افراد حقوقی به آن دست اشخاصی گفته می شود که با همکاری یک دیگر شرکتی را ثبت نموده اند و یا ارگانی را شامل می شوند. به طور مثال یک کلینیک زیبایی و لیزر و یا یک بیمارستان خصوصی در نظام مالیاتی یک مرکز حقوقی محسوب می شود.

 

هر سال در ماه های خرداد و تیر شما باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نموده و به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نمایید. در هنگام پر کردن اظهارنامه معمولا برای افراد سوال پیش می آید که چقدر باید مالیات پرداخت کنند؟ پرداخت مالیات، ارتباط مستقیمی با نوع کسب و کار و میزان درآمد اشخاص دارد. همچنین باید اشاره کنیم که مودیان به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند که درصد های تعیین شده برای این دو دسته از مودیان کاملا متغیر است. افراد حقیقی و حقوقی باید بر اساس میزان فروش و بابت هزینه هایی که از ارائه خدمات خود، دریافت می نمایند مالیات پرداخت کنند. در ادامه بیشتر با روند پرداخت مالیات و انواع خدمات مالیاتی آشنا خواهیم شد.

از کجا بدانیم که چقدر باید مالیات پرداخت کنیم؟

مالیات بر درآمد مشاغل و اصناف افراد حقیقی و حقوقی

افراد حقوقی به آن دست اشخاصی گفته می شود که با همکاری یک دیگر شرکتی را ثبت نموده اند و یا ارگانی را شامل می شوند. به طور مثال یک کلینیک زیبایی و لیزر و یا یک بیمارستان خصوصی در نظام مالیاتی یک مرکز حقوقی محسوب می شود. زیرا یک موسس ندارد و شامل چندین مدیر و هیئت مدیره است و در این شرایط نمی توانیم بگوییم رئیس بیمارستان یک فرد حقیقی محسوب می شود. فرد حقیقی شخصی است که پروانه کسب و یا مجوز مربوط به کار متعلق به او بوده و به عبارتی صاحب کسب و کار به حساب می آید. تمامی اختیارات، قانون گذاری ها در سازمان به عهده اوست. در هنگام ارسال اظهارنامه مالیاتی شخص حقیقی باید خودش اقدام به ارسال اظهارنامه نماید و یا یک مشاور مالیاتی معتمد می تواند این کار را بر عهده گیرد. حسابداران مالیاتی کاملا به مباحث مالیات اشراف کامل دارند و از این حیث می توانند مودیان و صاحبان مشاغل را یاری کنند.

موسسه حسابداری حساب اندیش ایرانیان

مالیات بر درآمد حقوق

همانطور که می دانید به حقوق ماهیانه افراد نیز مالیات تعلق خواهد گرفت. اما در این حالت سازمان امور مالیاتی کشور مالیات بر درآمد را از فیش حقوقی افراد دریافت خواهد نمود. در سال 1402 مالیات بر درآمد، حقوق های بالای 10 میلیون تومان را شامل می شود. اگر حقوق فرد با کسورات از 10 میلیون تومان بیشتر باشد و به 14 میلیون تومان در ماه برسد، 10 درصد از حقوق مشمول مالیات است. از 14 میلیون الی 23 میلیون تومان 15 درصد از حقوق مشمول پرداخت مالیات بوده و از 23 میلیون الی 34 میلیون تومان 20 درصد از حقوق مشمول پرداخت مالیات است. از 34 میلیون تومان به بالا نیز 30 درصد از حقوق مشمول پرداخت مالیات می باشد.

شاید با خود فکر کنید که این ارقام عجیب به نظر می رسند، ولی باید اشاره کنیم که محاسبه به صورت طبقاتی است و میزان معافیت که در سال 1402 ده میلیون تومان است از حقوق کسر خواهد شد و برای طبقه اول هر آنچه که باقی ماند را در 10 درصد ضرب می کنیم و عدد به دست آمده میزان مالیات تعیین شده است. برای مشاغل بزرگ و به اصلاح مودیان بزرگ بهتر است با یک مشاور مالیاتی در تهران در ارتباط باشید و از او مشاوره بگیرید. چرا که درآمدهای بالا مشمول پرداخت مالیات بیشتری خواهد بود و افراد معمولا به دنبال ترفندهایی فانونی جهت کاهش بهای مالیات هستند.

شرکت مالیاتی حساب اندیش ایرانیان

مالیات بر ارزش افزوده مشاغل

مالیات بر ارزش افزوده همانطور که از نام آن پیداست به بهای کالا تعلق می گیرد. کلیه اقلام و خدماتی که بر آن ها مالیات بر ارزش افزوده اعمال خواهد شد 9 درصد تعیین شده است. البته برخی کالاهای خاص درصدهای بیشتری دارند و برخی دیگر کمتر. حتی یک سری اقلام نیز از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. مثل: محصول غیر فیزیکی دیجیتالی همچون کتاب الکترونیک و کتاب های کاغذی، فرش دستبافت، خوراک دام و طیور، لبنیات، گوشت، مرغ، برنج تهیه شده داخل ایران. چنانچه کالاهای ضروری مصرفی خانوار وارداتی باشند، 1 درصد مالیات بر ارزش افزوده به قیمت اجناس تعلق خواهد گرفت. مثل: گوشت یخی وارداتی، شکر، قند و روغن.

داروهای وارداتی نیز 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن ها تعلق خواهد گرفت. در صورتی که برای بیماری های صعب العلاج مورد استفاده قرار گیرند از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. اگر در حوزه واردات مشغول به فعالیت هستید و یا می خواهید همین الان شروع کنید، توصیه ما به شما این است که با یک مرکز خدمات مالیاتی در تهران که به طور کاملا تخصصی در حوزه مالیات به ارائه خدمات حسابداری و مشاوره ای می پردازند، مشورت نمایید.

مشاوره مالیاتی حساب اندیش ایرانیان

مالیات بر درآمد املاک

درآمد املاک و مستغلات نیز مشمول پرداخت مالیات است. در صورتی که ملک برای متوفی باشد، چنانچه از آن درآمدی کسب گردد و یا کسب نگردد باید مالیات بر ارث آن توسط ورثه پرداخت گردد. دقت کنید که مالیات بر ارث صرفا یک بار قابل پرداخت است. اما اجاره املاک نیز مشمول پرداخت مالیات است. هر ساله درصدی به عنوان حداقل و در طبقه اول جهت دریافت مالیات اعلام می گردد و مازاد بر آن نیز مشمول پرداخت مالیات است و درصدهای ارائه شده بیشتر است. البته در این حالت شرایطی وجود دارد و در صورتی که مودی درآمدی به غیر از اجاره املاک داشته باشد، ممکن است مبلغ اجاره با سایر درآمدهای او جمع شود و در این صورت نرخ مالیات نهایی که مودی باید پرداخت نماید مشخص خواهد شد. البته فرمول محاسبه مالیات بر اجاره املاک بر اساس فرمول زیر است:

75 درصد از اجاره بها را محاسبه می نماییم و عدد بدست آمده را در 0.15 یا 0.20 یا 0.25 بسته به میزان اجاره بها ضرب می کنیم.

  • اگر 75 درصد اجاره تا 50 میلیون تومان باشد 15 درصد مشمول مالیات است.
  • اگر 75 درصد اجاره از 50 تا 100 میلیون تومان باشد 20 درصد آن مشمول مالیات است.
  • اگر 75 درصد اجاره از 100 میلیون تومان بیشتر باشد 25 درصد از آن مشمول پرداخت مالیات بر اجاره است.

دقت کنید که ما هزینه استهلاک، عوارض شهرداری و دیگر عوامل را در این 25 درصدی که از 100 درصد کسر نمودیم جای دادیم و به همین دلیل است که ملاک محاسبه ما 75 درصد از اجاره بهاست.

مالیات بر درآمد املاک شامل موارد زیر است:

  • مالیات بر درآمد اجاره
  • مالیات بر درآمد نقل و انتقال
  • مالیات بر درآمد سرقفلی
  • مالیات بر درآمد ساخت و ساز

در قانون مالیات های مستقیم آمده است که ارگان های دولتی از پرداخت مالیات معاف هستند. اما در صورتی که به طور مثال شهرداری از راه ساخت و ساز درآمدی را کسب نماید و یا املاک خودش را اجاره دهد، باید مالیات بر درآمد اجاره بها را دریافت نماید.

جمع بندی

تهیه انواع صورت های مالی و تهیه مفاصا حساب مالیاتی توسط شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان hesabandish.com برای کلیه کارفرمایان، صاحبان مشاغل خصوصی، کسب وکارها، مودیان حقیقی و حقوقی قابل انجام است. کارشناسان و حسابداران ما در زمینه حسابداری مالیاتی خدمات قابل قبولی را برای کلیه مشاغل ارائه داده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما 88623163-021 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید