مدیر عامل نوبیتکس: ما به تعامل بین اکوسیستم ارزهای دیجیتال و سیستم بانکی در کشور نگاه می کنیم
گزارشی از نشست تخصصی نظام فناوری مالی ایران و تعامل موثر با نظام بانکی ایران که در حاشیه همایش سالانه بانک های الکترونیکی برگزار شد.
مدیر عامل Nobitex معتقد است که اکوسیستم ارزهای دیجیتال می تواند مانند سایر کشورهای جهان برای سیستم بانکی کشور ارزش ایجاد کند. راد معتقد است در سالهای آینده در صورت وجود مقررات مناسب و نگاه مثبت به فرصتها، میتوان تعامل مثبتی بین اکوسیستم ارزهای دیجیتال و سیستم بانکی کشور شکل داد و دو گروه از این همکاری بهرهمند خواهند شد.
«امیرحسین راد» در نشست تخصصی نظام فناوری مالی ایران و تعامل موثر با نظام بانکی ایران که در حاشیه همایش سالانه بانکداری الکترونیک برگزار شد، با توجه به اهمیت همسان سازی و تعامل بانک ها و شرکت های مالی و وی گفت: مشکلاتی که در این راستا وجود دارد:
وی افزود: چالش اصلی ما بحث تماس و دریافت خدمات از بانک ها نیست، بلکه مشکل اصلی رگولاتوری است، رگولاتوری در دو حوزه موانع ایجاد کرده است؛ اولین مانع، کندی و محافظه کارانه بودن است. تنظیم کننده، که از ایجاد ایده در این زمینه جلوگیری می کند و اجازه هیچ درجه ای از نوآوری را نمی دهد. مانع بعدی منافع تنظیم کننده است. به همین دلیل است که در برخی موارد، کاری که شرکت های فین تک و بخش خصوصی می توانند انجام دهند، آنها با شرکت های تابعه خود رفتار کرده اند و از رقابت سالم جلوگیری می کنند. در واقع، خود بانک ذینفع است و مانعی برای بخش خصوصی برای تنظیم مقررات ایجاد می کند.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه شرکتهایی مانند نوبیتکس توانستند اعتماد مردم را جلب کنند – در حالی که قانون مکتوبی در رابطه با ارزهای دیجیتال در کشور وجود ندارد – اظهار داشت که اعتماد به دو صورت ایجاد میشود. یکی از راه ها این است که هیات مدیره به گروهی مجوز بدهد که البته اگر چنین مجوزی با نظارت درست همراه نباشد نمی تواند ضمانت اعتماد باشد: «مثال های زیادی داریم مثل برخی مالی و اعتباری. موسساتی که با وجود مجوز ضررهای هنگفتی به بار آورده اند یا مجوزهای مشکوکی مانند این محصول داریم که برخی شرکت ها با داشتن این محصول از اعتماد مردم سوء استفاده کرده اند، بنابراین مجوز لزوما نمی تواند مجوز اعتماد باشد.
به گفته راد، طرف دیگر جلب اعتماد با انباشت عملکرد خوب در یک بازه زمانی به دست می آید: «وقتی کسب و کاری راه اندازی می شود، اگر مجوز نداشته باشد، اعتماد به مردم سخت است، اما مردم به کسب و کار اعتماد می کنند و این اعتماد را در بین مردم گسترش می دهند. برای ما اعتماد جلب میشود، مردم شکل دوم را شکل دادند و به مرور زمان شکل گرفت و از اعتماد کاربران محافظت کرد.» این مسیر دوم راهی است که شرکتها حتی اگر مجوز داشته باشند باید طی کنند.
وی همچنین در خصوص ایجاد ارزش اکولوژیکی ارزهای دیجیتال در بلندمدت برای سیستم بانکی کشور گفت:
“و در این راستا، ما باید رویدادهای جهانی را رصد کنیم؛ برای روندهای جهانی و همکاری بین بانک ها و شرکت های ارزهای دیجیتال. می بینیم که این اتفاق در حال حاضر در جهان رخ می دهد و چیز عجیب و غریب و دور از ذهنی نیست. در کشور ما در آینده سالها در صورت تنظیم مناسب و نگاه مثبت به فرصتها، میتوان تعامل مثبت بین اکوسیستم ارزهای دیجیتال و سیستم بانکی کشور را شکل داد و هر دو گروه از این همکاری منتفع خواهند شد و ما از این تعامل استقبال میکنیم.
به گفته راد، بانک ها مشتریان خود را دارند و تمایل دارند به مشتریان دسترسی به یک سری خدمات رمزنگاری را در کیف پول خود ارائه دهند. برخی از شرکت های ارزهای دیجیتال می توانند زیرساخت این همکاری را ایجاد کنند و در این تعامل، هر دو اکوسیستم توسعه می یابند. هم بانک مشتریان خود را راضی نگه می دارد و هم تجارت ارزهای دیجیتال در بازار خود گسترش می یابد. البته این امر می تواند اتفاق بیفتد به شرطی که مقررات مناسب و نگاه مثبت تری ایجاد شود.
مدیرعامل نوبیتکس در خصوص علت عدم توانایی شرکتهای فینتک یا شرکتهای نوآور در ایجاد اعتماد در تعامل با رگولاتور، اظهار داشت: من علت اصلی درک متقابل ضعیف شرکتهای نوآور و رگولاتور را میدانم؛ زمانی که دو نفر در دو دنیای مختلف روی یک میز می نشینند، تعامل دشوار است. دیدگاه رگولاتور مقررات است و ترس او از این است که با تصمیم گیری مشکلی برای او پیش نیاید. علاقه شرکت های نوآور و همچنین فین تک شرکت ها تولید محصول جدید و نوآورانه و ایجاد فرصت های شغلی هستند. رسیدن به نقطه ای که کمترین آسیب را در جایگاه رگولاتوری وارد کند، مهم است و لازمه غلبه بر این چالش، دادن قدرت هر چه بیشتر به رگولاتور است. تا جایی که ممکن است نگران بازجویی و معرفی شدن او برای تصمیم گیری نباشد. مثلاً اینکه رئیس بانک مرکزی به خاطر آن تصمیم بگیرد و به دستگاه قضایی احضار شود، دردناک است.
مرز بین بانکداری و فناوری مالی
در ادامه این نشست محمدمهدی شریعتمدار، رئیس سابق هیئت مدیره انجمن فین تک و مدیرعامل جیبیت با بیان اینکه مرز بین بانک ها و شرکت های مالی چیزی جز مجوز و دسترسی نیست، گفت: وجود ندارد. تفاوت دیگر بین بانکها و شرکتهای مالی در دنیا و همچنین ایران.» این اتفاق خواهد افتاد. از نظر پوشش، این دو همگن شده اند و اگر نه، خواهند شد. مزیت ما ارائه خدمات بهتر و کسب مزیت نسبت به خدمات ارائه شده توسط بانک ها است.
وی در خصوص اعتمادسازی بین شرکتهای فناوری مالی و رگولاتوری گفت: موفقیت ما در رسیدن به یک سند نظارتی است که دغدغههای شرکتها، بانکها، نهادهای نظارتی و مردم را برطرف کند و یکی از دلایل تاخیر در این روند، نبود آن است. من معتقدم بخش خصوصی به مرحله بلوغ رسیده است تا طرحی را به عنوان پیش نویس تنظیم کننده آماده کند، در حال حاضر راه حل رضایت بخشی روی میز نیست و باید چنین راه حلی وجود داشته باشد. پیدا شد.»
خدمات فین تک باید برای بانک ها سودمند باشد
حمیدرضا توسالی، عضو هیئت مدیره بانک گرالحسن مهر ایران نیز با اشاره به وجود پیوندهایی بین سیستم بانکی و شرکت های فناوری مالی که هنوز بهترین نقطه آن پیدا نشده است، گفت: برای این ارتباط، ادبیات دیجیتال مالی با جدیت دنبال می شود.» بانکداری دیجیتال در راه است و در بدنه ای سفت و سخت و راکد نمی توان به نتیجه مطلوب رسید.
به گفته وی، بانکها در یک ساختار خاص خدمات خاصی را به مشتریان ارائه میکنند و شرکتهای فینتک قرار است این خدمات را متنوع کرده و رضایت بیشتری را ایجاد کنند.
ما اکنون در شرایطی هستیم که این مسیر طی شده است، اما در مسیر موازی نیست، فینتکها باید خدماتی را که آوردهاند به بانکها ارائه دهند؛ اما ابتدا باید این گروه تشکیل شود؛ یعنی گروه باید بگوید من این سابقه خاص از ارائه این خدمات و ایجاد اعتماد از این طریق را داشته باشد.
توسلی معتقد است که گفتوگو بین فینتک، بانک و رگولاتور برای ایجاد تغییر ضروری است: «باید بپذیریم فردی که آن طرف میز نشسته سطحی از درک و آگاهی دارد و موضع خود را در این زمینه قرار نمیدهد. بانک ها باید کم کم خدمات خود را به کسب و کار معرفی کنند و سلطه آنها شکسته شود و باید فین تک ها این توانایی را ایجاد کنند و به بانک بگویند من درآمد شما را افزایش می دهم، هزینه های شما را کاهش می دهم، دارایی های شما را افزایش می دهم. هم بانک و هم رگولاتور این را قبول دارند.»
امیررضا ریادتی، مدیرعامل آوا (باشگاه مشتریان بانک ایران زمین) نیز با بیان اینکه مردم بانک را بر فناوری مالی ترجیح می دهند، گفت: شرکت های مالی دارای مزیت های رقابتی هستند که از مهم ترین آنها می توان به سهولت دسترسی، توجه و احترام به مشتری اشاره کرد. و پشتیبانی و پیگیری پس از ارائه خدمات.”
وی با تاکید بر اینکه با توجه به اینکه بانکها پذیرفتهاند و تمایل دارند به سمت خدمات بانکداری الکترونیک حرکت کنند، گارد خود را نبستهاند، تاکید کرد: فینتکها ناامید نخواهند شد و من خوشبین هستم که در آینده دریچههای جدیدی برای تعامل بانکها و بانکها باز شود. فناوری مالی.”