تحصیل در ترکیه یکی از روش‌های مهاجرت و اخذ اقامت این کشور به شمار می‌رود. اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید، ترکیه به خاطر هزینه پایین تحصیل و زندگی، نسبت به کشور‌های اروپایی انتخاب منطقی‌تری است. همچنین ورود به دانشگاه‌های معتبر این کشور به راحتی امکان‌پذیر است و شما می‌توانید در هر یک از رشته‌های پرطرفدار از جمله پزشکی، مهندسی، دندانپزشکی و رشته‌های دیگر تحصیل کنید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با شرایط مهاجرت تحصیلی ترکیه آشنا کنیم.

شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید، اولین قدم دریافت پذیرش از طرف دانشگاه‌ها و موسسات معتبر این کشور است. شما یک ماه بعد از اخذ ویزای تحصیلی، می‌توانید اقامت ترکیه را دریافت کنید. ایرانیان عزیز می‌توانند در تمام مقاطع تحصیلی از مقطع ابتدایی گرفته تا دانشگاهی به تحصیل مشغول شوند. توجه داشته باشید که در مدارس دولتی و خصوصی ترکیه، دروس به زبان استانبولی آموزش داده می‌شود. البته در مدارس ترکیه، زبان دوم هم به اجبار آموزش می‌دهند و دانش‌آموزان می‌توانند به اختیار خود، یکی از زبان‌های فرانسه، آلمان، اسپانیایی و انگلیسی را انتخاب کنند.

همچنین فرزند شما می‌تواند در مدارس بین‌المللی، دروس را با زبان انگلیسی  نیز فرا بگیرند. به‌علاوه مدرک ارائه شده از این مدارس نسبت به مدارس دیگر ترکیه از اعتبار بیشتری برخودار است. شهروندان ترکیه‌ای و اتباع خارجی که کارت اقامت بلند مدت دارند، می‌توانند از تحصیل رایگان در مدارس دولتی برخودار شوند. اگر کیفیت آموزش برایتان اهمیت دارد، می‌توانید فرزندان خود را در مدارس خصوصی ثبت‌نام کنید. علاوه‌بر مدارس دولتی، خصوصی و بین‌المللی، مدارس ایرانی هم مختص ایرانیان وجود دارد که برای افرادی که به فکر برگشت به ایران هستند، مناسب است.

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی  

بیشترین درخواست مهاجرت از طریق تحصیل در ترکیه در مقطع دانشگاهی است. به دلیل هزینه پایین تحصیل در این کشور، تقاضا برای تحصیل در مقطع دانشگاهی در رشته‌های مختلف مخصوصا در رشته پزشکی، افزایش یافته است. اگر شما مدرک دیپلم دارید، می‌توانید جهت تحصیل در مقطع کارشناسی اقدام کنید. البته تنها ارائه مدرک دیپلم کافی نیست بلکه باید در آزمون YOS هم شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنید. اگر قصد دارید در رشته پزشکی تحصیل کنید حتما باید در آزمون YOS نمره بالایی را بدست بیاورید.

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

شما از طریق تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانید جهت اخذ اقامت ترکیه اقدام کنید. شما می‌توانید بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه و ارائه مدارک زیر، در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید. مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد:

  • تکمیل و ارائه فرم پذیرش
  • ارائه مدارک هویتی
  • ارائه مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات
  • ارائه نمرات آزمون‌های GRE  و GMAT
  • ارائه توصیه‌نامه
  • ارائه انگیزه‌نامه
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی در سطح آیلتس با نمره 6 الی 6.5
  • ارائه رزومه تحصیلی

توجه داشته باشید که شرایط پذیرش در دانشگاه‌های مختلف ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به رشته متقاضی متفاوت خواهد بود. از این‌رو قبل از ارائه مدارک، حتما شرایط دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید.

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل  در مقطع دکترا

اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل در مقطع دکترا به راحتی تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیست و جهت پذیرش باید مراحلی را طی کنید. ابتدا شما باید در یک آزمون مهارت شرکت کنید تا مهارت‌ها و اطلاعات شما مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین پروپوزال دانشجو نیز ارزیابی می‌شود. به‌علاوه یکی از مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا، داشتن مدرک آیلتس با نمره ۶ تا ۵/۷ است. مدت زمان تحصیل در ترکیه در این مقطع بستگی به رشته و دانشگاه  دارد ولی معمولا بین پنج الی چهارسال طول می‌کشد.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا تحصیلی ترکیه

اگر قصد تحصیل در یکی از دانشگاه‌های معتبر ترکیه را دارید، ابتدا باید مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و به سفارت ترکیه تحویل دهید. مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا تحصیل در ترکیه شامل موارد زیر است:

  • تکمیل و ارائه فرم درخواست ویزا
  • پرداخت هزینه اخذ ویزا
  • ارائه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه
  • اثبات تمکن مالی
  • ارائه عکس
  • ارائه اصل و کپی پاسپورت معتبر
  • ارائه بیمه در طی اقامت در ترکیه
  • ارائه پذیرش از دانشگاه ترکیه
  • ارائه بلیط‌های رفت‌وبرگشت
  • ارائه مدرک سکونت در ترکیه

بعد از ارائه مدارک به سفارت، پس از 15 روز کاری، می‌توانید ویزای تحصیلی خود را دریافت کنید.

هزینه های تحصیل در ترکیه در سال ۲۰۲۲

طبق آمار گرفته شده، شهریه دانشگاه‌ها و هزینه زندگی در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار پایین است. همچنین از نظر کیفیت آموزشی هم تفاوتی با سایر دانشگاه‌های معتبر دنیا ندارد. هزینه دانشگاه‌های ترکیه با توجه به اینکه در دانشگاه خصوصی یا دولتی می‌خواهید مشغول به تحصیل شوید، متفاوت خواهد بود. مثلا هزینه تحصیل در ترکیه در دانشگاه‌های خصوصی مانند کوچ سالانه ۲۵۰۰۰  و هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی سالانه حدود ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو است.

در این مقاله شما را با شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل آشنا کردیم. هما‌ن‌طور که اشاره شد جهت اخذ ویزا تحصیل در ترکیه باید ابتدا مدارک و اسناد مورد نیاز را تهیه و به سفارت ترکیه تحویل دهید. برای اینکه بتوانید در کوتاه‌ترین زمان، موفق به اخذ ویزای تحصیلی ترکیه و دریافت اقامت این کشور شوید، می‌توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی اویم استانبول تماس گرفته تا شما را راهنمایی نمایند.

سوالات متداول درباره تحصیل در ترکیه

  • آیا امکان تحصیل رایگان در ترکیه وجود دارد؟

خیر، امکان تحصیل در ترکیه به صورت رایگان وجود ندارد. اما می‌توانید با دریافت بورسیه و کمک هزینه از دانشگاه‌های ترکیه، هزینه‌های تحصیل خود را در این کشور کاهش دهید.

  • هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل در ترکیه، به شهریه دانشگاه و هزینه‌های مورد نیاز برای زندگی بستگی دارد. در واقع از عوامل موثر در هزینه‌های تحصیل در این کشور می‌توان به مقطع، رشته، نوع دانشگاه، محل تحصیل و غیره اشاره کرد.

  • آیا بدون داشتن مدرک زبان می‌توان در ترکیه تحصیل کرد؟

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه شانس بیشتری برای دریافت ویزای تحصیلی داشته باشید، حتما جهت گرفتن مدرک زبان اقدام کنید.

  • آیا بعد از پایان تحصیل می‌توان در کشور ترکیه کار کرد؟

بعد از فارغ التحصیلی، دولت ترکیه به شما فرصت می‌دهد که به دنبال کار بگردید. اگر موفق به پیدا کردن یک شغل مناسب شدید، می‌توانید ویزای خود را به نوع کاری تغییر دهید.اویم استانبول مرجع خرید ملک در استانبول و اجاره آپارتمان در استانبول . جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://evimistanbul.ir/ مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید