در صنعت برش و حکاکی بر روی اجسام، دستگاه برش و حکاکی لیزر نقش بسیار پرنگی را ایفا میکند و در این عرصه در صنایع مختلف در حال استفاده های گوناگون میباشد. این استفاده گوناگون از این دستگاه، آن را به یک منبع درآمد زایی عالی برای کارفرمایان تبدیل کرده است. اگر شما قصد راه اندازی کسب و کاری با دستگاه برش لیزر را دارید و یا به طور کلی به این عرصه علاقه مند هستید، در این مقاله قصد داریم همه چیز را درباره دستگاه برش لیزر توضیح دهیم. قطعات یدکی، نحوه کار کرد و صنایع مورد استفاده از این دستگاه همگی در این مقاله آورده شده. تا ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

دستگاه برش لیزر چیست؟

دستگاه برش لیزر یک دستگاه با قابلیت بی نظیر تولید لیزر میباشد که به همین سبب بر روی هر محصول تخت و صافی میتواند عملیات برش و حکاکی را انجام دهد. این دستگاه از کنترل گر عددی کامپیوتر استفاده میکند، یعنی با معادلات ریاضی که بر روی دستگاه برنامه نویسی شده، فرایند برش را انجام میدهد که این قابلیت، دقت باورنکردنی دستگاه در فرایند برش و حکاکی را توجیه میکند. به زبانی ساده برش و حکاکی ریز ترین طرح ها و جزئیات با این دستگاه در کمترین زمان ممکن امکان پذیر میباشد.

نکته قابل توجه درباره دستگاه برش لیزر این میباشد که در زمان برش و حکاکی، هیچ برخوردی با محصول نمیکند. برای مثال اگر محصول خود را یک سنگ در نظر بگیرید، بدون اینکه قطعه ای از دستگاه با سنگ برخورد داشته باشد، توسط اشعه لیزر که با فاصله معین به روی آن تابیده میشود، عملیات حکاکی و یا برش صورت میگیرد.

همه چیز درباره دستگاه برش و حکاکی لیزر

صنایع مورد استفاده از دستگاه برش لیزر

همان طور که پیش تر گفته شده دایره استفاده از دستگاه برش لیزر شامل طیف گسترده ای از صنایع میباشد. اگر بخواهیم طور دیگر کاربردهای دستگاه برش لیزری را توضیح دهیم باید این طور گفت که احتمال این که شما وارد خانه خود شوید و نتوانید محصولی را پیدا کنید که از دستگاه برش لیزر در ساخت آن استفاده شده باشد بسیار کم میباشد. با این حال ما تعدادی از پرکاربرد ترین محصولاتی که با دستگاه برش لیزر بر روی آن برش و حکاکی انجام میشود را مثال میزنیم.

محصولات چوبی مثل : لوازم دکوری چوبی ، ساعت دیواری و…

محصولات فلزی: ورقه های فلزی، لوازم یدکی دستگاه های، حک برند ها و…

محصولات سنگی مثل: سنگ مزار، محصولات دکوری سنگی و..

محصولات شیشه ای مثل: برش طرح روی شیشه منازل

محصولات پلاستیکی یا پلاستیک دار مثل: لوازم آشپزخانه، لوازم ورزشی، لوازم پزشکی و…

و  بسیاری اجناس دیگر …

 

لازم به ذکر است که برش بر روی  تمامی اجناس محصولات زیر توسط دستگاه برش لیزی صورت میگیرد منتهی نوع دستگاه میتواند متفاوت باشد که در پایین تر به اختصار توضیح داده ایم.

انواع دستگاه برش لیزر

 

 

اگر بخواهیم به دستگاه برش لیزر یک دسته بندی کلی دهیم باید آن را به 2 دسته تقسیم کنیم. دستگاه برش لیزر غیر فلزات و دستگاه برش لیزر فلزات. اگر فردی قصد برش و حکاکی بر روی تمامی محصولاتی که بالا تر ذکر شد نظیر چوب، شیشه، سنگ، پلاستیک پارچه و… را داشته باشد باید از دستگاه برش لیزر غیر فلزات استفاده کند. در صورتی نیزر که قصد برش و حکاکی بر روی محصولات فلزی را داشته باشد، دستگاه مورد استفاده دستگاه برش لیز فلزات  که به آن دستگاه فایبر نیز میگویند خواهد بود. هر چند که این دستگاه قابلیت برش و حکاکی بر روی محصولات غیرفلزی را نیز دارد.

نکته قابل توجه این است که تمامی دسته بندی های دستگاه برش لیزر به این خلاصه نمیشوند و گسترده تر هستند اما، تمامی این دستگاه ها فرایندی که در بالا تر توضیح دادیم را انجام میدهد و تنها قطعات یدکی آنها است که با توجه به هدف نهایی متفاوت خواهد بود.

انواع قطعات یدکی دستگاه برش لیزر

قطعات یدکی لیزر پررنگ ترین نقش را در داشتن یک برش و حکاکی با کفیت و همچنین افزایش عمر مفید دستگاه دارند. دستگاه برش لیزر به نوعی کار میکند که عملکرد قطعات یدکی به یکدیگر متصل هستند و اگر یکی از قطعات یدکی از کار بیوفتد و یا از کیفیت خوبی برخوردار نباشد ممکن است مشکلات جدی را به وجود بیاورد. حال قطعات یدکی دستگاه برش لیزر را یکی یکی توضیح خواهیم داد تا با فرایند هر قطعه آشنا شوید.

تیوب لیزر:
فرایند تولید اشعه لیزر توسط این قطعه انجام میشود. تیوب یک شیشه لوله ای مانند است که داخل آن حفره ها و قطعاتی وجود دارند. این قطعه با گاز کربن و چند گاز دیگر که داخل خود دارد اشعه لیزر را تولید میکند. تیوب های مختلفی با قدرت های مختلف وجود دارند که بسته به هدف نهایی باید از آن استفاده شود. برای مثال تیوبی که برای حکاکی بر روی سنگ مزار مورد استفاده قرار میگیرد با تیوبی که برای حکاکی بر روی پارچه مورد استفاده قرار میگیرد قطعا متفاوت خواهد بود.

مادربرد:
کارایی مادربرد در دستگاه برش لیزر درست مانند مغز در بدن انسان میماند. تمامی فرایند پردازش تصویر و فرمان ها توسط این قطعه به دستگاه داده میشود. این فرایند توسط پنل مدیریتی که بر روی دستگاه تعبیه میشود صورت میگیرد که اپراتور دستگاه با این قطعه است که فرایند کار را شروع و کنترل میکند.

 

چیلر:

همان طورکه میدانید فرایند کار دستگاه برش لیزری برگرفته از تولید دما و حرارت بالا است که به این وسیله برش و حکاکی انجام میشود. حال این دما و حرارت بالایی که تولید میشود در صورتی که کنترل نگردد به قطعات دیگر آسیب جدی وارد میکند به همین دلیل قطعه ای به نام چیلر وجود دارد که فرایند کنترل دمای دستگاه را انجام میدهد و در طولانی مدت نقش پررنگی در افزایش عمر قطعات دیگر دارد.

آینه لیزر:

آینه لیزر مکمل قطعه تیوب که دربالا توضیح دادیم میباشد. زمانی که تیوب اشعه های لیزر را تولید کرد، این لیزر به سمت آینه های مخصوص که در جاهای مشخص نصب شدن فرستاده میشود. این آینه ها که جا گزاری آن ها بسیار دقیق و حساس است، اشعه لیزر را با کمترین ازدست رفتگی نیرو به سمت هِد دستگاه و در نهایت محصول برای حکاکی و برش هدایت میکند.

دمنده و مکنده:

تمام فرایندی که در بالا توضیح دادیم، این دمای بالا و حرارت سوزان یک دود و بوی سوختگی را به همراه خواهد داشت. این بود و دود توسط قطعه ای به اسم دمنده و مکنده از دستگاه گرفته شده و به بیرون هدایت میشود. این فرایند نیز بسیار مهم میباشد زیرا در صورتی که این دود از دستگاه خارج نشود برای قطعات دیگر و سلامتی اپراتور دستگاه میتواند مشکلات جدی را به همراه داشته باشد.

سخن پایانی

 

دستگاه برش و حکاکی لیزر قابلیت های فراوانی دارد و آن را میتوان به عنوان یک انقلاب در صنعت حکاکی دانست. مزایای این دستگاه به مراتب بسیار بیشتر از مبلغ آن میباشد که این مزیت بزرگ آن را به یک گزینه ایده عال برای کسانی که قصد درآمد زایی دارند تبدیل میکند.
اگر شما قصد خرید این دستگاه را دارید به شما پشنهاد میکنیم سایت ویرا لیزر را که تولید کننده این دستگاه میباشد مشاهده کنید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید