دوچرخه‌سواری یکی از فعالیت‌های ورزشی بسیار پرطرفدار است که باعث افزایش ضربان قلب شده و به بهبود عملکرد سیستم عصبی نیز کمک زیادی می‌کند. به طور کلی این ورزش مزایای زیادی برای بدن دارد. افراد مختلف با هر سنی می‌توانند با انجام این ورزش حس پرانرژی بودن، نشاط و شادابی را در خود تقویت کنند و باعث تضمین سلامت روانی و جسمی خود شوند.

دوچرخه‌ها انواع متنوعی دارند که از بین آن‌ها دوچرخه برقی طرفداران خاص خود را دارد. بسیاری از افراد که آشنایی کافی با ویژگی‌ها و مزایای این وسیله ندارند، آن را با موتور سیکلت برقی اشتباه می‌گیرند. در حالی این وسیله مدرن از نظر ویژگی‌ها و کاربردها با موتورسیکلت برقی متفاوت است. این وسیله پرکاربرد علاوه بر این که به عنوان ابزار مورد نیاز ورزش دوچرخه‌سواری و یک نوع وسیله نقلیه برای رفتن به محل تحصیل و محل کار محسوب می‌شود، توسط ماموران اداره پست و ماموران پلیس هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله برقی با محیط زیست سازگار است و از آلودگی هوای کره زمین نیز جلوگیری می‌کند. در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی‌ها و تاثیر دوچرخه برقی در افزایش سلامتی و نشاط صحبت کنیم.

نشاط و تمرین با دوچرخه های برقی

دوچرخه برقی چیست و طرز کار آن چگونه است؟

دوچرخه برقی (E-bike) دوچرخه‌ای است که به یک موتور الکتریکی مجهز شده و مدل‌های متنوعی دارد. این وسیله انرژی الکتریکی مورد نیاز موتور خود را از طریق یک باتری قابل شارژ تامین می‌کند. سرعت حرکت این وسایل معمولا بین 25 کیلومتر در ساعت الی 32 کیلومتردر ساعت است. اگر باتری این وسیله ورزشی به طور کامل شارژ شده باشد، موتور آن قادر است 25 الی 60 کیلومتر مسافت را طی کند؛ البته سرعت این وسیله برای طی مسافت‌های مختلف به عوامل متعددی مانند کیفیت باتری، کیفیت دوچرخه، دمای هوا، هموار بودن یا ناهموار بودن جاده، شرایط آب و هوایی و غیره نیز بستگی دارد.

طرز کار این نوع دوچرخه به این صورت است که انرژی برق باعث تقویت رکاب زنی می‌شود. بعضی از افراد به اشتباه گمان می‌کنند که با استفاده از این ابزار، دیگر نیازی به رکاب زنی نیست؛ این در حالیست که انرژی برق تنها به افراد کمک می‌کند که در مسیرهای طولانی و ناهموار از رکاب زدن خسته نشوند.


تمرین با دوچرخه برقی چه مزایایی برای نشاط و سلامتی دارد؟

در این که تمرین با هر نوع دوچرخه‌ای به عنوان یک ورزش محبوب کمک زیادی به بهبود سلامت روانی و جسمانی افراد دارد، شکی نیست. اما طراحی و تولید دوچرخه برقی علاوه بر این که برای سلامتی و نشاط افراد مزایای بیشماری دارد، باعث حفظ سلامت محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا نیز می‌شود. در ادامه به معرفی مزایای دوچرخه‌های برقی می‌پردازیم.

  • متعادل کردن فعالیت‌های بدنی

یکی از مهمترین مزایای استفاده از دوچرخه برقی متعادل کردن فعالیت‌های بدنی افراد است. این وسیله ورزشی در بطن خود، یک دوچرخه ساده را در برگرفته و فقط موتور کمکی آن رکاب زنی ورزشکار را تقویت می‌کند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که استفاده از این نوع دوچرخه فعالیت‌های بدنی را متعادل می‌کند و باعث تناسب اندام می‌شود‌.

  • بهبود سلامتی قلب و عروق

یکی از فواید و مزایای مهم دوچرخه برقی این است که با متعادل کردن تحرکات و فعالیت‌های بدنی سلامتی قلب و عروق را نیز بهبود می‌بخشد. وزش کردن با این وسیله نقلیه الکترونیکی میزان اکسیژن خون را افزایش داده و دی اکسید کربن را از بدن خارج کرده و به تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. همه این عوامل در کنار یکدیگر در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیرگذار است. همه ما می‌دانیم که قلب به عنوان قوی‌ترین ماهیچه بدن شناخته می‌شود و افزایش ضربان آن در زمان انجام ورزش‌های مختلف این ماهیچه را بیشتر تقویت می‌کند.

  • بهبود مقاومت عضلات و ماهیچه‌ها

استفاده از دوچرخه برقی در بهبود مقاومت عضلات و ماهیچه‌ها نیز تاثیر زیادی دارد. عضلات پا در هنگام رکاب زدن تقویت می‌شوند. استفاده از این وسیله برقی علاوه بر تقویت عضلات پا در تقویت عضلات چهار سر ران، عضلا باسن و عضلات همسترینگ نیز تاثیر دارد.

  • کمک به کاهش وزن با افزایش متابولیسم در بدن

نمونه دیگری از مزایای دوچرخه برقی در سلامت و نشاط افراد این است که به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند. کسانی که دچار اضافه وزن هستند می‌توانند با دوچرخه‌سواری متابولیسم بدن خود را افزایش داده و کالری بیشتری را بسوزانند. هر چه میزان متابولیسم بدن افزایش یابد، چربی‌های اضافی بدن نیز از بین می‌روند و فرد لاغر می‌شود.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی یکی دیگر از مزایای دوچرخه برقی است. زمانی که افراد دارای سیستم ایمنی قوی باشند به سادگی دچار بیماری‌های عفونی مانند آنفلونزا و سرماخوردگی نمی‌شوند. به طور کلی بدن‌هایی که سیستن ایمنی قوی دارند کمتر دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند مانند سرماخوردگی می‌شوند.

  • بهبود کیفیت خواب و تقویت حافظه

خواب خوب و باکیفیت و داشتن یک حافظه قوی جزء نیازهای مهم و اساسی هر انسانی به شمار می‌روند. یکی دیگر تاثیرهای مثبت استفاده از دوچرخه برقی روی سلامت و نشاط افراد این است که با تنظیم الگوهای خواب به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند و باعث تقویت حافظه می‌شود. تقویت حافظه نیز در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر تاثیرگذار است.

  • صرفه جویی در هزینه‌های زندگی

بسیاری از افراد به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا استفاده از خودروهای شخصی برای رفتن به محل کار از دوچرخه برقی استفاده می‌کنند و با این کار در هزینه‌های زندگی خود صرفه جویی می‌کنند. با استفاده از دوچرخه برقی دیگر نیازی به پرداخت کرایه تاکسی یا اتوبوس یا مصرف بنزین برای خودروی شخصی نیست، فقط کافیست باتری این وسیله را به طور کامل شارژ شده باشد. از طرفی به عنوان یک ورزش نیز محسوب می‌شود و به سلامتی افراد منجر خواهد شد.


خرید دوچرخه برقی از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر

حال که با مزایای استفاده از دوچرخه‌های برقی برای سلامتی و نشاط افراد آشنا شدید، به این نکته هم توجه داشته باشید که مدل‌های مختلف این وسیله ورزشی پرفایده را حتما از فروشگاه‌‌های اینترنتی معتبر لوازم ورزشی خریداری کنید‌. فروشگاه‌های معتبر بهترین لوازم ورزشی از برندهای متنوع داخلی و خارجی را با قیمتی بسیار مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و برای تمام محصولات خود گارانتی و ضمانت نامه ارائه می‌کنند. با خرید آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی لوازم ورزشی، دیگر نیازی نیست که زمان زیادی را صرف مراجعه حضوری به فروشگاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید