برای ایجاد بهترین بازار هدف و پیدا کردن بهترین مخاطبان و مشتریان، باید از ویژگی های افرادی که در اطراف کسب و کار شما وجود دارند بهترین آنالیز را داشته باشید. یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام آغاز فعالیت کمپین های تبلیغاتی مطرح می شود، شناخت دقیق و موثر مخاطبان است. شناخت دقیق یعنی مخاطب به چه چیزهایی علاقه مند است، از چه کالاها و خدماتی بیشتر استفاده می کند، سطح تحصیلات او چه میزان است و مواردی از این قبیل؛ یاقتن پاسخ این سوالات شما را یک قدم به موفقیت در کسب و کارتان نزدیک می کند.
در این مقاله از همیارسوشال قصد داریم دموگرافی وب سایت را معرفی و آن را بررسی نماییم. دموگرافی وب سایت یکی از ابزارهای آماری است که در لینکدین وجود داشته و شما به کمک آن می توانید ویژگی های کاربران را بهتر و بیشتر بشناسید. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا شما را با این ابزار جذاب و کاربردی آشنا کنیم.
دموگرافی وبسایت به چه معناست؟
قبل از آشنایی با دموگرافی وبسایت در لینکدین بهتر است با معنی واژهی دموگرافی یا Demography آشنا شویم. همانطور که میدانید، دمو در لغت به معنای جمعیت است؛ پس دموگرافی را جمعیتشناسی نامگذاری میکنند. در واقع، دموگرافی یک علم است که زیر مجموعهی آمار و علوم جامعهشناسی قرار میگیرد.
یکی از مهمترین اهداف علم دموگرافی، بررسی ویژگیهای یک جامعهی آماری است. همچنین دموگرافی به تغییرات شاخصهای اجتماعی نیز میپردازد. در این علم برخی از شاخصها مانند گروه سنی جمعیت، تعداد افراد جامعه آماری، میزان رشد جامعه، نوع جنسیت، میزان تحصیلات و بسیاری دیگر نیز مورد بررسی قرار میگیرند.
خب! الان دیگر با مفهوم دموگرافی آشنا شدهاید؛ اما شاید بپرسید که این علم چه ربطی به بازاریابی و لینکدین دارد؟! پاسخ ما ساده خواهد بود! در بازاریابی لینکدین ما میخواهیم تبلیغات خود را برای کسانی انجام دهیم که به احتمال زیاد از این تبلیغات استقبال میکنند! نه اینکه هزاران تبلیغ را بدون استراتژی خاصی برای افراد مختلف بفرستیم. دموگرافی وبسایت چه سودی دارد؟! واضح است! با صرف هزینهی کمتر، بیشترین بازخورد مثبت را خواهیم داشت و این یعنی موفقیت در کمپین تبلیغاتی!
اهمیت دموگرافی وبسایت در بازاریابی
ما با استفاده از دموگرافی میتوانیم افرادی که به وبسایت ما مراجعه کردهاند را شناسایی کنیم. حال به نظر شما چه کسانی از وبسایت بازدید میکنند؟ معمولا کسانی بازدید میکنند که به مطالب و محصولات سایت علاقه داشتهاند و یا ممکن است روزی بخواهند مشتری ما باشند. پس بهتر است هزینههای تبلیغاتی را بیشتر برای این افراد صرف کنیم چراکه احتمال خرید کردن آنها بیشتر است.
تاکنون دموگرافی وبسایت توسط بسیاری از شرکتها و کسب و کارهای آنلاین انجام شده و نتیجهی آن نیز رضایتبخش بوده است. یکی از معروفترین روشها برای دموگرافی وبسایت، استفاده از تجزیه و تحلیل گوگل یا Google Analytics است. این روش با اینکه بسیار کاربردی است اما به دلیل گستردگی بسیار زیاد اطلاعات در گوگل، نمیتوان برای بازاریابیهای خاص از آن استفاده کرد. پس راه حل چیست؟!
شبکه اجتماعی لینکدین هم به اهمیت دموگرافی در بازاریابی پی برده است. به همین دلیل، امکاناتی را در لینکدین طراحی کرده است که بتوان از این علم برای موفقیت در کمپینهای تبلیغاتی استفاده کرد. بنابراین اگر کاربر لینکدین هستید، میتوانید دموگرافی وبسایت در لینکدین را امتحان کنید! جالب است بدانید که استفاده از این ویژگی زیاد سخت نیست؛ فقط کافی است که بخش بعدی مقاله را مطالعه کنید تا کسب و کار شما متحول شود.
مراحل استفاده از دموگرافی وبسایت در لینکدین
در این بخش، میخواهیم تمام مراحل استفاده از دموگرافی وبسایت در لینکدین را با هم مرور کنیم. این قابلیت باعث شده است که بتوان مخاطبان وبسایتها را بر اساس شغل، نوع شرکت، جایگاه شغلی، نوع عملکرد، حجم شرکت، موقعیت جغرافیایی و بسیاری دیگر از شاخصها مورد ارزیابی قرار داد.
علاوه بر آن، میتوان بخشهایی از وبسایت را مشخص کرد و افرادی که از این بخشها بازدید میکنند را شناسایی کرد. به عنوان مثال، اگر شرکت ماکروسافت بخواهد یک کمپین تبلیغاتی برای فروش کنسول بازی Xbox راهاندازی کند، پیامهای تبلیغاتی خود را برای کسانی ارسال میکند که صفحهی مربوط به Xbox را در یک سال گذشته بازدید کردهاند! این ترفند باعث هدفگیری دقیق مخاطب میشود.
همانطور که گفتیم، دموگرافی وبسایت به ما یکسری نتایج و دادههای آماری ارائه میکند. این دادهها که معمولا پیچیده و بسیار زیاد هستند، چه ارزشی برای ما دارند؟ آنها چیزی جز اعداد ریاضی نیستند! و این اعداد به تنهایی نمیتوانند بازاریابی و کسب و کار ما را تغییر دهند. بنابراین باید طرز استفاده از آنها را بلد باشیم. ما در این بخش، نحوهی انجام دموگرافی وبسایت و تحلیل دادهها را در سه مرحله تقسیمبندی کردهایم که عبارتند از:
مرحله اول: راهاندازی دموگرافی وبسایت
برای شروع کار باید از طریق مدیریت کمپین لینکدین وارد حساب تبلیغاتی یا Advertising account شده و در بخش account name نام اکانت خود را وارد کنید. اگر تاکنون از حسابهای تبلیغاتی لینکدین استفاده نکردهاید، باید یک حساب جدید ایجاد کنید. برای این کار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
- ۱- وارد بخش مدیریت کمپین یا Campaign Manager شوید.
- ۲- نوع تبلیغات در لینکدین را از بین گزینههای محتوای اسپانسری، پیام اسپانسری و تبلیغات متنی انتخاب کنید.
- ۳- اگر تبلیغات متنی را انتخاب کرده باشید، میتوانید آن را به صفحه شرکتی یا صفحه ویترین پیوند دهید.
- ۴- تنظیمات مربوط به کمپین تبلیغاتی را انجام داده و نام کمپین را وارد کنید.
- ۵- در آخر روی گزینهی Save as Draft کلیک کنید.
خب! پس از انجام این مراحل، شما یک حساب تبلیغاتی در لینکدین دارید. وارد آن شده و به بخشهای مختلف آن توجه کنید. در بالای صفحه یک گزینه به نام Website Demographics است که میتوانید برای دموگرافی وبسایت از آن استفاده کنید. با کلیک روی این گزینه وارد صفحهی جدیدی خواهید شد. در این صفحه طرز کار دموگرافی وبسایت به طور خلاصه نوشته شده است؛ در انتهای صفحه نیز یک لینک با عنوان Set up your Insight Tag وجود دارد. روی این لینک کلیک کرده تا بتوانید با وارد کردن تگ Insight اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان وبسایت را استخراج نمایید. در این بخش بهتر است کمی با تگ Insight آشنا شویم؛ پس همراه ما باشید.
تگ Insight
یکی از قابلیتهای لینکدین، امکان استفاده از تگ Insight برای هدفگیری مخاطب است. این تگ، در حقیقت یک کد جاوا اسکریپت سبک است که برای استخراج اطلاعات و گزارشدهی دقیق از یک سایت مورد استفاده قرار میگیرد. تگهای Insight در قسمتهای مختلف لینکدین مانند Track Conversions و هدفگیری مخاطبان وبسایت کاربرد بسیار زیادی دارند.
برای پیدا کردن تگ Insight در دموگرافی وبسایت میتوانید از مدیریت تگ در گوگل یا Google Tag Manager استفاده کنید. این کار بسیار راحت بوده و تنها کافی است یک کد را کپی کنید! اما ممکن است برخی بخواهند دقیقتر باشند! این افراد میتوانند از طریق کدهای جاوا اسکریپت در وبسایت، تگ Insight را پیدا کرده و در بخش دموگرافی لینکدین وارد کنند.
مرحله دوم: بررسی اطلاعات دموگرافی
پس از اینکه تگ Insight را وارد کرده و دموگرافی را آغاز کردید، اطلاعات حاصل از آن به مرور جمعآوری میشود. هنگامی که تعداد افراد شناسایی شده به ۳۰۰ نفر برسد، شما میتوانید این اطلاعات را مشاهده کنید. اما این تعداد مخاطب برای شروع یک کمپین تبلیغاتی در لینکدین به هیچوجه مناسب نیست! پس باید روزها و یا هفتهها صبر کنید تا تعداد قابل قبولی از مخاطبان برای ارسال تبلیغات مختلف، هدفگیری شوند. مدت زمان این کار بستگی به ترافیک سایت و همچنین نوع شناسایی مخاطبان دارد. به طور مثال اگر بخواهید فقط کاربران بخش خاصی از وبسایت را شناسایی کنید، مدت زمان بیشتری باید برای آن منتظر بمانید.
پس شناسایی تعداد قابل قبولی از کاربران، باید اطلاعات به دست آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. خوشبختانه لینکدین در این زمینه بسیار موفقیت آمیز جلو رفته است! به طوریکه آمار و دادههای ریاضی را به شکلی جذاب و کاربردی دستهبندی کرده است. این دستهبندی به سه شکل زیر انجام شده است:
-
۱- بر اساس بازدیدکنندگان بخشهای مختلف وبسایت
-
۲- بر اساس بازههای زمانی مختلف
-
۳- بر اساس سایر مخاطبان هدفگیری شده
با استفاده از این سه روش میتوان از مخاطبان شناسایی شده در کمپینهای تبلیغاتی مختلف استفاده نمود. همچنین رفتار آنها را در بازههای زمانی مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. در این صورت میتوانیم زمان اجرای تبلیغات را نیز به بهترین شکل ممکن انتخاب نماییم.
لینکدین برای شناخت بهتر مخاطبان وبسایت میتواند دادههای آماری را بر اساس شغل، نوع شرکت، موقعیت جغرافیایی و غیره نمایش دهد. به عنوان مثال، میتوانید ببینید چند درصد از کاربران سایت دارای شغل نویسندگی هستند، چند درصد از آنها مهندس و یا دانشجوی رشتههای پزشکی هستند و همینطور بیشترین کاربران در کدام شهرها یا کشورها زندگی میکنند! جالب شد، نه؟! احتمالا متوجه شدید که این اطلاعات چقدر برای گسترش بازاریابیهای اینترنتی و تدوین استراتژی فروش مفید هستند.
مرحله سوم: استفاده از دموگرافی برای تبلیغات
در این بخش، باید اطلاعات به دست آمده از دموگرافی وبسایت را در تبلیغات لینکدین استفاده کنیم. اصلا هدف اصلی هم همین بود! ما همهی این دادههای آماری را جمعآوری کردیم تا بتوانیم در کمپینهای تبلیغاتی از آنها استفاده کنیم.
جالب است بدانید که استفاده از این اطلاعات بسیار آسانتر از جمعآوری آنهاست! فقط کافی است که لیست مخاطبانی که مناسب شما هستند را ساخته در بخش Retarget your website visitirs آپلود نمایید. اگر شناسایی مخاطبان را به درستی انجام داده باشید، قطعا نتیجهی خیلی خوبی از تبلیغات در لینکدین خواهید گرفت.
حرف آخر …
در این مقاله سعی کردیم شما را با دموگرافی وبسایت در لینکدین و اهمیت آن در بازاریابی آشنا کنیم. سپس نحوهی انجام دموگرافی و شناسایی مخاطبان را با هم مرور کردیم. در انتها نیز اطلاعات به دست آمده از دموگرافی را مورد بررسی قرار دادیم تا با نحوهی استفاده از آنها در کمپینهای تبلیغاتی لینکدین آشنا شویم.
قابلیت دموگرافی وبسایت به ما کمک میکند تا رفتار مخاطبان را بهتر بشناسیم و از آنها برای بهینهسازی تبلیغات استفاده کنیم. نظر شما چیست؟ آیا تا به حال از این قابلیت استفاده کردهاید؟! انجام آن چه تاثیری روی کسب و کار شما داشته است؟ نظرات و سوالهای خود را میتوانید با ما در میان بگذارید. منتظر شما هستیم…