نگاهی آماری به بازار خودروهای الکتریکی در سال 2022. چینی ها از همه رقبا جلوتر هستند
علیرغم تلاشها و پیشرفتهای چشمگیر، واقعیتهای کنونی نشان میدهد که صنعت خودروسازی بهطور کامل برقی نشده است.
روند برق رسانی صنعت خودرو از حدود 15 سال پیش آغاز شد. اگرچه این روند سریع است، اما به نظر می رسد حداقل 15 سال طول بکشد تا تکمیل شود. ممکن است فکر کنید سرمایهگذاریهای هنگفت خودروسازان و دولتها در سرتاسر جهان، نیاز اصلی بازار پررونق خودروهای الکتریکی است، اما در این میان، چالش بزرگ وجود دارد و شامل اسکورت یا متقاعد کردن رانندگان و مشتریان در صنعت خودرو برای خرید وسایل نقلیه الکتریکی است.
علیرغم تلاشها و پیشرفتهای چشمگیر، واقعیتهای کنونی نشان میدهد که صنعت خودروسازی بهطور کامل برقی نشده است. توسعه استراتژی های جدید برای “سبز شدن” و تولید خودروهای بدون آلایندگی تنها بخشی از پازل جهانی است. این استراتژی ها با اهداف دولت های کشورهای اروپایی، آمریکا، چین و سایر کشورهای توسعه یافته جهان سازگار است. اما طبق آمار، در میان 71.3 میلیون خودروی فروخته شده توسط خودروسازان بزرگ جهان در سال 2022، فقط 8.8 مجهز به موتور تمام الکتریکی است.
اگرچه سهم خودروهای برقی در سال 2022 نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است، اما در مقایسه با اهداف خودروسازان رقم بسیار ناچیزی محسوب می شود. از سوی دیگر بررسی سهم بازار خودروهای برقی حضور آن را ثابت می کند شکاف عمیق بین خودروسازان چینی و رقبای اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کره ای قرار دارد.
پیشروی چین در بازار خودروهای الکتریکی
در حال حاضر خودروسازان چینی پیشرو در تولید خودروهای برقی محسوب می شوند. بر اساس داده های موجود، ده خودروساز چینی، 2.83 میلیون آنها یک ماشین الکتریکی در سال 2022 تولید کرده اند. عددی که برابر است 23 درصد از فروش جهانی آنهاست. به عبارت دیگر 23 درصد از فروش خودروساز چینی مربوط به مدل های تمام برقی است. با در نظر گرفتن زمان باقی مانده تا سال 2023 که از آن پس فروش خودروهای بنزینی و دیزلی ممنوع می شود، این نسبت فوق العاده به نظر می رسد و چینی ها می توانند در 12 سال آینده به اهداف خود برسند.
در آن سوی دنیا و در ایالات متحده، خودروهای تمام الکتریکی 13.1 درصد سهم از فروش خودروسازان در این کشور در سال 2022. جالب است بدانید که تسلا بیش از 87 درصد از کل بازار خودروهای الکتریکی آمریکا را به خود اختصاص داده است و در صورت حذف این برند، سهم مدل های الکتریکی بسیار کمتر از 13.1 خواهد بود. ٪. بدون احتساب تسلا، سهم شرکت های بزرگی مانند جنرال موتورز و فورد تنها 1.9 درصد از بازار خودروهای الکتریکی خواهد بود.
عقب ماندگی بیشتر در اروپا
پنج خودروساز بزرگ اروپا در سال گذشته در مجموع 20.8 میلیون خودرو را به مشتریان خود تحویل داده اند. اما از این تعداد تنها 1.9 میلیون دستگاه مجهز به موتور تمام الکتریکی هستند که معادل 6.7 درصد آیا با چنین آماری، بعید به نظر می رسد که اروپایی ها بتوانند به هدف فروش همه خودروهای جدید با موتور الکتریکی از سال 2035 به بعد برسند.
ژاپن استقبال بسیار ضعیفی از خودروهای الکتریکی دارد
اگرچه ژاپن به عنوان یک خودروساز پیشرو در نظر گرفته می شود، اما در زمینه مدل های الکتریکی از رقبای خود عقب است. سال گذشته تنها 4 شرکت در بین خودروسازان این کشور بودند تویوتا، نیسان، هوندا و مزدا آنها یک مدل برقی را وارد بازار کرده اند. عجیب تر این است که مجموع فروش مدل های برقی این چهار برند در سال گذشته تنها 168000 دستگاه بوده است که معادل 0.9 درصد از کل فروش آنها اگر آمار فروش شرکت های دیگری مانند سوزوکی، سوبارو و میتسوبیشی را در نظر بگیرید، این رقم از این هم کمتر خواهد شد!
چالش های بیشتری در راه است
اگر خودروسازان غربی با توجه به برنامه ریزی های فعلی بخواهند به هر طریق ممکن میزان آلاینده ها را کاهش دهند، مطمئناً میزان سرمایه گذاری و یارانه دولت باید افزایش یابد. نکته این است که این ممکن است منجر شود کاهش هزینهها، تعطیلی کارخانهها و لغو برخی دستهبندی خودروها همانطور که شواهد نشان می دهد، فصل جدیدی در تاریخ سازنده خودروهای الکتریکی باز می شود. فصلی که تماشای آن هیجان انگیز خواهد بود!