سربالایی‌ها و سرپایینی‌های زیادی در زندگی انسان وجود دارد. از همین رو انسان باید قادر به مقابله با چالش‌های مختلف بوده و در مقابله با آن‌ها سرخورده نشود. در علم روانپزشکی، روش‌های بسیار زیادی در رابطه با کنترل مشکلات و شکست‌ها وجود دارد که به کمک آن‌ها، انسان می‌تواند در مقابل مشکلات و شکست‌های خود  تاب آورده و از ادامهٔ زندگی خود ناامید نشود. یکی از این راه‌حل‌ها برای مقابله با مشکلات، افزایش اعتماد به نفس است. اعتماد به خود می‌تواند انسان را قدرتمند کرده و به او در مواجه با مشکلات کمک کند. در این مطلب تصمیم داریم با شما عزیزان در این رابطه صحبت کنیم. پس اگر احساس سرخوردگی دارید و اعتماد به نفس یا خودباوری شما پایین است، تا انتهای مطلب همراه ما باشید!

روش برای کنترل مشکلات و مقابله با شکست‌ها!!!

احساس سرخوردگی و شکست در زندگی

پیش از آن‌که درمورد چگونگی افزایش اعتماد به نفس با شما صحبت کنیم، بهتر است درک درستی از شکست داشته باشیم. در روانشناسی، نقطهٔ مقابل پیروزی را شکست می‌دانند؛ اما به نظر شما نخوردن تیر دقیقاً به هدف به معنی شکست است؟ بدون شک خیر! در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر در مسیری گام بر‌دارید، نزدیک شدن به هدف هم می‌تواند دستاوردهای مثبت زیادی برای شما به دنبال داشته باشد؛ اما این برداشت کلی و عمومی است؛ هر فردی می‌تواند به‌صورت شخصی، از شکست مفهوم خاصی برداشت کند.

شاید در طی روز کار اشتباهی انجام داده یا نمرهٔ امتحان و آزمون شما آن‌طور که باید نبوده و یا با سهل‌انگاری، به‌وسیلهٔ امانتی دوست خود آسیب زده باشید، تمامی این موارد کاملاً طبیعی هستند. هر انسانی ممکن است در زندگی خود طبق رویکردهای خاصی که در پیش گرفته، با شکست مواجه شود. با این حال رویکرد خودسرزنشی یا تخریب شخصیت انسانی، یکی از بدترین رویکردهایی است که شما می‌توانید برای مواجه با مشکلات از آن استفاده کنید. زمانی که شخصی از شما ناامید می‌شود یا حتی خودتان را ناامید می‌کنید، احساس شکست در وجود شما شکل می‌گیرد. به عبارت دیگر، زمانی که برای انجام کاری تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ و در طی انجام آن امید زیادی داشته باشید و درنهایت به هدف خود دست پیدا نکنید، درواقع شما شکست خورده‌اید، از همین رو خودباوری شما کاهش پیدا می‌کند.

افزایش اعتماد به نفس، بهترین روش کنترل مشکلات و شکست‌ها

اعتماد به نفس چیست؟ شاید بارهاوبارها این سوال را از خود پرسیده باشید که اعتماد به‌ نفس چیست و آیا واقعاً به کنترل مشکلات و شکست‌های شما کمک می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شاید برای شما هم پیش آمده که مثلاً در یک مسابقه شرکت کرده باشید و دوست شما به شما بگوید: اعتماد به نفستو بالا ببر تو می‌تونی موفق بشی. بله، افزایش اعتماد به نفس یکی از بهترین روش‌ها در علم روانشناسی برای مبارزه با شکست‌ها و مشکلات است، طوری که شما می‌بینید بعد از گفتن جملهٔ سادهٔ فوق توسط دوستتان، چقدر امید به شما تزریق می‌شود.

اگر قبل از شروع یک کار خودتان را باور داشته باشید، بدون شک می‌توانید قدم‌هایی استوارتر در آن راه برداشته و شانس موفقیت شما افزایش پیدا می‌کند. البته که نباید حتی اگر موفقیت هم نسیب شما نشد، ناامید و سرخورده شوید یا باورتان را از دست دهید، بلکه باید بدانید هر شکست، مقدمه‌ای است برای پیروزی.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد عبارت روبه‌رو را در گوگل جستجو کنید و روی لینک اول کلیک کنید: اعتماد به نفس چیست اعظم صادقیان

اعتماد به نفس چیست؟ راهکار افزایش آن

چطور خودباوری خود را افزایش دهیم؟

در رابطه با افزایش اعتماد به نفس و کاهش آن باید بگوییم که این خود شما هستید که موجب کاهش خودباوریتان یا افزایش آن می‌شوید. خودباوری مسئله‌ای استوار روی واقعیت‌ها یا حتی چیزی فراتر از امید به رخداد بهترین‌هاست؛ باور به این‌که شما می‌توانید بهترین خود را برای انجام کاری بگذارید، جادوی خودباوری نامیده می‌شود. این افزایش اعتماد به نفس میتواند منجر به کاهش استرس در شما شود.

بنابراین میتوان گفت کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس با هم ارتباط مستقیم دارد.

برای اینکه بدانید شما اعتماد به نفس دارید یا نه باید در مورد علائم کمبود اعتماد به نفس مطالعه کنید. با این حال افراد بسیاری ممکن است خود را باور نداشته باشند و خوشبختانه در حال حاضر علم روانشناسی برای افزایش خودباوری، راه‌های زیادی پیش‌ِروی شما قرار داده‌است، که برخی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس شامل موارد زیر هستند:

  • نگاهی روراست و واقع‌‌گرایانه به خود داشته باشید

ارزیابی دقیق توانایی‌هایتان می‌تواند بهترین راه برای افزایش خودباوری و راهی برای مبارزه با شکست‌ها و مشکلات باشد. با ارزیابی دقیق توانایی‌هایی خود، می‌توانید نقطه‌ضعف‌های خود را پیدا کرده و برای تقویت آن‌ها تلاش کنید. به یاد داشته باشید که اگر به نقطه‌ضعف‌های خود بی توجهی‌ کنید، به هیچ‌ عنوان ناپدید نخواهند شد. ضمن این‌که با شناخت نقاط ضعف و قوت خود، انتقادهای بی‌پایه و اساس را رد کرده و خودباوری خود را افرایش دهید!

  • به هیچ عنوان خود را با دیگری مقایسه نکنید

یکی از مسائلی که به شدت روی اعتماد به‌ نفس شما تاثیر خواهد گذاشت، همین مقایسهٔ خود با دیگران است. مقایسهٔ خود با دیگران به خصوص در شبکه‌های اجتماعی، رفتاری به شدت ناسالم است. کسانی که همواره در حال مقایسهٔ خود با دیگران هستند، حسادت در درون آن‌ها شکل گرفته و هرچه این احساس درون آن‌ها شعله‌ور شود، احساس بدتری نسبت‌به خود پیدا خواهند کرد. از مقایسهٔ ثروت، دستاوردها، مهارت‌ها، ویژگی‌های فردی و دارایی‌های خود با دیگران دست بردارید، فکر به این‌که دیگران از شما ثروتمندتر هستند یا مهارت‌ها و دستاوردهای بیشتری دارند تنها به کاهش خودباوری شما منجر می‌شود.

  • مراقب بدن خود باشید

اگر می‌خواهید احساس خوبی به خود پیدا کنید، بدون شک مراقبت از بدن بهترین راه برای شما خواهد بود. رژیم غذایی ناسالم، کم خوابیدن، ننوشیدن آب و ورزش نکردن ازجمله مواردی هستند که به شدت روی سلامت شما تأثیر می‌گذارند. مطالعات اخیر حاکی از آن است که فعالیت‌های بدنی به افزایش خودباوری کمک می‌کند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید ورزش می‌تواند آثاری فوق‌العاده و بسیار هیجان‌انگیز روی خودباوری شما بگذارد؛ اثرات ورزش روی مغز شما همانند سحر و جادو به‌نظر می‌رسد. ورزش به افزایش تمرکز حواس شما کمک کرده، شما را پرانرژی، فعال و بسیار شاد می‌کند. شاید کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد؛ اما ورزش یکی از دگرگون‌کننده‌ترین مواردی است که شما می‌توانید برای افزایش خود باوری آن را به‌کار گیرید.

  • از یک مشاور کمک بگیرید

درنهایت اگر احساس شکست بر شما غلبه کرده‌است و کاملاً ناامید و بدون اعتماد به نفس هستید، لازم است که از یک مشاور کمک بگیرید. دکتر اعظم صادقیان در این مورد می‌تواند به شما کمک کرده و حس اعتماد به نفس و خودباوری در شما را زنده کند. برای این کار میتوانید وارد سایت زیر شوید.

azamsadeghian.com

بالابردن اعتماد به نفس

سخن آخر

همان‌طور که دریافتید، بهترین راه برای مقابله با مشکلات، افزایش اعتماد به نفس و خودباوری است. موفقیت‌های کوچک خود را مهم شمارده و سعی کنید خود را باور داشته باشید، بدین طریق در مواجه با مشکلات عملکرد بهتری خواهید داشت!

دیدگاهتان را بنویسید