سالمندان در برابر بیماری ها آسیب پذیر هستند و برای جبران کاهش نشاط ناشی از کهولت سن نیاز به رژیم غذایی مغذی دارند. امگا برای افراد در تمام سنین مفید است و می تواند به ویژه برای افرادی که در سنین بالا هستند مفید باشد. اسیدهای چرب امگا نه تنها برای قلب مفیدند ، بلکه برای حفظ سلامت چشم و مغز نیز ضروری هستند.  شما اگر خود وقت رسیدگی به موارد نگهداری و دارویی سالمند را ندارید کافیست که با آژانس های مراقبتی همکاری کنین. رویای آرامش برای سالمندان شما بهترین خدمات پرستار سالمند در اصفهان و نگهداری از بیمار در اصفهان را انجام میدهد.

اسیدهای چرب امگا 3 چیست؟

اسیدهای چرب امگا 3 نوعی چربی هستند که به طور طبیعی در بدن ما تولید نمی شوند. با این حال، آنها برای حفظ سلامت ما و عملکرد بخش های حیاتی بدن بسیار حیاتی هستند. اسیدهای چرب امگا 3 بلوک های سازنده مهمی برای غشای سلولی بدن ما هستند زیرا در هر غشای سلولی وجود دارند. این اسیدهای چرب التهاب را در بدن کاهش می دهند و سیستم سالم را ارتقا می دهند.

از بین چندین نوع اسیدهای چرب امگا 3، برخی از مهمترین آنها برای بدن ما عبارتند از:

  1. دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)

  2. اسید آلفا لینولنیک (ALA)

  3. ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)

امگا 3 برای سالمندان

فواید امگا 3 برای سالمندان

برخی از مزایای اصلی امگا 3 برای سالمندان عبارتند از:

1- قلب سالم

اسیدهای چرب امگا 3 در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و حفظ عملکرد بهینه قلب بسیار مفید هستند. آنها برای افراد مسن بسیار عالی هستند زیرا آنها در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی هستند. اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش استرس اکسیداتیو بر قلب و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود .

2- بینایی سالم

یکی از خطرات عمده ای که سالمندان با آن مواجه هستند، اختلال بینایی با افزایش سن است. امگا برای افراد مسن منجر به بهبود بینایی می شود. امگا 3 یک جزء ساختاری مهم شبکیه چشم است. بنابراین، ثابت می کند که در حفظ سلامت چشم برای افراد مسن بسیار مفید است.

3- جلوگیری از التهاب

بدن با افزایش سن با التهاب بیشتری مواجه می شود و امگا 3 می تواند به کاهش این التهاب کمک کند زیرا یک آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها با مقابله با التهاب ناشی از رادیکال های آزاد در بدن، التهاب را کاهش می دهند.

4- استخوان ها و مفاصل قوی

مزایای اسیدهای چرب امگا 3 همچنین شامل مدیریت آرتریت التهابی ، بیماری استخوان و مفاصل شایع در میان سالمندان است. اسیدهای چرب امگا 3 انعطاف پذیری مفاصل آسیب دیده از آرتریت را بهبود می بخشد.

5- سلامت روان

داشتن سلامت روان در تمام سنین مهم است، اما بسیاری از افراد مسن با خطر ابتلا به اختلالات شناختی و مشکلات سلامت روان مانند زوال عقل مواجه هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می توانند شانس ابتلا به اختلالات روانی را تا حد زیادی کاهش دهند زیرا به بهبود عملکرد حافظه و شناخت مغز کمک می کنند.

6- سیستم تنفسی سالم  

اسیدهای چرب امگا برای عملکرد تنفسی افراد مسن نیز مفید است. اسیدهای امگا 3 ممکن است به رفع التهاب، شل شدن کانال های تنفسی و تسهیل تنفس کمک کنند، به ویژه برای افراد مسن مبتلا به اختلالات تنفسی مانند آسم.

سالمندان چگونه باید اسیدهای چرب امگا مصرف کنند؟ 

اسیدهای چرب امگا 3 را می توان به راحتی به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه مصرف کرد. یکی از غنی ترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 ماهی های چرب و میوه های خشک هستند. ماهی های چرب مانند ماهی کاد، سالمون و ماهی تن می توانند فواید روغن ماهی امگا را برای افراد مسن فراهم کنند.

کپسول های روغن ماهی نیز راهی عالی برای تبدیل اسیدهای چرب امگا 3 به بخشی از رژیم غذایی روزانه هستند. یک کپسول در روز برای دوز روزانه روغن ماهی برای افراد مسن کافی است.  پرستاران باید از این نکات کاملا مطلع باشند. پرستار در اصفهان تیم رویای آرامش افرادی کاملا کارآزموده در این زمینه ها می باشند.

آیا روغن ماهی برای افراد مسن بی خطر است؟

روغن ماهی برای افراد مسن به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. برخی از افراد چند عارضه جانبی نسبتاً خفیف روغن ماهی را گزارش می کنند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سوزش سردل

  • مزه بد

  • حالت تهوع

  • بوی بد دهان

  • سردرد

  • اسهال

  • عرقی که بوی «ماهی» می دهد

  • ناراحتی دستگاه گوارش

  • تداخلات دارویی به خاطر داشته باشید که روغن ماهی می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد. یکی از قابل توجه ترین آنها پتانسیل آن برای تعامل با داروهای ضد انعقاد مانند کومادین یا وارفارین است. هنگامی که روغن ماهی در دوزهای بالا مصرف شود، می تواند زمان لخته شدن را افزایش دهد که می تواند باعث خونریزی شود.

  • روغن ماهی به اندازه آسپرین قوی نیست، اما به نظر می رسد بر لخته شدن خون تأثیر می گذارد . ترکیب آن با داروهایی که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند می تواند مشکل ایجاد کند. با این حال، بسیاری از پزشکان به جای حذف آنها از مکمل های روغن ماهی، بیماران خود را تحت نظر دارند. به عبارت دیگر، می توان آن را مدیریت کرد و همچنان می توانید از مزایای مکمل بهره مند شوید.

قرص امگا 3 برای سالمندان

دوز توصیه شده روغن ماهی برای افراد مسن چیست؟

توصیه هایی برای انواع خاصی از روغن ماهی، از جمله DHA و EPA وجود دارد . مصرف روزانه مرجع (RDI) DHA و EPA 250 تا 500 میلی گرم است.

اگر شما یک فرد مسن هستید، باید به انتهای پایین ترازوی خم شوید. افراد مسن و افراد مسن معمولا نباید روزانه بیش از 250 میلی گرم EPA و DHA مصرف کنند. با این حال، هنگام درمان تری گلیسیرید بالا، پزشک شما ممکن است تا 15 گرم در صورت فشار خون بالا و تا 10 گرم در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید توصیه کند .

چه غذاهایی سرشار از امگا 3 هستند؟

هنگامی که سعی می کنید امگا 3 بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی است. گنجاندن این مواد غذایی امگا 3 در رژیم غذایی شما راهی آسان برای بهره مندی از مزایای سلامتی آن است. برخی از محبوب ترین غذاهایی که سطح امگا 3 بسیار بالایی دارند عبارتند از:

  • روغن کبد ماهی کاد

  • گردو

  • ماهی سالمون

  • ساردین

  • دانه کتان

  • ماهی خال مخالی

  • سویا

  • صدف

  • شاه ماهی

  • دانههای چیا

  • آنچوی

چرا و چگونه باید روغن ماهی مصرف کرد؟

انجمن قلب اسیدهای چرب امگا 3 را به عنوان بخشی منظم از رژیم غذایی شما تایید می کند. آنها دو وعده ماهی چرب در هفته را برای کاهش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی توصیه می کنند.

مکملبدن شما نمی تواند این اسیدهای چرب ضروری را به طور طبیعی ایجاد کند. مکمل ها و غذاهای غنی از امگا 3 تنها راه دریافت آنها هستند.

تغییر سبک زندگی: برای به دست آوردن بیشترین فواید از مصرف مکمل های روغن ماهی، آنها را با تغییرات سبک زندگی ترکیب کنید. کاهش وزن، ورزش منظم و بهبود رژیم غذایی خطر سکته و بیماری قلبی را کاهش می دهد. اجتناب از کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر فرآوری شده علاوه بر انتخاب چربی های گیاهی نیز کمک کننده خواهد بود.

داروها: برای افراد مسن، ملاحظات بیشتری فراتر از پیوند قلبی عروقی وجود دارد. امگا 3 همچنین ممکن است به کاهش سطح کلسترول بد یا تری گلیسیرید شما کمک کند . سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز داروهای تجویزی امگا 3 را تایید کرده است. اینها به طور خاص برای افرادی است که سطح تری گلیسیرید آنها بالاتر از 500 میلی گرم در دسی لیتر است.

فقط 4 گرم از این امگا 3 تجویزی در روز می تواند به اکثر افراد کمک کند سطح تری گلیسیرید خود را تا 30 درصد کاهش دهند. اگر شرایط دیگری مانند کم کاری تیروئید یا دیابت نوع 2 دارید با پزشک خود مشورت کنید. اینها ممکن است باعث افزایش سطح تری گلیسیرید شما شوند.

 

برچسب ها : قرص امگا 3,فواید امگا 3,فواید فرص امگا 3,امگا 3 برای سالمند,امگا 3 برای سالمندان,اسید چرب امگا 3

دیدگاهتان را بنویسید