در سال 2018، شکایتی علیه متا مطرح شد که این شرکت اطلاعات کاربران فیس بوک را در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار داده است.

متا

یک شرکت متا، مالک فیس بوک و اینستاگرام با حل و فصل شکایت دسته جمعی موافقت کرده است 725 میلیون دلار برای پرداخت در این شکایت از غول شبکه اجتماعی هزینه شد اطلاعات شخصی کاربران خود را در اختیار اشخاص ثالثی مانند Cambridge Analytica قرار می دهد.

توافق پیشنهادی که اخیراً در یک پرونده قضایی به تفصیل شرح داده شد، یک دعوای حقوقی طولانی مدت ناشی از افشای سال 2018 را حل می کند. فیس بوک این به کمبریج آنالیتیکا، یک شرکت مشاوره سیاسی بریتانیایی، دسترسی به داده های 78 میلیون کاربر خود را داد.

وکلای شاکیان توافق پیشنهادی را به عنوان بزرگترین توافقی که تاکنون در یک دعوی حقوقی حفظ حریم خصوصی داده ها در ایالات متحده انجام شده است، و بزرگترین مبلغی که متا تا به حال برای حل و فصل یک دعوای دسته جمعی پرداخت کرده است، توصیف کردند.

یک بیانیه متا در مورد این حل و فصل پیشنهادی

مارک زاکربرگ

اگرچه متا در دادخواست دسته جمعی به اشتباه خود اعتراف نکرده است، اما در بیانیه ای اعلام کرد که پرداخت های تسویه حساب “به نفع جامعه و سهامداران ما است.” در بخشی دیگر از بیانیه غول فناوری آمده است: «طی سه سال گذشته، ما رویکرد خود را به حفظ حریم خصوصی بهبود بخشیده ایم و یک برنامه جامع حفظ حریم خصوصی را اجرا کرده ایم.

کمبریج آنالیتیکا که اکنون منحل شده است، در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در سال 2016 کار کرد و به اطلاعات شخصی میلیون ها حساب فیس بوک با هدف ایجاد پروفایل و هدف قرار دادن رأی دهندگان دسترسی پیدا کرد. این اطلاعات بدون رضایت کاربران با کمک محققی به دست آمده است که فیس بوک به او اجازه داده تا اپلیکیشنی را در شبکه اجتماعی خود راه اندازی کند که داده های میلیون ها کاربر را جمع آوری می کند.

متا همچنین در گذشته مجبور به پرداخت چنین مبالغی برای حل و فصل شکایات بوده است. در سال 2019، این شرکت موافقت کرد که 5 میلیارد دلار برای رسیدگی به تحقیقات کمیسیون تجارت فدرال در مورد اقدامات حفظ حریم خصوصی خود و 100 میلیون دلار برای رفع اتهامات SEC مبنی بر گمراه کردن سرمایه گذاران در مورد سوء استفاده از داده های کاربر، بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید