نحوه کنترل و تنظیم بوستر پمپ

اگر در ساختمان و یا آپارتمان خود برای جبران افت فشار از بوستر پمپ استفاده می کنید، حتما نحوه کنترل و تنظیم بوستر پمپ برای شما سوال شده است. در این مقاله به معرفی کنترلر بوستر پمپ و شیوه کنترل و تنظیم بوستر پمپ خواهیم پرداخت.

پیشنهاد ویژه : برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص بوستر پمپ، همین حالا با بهترین مرکز خرید پمپ آب در تهران تماس بگیرید. 02133997522 | 02133997661 | 09121882140

بوستر پمپ چیست

تامین آب در ساختمان هایی که سطح فشار لازم را ندارند، از طریق نصب یک عدد پمپ محقق خواهد شد. این پمپ آب می تواند همراه با مکش آب در لوله های آمده از آبرسانی شهری، سطح دبی را افزایش داده و آن فشار مطلوب را تأمین سازند.

از طرفی در ساختمان های بلند مرتبه که نیاز است آب راهی ارتفاع قابل توجهی باشد، استفاده از پمپ ها ضروری به نظر می رسد تا بتوان حجم قابل قبولی از آب را در بالاترین طبقات ساختمان ‌ها نیز داشته باشیم. در این بین مشکل نوسان فشار آب می ‌تواند عملکرد پمپ ها را تحت تاثیر بگذارد.

نوسان در فشار آب، اگر راهی شیر های خروجی منازل باشد، اتفاق پسندیده ‌ای نیست. خصوصاً اگر این اتفاق در یک مجتمع بزرگ مسکونی حادث شود. از این رو برای رفع مشکل، ایده استفاده از بوستر پمپ ها را در نظر گرفته اند.

برای دریافت مشاوره خرید پمپ آب خانگی با ما تماس بگیرید.

نحوه عملکرد بوستر پمپ

عملکرد بوسترهای پمپ را می توان به فنی تشبیه کرد که فعالیت آن به این شکل است. هوا را از یک سمت جمع آوری کرده و سپس از طرف دیگر آن را با فشار بیشتر آزاد می کنند.

قطعات سازنده این دستگاه شامل الکتروموتور، پروانه، پمپ، کانکتورهای ورودی و خروجی و در آخر تابلو های برق می شود.

دانستن عملکرد کلی دستگاه به تنظیم بوستر پمپ کمک می کند. پرشر سوئیچ نصب شده روی دستگاه زمانی که فشار از حد مشخصی بیشتر کاسته شود؛ فرمان وصل پمپ از بخش داخل تابلو کنترل صادر می شود. پمپ به شکل خاصی برنامه ریزی شده اند که در هر شرایطی کدام یک از آنها شروع به فعالیت کند. بعد از آن که مجدد فشار آب به حد کافی برسد، دستگاه مجدد خاموش می شود. این سیکل دائما تکرار می شود.

ساختار طراحی بوستر پمپ چگونه است؟

در طراحی این تجهیز در پی این ایده هستند که بتوانند به ترتیبی سطح فشار در آب مصرفی ساختمان را ثابت نگه دارند. از این رو مجبور خواهند شد تا با تغییر سطح دبی در لوله های آب این هدف را تامین سازند. برای این منظور یعنی خلق شرایطی که بتوان سطح دبی را تحت کنترل درآورد، لازم است مسیر پمپاژ آب به شکلی مرحله ای تدوین شود.

برای این منظور از پمپ های موازی هم استفاده می ‌کنند. این پمپ‌ ها که هر کدام ظرفیت محدودی دارند، در صورت کار کردن در کنار هم می توانند انواع سطح دبی را ایجاد کنند. از این رو در ساختار طراحی شده برای بوستر پمپ ها می توانید شاهد دو یا چندین پمپ موازی هم باشید که توسط یک خط آب ورودی تغذیه می ‌شوند و در سمت خروجی نیز، آب پمپ شده را در یک خط لوله بزرگ آب تخلیه می نمایند.

هر یک از این پمپ ها تحت کنترل یک سیستم مرکزی قرار خواهند گرفت. سیستم با اندازه گیری هایی که در خروجی بوستر پمپ دارد، همراه با ساز و کار هایی برنامه ریزی شده، متوجه مقدار دبی مورد نیاز خواهد شد و می ‌تواند با ورود و یا خروج یک تا چند پمپ، این سطح دبی را تامین سازد.

پیشنهاد ویژه، اگر به دنبال خرید بوسترپمپ هستید حتما قیمت بوستر پمپ پمپیران را استعلام بگیرید. یک بوستر پمپ ایرانی کاملا حرفه ای و خوش قیمت.

بخش های مختلف بوستر پمپ آبرسانی

اول ورودی آب شهر وارد یک مخزن میشه، حجم این مخزن بر حسب تعداد واحد های ساختمان برآورد میشه.

آب از طریق این مخزن و به واسطه بوستر پمپ ها فشاردهی شده و به داخل ساختمان پمپاژ میشه. حالا باید سطح آب مخزن همیشه از یک حد مشخص بالاتر باشه پس نیاز به کنترل سطح مخزن داریم.

ظرفیت پمپ های بوستر پمپ محدود هست پس گاهی ممکنه از چند پمپ در یک سیستم استفاده شده باشه. خب اینجا ی سوال پیش میاد. اینکه چطوری باید ترتیب روشن و خاموش شدن این پمپ ها رو انجام بدیم؟ طوری که فشار خروجی همیشه ثابت باشه و در واقع اون چیزی باشه که مطلوب ماست.

همونطور که میدونین پمپ ها از لحاظ مکانیکی مستهلک می شوند. پس باید این استهلاک یجوری بین پمپ ها تقسیم بشه تا مدت زمان بیشتری عمر کنند.

قسمت بعدی که بسیار مهم هست وسیله اندازه گیری فشار خروجی سیستم است. در این بخش ما از یک پرشر سوییچ یا یک پرشر ترانسمیتر استفاده می کنیم. سوالی که اینجا پیش میاد اینه که اصلا فرق این دو تا تجهیز چیه؟

پرشر سوییچ بوستر پمپ

پرشر سوییچ در واقع یک کنتاکت هست. کنتاکتی که با تنظیم یک دیافراگم در بازه یک فشار معین عمل می کنه. یعنی زمانی که مثلا فشار روی 6 بار تنظیم می کنیم، با رسیدن به اون فشار کنتاکت ما بسته می شه. پس از افت فشار به کمتر از 6 بار هم کنتاکت دوباره باز میشه.

برای بوستر پمپ های دور ثابت میتونیم از پرشر سوییچ ها استفاده کنیم. چون قیمت مناسب تری نسبت به پرشر ترانسمیتر ها دارن.

پرشر ترانسمیتربوستر پمپ

این وسیله یک نوع سنسور فشار هست که به ازای فشار معینی مثلا 0 تا 16 بار سیگنال آنالوگ ولتاژی یا جریانی تولید می کنه. استاندارد سیگنال ولتاژی 0 تا 10 ولت و استاندارد سیگنال جریانی 4 تا 20 میلی آمپر هست. از پرشر ترانسمیتر هم برای بوستر پمپ دور ثابت و هم برای بوستر پمپ دور متغیر استفاده میشه.

معمولا از یک مخزن تحت فشار هم برای کمک به ثبات فشار آب ساختمان استفاده میشه. این مخزن یک تیوپ داره و فشار مشخصی رو بصورت دائم ایجاد می کنه

تابلو برق و کنترل بوستر پمپ شامل چه تجهیزاتی است

تجهیزات اصلی تابلو برق و کنترل بوستر پمپ شامل دو بخش کنترل و قدرت است.

بخش کنترل : در این بخش از یک کنترلر مخصوص بوستر پمپ استفاده شده و کلیه فرامین استارت و استپ پمپ ها را انجام میدهد و فشار را در مقدار تایین شده توسط اپراتور نگه می دارد . یک عدد پرشر سویچ یا پرشر ترانسمیتر هم روی کلکتور خروجی نصب می شود و فیدبک فشار رو به کنترلر ارسال می کند .

گروه فنی و مهندسی مستر در تابلوهای کنترل بوستر پمپ دور متغیر خود از انواع اینورترهای مرسوم در صنعت با توجه به نوع پروژه و درخواست مشتری می تواند استفاده کند.

بخش قدرت : در این بخش بسته به نیاز و هزینه ای که انجام می شود از مدارات رله کنتاکتوری یا اینورتر برای راه اندازی پمپ ها استفاده می شود . البته لازم به ذکر است برای کاهش هزینه ها می توانیم با استفاده از یک اینورتر چند موتور را راه اندازی کنیم .

با توجه به اینکه گروه فنی و مهندسی مستر متخصص در زمینه ی تابلو برق و کنترل بوستر پمپ می باشد در این زمینه در تمامی موارد از صفر تا صد کار را می تواند پیشنهاد و مشاوره تخصصی بدهد به صورتی که این تابلو می تواند شامل اینورتر، کنترل بوستر پمپ، انواع کنتاکتور و رله ها و… باشد که در تمامی این موارد مشاوره ی تخصصی فنی و فروش می دهیم.

راهنمای نصب و راه اندازی بوستر پمپ آب

از آنجایی که بوستر پمپ سیستمی به مراتب پیچیده تر از پمپ آب تک دارد، لذا پیشنهاد می کنیم جهت نصب و راه اندازی بوستر پمپ از فروشنده یا شرکت تولیدکننده بوستر پمپ بخواهید که نسبت به نصب و راه اندازی بوستر پمپ اقدام نماید.

چنانچه تمایل به انجام چنین کاری نداشتید می توانید به صورت زیر عمل نمایید.

راه اندازی موتورهای بوستر پمپ

بخش مهم در راه اندازی بوستر پمپ ها ورود برق شهری به داخل تابلو فرمان پکیج بوستر پمپ و کابل کشی تابلو فرمان به پمپ ها می باشد.

برای اینکار ابتدا باید برق شهری با کابل مناسب به ترمینال ورودی تابلو بوستر پمپ نصب گردد. سپس کابل های هر الکتروموتور (پمپ) متناسب با قدرت الکترو موتور به صورت ستاره یا مثلث یا هر دو ( ستاره مثلث ) به داخل ترمینال برق الکترو موتور و سربندی پمپ ها انجام شود.

نکته قابل ذکر نحوه تشخیص صحیح نوع سربندی الکترو موتور ها می باشد که در این مقاله گریز کلی جهت جلوگیری از خطاهای احتمالی داریم. نحوه سربندی الکترو موتور تا قدرت 4 اسب بخار عموما به صورت ستاره بسته می شود.

در این حالت شش رشته سیم ( کابل ) از داخل تابلو برق به داخل ترمینال پمپ انتقال داده می شود که 3 رشته از سیم (کابل ها) در قطب سمت چپ الکترو موتور و 3 رشته کابل دیگر به قطب سمت راست الکترو موتور بسته می شود.

نکته حائزاهمیت در مورد راه اندازی موتورهای ستاره مثلث این است که تابلو فرمان بوستر پمپ به صورت دو ضرب ستاره مثلث ساخته شده باشد در غیر این صورت اگر تابلو فرمان بوستر پمپ به صورت تک ضرب ساخته شده باشد بایستی نحوه سربندی الکترو موتور ها هم به صورت مثلث باشد.

لوله کشی کلکتورها بوستر پمپ

در خصوص سایز و نحوه لوله کشی کلکتورها به رایزر ساختمان و تانکر ذخیره آب باید این نکته را در نظر داشت که سایز لوله متناسب با قطر دهانه ورودی پمپ ها انتخاب و انجام شود همچنین در مسیر لوله کشی حتی المقدور از زانو استفاده نشود. برای محاسبه سایز (قطر) کلکتور بوستر پمپ آبرسانی مطابق فرمول زیر عمل شود.

چنانچه کلکتور بوستر پمپ را Dc  در نظر بگیریم و ورودی پمپ ها را با حرف D نشان دهیم، سایز کلکتور برابرست با جذر حاصل جمع سایز ورودی پمپ شماره 1 به توان 2 (D12) + ورودی پمپ شماره 2 به توان 2 (D22) + ….. که البته برای ضریب اطمینان بیشتر حتی المقدرو سایز کلکتور را یک سایز بزرگتر از عدد بدست آمده در نظر بگیرید، برای محاسبه قطر کلکتور خروجی بوستر پمپ آب نیز مطابق همین فرمول عمل می کنیم.

مخزن ذخیره آب را در ارتفاع بالاتر از سطح کلکتور ورودی بوستر پمپ آب قرار دهید.

تنظیم بوستر پمپ

تنظیم بوستر پمپ

در ساختمان هایی بلند و یا مجتمع هایی که میزان مصرف آب زیاد است؛ اغلب از یک بوستر پمپ آبرسانی برای تامین آب استفاده می شود. انواعی از بوستر پمپ در بازار به فروش می رسند که هر کدام کاربری مخصوص به خودشان را دارند. بوستر تجهیزاتی هستند که به کمک انرژی مکانیکی، انرژی تولید می کنند که مایعات و گازها را بهتر جابجا کنند. در این مقاله به روش تنظیم بوستر پمپ پرداخته شده است.

تنظیم لوازم کنترل بوستر پمپ

بخش بعدی در آموزش و راهنمایی نصب و راه اندازی پمپ آب تنظیم لوازم کنترل از قبیل پرشر سوئیچ ها می باشد. اگر در بوستر پمپ از پرشر سوئیچ استفاده شده بود نحوه نصب کابل پرشر به داخل تابلو فرمان به صورت صفر و یک 1-0 می باشد. ولی اگر در سیستم کنترل بوستر پمپ از پرشر ترانسمیتر ( سنسور ) استفاده شده بود نحوه کابل کشی پرشر ترانسمیتر به داخل تابلو فرمان به صورت آنالوگ می باشد.

تنظیم کنترل سطح یا LEVEL CONTROL در بوستر پمپ

در هنگام نصب بوستر پمپ آبرسانی حتما کنترل سطح (LEVEL CONTROL) را طوری تنظیم کنید تا مانع از خشک کارکردن پمپ ها در هنگام خالی شدن مخزن ذخیره آب شود، برای اینکار یکی از 2 عدد الکترود کنترل سطح را در حد پایین مخزن (10 سانت بالاتر از انشعاب ورودی به کلکتور ورودی بوستر پمپ) و دیگری را در ارتفاع 30 سانت بالاتر از الکترود شماره 1 نصب کنید.

اینکار باعث می شود چنانچه آب مخزن ذخیره به الکترود اولی (حد پایین مخزن) برسد کنترل سطح فرمان قطع کارکرد بوسترپمپ را صادر کرده و بوستر پمپ خاموش و خطای FULL LOAD ERR نشان دهد که این بدین معنی می باشد که میزان آب داخل مخزن ذخیره آب بوستر پمپ کمتر از حد مجاز می باشد و اگر مشکل کمبود آب داخل مخزن برطرف گردد و آب به الکترود دومی (حد بالای مخزن) برسد بوستر پمپ مجدد شوع بکار می کند.

برنامه نویسی و تنظیم فشار بوستر پمپ

در خصوص برنامه نویسی و تنظیم فشار بوستر پمپ و تنظیم برد کنترلر (HMI) بوستر پمپ آب و یا جهت اطلاع از لیست قیمت انواع بوستر پمپ، مشاوره تلفنی در مورد خرید بوستر پمپ آب و یا راهنمایی نصب و راه اندازی بوستر پمپ آب می توانید با کارشناسان شرکت آوین پمپ در تماس باشید.

روش تنظیم کردن انواع مدل های بوستر پمپ

مدل ATBP210 از انواع مدل های پوسترهای پمپ به حساب می آیند. این وسیله بسیاری کاربردی است و از محصولات پرفروش بازار به شمار می آید. در ادامه با توضیح دادن روش تنظیم بوستر پمپ را به کمک این مثال بهتر آموزش می دهیم.

از این مدل کنترل گر در بیش از 5000 هزار پروژه در کشور بهره برداری می شود. پوسترهای پمپ بر روی درب تابلوهای برق نصب می شوند واز پشت در به قسمت ترمینال ها دسترسی یافته می شود.

برخی از انواع ترمینال ها عبارتند از:

  • ترمینال فلوتر
  • rs485 ترمینال شبکه ای
  • مولتی فانکشن از ترمینال ورودی
  • برگشت فالت از درایو و کنتاکتورهای پمپی
  • terminal تغذیه: در حالت تکفاز ترمینال R و N
  • آنالوگ خروجی
  • ترمینال: این ترمینال در جهت کنترل سرعت درایوها فعالیت می کنند.
  • ترمینال فالت درایو: این نوع ترمینال در راستا تغذیه رله فالت روی اینورتر ها فعالیت دارند.
  • خروجی 24 ولتی: این منبع دی سی مسئولیت تغذیه سنسورها و مدارفرمان با جریان در حدودی 100 میلی آمپر را دارند.
  • خروجی های رله ای: به منظور راه اندازی پمپ ها قرار دارند. که در مدل 2 و 3 ترمینال جهت حرکت run و stop درایو متفاوت است.

تنظیم اینورتر بوستر پمپ دور متغییر

در سیستم های بوستر پمپ فشار باید همیشه ثابت باشد و دور موتور نسبت به مصرف شما باید کم و زیاد شود.

هنگامی که فشار تامین شد و مصرف کاهش پیدا کرد ،در صورت وجود منبع تحت فشار در سیستم اینورتر باید به حالت sleep(خاموشی) برود.

این حالت اساس کار سیستم های کنترل فشار آب با اینورتر است. سنسور فشار در این سیستم نقش کنترل دور موتور را دارد. این حالت مد نظر شما مربوط به بوستر پمپی است که با پرشر سوئیچ کنترل می شود و این حالت باعث نوسان فشار در سیستم می شود.

تنظیم اینورتر بوستر پمپ حتما باید توسط کارشناش انجام شود تا این سیستم مطلابق توضیحات ذکر شده فشار آب مصرفی شما را کنترل کند. جهت هماهنگی با کارشناس با واحد فنی شرکت گروه مستر تماس بگیرید.

کنترلر بوستر پمپ

کنترلر بوستر پمپ

برای شناخت بهتر کنترلر بوستر پمپ در ابتدا به معرفی تاسیسات آبرسانی یک ساختمان می پردازم. در ساختمان های بلند و مکان هایی که فشار آب کم هست از سیستم بوستر پمپ برای آبرسانی به طبقات بالا استفاده می شه. این تاسیسات شامل بخش هایی است که در ادامه به ترتیب معرفی می کنم.

نکات بسیار مهم در راه اندازی کنترلر بوستر پمپ فشار

  • تنظیم شده در ست پوینت باید 1bar پایین تر از ماکزیمم ارتفاع پمپ تنظیم شود.
  • Pressure Max می بایست 5bar بالاتر از فشار setpoint تعریف شود.
  • برای ارتباط بین سنسور و کنترلر باید حتما از سیم دو رشته بهم تابیده استفاده شود.
  • در mode1 , 2 کنترلر، رمپ بالا و پایین اینورتر بین 3 تا 5 ثانیه تنظیم شود.
  • در mode 3 کنترلر، رمپ بالا بین 3 تا 5 ثانیه و رمپ پایین صفر تنظیم شود.

تنظیم فرکانس استارت و اسلیپ بوستر پمپ آب

قبل از راه اندازی درایو چند نکته ضروری هست که باید انجام بشه. برای راه اندازی کنترلر بوستر پمپ تنظیم این موارد الزامی هست. در ویدیوی زیر نحوه ی این تنظیمات کامل توضیح داده شده است. مشاهده کنید و با ما همراه باشید.

تنظیمات نرم افزار در انواع بوستر پمپ

از دیگر مواردی که برای تنظیم بوستر پمپ باید آن را آموزش ببینید؛ تنظیم بخش نرم افزاری دستگاه است. تنظیم بخش نرم افزاری کار نسبتا دشواری است و نیاز است تا در این حوزه اطلاعات کامل تری داشته باشید.

در این حوزه فیلم های آموزشی نیز داخل اینترنت قرار داده شده اند که می توانند به شما در این زمینه کمک اند. برای اطلاعات بیشتر می توانید با تلفن های فروشگاه شوفاژ ایران تماس بگیرید و از مشاوره متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

تنظیمات و نرم افزار کنترلر بوستر پمپ

بدلیل اینکه بخش تنظیمات مفصل هست ویدیوی آموزشی که توسط واحد آموزش ATech طراحی شده برای شما قرار میدیم. درصورتی که سوالی در مورد هر بخش داشتید کافیه زیر همین پست کامنت بزارید. کارشناسان ما در کمترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستند. و یا می تونید به کاتالوگ کنترلر بوستر پمپ مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: اگر در این مقاله به جواب سوال خود نرسیدید حتما مقاله نحوه کار با بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید