عینک جوشکاری چه استانداردهایی باید داشته باشد

هنگام انتخاب عینک ایمنی باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید. این عینک‌ها باید شفاف و بسیار راحت باشند. البته ایمنی این عینک‌ها در درجه اول قرار دارد. عینک‌های جوشکاری انواع مختلفی از سبک‌ها، رنگ‌ها و طرح‌ها را دارند، ولی اگر عینک شما با استانداردها و مشخصات مناسب مطابقت نداشته باشد، ممکن است خود را در معرض خطر آسیب ناشی از تشعشع، جرقه، پاشش و سایر خطرات محل کار قرار دهید.

کدام استانداردها را باید در عینک ایمنی جست‌وجو کنیم؟

برای حفاظت از چشم و صورت عوامل بی‌شماری وجود دارد. استانداردهای ایمنی همیشه نکته خوبی برای شروع کار هستند. وقتی صحبت از عینک ایمنی به میان می‌آید، مهمترین استانداردها EN 175 (استاندارد تجهیزات محافظت از صورت و چشم در برابر تشعشعات نوری و خطرات جوشکاری) و EN 379 (استاندارد برای فیلترهای جوشکاری تاریک‌شونده خودکار) خواهند بود. استانداردهای EN 166 برای محافظت از چشم نیز هنگام انتخاب عینک ایمنی مهم هستند.

استاندارد برای عینک ایمنی  EN 175

به زبان ساده، EN 175 استاندارد تمام تجهیزات حفاظت فردی است که برای حفاظت از چشم و صورت بوده و از کاربر محافظت می‌کند. این استاندارد تضمین می‌کند که عینک ایمنی شما را در برابر تشعشعات نوری مضر و همچنین سایر خطرات رایج در جوشکاری، برشکاری یا عملیات مشابه محافظت می‌کند. این استاندارد جنبه‌های خاصی از عینک جوشکاری شما را کنترل می‌کند و تضمین می‌نماید که طراحی شما را در معرض خطرات تابشی، مواد قابل اشتعال، مواد مکانیکی یا الکتریکی قرار نمی‌دهد.

عینک‌های که توسط استاندارد EN 175 تنظیم می‌شوند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند به‌طور ایمن‌تری فیلترهای جوشکاری محافظ را در خود جای دهند و حفاظت از چشم و صورت شما را تضمین نمایند.

استاندارد شفافیت فیلترهای عینک جوشکاری  EN 379

EN 379 استاندارد مهمی است که جوشکارها باید به آن توجه کنند، زیرا این استاندارد شفافیت فیلتر نوری را کنترل می‌کند که تأثیر زیادی بر کیفیت کاری که می‌توانید انجام دهید خواهد داشت. این استاندارد مربوط به فیلترهای تاریک‌کننده خودکار است که در هنگام برخورد جوشکار با قوس به‌طور خودکار تیره می‌شوند، خلاف دیگر عینک‌های جوشکاری سنتی که باید به‌طور مکرر بالا و پایین شوند.

استاندارد اروپایی DIN EN 166 کلیه الزامات عینک‌ها را شرح می‌دهد. این عینک‌ها مطابق با استاندارد DIN EN 166  از یک قاب و عدسی تشکیل شده است که در استانداردهای زیر به لنزهای ایمنی و لنزهایی با اثر فیلتر طبقه‌بندی می‌شوند.

اطلاعات فنی در مورد لنزهای عینک ایمنی در زیر آمده است:

  • کلاس حفاظتی (فقط فیلترها)
  • علامت سازنده
  • کلاس نوری (به جز لنزهای جانبی)
  • علامت گواهی (در صورت وجود)
  • نماد مقاومت مکانیکی
  • نماد عدم چسبندگی فلز مذاب

این اطلاعات فنی از موارد مهم در هنگام خرید این عینک‌ها خواهد بود. هنگام خرید عینک ایمنی بهتر است به این موارد توجه کنید.

انواع کلاس عینک‌های ایمنی

کلاس نوری (1 / X / X / X)

این بخش مربوط به دقت لنز می‌شود، زیرا سطح خمیدگی لنز و عبور نور را ارزیابی می‌کند. به عنوان مثال، نگاه کردن از میان امواج آب خمیدگی‌های زیادی ایجاد می‌کند، این در حالی‌ست که یک شیشه شفاف تقریباً هیچ خمیدگی یا پیچشی ایجاد نمی‌کند. در صورتی که حداقل این خمیدگی وجود داشته باشد، عینک ایمنی کلاس ۱ به دست خواهد آمد که منجر به تصویری واضح با جزئیات دقیق می‌شود. این ویژگی حفاظت از چشم و صورت را تا حدودی تضمین خواهد کرد.

کلاس انتشار نور (X / 1 / X / X)

این بخش بر آنچه بسیاری از ما به عنوان تعریف سنتی وضوح می‌دانیم تمرکز می‌کند: اینکه آیا تصویر تار است یا خیر؟ در حالی که شیشه‌های ارزان‌قیمت اغلب دارای ناخالصی هستند و باعث انتشار نور اضافی می‌شوند که تصویر را تار می‌کند، شیشه‌های باکیفیت این کار را نمی‌کنند و در نتیجه تصویر بهتر و شفاف‌تری به دست می‌آیند. کلاس ۱ در اینجا به معنای تصویر واضح و یکنواخت است، بدون تار شدن یا انتشار نور اضافی در مناطق خاص.

کلاس تغییر انتقال نور (X / X / 1 / X)

این دسته به موضوع عملکرد تاریک شدن خودکار لنز و کار مداوم آن می پردازد. سایه فیلتر شما باید به‌طور یکنواخت در سراسر سطح لنز تیره شود، بدون هیچ ناحیه تیره یا روشن در مقایسه با لنز به عنوان یک کل. لنزی که کاملاً یکنواخت با سطح سایه یکسان در همه بخش‌ها باشد، امتیاز عالی کلاس ۱ را به دست می‌آورد.

کلاس وابستگی زاویه انتقال نور (X / X / X / 1)

نقطه نهایی در مقیاس رتبه‌بندی EN 379 به وضوح فیلتر شما هنگام نگاه کردن به زاویه‌ها اشاره دارد. یک لنز بی‌کیفیت ممکن است وقتی به پایین، بالا یا به پهلو نگاه می‌کنید، تصویری را مخدوش کند و تصویر را تیره، کشیده، تار یا منحرف نشان دهد. یک لنز با کیفیت کلاس ۱ عالی، بدون توجه به اینکه از چه زاویه‌ای نگاه می‌کنید، سایه و کیفیت تصویر ثابت را حفظ می‌کند.

جمع‌بندی

اینها نکات اصلی ما هستند که باید هنگام خرید عینک ایمنی در نظر بگیریم، اما عوامل دیگری از جمله طراحی، رنگ و ترجیح شخصی نیز وجود دارد. در حالی که استانداردهای مورد بحث در این مقاله مهمترین چیزهایی هستند که هنگام انتخاب و خرید عینک ایمنی باید به آنها توجه کنید، البته عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید برای حفاظت از چشم و صورت خود در نظر بگیرید. اگر به دنبال خرید تجهیزات حفاظت از چشم و صورت هستید به فروشگاه تجهیزات ایمنی ایران سری بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید