تاریخچه اینستاگرام در ایران

شبکه های اجتماعی زیادی در ایران وجود دارد که افراد زیادی در آن فعالیت می کنند. این شبکه های اجتماعی در داخل و خارج از کشور واقع شده و آن هایی که در خارج از کشور هستند، معمولا طرفداران بیشتری دارند. یکی از آن ها، شبکه اجتماعی اینستاگرام است که میلیون ها کاربر در ایران دارد. به این دلیل می گوییم میلیون ها کاربر چرا که آمار دقیق و واضحی در خصوص استفاده کنندگان ایرانی شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام در دست نیست اما می توان برآورد کرد بین 25 تا 30 میلیون نفر در ایران با این شبکه اجتماعی کار می کنند.
شبکه های اجتماعی دیگری مثل تلگرام (که البته بیشتر پیامرسان است تا شبکه اجتماعی)، لینکدین، توییتر، فیسبوک و … در ایران کاربرانی دارند اما از آن جا که تمام این ها فیلتر هستند، باعث شده حضور ایرانیان در اینستاگرام پررنگ‌ تر و بسیار بیشتر از سایر شبکه‌ های اجتماعی باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر اینستاگرام محبوب‌ ترین شبکه اجتماعی در ایران است، پیشنهاد ما بازاریابی از طریق این پلت فرم است. در ادامه اینستاگرام و تاریخچه شکل گیری آن در ایران را بیشتر بررسی می کنیم.

تاریخچه اینستاگرام در ایران

اولین نسخه از اپلیکیشن اینستاگرام در 1389 یا 2010 میلادی منتشر شد. این شبکه اجتماعی ابتدا برای سیستم عامل آیفون ساخته شده و سپس برای دستگاه های اندرویدی عرضه شد. به همین دلیل با چند سال تاخیر وارد ایران شد و علت آن کم‌ بودن دستگاه‌ های آیفون در ایران بود. محبوبیت و افزایش تعداد استفاده کنندگان از اینستاگرام با زیاد‌شدن دستگاه‌ های آیفون در ایران و همچنین انتشار نسخه دیگری برای اندروید، چندین برابر شد و فیلتر شدن شبکه های اجتماعی قدیمی مثل فیسبوک و وی چت، جمعیت بزرگ کاربران این شبکه های اجتماعی را به سمت اینستاگرام روانه کرد.

این اپلیکیشن دوست‌ داشتنی و محبوب از زمانی که کار خود را در کشور ایران آغاز کرد، همواره در حال توسعه و تغییر امکانات خود بوده است و به جرئت می توان گفت نسخه قدیمی اینستاگرام که در سال 1389 منتشر شد، نسبت به نسخه فعلی اصلا قابل مقایسه نبوده و ده ها آپشن جدید به آن اضافه شده است. این مسیر توسعه و پیشرفت هم اکنون نیز جزو سیاست های اصلی اینستاگرام است و از این رو می توان امیدوارم بود سیر صعودی کاربران این شبکه اجتماعی همچنان ادامه داشته باشد. افزایش تعداد کاربران در شبکه های اجتماعی با افزایش نرخ تعامل آن ها با کسب و کارهایی که در اینستاگرام وجود دارد رابطه مستقیم دارد و هرچقدر تعامل بیشتر باشد، سود و بازدهی کسب و کارها بیشتر می شود. به همین دلیل است که می گوییم اینستاگرام مارکتینگ در ایران می تواند برند شما را چندین پله جلوتر بیاندازد.

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟
اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

تا چند سال پیش، شبکه های اجتماعی نقش چندانی در بازارهای تبلیغاتی نداشتند و اگر فرد یا برندی از این بستر برای معرفی کسب و کار و خدمات خود استفاده می کرد، امری خلاقانه و خلاف عرف به حساب می آمد؛ اما امروزه، شرایط زندگی به گونه ای رقم خورده است که افراد یک جامعه زمان زیادی را در این شبکه های اجتماعی سپری می کنند و از این رو تبلیغات و معرفی برند در این بستر جزو موارد ضروری و لازم در بازاریابی است. داشتن یک استراتژی خوب و کارآمد برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، فعالیت شما را در شبکه های اجتماعی رقم زده و مدیریت می کند. شبکه های اجتماعی که امروزه بیشترین مخاطب را در بین افراد کسب کرده اند شامل اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام، یوتیوب و … هستند که هرکدام مناسب تبلیغ محصولات و کالاهای خاصی از یک برند می باشند؛ چرا که هر کدام دارای ویژگی های متمایز از یکدیگر بوده و نمی توان گفت تبلیغات در یوتیوب به نسبت تبلیغات در تلگرام از درصد موفقیت بیشتری برخوردار است.

در کشور عزیزمان ایران، اکثر شبکه های اجتماعی پرطرفدار مسدود بوده و در این بین اینستاگرام توانسته با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران، به فعالیت آزاد خود ادامه دهد. از این رو بازاریابی در اینستاگرام مقوله ای پر توجه و بسیار مهم قلمداد می شود که برندهای مختلف آن را از دست نمی دهند. اگر می خواهید کسب و کار خود را در قالب اینستاگرام به مخاطبان معرفی کنید، باید با امکانات این شبکه اجتماعی به خوبی آشنا بوده و نحوه فعالیت مثمر ثمر را با توجه به سلیقه و افکار مخاطب خود بدانید. در این مقاله قصد داریم موضوع بازاریابی اینستاگرام یا همان اینستاگرام مارکتینگ را باز کرده و به طور کامل جوانب مختلف آن را شرح دهیم. اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد دارید این شبکه اجتماعی را به سکویی برای موفقیت و دیده شدن تبدیل کنید، تا پایان این بخش همراه ما باشید.

اهمیت بازاریابی اینستاگرام

اهمیت بازاریابی اینستاگرام
اهمیت بازاریابی اینستاگرام

سوالی که برای خیلی از کاربران ما ایجاد می شود این است: چرا امروزه شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام در امر بازاریابی و تبلیغات تا این اندازه تاثیر گذار و مهم هستند؟ در جواب این سوال باید بدانید که امروزه ما در دنیایی زندگی می کنیم که میلیاردها نفر در آن از شبکه های اجتماعی و پلت فرم های آنلاین برای ارتباط با یکدیگر و آگاهی از دنیای پیرامون خود استفاده می کنند. برندهای خلاقی که همیشه به دنبال اجتماع بزرگی از کاربران به منظور معرفی کسب و کار خود هستند، می توانند از این شبکه های اجتماعی به عنوان محلی فوق العاده و در دسترس برای تبلیغات استفاده کنند. استفاده از شبکه های اجتماعی هزینه بر نبوده و در عوض کاربران زیادی نیز آن را می بینند. همچنین بازدهی ای که برندها از تبلیغات در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام به دست می آورند بسیار عالی بوده و همین امر باعث اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام می شود.

ماندگاری در ذهن مشتریان

فعالیت برند شما در اینستاگرام نه تنها کاربران زیادی را با موضوع کار، محصولات و خدمات شما آشنا می کند، بلکه ماندگاری برندتان را در ذهن مشتریان بیشتر کرده و یک تصویر ذهنی مشخص از کسب و کارتان در خاطر آن ها ثبت می کند. این تصویر ذهنی مهم ترین چیزی است که در بازاریابی کسب می شود و فرآیند آن تحت عنوان برندسازی مطرح می شود. اگر برندسازی شما با موفقیت انجام شود، تصویری که از کسب و کار و محصولات شما در ذهن مخاطب ایجاد می شود تصویری عالی بوده و دیدگاه آن ها نسبت به فعالیت هایتان مثبت خواهد بود. این امر در طولانی مدت باعث افزایش چشمگیر مشتریان تان خواهد شد و اگر بتوانید به این هدف دست پیدا کنید، خواهید توانست برندتان را به خوبی ارتقاء دهید.

وفاداری مشتریان

کسب و کارهایی که در شبکه‌ های اجتماعی مثل اینستاگرام فعال بوده و پست و استوری های تعاملی منتشر می کنند، مشتریان وفادارتری نسبت به سایر کسب و کارهایی که این فعالیت ها را انجام نمی دهند دارند. وفاداری مشتریان به افزایش تعامل آن ها با کسب و کارتان کمک شایانی کرده و در طولانی مدت باعث بهبود روند پیشرفت و فروش حداکثری شما خواهد شد. با فعالیت و بازاریابی صحیح در اینستاگرام می توانید به این هدف برسید و باشگاه مشتریان خود را توسعه ببخشید.

افزایش بازخورد و تعامل با مشتریان

افزایش بازخورد و تعامل با مشتریان
افزایش بازخورد و تعامل با مشتریان

فضای شبکه های اجتماعی به گونه ای است که تعامل با مشتریان در آن به راحت ترین شکل ممکن انجام می پذیرد. برای مثال هنگامی که شما یک پست یا استوری را در اینستاگرام منتشر می کنید، کاربران با ارسال پیام و نظرات خود احساس شان را نسبت به مطالبی که در رابطه با کسب و کار شما ارسال شده است بیان می کنند. با این شرایط شما می توانید از نظرات مخاطبان خود درباره برندتان مطلع شده و با جمع آوری دیتاها در این زمینه، به حداکثر فروش و سود برسید. در اینستاگرام هر فالووری که شما را دنبال می کند، قابلیت تبدیل به یک خریدار را دارد و هر خریدار، ضامن سودی است که در خرید محصولات خود کسب می کنید.

زنجیره به هم پیوسته مخاطبان

جالب ترین فایده ای که اینستاگرام مارکتینگ برای کسب و کارها به ارمغان می آورد، فضایی است که کاربران برای یکدیگر ایجاد می کنند. به طوری که وقتی یک کاربر زیر پستی که درباره یکی از محصولات شماست از آن تعریف و تمجید می کند، این تعریف و تمجید را کاربران دیگری که پست را مطالعه می کنند خواهند دید و به همین شکل زنجیره ای از کاربران با محصولات شما وارد تعامل می شوند. این کاربران بالقوه مشتریان شما هستند و تنها کاری که می بایست انجام دهید، این است که آن ها را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید. هر محتوایی که برای معرفی برند خود تولید می‌ کنید، فرصت تازه‌ ای برای آشنا شدن با مخاطب جدید است. محتوای باکیفیت و اختصاصی که در راستای سلیقه مخاطبان تهیه می شود، ترافیک بیشتری از افراد را به سوی صفحه‌ شما روانه می کند.

کاهش چشمگیر هزینه های تبلیغاتی

هزینه های تبلیغاتی برای بسیاری از برندها، به خصوص برندهای نوپا، هزینه های کمرشکنی هستند که گاهی اوقات بازدهی لازم را برای این برندها ندارند. اگر شما هم جزو صاحبان کسب و کار هستید، حتما می دانید برای رسیدن به سطح فروش خوب و ایده آل، می بایست کسب و کارتان را به حداکثر مخاطبان معرفی کنید و این کار می تواند هزینه های سنگینی را برای شما به همراه داشته باشد. این هزینه های سنگین در شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام به حداقل می رسد؛ چرا که شما می توانید با تهیه و انتشار پست های مختلف و تعامل با کاربران خواهید توانست قشر زیادی از مخاطبان را به سمت برندتان جذب کنید. از این رو اگر به دنبال کاهش هزینه های تبلیغاتی و افزایش تعداد مشتریان خود هستید اینستاگرام مارکتینگ بهترین راه حل پیش روی شماست.

تاثیر اینستاگرام مارکتینگ در سئو

تاثیر اینستاگرام مارکتینگ در سئو
تاثیر اینستاگرام مارکتینگ در سئو

سئو یکی از مواردی است که امروزه مورد توجه بسیاری از کسب و کارها بوده و افرادی که قصد دارند ترافیک فروشگاه اینترنتی شان را از موتورهای جست و جو دریافت کنند، به مقوله سئو اهمیت زیادی می دهند. سئو بهترین و درست ترین راه برای کسب ترافیک از موتورهای جستجویی مثل گوگل است. اگر کمی در این زمینه سر رشته داشته باشید می دانید که فاکتورهای موفقیت در رتبه‌ بندی نتایج موتورهای جستجو و به طور کلی فاکتورهای سئو همواره در حال تغییر بوده و کسانی موفق هستند که خود را با این تغییرات وفق دهند. بسیاری از برندهایی که از فروشگاه اینترنتی شان به عنوان اصلی ترین محل فروش یاد می کنند، تصور می کنند بروزرسانی وبلاگ، بهینه‌سازی عنوان ها و توضیحات و توزیع بک لینک در سایت های دیگر برای رسیدن به صدر گوگل کافی است در صورتی که این کارها نیمی از ماجراست. نصف دیگر داستان در فعالیت های دیگری خلاصه می شود. گوگل و سایر موتورهای جستجو معتبر، حضور در شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک عامل مهم و بسیار تاثیرگذار در رتبه بندی سایت ها در نظر می‌گیرند. علاوه‌ بر این مورد، گوگل فعالیت در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام را نشان دهنده اعتبار، مشروعیت و اعتماد کاربران به برند شما دانسته و بر همین اساس رتبه خوبی به سایت تان می دهد. به همین دلیل اگر دوست دارید رتبه مناسب و خوبی در صفحات گوگل داشته باشید، داشتن حساب کاربری در شبکه های اجتماعی مختلف لازم و ضروری است. از این رو اینستاگرام مارکتینگ نه تنها تعداد مخاطبان شما را در این شبکه اجتماعی افزایش می دهد، بلکه با تاثیر بر سئو و رتبه بندی سایت تان، برند شما را بالاتر از رقیبان تان در گوگل نمایش می دهد.

مزیت اینستاگرام نسبت به سایر شبکه های اجتماعی

مزیت اینستاگرام نسبت به سایر شبکه های اجتماعی
مزیت اینستاگرام نسبت به سایر شبکه های اجتماعی

یکی از مهم‌ ترین تفاوت هایی که شبکه اجتماعی اینستاگرام با سایر شبکه‌های اجتماعی دارد، مدیا محور بودن آن است. به طوری که در بسیاری از شبکه های اجتماعی شما می توانید پست و مطالب خود را به صورت متن منتشر کنید اما در اینستاگرام، تا عکسی نباشد نمی توانید متنی منتشر کنید و این یک مزیت به شمار می رود. چرا که حافظه افراد تصاویر را بیشتر از متن یا شنیده‌ ها بخاطر می‌ آورد و اینستاگرام کمک می‌ کند برند شما و مطالبی که در سایه برندتان منتشر کرده اید، بیشتر و بهتر در ذهن مخاطب ماندگار شود. همچنین مردم با عکس و ویدیو بهتر ارتباط گرفته و نسبت به آن واکنش های مثبت بیشتری از خود نشان می‌ دهند؛ این دو نکته تصمیم به خرید را تقویت کرده و در آخر با سود شما همراه است. همه امکانات مناسب برای بازاریابی از متن، عکس و ویدیو در اینستاگرام موجود است و کار با آن ها بسیار ساده می باشد. به همین علت بهترین شبکه‌ اجتماعی در ایران برای فعالیت کسب‌وکارها بدون شک اینستاگرام است.

آموزش بازاریابی در اینستاگرام به کمک امکانات این شبکه اجتماعی

بازاریابی در اینستاگرام
بازاریابی در اینستاگرام

بازاریابی در اینستاگرام به طرق مختلفی انجام می شود. امکانات بی شمار این شبکه اجتماعی به شما اجازه می دهد به شکل های مختلف اقدام به تبلیغ و معرفی برند خود نمایید. در این بخش، به شما خواهیم گفت چگونه با کمک ابزارهای اینستاگرام به انجام بازاریابی و برندسازی بپردازید.

صفحه تجاری ایجاد کنید

یکی از امکاناتی که اینستاگرام برای صاحبان کسب و کارها و افرادی که قصد استفاده تجاری از اینستاگرام و برندسازی در آن را دارند به وجود آورده است، قابلیت ویژه ای به نام صفحه تجاری یا همان بیزینس پیج است. صفحات تجاری قابلیت های به مراتب بیشتری نسبت به صفحات معمولی داشته و به مدیران کسب و کارها کمک می کند آنالیز دقیق تری از مشتریان داشته باشند. در واقع اولین کاری که شما باید در رابطه با شروع فعالیت اینستاگرام مارکتینگ انجام دهید همین کار است و قبل از همه چیز باید صفحه خود را به یک صفحه تجاری تبدیل کنید.

این صفحه دارای قابلیت هایی مثل مشاهده تعداد افراد بازدیدکننده از پیج، آمار دقیق بازدیدکنندگان استوری، اضافه کردن دکمه تماس، پیامک و لوکیشن، امکان ایجاد فروش محصولات و خدمات، اضافه شدن لیبل کسب و کار و … است که به شما کمک می کند اطلاعات دقیق تری راجع به مخاطبان، سلایق آن ها، ویژگی های آن ها و به طور کلی بازار محصولات خود داشته باشید.

هشتگ گذاری

استفاده از هشتگ یکی از روش های متداول اینستاگرام مارکتینگ است. هشتگ ها انواع مختلفی دارند که انواع آن را می ­توان با هدف بازاریابی و دیده شدن توسط افراد بیشتر استفاده نمود. شما می بایست با در نظر گرفتن سلایق جستجوی مخاطبان و راه اندازی گروه های مختلف در قالب کمپین تبلیغاتی، هشتگ درستی را انتخاب کرده و آن را به عنوان برندی در اینستاگرام ثبت کنید. برای مثال، اگر شما به دنبال کاربرانی هستید که حوزه تکنولوژی را دنبال می کنند، می توانید هشتگ هایی مثل #تکنولوژی #گوشی و … استفاده نمائید. هشتگ قبل از هر چیزی به بازدیدکننده فعلی عکس شما، این نکته را توضیح می‌دهد که شما با چه انگیزه‌ و هدفی این پست را منتشر کرده اید و مطلب شما چه پیامی را برای مخاطبان به همراه دارد. علاوه بر این، اگر هشتگ های مرتبط در اینستاگرام به کار ببرید به سیستم محتوای اینستاگرام کمک می کنید تا محتوای پست شما را بهتر تشخیص داده و کاربران در بخش Explorer و بخش جست و جوی هشتگ ها، بهتر با پست شما آشنا شوند. حال فرض کنید که شما با استفاده از اصول هشتگ گذاری در اینستاگرام مارکتینگ قصد دارید موضوع فعالیت خود را به دیگران معرفی کنید.

موضوع فعالیت شما می تواند محصول یا خدماتی باشد که به دیگران عرضه می کنید. برای آنکه محصول مورد نظر خود را به خوبی به مخاطبان خود معرفی و آن را جذاب جلوه دهید، باید هشتگ های مرتبط و پربازدید را استفاده کنید تا حتی افرادی که شما را فالو نمی ­کنند نیز به دیدن پست شما ترغیب شده و با موضوع فعالیت برند شما آشنا شوند. بدین ترتیب باید در متن پست خود از هشتگ­ های معروف، مناسب و درستی استفاده کنید تا به خوبی حق مطلب را ادا کند. در همین راستا از دو نوع هشتگ می­ توانید استفاده کنید که شامل هشتگ های اجتماعی (مثل #Like #عشق #fun و …) و برندینگ ( هشتگ هایی که مرتبط با کسب و کارتان هستند مثل #گوشی_موبایل #فروشگاه و …) می ­شوند. همچنین تعدادی هشتگ وجود دارد که بسیار پربازدید است. هشتگ هایی مثل #Instagram #Like4Like و … هشتگ هایی هستند که استفاده از آن ها بازدید زیادی را به پست شما روانه می کند و می توانید لیست این هشتگ ها را از سایت های اینترنتی مختلف دریافت نمائید.

استوری

استوری اینستاگرام یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین آپشن های اینستاگرام است که به جرئت می توان گفت بیشترین استفاده کاربران در اینستاگرام از این قابلیت است. استوری این امکان را برای شما فراهم می آورد که به صورت مستقیم با مخاطبان و کاربران خود ارتباط داشته و بازخوردهای آن ها را بدون اینکه دیگران متوجه شوند داشته باشید. نکته ای که در مورد استوری می توان ذکر کرد این است که این استوری ها تا مدت زمان 24 ساعت فعال هستند و پس از گذشت این زمان حذف می شوند. پس شما می توانید تعداد زیادی استوری که محصولات و خدمات تان را به طور خلاقانه ای نشان می دهند روی صفحه تان قرار داده و دیدگاه کاربران را راجع به این استوری ها بدانید. در مبحث بازاریابی اینستاگرام، استوری به شما کمک می کنند که مخاطب ها و فالوورهای شما افزایش پیدا کرده و بحث برندینگ شما همیشه در ترند باشد؛ چرا که به واسطه استوری می توانید به میزان زیادی جلوی چشم مشتریان تان بوده و خود را همیشه در صفحه Home آن ها بالا نگه دارید. اینکه چطور استوری هایی بگذارید تا بیشترین بازدهی را داشته باشید، مبحثی جداگانه است و همین که به شما بگوییم این قابلیت در اینستاگرام مارکتینگ بسیار مهم است، رسالت ما است.

لایک کنید تا دیده شوید!

لایک به معنی علاقه داشتن بوده و معنی لغوی آن پسندیدن می باشد. هنگامی که از یک پست در اینستاگرام خوشتان می آید، با کلیک کردن روی آیکون قلب یا دوبار کلیک روی عکس می توانید آن را لایک کنید و با این کار یک نوتیفیکشن به سمت کاربری که پست او را لایک کرده اید ارسال خواهید. یکی از نکات جالب در اینستاگرام مارکتینگ این است که شما می توانید از لایک کردن به عنوان یک ترفند برای شناخته شدن تان توسط کاربران دیگر استفاده کنید. به طوری که وقتی شما پست های زیادی را لایک می کنید، اعلان این لایک به کاربر ارسال شده و کاربر با دیدن این اعلان مشتاق می شود صفحه تان را باز کرده و ببیند. این کار به شناخته شدن هرچه بیشتر برند شما بدون صرفه هزینه و وقت زیاد کمک می کند.

افزایش تعامل به وسیله کامنت

کامنت به معنی نظر یا دیدگاه است و هنگامی که می خواهید در اینستاگرام در مورد پستی اظهار نظر کنید از قابلیت کامنت استفاده می کنید. کامنتی که شما زیر یک پست می گذارید برای تمام افراد قابل مشاهده است و همین موضوع یک امتیاز بسیار عالی برای برندهایی است که قصد دارند محصول یا خدمات خود را با کمترین هزینه به دیگران معرفی کنند. شما می توانید یک متن عالی و حرفه ای برای کامنت انتخاب کرده و با انتشار آن زیر پست های مختلف (ترجیحا افراد مشهور) کاربرانی که اقدام به دیدن کامنت ها می کنند را با برند خود آشنا کنید.

قابلیت ویدئوهای زنده

یکی دیگر از قابلیت هایی که به تازگی به اینستاگرام اضافه شده است، لایو یا همان پخش زنده است. افرادی که وارد اینستاگرام می شوند، اصولا دوست دارند در این محل از پست های جذاب تصویری استفاده نمایند و می توان گفت اینستاگرام مکانی برای دسترسی به لحظات خاص است. بر همین اساس اگر شما به جای یک تصویر بتوانید یک ویدیو زنده را درباره کسب و کارتان با کیفیت بالا و همچنین محتوای خلاقانه تهیه کنید، در کوتاه مدت افراد بسیاری را جذب برند خود کرده و آن ها را با خدمات یا محصولات تان آشنا می کنید. این کار می تواند تاثیر فوق العاده ای برای برند شما داشته باشد و به افزایش سود شما در دراز مدت کمک کند.

متن خوب برای بیو

در اینستاگرام شما می بایست از هر راهی به معرفی برند خود و تبلیغ آن بپردازید. در همین راستا، تبلیغ و معرفی برندتان در بیو بسیار کارآمد می باشد. در زیر نام پروفایل صفحه­‌ اینستاگرام هر شخص، می­ توان متنی را به عنوان بیوگرافی نوشت. از بیوگرافی برای شناخت بهتر صفحه­‌ شما استفاده می شود و هر کس با سلیقه خودش آن را پر می کند. اگر در نوشتن بیو دقت کرده و تعریف خوبی از خود و محصولات تان در آن داشته باشید، خواهید توانست به موفقیت در اینستاگرام مارکتینگ نزدیک شوید. اصول نوشتن یک بیو تجاری بسیار ساده است و سعی کنید در کنار عنوان برند، حتما شعار و حیطه فعالیت تان را ذکر کنید.

لینک بیو را فراموش نکنید

در قسمت بیوگرافی، شما می توانید توضیحاتی راجع به کسب و کارتان به افراد دیگر ارائه کنید و درست زیر این قسمت یک بخش وجود دارد که در آن می توانید لینکی را که متعلق به سایت یا کانال یا هر صفحه بیرون از اینستاگرام متعلق به برندتان است قرار دهید. این لینک کاربر را به صفحه دیگری هدایت می کند و بسیار کاربردی می باشد. مدیران سایت های فروشگاهی برای هدایت کاربران به سمت فروشگاه و محصولات شان در سایت، از این لینک استفاده می کنند و شما هم برای تکمیل پروژه اینستاگرام مارکتینگ حتما این قسمت را تکمیل نمایید.

قابلیت تگ لوکیشن

تگ لوکیشن قابلیتی است که اگر می­ خواهید کاربران و فالورهایتان شناخت بهتر و کامل تری نسبت به عکس یا فیلم بارگذاری شده در صفحه تان داشته باشند، می توانید از آن استفاده کنید. مثلا اگر شما یک بوتیک در منطقه جردن تهران دارید، با تگ کردن لوکشین یا همان موقعیت مکانی جردن به کاربران این منطقه این موضوع را گوشزد می کنید و آن ها می توانند با صفحه شما آشنا شوند. عکس ­ها و ویدیوهایی که محصولات مربوط با موقعیت جغرافیایی خاصی را تبلیغ می­ کنند، معمولا توسط ساکنین همان نواحی با اقبال روبرو می شوند و این فرآیند سبب می ­شود دنبال کنندگان صفحه­ شما، اعتماد بیشتری به آن پیدا کرده و حس بهتری نسبت به عکس­ ها و ویدیوهای شما پیدا کنند. این قابلیت برای فروشگاه های حضوری و لباس فروشی ها بسیار کارآمد می باشد.

کپشن اصولی و حرفه ای

کپشن در واقع متنی است که زیر هر پست وجود دارد و شامل توضیحات مدیر صفحه راجع به پست است. کپشن می تواند شامل متن ساده، هشتگ و آیدی شود. اگر شما پستی را در اینستاگرام منتشر می کنید، کپشن آن کمک زیادی به ایجاد تعامل و ارتباط سایر کاربران با پست شما می کند. از این رو برای بازاریابی هرچه بهتر و بیشتر محصولات تان، اولا آن ها را در پست هایتان بیشتر معرفی کنید و ثانیا از کپشن هایی استفاده کنید که باعث جذب کاربران و ایجاد حس کنجکاوی در آن ها می شود. ایده های خلاقانه زیادی برای رسیدن به بهترین ساختار کپشن وجود دارد و ما پیشنهاد می کنیم حتما این ایده های خلاقانه را دنبال کنید.

ریپلی و اظهار نظر به مخاطبان

ریپلای به معنی پاسخ دادن بوده و به عملیاتی گفته می شود که بر اساس آن، شما به استوری افراد دیگر واکنش نشان می دهید. برای مثال اگر یکی از فالوینگ های شما یک استوری منتشر کرده و شما در جواب آن استوری به وی پیامی ارسال کنید، در واقع استوری او را ریپلای کرده‌اید. ریپلی کردن استوری دیگران با پیج اصلی برندتان، تعامل را با آن ها بیشتر کرده و به شما کمک می کند ارتباط نزدیک تری با کاربران بگیرید. این کار به معرفی برند شما منجر شده و یک راه ساده و مستقیم برای معرفی محصولات و خدمات است.

طراحی عکس پروفایل اختصاصی

عکس پروفایل شما تصویری است که در قاب دایره ای شکل در بالای صفحه مشخصات کاربری تان نمایش داده می شود. با انتخاب این عکس، افراد دیگر به محض ورود به صفحه تان آن را می بینند. اکثر برندهای معتبر و کسب و کارهایی که امروزه در اینستاگرام به مقام بالایی دست پیدا کرده اند، به عکس پروفایل اهمیت زیادی داده و آن را به گونه ای انتخاب می کنند که کاربر متوجه موضوع فعالیت و عنوان برند شود. پیشنهاد ما این است برای عکس پروفایل حتما از تصاویر گرافیکی و تخصصی استفاده کرده تا در زمینه بازاریابی و جذب مخاطب بهتر عمل کنید.

استفاده از هایلایت برای راهنمایی مخاطبان

همان طور که گفتیم ساختار استوری به شکلی است که پس از 24 ساعت به طور خودکار حذف می شود و برای اینکه بتوانید این استوری را برای مدت بیشتری (حتی همیشه!) در معرض دید مخاطبان خود قرار دهید، باید آن را هایلایت کنید. هایلایت استوری قابلیتی است که توسط آن شما قادر به ذخیره استوری هایتان بیش از 24 ساعت خواهید بود و برای کسب و کارهایی که قصد معرفی خدمات و امکانات شان را دارند بسیار کاربردی است. در واقع هنگامی که کاربری وارد صفحه شما می شود، هایلایت اولین چیزی است که جلوی چشم او قرار دارد و از این رو محتوایی که در هایلایت قرار می دهید می تواند در ادامه روند موفقیت کسب و کارتان بسیار تاثیرگذار باشد. در بحث اینستاگرام مارکتینگ، هایلایت ها می توانند به عنوان راهنمای سفارش، معرف خدمات، رضایت مشتریان و … ظاهر شوند. با طراحی استوری های خاص و خلاقانه برای هایلایت، سطح آگاهی از برندتان را افزایش دهید.

جشنواره های منشنی!

کلمه منشن در لغت به معنای اشاره کردن بوده و در اینستاگرام به حالتی گفته می شود که یک فرد می خواهد کاربر دیگر را از یک محتوا باخبر کند. شما به عنوان مدیر یک کسب و کار، با کمک این قابلیت می توانید بازاریابی خوبی را برای محصولات خود رقم بزنید. حتما می پرسید چگونه؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وارد اینستاگرام شده و مشاهده می کنید که دوست تان شما را در پستی که به معرفی یک محصول پرداخته است منشن کرده است. محتوای این پست به این گونه است که مثلا یک محصول (مثلا عطر) را معرفی و به کاربران می گوید اگر 10 نفر از دوستان خود را منشن کنید، در قرعه کشی دریافت رایگان این عطر یا یک کد تخفیف یا … شرکت داده می شوید. بدین ترتیب، کاربران دوستان خود را منشن می کنند و هر کاربری که منشن شده است، سعی می کند فرد دیگری را منشن کند و این چرخه ادامه دار به افزایش دیده شدن پست و فروش شما کمک زیادی خواهد کرد. این ترفند در ایران بسیار رایج است و می توانید از آن به عنوان یک روش کاربردی و آسان برای اینستاگرام مارکتینگ استفاده نمایید.

همکاری با اینفلوئنسرهای اینستاگرام

اینفلوئنسر به افراد تاثیرگذار و محبوب در شبکه های اجتماعی گفته می شود که توانایی جلب نظر کاربران و تاثیرگذاری در دیدگاه آن ها راجع به مسائل مختلف را دارا می باشند. این افراد، معمولا سابقه زیادی در اینستاگرام داشته و فالورهای زیادی دارند. اگر مشکل هزینه برای بازاریابی اینستاگرام ندارید، همکاری با این اینفلوئنسرها بسیار کارآمد می باشد. شما می توانید تبلیغات تان را در صفحه این افراد منتشر کرده تا طیف وسیعی از مخاطبان با شما و محصولات تان آشنا شوند.

طراحی پست حرفه ای

طراحی پست های حرفه ای با ساختار استاندارد و اصولی کمک بسیار زیادی به دیده شدن پست شما و افزایش نرخ تعامل کاربران با این مطالب دارد. اگر نگاهی به صفحات تجاری برندهای مختلف بیاندازید، می بینید که پست های این صفحات معمولا دارای یک قالب و ساختار مشخص هستند که این ساختار برای تمام پست ها رعایت شده است. طراحی پست اینستاگرام به منظور کسب بهترین نتیجه در اینستاگرام مارکتینگ جزو موضوعات محبوب و پرطرفدار در میان مخاطبان و علاقه مندان این حوزه است. اگر شما هم دوست دارید با اصول طراحی پست اینستاگرام و چگونگی بازاریابی با کمک طراحی پست اینستاگرام آشنا شوید، حتما در ادامه با سایت ما همراه شوید.

استفاده از ربات های مدیریت اینستاگرام

شاید شما هم ربات هایی را در سطح اینترنت مشاهده کرده باشید که با ایجاد ساختاری ایمن و پرامکانات، خدمات مدیریت صفحه اینستاگرام را به کاربران ارائه می کنند. استفاده از این ربات ها به شما کمک می کند برنامه ریزی بهتر، دقیق تر و سریع تری در پیشبرد اهداف بازاریابی اینستاگرام داشته باشید. ربات هایی مثل نینجاگرام جزو ربات هایی هستند که فعالیت های روزمره اینستاگرام را به صورت اتوماتیک و با دقت بالا برای شما انجام می دهد. این ربات به صورت برنامه کامپیوتری بوده و برای استفاده از آن باید فایلش را نصب کنید. برای استفاده از ربات نینجاگرام و بهره مندی از خدمات آن می توانید مطالب آینده سایت ما را دنبال کنید. علاوه بر این، ربات های دیگری وجود دارد که در بستر سایت ها اقدام به ارائه خدمات مدیریت پیج می کنند. استفاده از این نوع ربات ها نیز بسیار آسان بوده و با پرداخت حق اشتراک می توانید آن ها را داشته باشید.

چرا از اینستاگرام برای بازاریابی استفاده کنیم؟

Instagram Marketing

امروزه اینستاگرام به یکی از پلتفرم‌های اصلی مورد استفاده در کمپین‌های بازاریابی و افرادی تبدیل شده است که قصد دارند برند خود را با صرف کمترین هزینه، به جامعه بزرگی از افراد و کاربران شبکه های اجتماعی معرفی کنند. همان طور که می دانید این شبکه اجتماعی، تعداد زیادی از مخاطبان را با سلیقه های گوناگون در خود جای داده است و این مخاطبان از تعامل با برندهای مورد علاقه خود لذت برده و ادامه حیات کسب و کارهای نوپا را رقم می زند. همین موضوع به نوبه خود باعث افزایش اثربخشی اقدامات بازاریابی اینستاگرام شده و آن را به یکی از برترین شیوه های تبلیغاتی مدرن تبدیل کرده است. اگر بخواهیم به گوشه ای از مزایای تبلیغات و بازاریابی در اینستاگرام اشاره کنیم خواهیم داشت:

  • بیش از 25 میلیون برند و کسب و کار مختلف در موضوعات مختلف در سراسر جهان از اینستاگرام استفاده می کنند.
  • بیش از 200 میلیون کاربر اینستاگرام در سرتاسر دنیا دست کم روزی یک بار از یک پروفایل تجاری که مربوط به برندی خاص باشد بازدید می کنند.
  • بیش از 80 درصد کاربران اینستاگرام دست کم یک برند را در این شبکه اجتماعی دنبال کرده و با آن ها تعامل دارند. از این بین 60 درصد این افراد محصولات یا خدمات را از این طریق پیدا و خریداری می کنند که آمار بسیار خوبی است.
  • دست کم 30 درصد کاربران اینستاگرام، یکی از محصولاتی که در این شبکه اجتماعی دیده اند را خریده اند که اگر یک ضرب و جمع کوتاه کنیم، متوجه چرخه مالی عظیمی می شویم که از طریق اینستاگرام در جریان است.
  • بیش از 60 درصد پرمخاطب‌ ترین پست‌های اینستاگرام که مربوط به سلبریتی ها و افراد شناخته شده می باشد، به وضوح حاوی تبلیغات محصولات مختلف هستند.
  • اینستاگرام جزو معدود شبکه های اجتماعی در ایران است که آزادانه و بدون فیلتر به کار خود ادامه می دهد.
  • رده سنی کاربران اینستاگرام از 13 تا 75 سال است که این موضوع نشان دهنده طیف وسیع سلیقه ها می باشد.

استراتژی بازاریابی در اینستاگرام به چه شکلی است؟

مخاطب شما کیست؟

ابتدا مخاطب هدف خود را تعیین کنید؛ در این مرحله، باید بدانید قشر مخاطب شما شامل چه کسانی می شود و چه گروه هایی بیشتر در ارتباط با محصولات و خدمات شما تعامل می کنند. اگر اولین قدم از استراتژی بازاریابی اینستاگرام را به خوبی بردارید، در ادامه مسیر بسیار راحت هستید اما اگر این مرحله را با مشکل و خطا همراه سازید، نمی توانید به پایانی خوش و سود امیدوار باشید.

هدف شما چیست؟

هدف تان از بازاریابی در اینستاگرام چیست؟ دومین قدم پاسخ به این سوال است و هنگامی که بتوانید چشم اندازی معین برای فعالیت های بازاریابی خود متصور شوید، می توانید در راستای کسب این چشم انداز تلاش کنید. در نهایت هدف اصلی هر برند افزایش سود و مخاطبان است و شما باید به صورت پیش فرض دارای این هدف باشید.

شاخص های عملکردی

شاخص‌ های عملکردی عیار شما را می سنجد. هنگامی که در اینستاگرام فعالیت می کنید، به کمک این شاخص ها می توانید متوجه میزان بازخوردها، تعاملات و به طور کلی متوجه فضای اطراف برندتان شوید. صفحات تجاری دارای آپشن های زیادی است که به بررسی عملکرد مخاطبان توسط شما کمک زیادی می کند.

محتوای زمان بندی شده

برنامه زمانی منظم مورد دیگری است که در استراتژی بازاریابی در اینستاگرام باید مورد توجه قرار بگیرد. پس از اینکه تعداد زیادی فالوور علاقه مند و مشتاق حساب اینستاگرامی شما را فالو کرد، حال باید با کمک یک برنامه زمانی منظم و اصولی اقدام به انتشار مطالبی کنید که نرخ تعامل و اشتیاق کاربران را افزایش می دهد. در این بین حتما باید دقت کنید با وجود اینکه باید برندتان را مرتباً در معرض دید مخاطبان و فالوورهایتان قرار دهید و آن ها را به تعامل ترغیب نمایید، اما هرگز نباید با افراط یا بی نظمی در ارسال پست انگیزه مخاطب را از تعامل از بین برده و باعث شوید دیگر کسب و کار شما را دنبال نکند. توجه به نوع موضوع محتوا، زمان بندی ارسال و … از جمله مواردی است که در این حیطه مورد توجه قرار می گیرد.

سخن پایانی

اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب ترین و پرکاربرترین پلت فرم های اجتماعی، در ایران میزبان میلیون ها نفر از افراد با سلیقه ها و ویژگی های متنوع است. این شبکه اجتماعی یک بستر عالی برای کسب و کارها و برندهایی است که قصد معرفی محصولات و خدمات شان را با کمترین هزینه به سایر افراد دارند. ما در این مقاله به شما از مزایای بازاریابی در اینستاگرام گفتیم و شرح دادیم که این کار چه مزایایی دارد. همچنین با اشاره به روش های انجام فرآیند اینستاگرام مارکتینگ، سعی کردیم شما را با این مقوله بیشتر آشنا کنیم. از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. در صورت تمایل از سایر مقالات آموزشی ما نیز دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید