مشترک و یک یا دو نردبان هستند. همچنین نردبان های قابل جابجایی در کیت برای نصب و تعمیر اجزای مخزن در داخل کیس وجود دارد.

الزامات اصلی برای تجهیز مخازن به ایجاد شرایط بهینه برای فرآوری شیر و فرآورده های لبنی مطابق با فرآیند فنی لازم و در عین حال حفظ کمیت و کیفیت مواد اولیه و محصول نهایی کاهش می یابد.

پارامترهای تکنولوژیکی اصلی تجهیزات خازنی عبارتند از

حجم اسمی مخزن : بیشترین حجم شیری است که مخزن آن را پر می کند.

حجم واقعی VL:  حجم حفره داخلی ظرف است که با ابعاد واقعی محصول تولیدی منهای حجم اشغال شده توسط دستگاه های داخلی تعیین می شود.

فشار محصول در بدنه مخزن معمولاً اتمسفر است و دمای محصول در صورت نیاز حفظ می شود.

پارامترهای دمایی و خواص محصول فرآوری شده تجهیزات خازنی مورد استفاده برای فرآوری شیر و فرآورده های لبنی معمولاً امکان انجام این فرآیند را در دماهای مختلف از 4 تا 95 درجه سانتی گراد فراهم می کند.

دمای گرما و خنک کننده نیز به فرآیند تکنولوژیکی پردازش محصول بستگی دارد و به ترتیب 140 درجه سانتیگراد (بخار)، (25 ± 2) درجه سانتیگراد (آب گرم) و 0.5 … 3 درجه سانتیگراد (آب یخ) است.

فرکانس چرخش میکسر دستگاه های اختلاط مکانیکی دوار 10 … 180 دور در دقیقه می باشد. برای دستگاه های میکس جت در گردش، سرعت روتور پمپ به 2800 دور در دقیقه می رسد. همراه با پارامترهای اساسی ذکر شده، تجهیزات خازنی با ابعاد کلی (طول، عرض، ارتفاع، منطقه اشغال شده) و وزن مشخص می شوند.

مشخصات فنی مخزن حمل شیر 1 تا 3 محفظه

  • جنس مخازن و لوله ها از استیل 304 (AISI 304)
  • مخزن استوانه ای افقی همدما (فوم پلی اورتان یا پشم شیشه معدنی) با 1، 2 یا 3 محفظه بسته به مدل مخزن
  • منهول استوانه ای بالایی با روکش استیل ضد زنگ همراه با هواگیر
  • 1، 2 یا 3 خروجی برای شیر بسته به مدل مخزن
  • سر شستشوی کروی
  • لوله تخلیه با شیر DN 40/50، روکش PVC و زنجیر استیل
  • دهانه ی استیل
  • واحد CIP
  • اعضای جانبی و عناصر ثابت برای نصب استاندارد بر روی وانت یا تریلر
  • قطعات داخلی صاف، گوشه های گرد، جوشکاری کاملا صیقلی

قیمت مخزن حمل شیر

قیمت مخزن حمل شیر بر اساس ظرفیت و حجم مخزن، ابعاد و ارتفاع، تجهیزات مخزن، نوع مخزن (دارای کندانسور/فاقد کندانسور)، گرید و ضخامت ورق استیل، نوع جوشکاری و… محاسبه می گردد. پیش از خرید مخزن حمل شیر می توانید مشخصات فنی مخزن را از همکاران واحد فروش شرکت سازآب استعلام نمایید. گاتالوگ قیمت مخزن حمل شیر توسط این عزیزان به مشتریان ارائه می گردد.

 

برچسب ها : مخزن حمل شیر

دیدگاهتان را بنویسید