امروزه خودروسازی یکی از صنایع رو به رشد است که بسیاری از افراد می توانند با شرکت در دوره آموزش مکانیک خودرو درآمد بسیار بالایی کسب کنند. با توجه به اینکه تعداد خودروها در حال افزایش است. همچنین با توجه به اینکه یک خودرو قطعات زیادی دارد، مکانیک خودرو می تواند شغل بسیار پردرآمدی باشد. مکانیکی یکی از مشاغل فنی است که هم در ایران و هم در خارج از کشور بسیار مفید و سودآور است. بنابراین با توجه به اینکه قطعات یک خودرو کاملا مصرفی هستند، هر از چند گاهی نیاز به تعویض یا تعمیر دارند که این کار فقط توسط مکانیک حرفه ای انجام می شود.

درآمد 60 میلیونی با شغل مکانیک خودرو

معرفی شغل مکانیک خودرو

شغل مکانیک خودرو معمولا برای افرادی مناسب است که تحصیلات کمی دارند. چون این شغل یک کار بسیار فنی است و بر اساس تجربه می توانید یک مکانیک حرفه ای شوید.

همچنین این شغل می تواند برای افراد بسیار قابل دسترس باشد و می توانید وارد یک محیط کاری بسیار منسجم شوید. علاوه بر این با یافتن این شغل به راحتی می توانید برای خود کسب و کاری راه اندازی کنید.

یکی از مزیت های این شغل این است که می توانید در این حرفه هم به صورت گروهی و هم به صورت انفرادی فعالیت کنید.

چه عواملی بر درآمد مکانیکی در ایران تأثیر می گذارد؟

عوامل مختلفی می تواند بر درآمد مکانیک خودرو تأثیر بگذارد. به عنوان مثال درآمد مکانیک خودرو در تهران قطعا از درآمد یک فرد با تخصص مشابه در یک شهر کم جمعیت بیشتر خواهد بود.

برای اینکه بتوانید در کار مکانیک متخصص شوید، نه تنها فناوری حرفه ای می تواند شما را به یک متخصص حرفه ای تبدیل کند، نه اینکه روی ماشین خود کار کنید، برای تبدیل شدن به یک مکانیک ماهر باید ۲ سال هر روز در یک کارگاه کار کنید.

به یاد داشته باشید که نباید تمام مراحل پیشرفت را به یکباره طی کنید و در رشته خود متخصص شوید. این نکته را به یاد داشته باشید که باید از صفر شروع کرد و به آرامی و قدم به قدم جلو رفت.

بازار کار مناسب

درآمد مکانیک به دلیل بازار کار زیاد در سال ها و روزهای اخیر به دلیل گرانی قیمت روز خودرو، باعث شده تا بسیاری از خریداران به تعمیر خودرو روی بیاورند و بسیاری به جای خودروی نو، خودروی دست دوم بخرند. به همین دلیل است که هر چه ماشین کارکرد بیشتری داشته باشد تعمیر آن بیشتر می شود و درآمد بیشتر می شود. علاوه بر این، این درآمد را می توان بیشتر افزایش داد زیرا هزینه های تعمیر و تعویض بسته به نوع تعمیر و نوع قطعه متفاوت است. این شغل یکی از بهترین رشته های مرتبط با تعمیرات خودرو است و به دلیل درآمد و بازار کار مناسب افراد زیادی را به خود جذب کرده است. مکانیک خودرو شامل عیب یابی و تعمیر کلیه سیستم های خودرو و کلیه قطعات آن می باشد.

عیب یابی کلیه سیستم های خودرو اعم از سیستم سوخت رسانی، سیستم تعلیق، گیربکس و سیستم دیفرانسیل، سیستم خنک کننده، سیستم زمان بندی و … را بر عهده دارد و ایرادات ایجاد شده در آن را رفع می کند. تعمیر موتور خودرو، رفع صدای خودرو از دیگر کارهایی است که یک مکانیک خودرو باید در آن مهارت داشته باشد.

شرایط ورود به بازار کار مکانیک خودرو

برای ورود به بازار کار این حرفه باید شناخت درستی از این سیستم ها، نحوه عملکرد و عیب یابی و تعمیر آن ها داشته باشید. همچنین همیشه باید اطلاعات خود را در این زمینه به روز کنید زیرا هر ساله خودروهای زیادی با مدل های جدید به بازار ارائه می شود و به عنوان یک تعمیرکار خودرو باید با این خودروها و نحوه تعمیر آنها آشنا باشید.

اگر علاقه مند به یادگیری مکانیک خودرو هستید، می توانید مهارت های این حرفه را از دو طریق فرا بگیرید. شرکت در دوره های آموزشی مکانیک خودرو در مراکز فنی حرفه ای معتبر به صورت تخصصی و کاربردی یکی از راه های عملی تسلط بر مهارت های شغلی مکانیک خودرو می باشد. راه دیگری که می توانید برای یادگیری انتخاب کنید، کارآموزی در تعمیرگاه خودرو است.

اما از آنجایی که در این شغل لازم است سیستم ها را از پایه بدانیم و در تعمیرگاه ها این مبحث به خوبی تدریس نمی شود، توصیه می کنیم ابتدا مکانیکی را در مراکز فنی حرفه ای و آموزشگاه ها یاد بگیرید، پس از آن هزینه زیادی نخواهید کرد و میتوانید شاگرد مکانیک خودرو و سپس وارد بازار کار شوید.

تجربه و مهارت شغل مکانیک خودرو

حتما می دانید که در سال های اخیر روز به روز بر تعداد خودروها افزوده می شود و خودروها نیز مانند سایر لوازم از مجموعه ای از قطعات تشکیل شده اند. این قطعات با گذشت زمان و یا به دلیل استفاده نامناسب دچار مشکل دارد و نیاز به تعمیر دارد. همین موضوع این حرفه را به یکی از مشاغل پولساز و امیدوارکننده در همه کشورها تبدیل کرده است.

درآمد این شغل ثابت نیست و با توجه به عواملی مانند تجربه، مهارت، مشتری مداری و … متغیر است اما نتایج بررسی ها نشان می دهد که مکانیک های حرفه ای خودرو از این شغل ۳۰ تا ۵۰ میلیون درآمد دارند.

همانطور که می دانید خودرو یکی از مهم ترین نیازهای هر خانواده است به طوری که اکثر خانواده ها حداقل یک خودرو دارند. همچنین تعداد خودروها در دنیا در حال افزایش است به همین دلیل شغل مکانیک خودرو آینده بسیار خوبی دارد و در نتیجه امکان دریافت درآمد مکانیک خودرو در زمان حال و همچنین در آینده وجود دارد.

بررسی درآمد مکانیک خودرو

میزان درآمد هر مکانیک به عوامل زیادی بستگی دارد و درآمد همه مکانیک ها یکسان در نظر گرفته نمی شود. زیرا هر چه بیشتر در مورد خودرو بدانید یا اگر بتوانید خودروهای خارجی را تعمیر کنید، درآمد بسیار بهتری خواهید داشت. اما متوسط ​​درآمد مکانیک خودرو در کشور بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان است و هر چه بیشتر یاد بگیرید درآمد بیشتری خواهید داشت.

چگونه یک مکانیک خودرو شویم

برای اینکه مکانیک خودرو شوید نیازی به ورود به دانشگاه مربوطه نیست و می توانید این حرفه را به صورت حضوری در یک مرکز معتبر فرا بگیرید. هر چه علاقه بیشتری به این رشته داشته باشید سریعتر پیشرفت خواهید کرد و سریعتر می توانید وارد بازار کار آن شوید.

برای تبدیل شدن به یک مکانیک بسیار حرفه ای که درآمد بسیار بالایی دارد، باید همیشه تمرین و کار کنید. تا بتوانید تجربه، سرعت و دقت لازم برای تعمیر خودرو را داشته باشید. بهترین کار بعد از یادگیری مکانیک خودرو ورود به کارگاه برای گذراندن دوره کارآموزی است.

البته ناگفته نماند که همیشه نباید محدود به دانش خود باشید و همیشه اطلاعات خود را به روز کنید تا بتوانید تمامی خودروها را به بهترین نحو تعمیر کنید. همچنین تسلط به زبان انگلیسی می تواند به رشد و پیشرفت شما کمک کند تا بتوانید خودروهای خارجی را تعمیر کنید.

عوامل موثر بر درآمد ماهانه مکانیک خودرو

درآمد مکانیکی خودرو را نمی توان درآمد ثابت در نظر گرفت. بلکه این درآمد به عوامل متعددی بستگی دارد که هر کدام به طور جداگانه میزان درآمد را تعیین خواهند کرد.

این عوامل عبارتند از:

تاثیر شهر بر درآمد مکانیک خودرو

یکی از عواملی که بر درآمد مکانیک خودرو تأثیر می گذارد، جمعیت و شرایط زندگی شهری و محل کار مکانیک خودرو است. به این ترتیب اگر مکانیک خودرو در حاشیه شهر و یا در شهری کم جمعیت نیز فعالیت کند در مقایسه با شهرهای بزرگ درآمد کمتری خواهد داشت.

یا موقعیت مکانی و منطقه این شهر میانگین درآمد مکانیکی را مشخص می کند. به عنوان مثال در جنوب تهران از نظر وضعیت معیشتی مردم میزان دستمزد و حقوق کمتر از شمال تهران خواهد بود. در شمال شهر تهران از نظر رفاهی مردم خودروهای خارجی بیشتری می آیند و تعمیر و سرویس این خودروها با توجه به تخصصی بودن این خودروها حقوق بیشتری خواهد داشت.

درآمد مکانیک خودرو در ایران

یکی از مهم ترین عواملی که بر درآمد مکانیک خودرو در ایران تأثیر می گذارد، میزان تخصص و تجربه مکانیک ها است.

مکانیک خودرو به دو دسته استادکار و کارآموز مکانیک تقسیم می شود. افرادی که به تازگی در یک مرکز تعمیرات شروع به کار در حرفه مکانیک خودرو کرده اند و طبیعتا تجربه و مهارت کمتری دارند به عنوان کارآموز مکانیک شناخته می شوند. برای این افراد حداقل حقوق تعیین شده توسط وزارت کار در نظر گرفته شده است. این در حالی است که با توجه به سطح مهارت آن فرد امکان افزایش این حقوق وجود دارد.

دسته دوم کسانی هستند که تجربه و تخصص بالایی دارند و بنابراین مکانیک مستقل خود را دارند. این افراد در رده استادان مکانیک هستند. بر اساس نتایج تحقیقات زیست محیطی، میانگین درآمد ماهانه یک استاد مکانیک خودرو ۳ تا ۷ برابر حداقل حقوق تعیین شده توسط وزارت کار است. این درآمد با توجه به عواملی مانند دانش و تجربه، محل کار مکانیک متفاوت است.

بازار کار مکانیک خودرو

افزایش روزافزون تولید خودرو در سراسر جهان و تنوع مدل ها و قطعات مورد استفاده در تولید خودرو و نیز لزوم استفاده از خودرو برای کارهای روزمره و وجود حداقل یک خودرو در هر خانواده نیز ضرورت دارد و استفاده های بسیاری دارد.

عیب یابی و تعمیر خودرو امری تخصصی است و مکانیک باید با مهارت و تجربه بالا خودرو را تعمیر کند و از تجهیزات مناسب استفاده کند. به همین دلیل لازم است در صورت بروز نقص در عملکرد صحیح خودرو از تعمیرکاران حرفه ای کمک گرفت.

فرد علاقه مند به امور فنی مرتبط با خودرو می تواند پس از شرکت در دوره های آموزشی در تعمیرگاه های خودرو مشغول به کار شود و پس از کسب تجربه تعمیرگاه خود را راه اندازی کند. همچنین یک تعمیرکار خودرو می تواند در کارخانجات خودروسازی، تولیدکنندگان قطعات و لوازم یدکی شروع به کار کند. یک تعمیرکار خودرو می تواند به عنوان مکانیک سیار خودرو در جاده های کارخانه های خودرو شروع به کار کند.

موارد ذکر شده باعث ایجاد بازار کار پررونق و دائمی برای مشاغل مکانیک خودرو شده است. به طوری که شغل مکانیک خودرو به عنوان یکی از حرفه های فنی پولساز در تمام دنیا شناخته می شود.

میزان درآمد شغل مکانیک خودرو

میزان درآمد شغلی مکانیکی عدد ثابتی نیست و بسته به عوامل مختلفی می تواند تغییر کند. اولین عامل موثر در درآمد یک تعمیرکار میزان مهارت و تجربه یک فرد در عیب یابی و تعمیر قطعات خودرو و کیفیت کار ارائه شده به مشتری می باشد. میزان درآمد مکانیکی خودرو بستگی به محل گاراژ و تعمیرگاه و شهر ارائه دهنده خدمات دارد.

به طوری که با توجه به جمعیت بیشتر شهرهای بزرگ، میزان درآمد یک فرد شاغل در این شهرها نسبت به شهرهای با جمعیت کمتر تفاوت معناداری دارد. نوع خودروهای تعمیر شده در درآمد افراد تاثیر دارد. تعمیر خودروهای خارجی و مدل بالا به دلیل گران بودن قطعات و حساسیت تعمیر آنها از درآمد بالاتری نسبت به نمونه های ایرانی برخوردار است.

سرمایه مورد نیاز برای مکانیک خودرو

اگر قصد دارید به عنوان مکانیک خودرو در کارگاه ها یا نمایندگی های مستقل کار کنید نیاز به سرمایه خاصی ندارید. اما اگر می خواهید یک تعمیرکار مستقل باشید، برای اجاره یا خرید مغازه به سرمایه زیادی نیاز دارید. علاوه بر این شغل مکانیک خودرو یک حرفه فنی است و نیاز به ابزار و دستگاه های خاصی برای عیب یابی و تعمیر انواع خودروها دارد. بنابراین باید مبلغی نیز برای تهیه تجهیزات در نظر گرفته شود.

در نهایت باید گفت شغل مکانیک خودرو یکی از مشاغل فنی درآمدزا مورد نیاز جامعه است. افرادی که وارد حرفه تعمیرات خودرو می شوند در صورت داشتن مهارت و دانش تخصصی قابل قبول می توانند در مدت زمان کوتاهی پیشرفت کرده و به درآمد بالایی دست یابند.

جمع بندي

این شغل نیزارتباط زیادی با تجربه و دانش شما در تعمیر خودرو دارد. در نتیجه پس از گذراندن دوره آموزش مکانیک خودرو در یک موسسه حرفه ای و معتبر مانند آموزشگاه فنون برق، بهتر است برای کارآموزی خود اقدام کنید.

درآمد مکانیک خودرو به عوامل زیادی مانند دانش، تجربه، سرعت و … بستگی دارد اما به طور متوسط ​​درآمد ماهانه این شغل حدود ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید