شاید مالکیت ایلان ماسک بر توییتر بیشتر راهی برای کنترل افکار عمومی باشد تا تبلیغ او و شرکت هایش.

لوگوی ایلان ماسک و توییتر

در حال حاضر ثروتمندترین فرد جهان، درست مانند تمام غول های رسانه ای جهان، اکنون دارای یک پلت فرم عالی است که می تواند صدای او را واضح تر از همیشه به گوش همه مردم برساند. خرید و خصوصی سازی توییتر توسط ایلان ماسک نه تنها می تواند در تغییر جهت افکار عمومی موثر باشد، بلکه می تواند نگرانی هایی را در مورد نفوذ سیاستمداران نیز ایجاد کند.

از زمان وجود رسانه های جمعی، افراد ثروتمند از آن برای انعکاس علایق خود استفاده کرده اند. در دوران روزنامه، ویلیام راندولف هرست مسئولیت جنگ اسپانیا و آمریکا را پذیرفت. در عصر تلویزیون کابلی، روپرت مرداک از سیستم فاکس برای تغییر دیدگاه همه محافظه کاران سیاسی در سراسر جهان استفاده کرد. اکنون در عصر رسانه های اجتماعی، شاید ایلان ماسک می خواهد با قرارداد 44 میلیارد دلاری خود چنین تأثیری داشته باشد.

ماسک نزدیک به یک دهه است که کاربر حرفه ای توییتر بوده و از این پلتفرم برای تبلیغ خودروهای الکتریکی تسلا و موشک های فضایی اسپیس ایکس و حمله به منتقدانش استفاده کرده است. او با این فعالیت ها مخاطبان زیادی را در این شبکه اجتماعی برای خود ایجاد کرده است. اکنون که او توییتر را خریده است، ثروتمندترین مرد جهان ابزاری در اختیار دارد که می تواند از هر رسانه سنتی دیگری از نظر تأثیرگذاری بر افکار عمومی قدرتمندتر باشد.

خرید ماسک از توییتر احتمالاً به نوعی برای کنترل وجهه عمومی او و البته مبارزه با منتقدان کمک می کند. با این حال، تحلیلگران و کارشناسان هشدار می دهند که قرار دادن یک وسیله ارتباطی با این سطح از قدرت در دست یک فرد می تواند عواقب خطرناک و غیر قابل پیش بینی داشته باشد.

ایلان ماسک از رسانه های سنتی فاصله گرفته است

در روزهای ابتدایی کار برای تسلا و اسپیس ایکس، ماسک با اشتیاق از توجه رسانه ها استقبال کرد و در واقع با کمک آنها توانست شخصیت رسانه ای خود را بسازد و نام خود را به عنوان یک کارآفرین درخشان و موفق در میان مردم بشناساند. در زمینه فناوری های پاک و فضا. با این حال، ماسک در سال‌های اخیر از پوشش خبری به‌ویژه درباره تسلا ناامید شده و آن را مغرضانه و نادرست توصیف کرده است.

او از کسی که می‌گفت: «دوست دارم در مریخ بمیرم، اما نه در حین فرود فضاپیما»، به کسی رسید که می‌گوید: «گروه‌های رسانه‌ای بزرگ که ادعا می‌کنند حقیقت را می‌گویند، اما فقط چیزهای زیادی درباره حقیقت می‌گویند. دروغ ها را بپوشان.” او دلیلی است که مردم دیگر به او احترام نمی گذارند.”

اما با گذشت زمان، ایلان ماسک متوجه شد که توییتر می‌تواند یک پلتفرم رایگان برای تبلیغات خودروهای تسلا باشد، و با به اشتراک گذاشتن ویدیوهای هیجان‌انگیز از فرود موشک‌های اسپیس‌ایکس، پولی برای The Boring Company جمع‌آوری کند. او همچنین از این پلتفرم برای حمله به داستان‌هایی که درباره تسلا بد بودند استفاده کرد. همه این موارد باعث شده تا این تاجر موفق در سال های اخیر بیش از 113 میلیون دنبال کننده داشته باشد.

در حال حاضر، صفحه توییتر ایلان ماسک عملاً واحد روابط عمومی تسلا است و سخنگویان اسپیس ایکس به جای اظهار نظر، خبرنگاران را به توییت های او ارجاع می دهند. شکی نیست که خرید توییتر می تواند به ماسک در این زمینه کمک کند. اما نگرانی‌هایی که در میان حامیان آزادی بیان و آزادی مطبوعات وجود دارد، اساساً مربوط به تبدیل شبکه اجتماعی به بازوی ارتباطی شرکت‌های ایلان ماسک نیست، بلکه این است که آیا او از این پلت فرم برای خاموش کردن صدای مخالفانش و تقویت صدای حامیانش استفاده می‌کند یا خیر. خواهد شد یا نه

توییتر ایلان ماسک

کنترل قدرت توسط یک نفر خطرناک است

جمیل جعفر، مدیر اجرایی مؤسسه نایت در مورد اصلاحیه اول در دانشگاه کلمبیا، گفت: اگر نماینده ویژه تصمیم بگیرد که چه صداهایی باید شنیده شود و چه ایده هایی باید در نظر گرفته شوند، می تواند ارزش های دموکراتیک را تهدید کند. به گفته جعفر، این قدرت بزرگ نباید در دست یک شرکت خصوصی باشد.

این اظهارات یادآور نگرانی های ACLU در ماه آوریل است که تقریباً همزمان با خبر معامله ماسک برای خرید توییتر منتشر شد. آنتونی رومرو، مدیر اجرایی، گفت: «ما باید نگران باشیم که بازیگران مرکزی قدرتمند، چه دولت و چه هر فرد ثروتمند دیگری – حتی اگر عضو ACLU باشند – این سطح از کنترل را بر روی مرزهای گفتگوها اعمال کنند. سیاست آنلاین ACLU.

توییتر کمتر از 250 میلیون کاربر فعال دارد که کمتر از نیمی از 700 میلیون اینستاگرام یا 2 میلیارد فیس بوک است. علاوه بر این، طبق گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، حدود یک چهارم آمریکایی ها از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند. اما در میان کاربران این پلتفرم می توان سیاستمداران، رسانه های جهان و افراد سرشناس جهان را دید. بنابراین تقریباً همه برای کسب اطلاعات از آخرین اخبار و به حرکت درآوردن افکار عمومی از این سرویس استفاده می کنند.

جمیل جفر و اما لانسو، مدیر پروژه Free Expression در می گویند، آنها از دیدن اینکه چگونه ماسک در نهایت سیستم مدیریت محتوای توییتر را تغییر می دهد، چگونه با آزار و اذیت در شبکه اجتماعی برخورد می کند و چگونه قوانین جدید را تغییر می دهد و اجرا می کند هیجان زده هستند. مرکز دموکراسی و فناوری آمریکایی. در آینده نسبت به محتوای افراطی، گمراه‌کننده، نژادپرستانه و توهین‌آمیز انعطاف‌پذیرتر است.

لانسو می گوید: «الگوریتم های توییتر قبل از آن. [ماسک] اگر او آن را می خرید، مشخصاً به او کمک زیادی می کرد که شنیده شود و احتمالاً از همان ساز برای بلندتر کردن صدایش استفاده می کرد. من بیشتر نگران تأثیرات سیستمی بالقوه ای هستم که سرویسی مانند توییتر می تواند داشته باشد. تأثیر کلی این تراکنش می تواند تعیین کند که کدام مکالمه در سرویس مجاز خواهد بود. چه کسی تصمیم می گیرد گفته ها و رویکردهای مردم را بپذیرد؟

تصمیم اخیر ایلان ماسک برای اخراج مدیران ارشد توییتر نشانه خطرناکی است زیرا این پلتفرم تلاش می کند نحوه مدیریت خود با آزار و اذیت، اطلاعات نادرست و دستکاری در انتخابات را بهبود بخشد. لانسئو می گوید:[ایلان ماسک] او از اینکه می خواهد این سرویس رایگان تر و بازتر باشد، صحبت کرده است، اما در عین حال به تبلیغ کنندگان می گوید که نگران نباشند، این جهنم آزادی بیان نخواهد بود.»

لانسو معتقد است که دشوار است از اظهارات گذشته ماسک استنباط کنیم که اعتماد و یکپارچگی محتوا در آینده توییتر چگونه خواهد بود یا محتوا در دوران تصدی او چگونه کنترل می شود.

آیا دولت های خارجی می توانند بر توییتر اعمال قدرت کنند؟

یکی دیگر از نگرانی‌های حامیان آزادی بیان و دموکراسی، نفوذ دولت‌های غیردموکراتیک و ضد آزادی بر ایلان ماسک و توییتر است. شاهزاده الولید بن طلال عربستان سعودی که بعید است از حامیان ارزش های دموکراتیک باشد، به ماسک 1.9 میلیارد دلار برای خرید توییتر پرداخت کرد و اکنون دومین سرمایه گذار بزرگ در این شرکت است. صندوق سرمایه گذاری قطر 375 میلیون دلار به این معامله کمک کرد.

سرمایه گذاری کشورهای خاورمیانه حتی باعث شده افرادی مانند سناتور کریس مورفی خواستار بررسی این معامله از منظر امنیت ملی آمریکا توسط کمیته سرمایه گذاری خارجی (CFIUS) شوند.

ماسک که به مقدار زیادی مواد خام برای باتری های تسلا از جمله نیکل روسیه نیاز دارد، چند هفته پیش پیشنهاد داد که روسیه و اوکراین صلح کنند و به جنگ پایان دهند. اگرچه او پیش از این از ولادیمیر پوتین خواسته بود که در یک مبارزه تن به تن بجنگد، اما در پیشنهاد آشتی‌جویانه کرملین بیشتر از آن حمایت کرده است.

همچنین، بسیاری از کارشناسان نمی دانند که آیا دولت چین که قبلاً دسترسی به توییتر را در خاک خود مسدود کرده است، می تواند بر ماسک تأثیر بگذارد و انتقاد از سیاست های وی در این پلتفرم را کاهش دهد یا خیر. زیرا این کشور یکی از بزرگترین منابع درآمد تسلا است. شرکت ایلان ماسک تنها خودروساز خارجی در چین است که بدون نیاز به همکاری با شرکت های داخلی در این کشور توانسته کارخانه های خود را راه اندازی کند.

ماسک می‌خواهد میلیون‌ها تسلا را در سراسر جهان از جمله به چین، روسیه، برزیل، ترکیه و هند بفروشد، و همه این دولت‌ها اعتقادات سخت‌گیرانه خود را در مورد نحوه مدیریت آزادی بیان در توییتر و تعریف آنها از اطلاعات نادرست دارند. جعفر می گوید.. فرق می کند. آنها نزد ماسک می آیند و می گویند این کلماتی که شما حذف نکردید برای ما مشکل ساز است یا این کاربران ناشناس که از سیاست های ما انتقاد می کنند برای ما مشکل ایجاد می کنند. ماسک این پیام‌ها را درک می‌کند زیرا به وضوح به او گفته می‌شود که اگر آنچه را که می‌خواهند انجام دهد، باید با عواقب آن روبرو شود.»

علاوه بر این، سوالاتی درباره سیاست داخلی آمریکا برای مدیرعامل جدید توییتر وجود دارد. اگرچه ماسک گفته است که وابستگی سیاسی خاصی ندارد، اما اخیراً ادعا کرد که اکنون خود را بیشتر جمهوری‌خواه می‌داند و به آنها رای می‌دهد و از ران دیسانتیس، فرماندار محافظه‌کار فلوریدا که احتمالاً در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 نامزد خواهد شد، حمایت می‌کند. او همچنین در ماه ژوئن گفت که حاضر است تا 25 میلیون دلار برای حمایت از نامزدهای سیاسی “مرکزگرا” هزینه کند.

توییتر با ایلان ماسک به هم ریخته است

یکی از تصمیمات بحث برانگیز ماسک در روزهای اولیه تصدی وی در توییتر، برنامه او برای تغییر شیوه نمایش تیک آبی به کاربران بود. این سیستم که تاکنون برای تایید هویت شخصیت ها و سیاستمداران مشهور به کار می رفت، به گفته مالک جدید این شرکت، نمایانگر «نظام ارباب و رعیت» است.

اما حالا تصمیم گرفته شد که تیک آبی برای همه کاربرانی که مایل به پرداخت 8 دلار در ماه برای اشتراک پریمیوم این شبکه اجتماعی به عنوان بخشی از سرویس آبی توییتر هستند، در دسترس باشد. لانسو می‌گوید: «اکنون هر کسی که یک برچسب می‌خواهد، از جمله کسانی که به دنبال انتشار اطلاعات نادرست هستند، می‌توانند برای دریافت این ویژگی هزینه کنند. “خطر این احتمال این است که برای افرادی که برای اخبار و اطلاعات به توییتر می آیند و محتوایی را می بینند که به نظر می رسد واقعی است، سردرگمی ایجاد کند، زیرا شخصی برای تیک آبی پول پرداخت کرده است.”

سبک مدیریت آشفته ایلان ماسک به سردرگمی می افزاید. تا به حال از تیک آبی استفاده می شد که نشان می داد وقتی پستی از یک فرد شناخته شده می بینید، می توانید از این برچسب برای تأیید اینکه آنها آن محتوا را ارسال کرده اند استفاده کنید. البته گفته می شد که این شبکه اجتماعی می خواهد با نامگذاری جدید این مشکل را حل کند.

از طرفی کارمندان این شرکت از زمان ورود ماسک دچار سردرگمی شده اند. علاوه بر تعداد زیادی از افرادی که اکنون بیکار هستند، کسانی که هنوز در توییتر کار می کنند نمی دانند آینده به کجا خواهد رسید.

اما برای ایلان ماسک، همه این رویدادها در مقایسه با موقعیتی که او از خرید توییتر به دست آورد، ناچیز است. کنترل سیستم قدرتمند ارائه اخبار، پوشش سیاسی و تفسیر اطلاعات به وضوح به نفع اوست. به نظر می رسد با وجود تمام مشکلاتی که این شبکه اجتماعی می تواند برای ماسک ایجاد کند، او بالاخره به آنچه می خواهد می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید