دلیل استفاده از تیرآهن در ساختمان سازی

تیرآهن یکی از مقاطع فولادی مستحکم و بسیار مقاوم است که در صنایع مختلف و به خصوص صنعت ساختمان سازی کاربردهای فراوانی دارد. از این مقطع فولادی به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی سازه در برابر فشار، ضربه و نیروهای برشی و لنگر خمشی استفاده می‌شود. تیرآهن 20 وزن بالایی دارد و به همین دلیل در سازه‌های عظیم، بزرگ و چند طبقه و به خصوص در ساخت زیربنای سازه‌ها و طبقات زیرین که تحت فشار وزن و بار کل سازه قرار می‌گیرند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.همچنین مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی و جغرافیایی مختلف و همچنین دما و حرارت برخوردار است که این امر باعث افزایش طول عمر مفید این مقطع فولادی خواهد شد.

خواص مکانیکی بهبود یافته، قابلیت جوش پذیری، قابلیت اتصال آسان به سایر مصالح ساختمانی و …. از دیگر مزیت‌های استفاده از تیرآهن 20 است که این مقطع فولادی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است. به دلیل تولید پیش ساخته ،به کارگیری، نصب و اجرای آن با سهولت بیشتری انجام شده و موجب افزایش سرعت اجرای پروژه خواهد شد. معمولاً به منظور ساخت نعل درگاه، خرپا، ستون، پوشش سقف‌ها و .. از این مقطع فولادی استفاده می‌کنند.

سایز تیرآهن چگونه محاسبه می شود؟

به طور کلی تیرآهن‌ها از دو بال و یک جان تشکیل می‌شوند. به این معنی که اگر از سمت سطح مقطع به آن نگاه کنیم دو ضلع موازی خواهیم دید که توسط یک ضلع میانی به یکدیگر متصل شده‌اند. به دو ضلعی که موازی هم قرار دارند، بال و به ضلع میانی که هر دو بال بر آن عمود شده‌اند جان گفته می‌شود. اندازه ارتفاع جان یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که مهندسان عمران برای اجرای پروژه‌ها محاسبات خود را براساس آن انجام می‌دهند. به همین دلیل ارتفاع جان را به عنوان سایز تیرآهن درهنگام خرید و فروش آن در نظر می‌گیرند. .

ارتفاع جان و سایز تیرآهن همچنین اصلی‌ترین عامل تعیین کننده قیمت تیرآهن نیز به شمار می‌رود.

 مشخصات فنی تیرآهن

به طور کلی استانداردهای تیرآهن با یک دیگر متفاوت هستند. هر سایز از این مقطع فولادی براساس استانداردهای مختلفی تولید می‌شوند و مطابق با این استانداردها دارای مشخصات فنی و ظاهری متمایزی خواهند شد. در ادامه به معرفی انواع تیرآهن براساس استانداردهای بین المللی خواهیم پرداخت:

  • IPE: این نوع تیرآهن مطابق با استانداردهای تدوین شده در کشورهای اروپایی تولید می‌شود و استفاده از آن در ایران بسیار رایج است از نظر ظاهری این مقطع فولادی، شکلی شبیه به حرف انگلیسی I دارد و ضخامت بال‌های آن در تمامی نقاط یکسان است.
  • INP: این نوع از تیرآهن تحت استاندارد کشورهای چین و روسیه تولید می‌شود. از نظر ظاهری بسیار شبیه به IPE بوده و دارای ظاهری I شکل است. اما یک تفاوت با IPE دارد و آن هم تغییر ضخامت بال‌های آن است. در واقع ضخامت بال‌های این مقطع فولادی از نقطه‌ای که به جان آن متصل است، در بیشترین مقدار خود بوده و هرچه به انتهای بال‌ها نزدیکتر شده، این ضخامت کاهش پیدا می‌کند.
  • هاش: تیرآهن بال پهن یا هاش ، با اقتباس از استانداردهای اروپایی طراحی و تولید می‌شود. شکل این مقطع فولادی همانطور که از نامش پیداست به حرف انگلیسی H شباهت دارد و در انواع سبک و سنگین به بازار عرضه می‌شود.

شما می‌توانید برای استعلام قیمت تیرآهن اصفهان  روزانه به سایت آرادآهن مراجعه کرده و یا با شماره‌ی 34055-031 تماس بگیرید.

تیرآهن در ساختمان سازی

قیمت تیرآهن را از کجا ببینیم؟

یکی از بزرگترین دغدغه‌های مهندسان عمران، پیمانکاران و سازندگان پروژه‌های عمرانی اطلاع از قیمت‌های دقیق مقاطع فولادی است. نوساناتی که به صورت مرتب و لحظه‌ی و تحت تأثیر نرخ ارز و تورم باعث ایجاد تلاطم در بازار آهن و فولاد کشور شده و قیمت تمامی مقاطع فولادی را تغییر می‌دهند، مشکلات بسیاری را برای خرید و فروش این مقاطع به وجود می‌آورند.

بازرگانی آرادآهن به منظور رفع مشکلات و دغدغه‌ی اهالی صنعت بر آن شد تا با طراحی سایتی به عنوان مرجع قیمت گذاری انواع مقاطع فولادی صنعتی و ساختمانی آخرین قیمت‌های اعلام شده در بازار را به صورت مرتب منتشر سازد.

همچنین این بازرگانی اقدام به ایجاد کانال تلگرامی نمود که در آن قیمت روز انواع مقاطع فلزی و فولادی تولید شده توسط کارخانجات مطرح داخلی و خارجی به صورت روزانه منتشر و تحلیل می‌شود و با این اقدام گامی مؤثر در انتشار اطلاعاتی صحیح و موثق از بازار آهن و فولاد در دنیای مجازی برداشت. شما می‌توانید با مراجعه به سایت آرادآهن و یا عضویت در کانال تلگرامی آرادآهن در هر ساعت از روز به راحتی بازار آهن و فولاد کشور را زیر نظر داشته باشید. همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان، با شماره 34055-031 تماس بگیرید. کارشناسان آراد آهن پاسخگوی سوالات شما مشتریان عزیزخواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید