قهوه عربیکا یا قهوه روبوستا؟ کدام بهتر است؟

هنگام خرید قهوه کدام را انتخاب کنیم؟ قهوه روبوستا یا قهوه عربیکا؟

قهوه روبوستا چیست؟

قهوه روبوستا گونه‌ای از دانه‌های قهوه است که از گیاه Coffea canephora به دست می‌آید. حدود 30 درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می دهد و آن را به دومین گونه محبوب دانه قهوه تبدیل می کند.

معمولاً به دلیل طعم قوی، خشن، عمیق و محتوای کافئین بالا شناخته شده است. این ویژگی ها برای قهوه فوری ایده آل هستند، به همین دلیل است که روبوستا برای اکثر پودرها و گرانول های قهوه فوری استفاده می شود.

بنابراین، محبوب ترین دانه قهوه عربیکا یا قهوه روبوستا چیست؟ به خواندن ادامه دهید…

قهوه عربیکا چیست؟

قهوه عربیکا پرتولیدترین گونه دانه است. این قهوه از گیاه Coffea Arabica می آید و در دنیای قهوه شناسان نسبت به قهوه روبوستا بسیار مورد علاقه است.

طعم های ظریف، پر جنب و جوش، شیرین تر و پیچیده تر نقش مهمی در محبوبیت دانه دارند. اگر چه کافئین کمتری دارد، اما عاشقان قهوه به دلیل طعم لذیذ، کنار دانه‌های عربیکا با ارزش خود ایستادگی می‌کنند.

اگر به این فکر می کنید که «باید قهوه عربیکا در مقابل قهوه روبوستا بیشتر از این باشد!»، درست می گویید! بسیاری از تفاوت های دیگر وجود دارد که ما در حال حاضر به بررسی آنها خواهیم پرداخت…

عربیکا یا روبوستا؟

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا مطمئناً تفاوت‌های بیشتری نسبت به شباهت‌ها دارند، در واقع شباهت‌های زیادی نسبت به این واقعیت وجود دارد که هر دو یک فنجان قهوه دم می‌کنند!

برای شروع این مقایسه، اجازه دهید با اولین چیزی که در مورد این دو دانه متوجه خواهید شد، ظاهر آنها شروع می کنیم.

میتوانید قهوه عربیکا را از قهوه روبوستا تشخیص دهید؟

قهوه روبوستا در سمت چپ است. همانطور که می بینید، کوچکتر، گردتر و ضخیم تر است. عربیکا بلندتر، باریک تر و از وسط شکل “S” که فوراً قابل تشخیص است.

قهوه عربیکا

این دوتا چطور؟ می توانید تفاوت را بگویید؟ قبل از اینکه شروع به حدس زدن کنید، آنها در واقع هر دو قهوه عربیکا هستند (فقط درجات مختلف).

من شما را سرزنش نمی کنم که فکر می کنید دانه سمت راست قهوه روبوستا است زیرا کوتاه تر و ضخیم تر به نظر می رسد. با این حال، این فقط برای این است که به شما نشان دهد تشخیص انواع مختلف قهوه چقدر دشوار است.

با این گفته، اجازه دهید به تفاوت های واضح تری بین این دو بپردازیم…

قهوه روبوستا و قهوه عربیکا از کدام کشور می آیند؟

قهوه عربیکا قهوه روبوستا
برزیل ویتنام
ویتنام هند
کلمبیا آفریقا
اندونزی برزیل

ارتفاع کشت

قهوه روبوستا

قهوه عربیکا در حدود 1300 تا 1500 متر رشد می کند، در حالی که قهوه روبوستا در 900 تا 1000 متر رشد می کند. این یک میانگین است و هر دو گونه می توانند از این ارقام منحرف شوند.

در واقع، گیاهان قهوه عربیکا را می‌توان در پایین‌تر از سطح دریا و در ارتفاعات بیش از 2000 متر رشد داد. به همین ترتیب، قهوه روبوستا را می توان تا سطح دریا و تا ارتفاع 1500 متری کشت کرد.

اما، آیا ارتفاع حتی اهمیت دارد؟

بله بسیار زیاد

در ارتفاعات بالا SHB (دانه سخت) تولید می شود که کیفیت بسیار بالاتری نسبت به دانه نرم دارد. شرایط آب و هوایی شدید که در ارتفاعات بیشتر رایج است، سرعت بلوغ دانه را کاهش می دهد.

این اجازه می دهد تا قندهای پیچیده تری تولید شوند که در نتیجه دانه بسیار شیرین تر و خوشمزه تر است.

نکته دیگر به دوست عزیزمان قهوه عربیکا مربوط می شود.

کافئین

کافئین

تفاوت قهوه روبوستا در مقایسه با قهوه عربیکا تقریباً دو برابر کافئین است. به طور متوسط، قهوه روبوستا دارای 2.7٪ کافئین است، در حالی که قهوه عربیکا به طور کلی دارای 1.5٪ است.

گیاه قهوه روبوستا حاوی کافئین طبیعی بیشتری است که به فنجان هایی که می نوشیم منتقل می شود. اگرچه این برای قهوه فوری که در آن به دنبال افزایش انرژی و نه لزوماً طعم عالی هستیم، عالی است، اما برای استانداردهای صنعتگران ایده‌آل نیست.

برای کسانی که قهوه را برای طعم لذیذ می نوشند، عربیکا معمولاً برنده است زیرا محتوای بالای کافئین طعمی تلخ می دهد.

مزه

تفاوت های اصلی بین قهوه عربیکا و قهوه روبوستا:

  1. اسیدیته قهوه عربیکا به طور کلی بالاتر از قهوه روبوستا است.
  2. طعم قهوه عربیکا طعم شیرین تر و مطبوع تری نسبت به قهوه روبوستا دارد.
  3. نت های طعمی قهوه روبوستا به دلیل طعم چوبی، خاکی و حتی لاستیک مانند سوخته شناخته شده است. قهوه عربیکا برای نت های گلی و میوه ای مورد علاقه است.

اکنون ما تفاوت های اصلی را گفتیم، احتمالاً می توانید ببینید که قهوه عربیکا به طور کلی دانه برتر در نظر گرفته می شود.

خرید قهوه

چه کسانی از قهوه روبوستا استفاده می کنند؟

بزرگترین کاربرد روبوستا برای قهوه فوری است. ساختار قوی و مستحکم دانه در کنار محتوای بالای کافئین آن را به گزینه ای ایده آل برای قهوه فوری تبدیل کرده است.

بسیاری از برندها از آن برای ترکیب های فوری خود مانند نسکافه، کرافت و لاوازا استفاده می کنند.

قهوه کوپی لواک که دارای بالاترین قیمت قهوه در جهان می باشد (قهوه‌ای را می‌شناسید که موجودات ظاهر خوکچه ای دانه‌ها را می‌خورند و دوباره مدفوع می‌کنند)، از دانه‌های قهوه روبوستا استفاده می‌کند.

آنها همچنین برای استفاده در ترکیبات برای افزایش قدرت و محتوای کافئین عالی هستند.

به عنوان مثال، میکس عربیکا ما از طعم ملایم، شیرین و غنی ۷۰ درصد دانه‌های قهوه عربیکا بهره می‌برد و همچنین از ۳۰ درصد دانه‌های قهوه روبوستا کمی کافئین را افزایش می‌دهد.

چه کسانی از قهوه عربیکا استفاده می کنند؟

حدود 60 تا 75 درصد از جهان.

بیشتر برشته‌کنندگان، کافی‌شاپ‌ها و کافه‌ها، روی دانه‌های قهوه عربیکا با کیفیت بالا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این به این دلیل است که ما علاقه زیادی به قهوه داریم و به دنبال بهترین ها در فنجان خود هستیم. اگرچه دانه های قهوه عربیکا گران تر هستند، اما به دلیل طعم های شگفت انگیزی که می توانید تهیه کنید، ارزش آن را دارد.

اگر کنجکاو هستید، از مغازه مورد علاقه خود بپرسید که از چه نوع دانه استفاده می کنند. ما توصیه می کنیم از انواع مختلف نمونه برداری کنید تا قهوه مورد علاقه خود را پیدا کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید