مزایا و معایب پارکت چوبی

امروزه استفاده از پارکت چوبی در کف سازی خانه ها، مراکز تجاری و اداری و کف های کاذب، برای طراحی دکوراسیون داخلی به شدت به چشم میخورد و طرفداران بسیاری دارد. در این مقاله میخواهیم مزایا و معایب پارکت چوبی را بررسی نماییم و به این نتیجه برسیم که آیا برای کف سازی بهتر است از پارکت چوبی استفاده کنیم یا خیر. پارکت چوبی از چوب طبیعی درختانی مانند: راش، افرا، بامبو، گردو و بلوط تشکیل میشود و میتوان گفت با طبیعت و محیط زیست سازگاری بسیاری دارد. از طرفی برای ساخت پارکت های چوبی، درختان زیادی را قطع میکنند و این عمل باعث نابودی محیط زیست میشود؛ برای جلوگیری از این امر، چوب را فرآوری کرده و قطع درختان را به حداقل میرساند‌. استفاده از این چوب های فرآوری شده در ساخت پارکت کفپوش، پارکت لمینت را حاصل مینماید که نوع صنعتی پارکت چوبی به شمار میرود. استفاده از چوب در ساخت کفپوش، باعث افزایش جذابیت و زیباسازی کف و دیزاین داخلی میشود. از آنجایی که تمیز کردن و نظافت پارکت های چوبی ساده است، همین موضوع باعث پاکیزگی محیط نیز می شود و از نظر بهداشتی و حفظ سلامت، از بهترین پارکت ها به شمار میروند.

مزایا و معایب پارکت چوبی

استفاده از پارکت چوبی برای کف سازی منازل و مراکز اداری و تجاری، مزایای بسیاری دارد و از طرفی دارای معایبی نیز میباشد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم:

مزایای پارکت چوبی

  • از آنجایی که پارکت چوبی طبیعی است و از چوب درختان تشکیل شده است، مواد صنعتی و شیمیایی حساسیت زا در ساخت آن‌ها به کار نرفته است؛ به این دلیل در افراد آلرژی به وجود نمی‌آورد.
  • چوب به علت ویژگی های ذاتی که دارد پس از مدتی دچار ساییدگی، خراشیدگی و فرسودگی می‌شود و خاصیت اولیه خود را از دست می‌دهد که می‌توان برای تعمیر و ترمیم آن اقدام کرد. از ابزار و روش هایی که برای تعمیر و ترمیم پارکت چوبی استفاده می‌شود، می‌توان به: سنباده زنی، لاک زدن، رنگ آمیزی، استفاده از روغن های مخصوص و ‌‌… اشاره کرد.
  • بافت پارکت چوبی نسبت به پارکت های ساخته شده با متریال دیگر، نرم تر است و خطری برای کودکان ندارد. هچنین به علت بافت نرم پارکت چوبی، احتمال شکستگی وسایل هنگام برخورد با زمین کمتر است.
  • پارکت چوبی بنا بر ساختار و ضخامتی که دارد، از ورود صوت، حرارت و برودت جلوگیری می‌کند و مانع از ایجاد آلودگی صوتی و اتلاف انرژی می‌شود.
  • چوب، نا رسانا است و خطر برق گرفتگی توسط پارکت چوبی وجود ندارد.
  • نصب پارکت چوبی به زمان کمی نیاز دارد و می‌توان آن را به سادگی نصب کرد.

  • پارکت چوبی برای بهبود کارایی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب است و هنگام راه رفتن با حس کردن گرما یا سرما در فصل های زمستان و تابستان در کف پا، می‌توان متوجه این موضوع شد‌‌.
  • پارکت چوبی دارای وزن کمی است که می‌توان آن را مزیتی برای استفاده در ساختمان هایی که دارای چندین طبقه هستند، به حساب آورد.
  • پارکت چوبی را می‌توان با استفاده از یک دستمال مرطوب یا جاروبرقی، به سادگی از گرد و غبار و آلودگی ها تمیز نمود.
  • استفاده از چوب برای ساخت پارکت چوبی به علت طبیعی بودن، با بدن انسان و طبیعت سازگار است و آسیبی به سلامتی و محیط زیست نمی‌رساند.
  • در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید می‌شوند و تنوع بالایی دارند؛ به همین علت به سادگی با دکوراسیون ها در سبک های مختلف هماهنگ میشوند.
  • فراوری چوب یا روغن کاری آنها قبل از استفاده برای ساخت پارکت چوبی، مانع از خوردگی توسط حشرات، رشد باکتری ها و قارچ ها می‌شود.
  • در برابر اشعه های مضر خورشید مقاوم هستند و رنگ خود را از دست نمی‌دهند.
  • استحکام و مقاومت بالایی دارند که باعث می‌شود طول عمر بالایی داشته باشند.

معایب پارکت چوبی

  • ضریب حرارتی پایین چوب باعث می‌شود که پارکت چوبی در برابر سیستم های سرمایشی و گرمایشی، مقاومت کمی از خود نشان دهد.
  • چوب در برابر رطوبت آسیب پذیر است و دچار تورم و کپک زدگی می‌شود. امکان شستشو در پارکت های چوبی وجود ندارد و بهتر است برای نظافت از دستمال مرطوب استفاده کرد. از این جهت بهتر است از پارکت چوبی در شرایط آب و هوایی مرطوب و در مکان هایی که رطوبت وجود دارند، مانند: آشپزخانه، حمام، استخر، سرویس بهداشتی و … استفاده نشود.
  • پارکت چوبی از آنجایی که دارای وزن کمی است از لایه‌ های چوبی با ضخامت کم ساخته شده است که در صورت برخورد با اجسامی که برنده و تیز هستند، آسیب پذیر هستند.
  • راه رفتن روی پارکت های چوبی پس از مدتی به علت فاصله افتادن بین پارکت ها، با سر و صدا همراه می‌شود و آلودگی صوتی ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

پارکت های چوبی از چوب های طبیعی ساخته شده اند که زیبایی ساختمان را سبب می‌شوند. چوب، دارای مقاومت و دوام بالایی است که آن را برای استفاده در کف سازی بسیار مناسب می‌کند. پارکت های چوبی در گذشته از چوب درختان کاج و افرا تولید می‌شدند اما امروزه از چوب های مقاوم تری، مانند بلوط و بامبو ساخته می‌شوند. نصب پارکت های چوبی با اینکه ساده است اما بهتر است زیر نظر کارشناس انجام شود تا باعث ایجاد آلودگی صوتی نشود.

مورفلور یکی از تولید کننده های پارکت چوب در ایران به شمار می رود که تمام سعی و تلاش خود را در راستای کیفیت و زیبایی گذاشته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر برای خرید پارکت های چوبی و یا قیمت پارکت می توانید به سایت https://morfloor.ir/ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید