بهترین سایت های برگزاری وبینار کدامند؟

همه ما تجربه حضور در سخنرانی یا کنفرانس را داریم. در یک کنفرانس معمولا مخاطبین ساعت‌ها بر روی صندلی‌های سالن می‌نشینند تا به صحبت‌های سخنران کنفرانس گوش کنند. در پایان نیز در حال صحبت درباره آن کنفرانس با همراهان خود، محیط را ترک می‌کنند. امروزه اما لزوما سمینارها در سالن‌های آمفی‌تئاتر دانشکده‌ها و فرهنگسراها برگزار نمی‌شوند. فضای مجازی، کنفرانس‌ها را نیز همچون دیگر حوزه‌های اجتماعی در خود جای داده است. وبینار نامی است که برای این دسته از کنفرانس‌ها انتخاب شده است و برگزاری آن تنها به کمک پلتفرم‌های وبینار ممکن است. در این مطلب با انواع وبینارها، ویژگی‌های یک وبینار خوب و پلتفرم‌های مناسب برگزاری وبینار آشنا می‌شویم.

وبینار چیست و چه مزایایی نسبت به کنفرانس حضوری دارد

وبینار یا Web-based Semeinar در حقیقت به معنی سمیناری است که در فضای مجازی برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر برگزاری وبینار گسترش قابل توجهی داشته است. بسیاری از شرکت‌ها و موسسات برای تبلیغ محصولات خود به این شیوه روی آورده‌اند. از سویی دیگر، عده‌ای از وبینارها به‌منظور درآمدزایی استفاده می‌کنند.

همچون دیگر امکاناتی که اینترنت برای ما فراهم آورده، وبینار نیز مزیت‌هایی دارد. اولین و مهم‌ترین تفاوت، قابلیت بازپخش است. سمیناری که شما برای شرکت در آن در یک آمفی‌تئاتر دانشگاهی حضور پیدا می‌کنید، تنها یک بار برگزار می‌شود و تنها در صورت فیلمبرداری با امکانات مناسب است که امکان تماشای مجدد آن وجود دارد. با این حال اما وبینار از ابتدا بر روی بستر وب برگزار شده و حتی اگر به صورت آنلاین و زنده برگزار شود، از همان ابتدا امکان بازپخش آن وجود دارد.

a5c38f1b-66aa-427d-bc40-5629d31a3fd9.jpg (720×405)

مزیت بعدی این است که تعداد حاضرین یک وبینار بر خلاف سمینارهای معمولی نامحدود است؛ چرا که محدودیت‌هایی همچون ظرفیت سالن و مواردی از این دست برای آن وجود ندارد. از سویی همایش‌ها شدیدا وابسته به محل برگزاری هستند. برای مثال گاهی محتوای صحبت‌های یک سخنران با توجه به شهری که در آن سخنرانی می‌کند، تغییر دارد. در وبینار اما چنین ملاحظه‌ای وجود ندارد و افراد از اقصی نقاط جهان می‌توانند در یک وبینار حضور پیدا کنند.

مزیت دیگر، قابلیت چندرسانه‌ای وبینارها است. انواع فایل‌ها با فرمت‌های مختلف را می‌توان در جریان برگزاری یک وبینار با حاضرین به اشتراک گذاشت. این امکانی است که در سمینارها یا ممکن نیست و یا حداقل به سادگی فراهم نیست.

امکان درآمدزایی با برگزاری وبینار

همانطور که گفته شد وبینارها مزایای مختلفی دارند. یک مزیت مهم وبینارها که از دید بسیاری مخفی می‌ماند، امکان درآمدزایی از وبینارها است. محتوایی که شما در قالب یک وبینار آماده کرده‌اید، ارزش فراوانی دارد. شما می‌توانید از این ارزش به دو شکل درآمدزایی کنید:

  • اگر وبینار شما به طور زنده برگزار می‌شود، می‌توانید با فروش بلیط آن درآمدزایی کنید. به این منظور می‌توانید وبینار خود را در یک سایت مخصوص بلیط‌فروشی اینترنتی معرفی کنید
  • چه وبینار خود را به صورت زنده برگزار کرده باشید و چه به صورت ضبط شده آن را منتشر کنید، می‌توانید با فروش فایل ضبط شده، کسب درآمد کنید

چه تجهیزاتی برای برگزاری یک وبینار لازم است

شاید در نگاه اول برگزاری یک وبینار به تجهیزات زیادی نیاز نداشته باشد. با این حال اما اینطور نیست. برای برگزاری هر چه بهتر یک وبینار، نیاز به امکاناتی است که فراهم نکردن آن‌ها باعث می‌شود مخاطب شما نه تنها از آن وبینار تاثیر نپذیرد، بلکه حتی آن را به سختی تا انتها تحمل کند.

چند نمونه از این تجهیزات عبارتند از:

  • میکروفونی که تا حد امکان صدای سخنران را به خوبی انتقال دهد و نویز محیط را خنثی کند
  • اینترنت پرسرعت که از کیفیت و ثبات لازم برخوردار باشد
  • دوربین برای تهیه بهترین تصویر ممکن از سخنران
  • کامپیوتر رومیزی و یا لپ تاپ برای مخابره صوت و تصویر سخنران
  • پلتفرم مناسب برای برگزاری وبینار

3bb8fe09-8169-4e83-b2a5-f3c1ca563a0c.jpg (720×405)

انواع پلتفرم‌های برگزاری وبینار

همانطور که گفته شد، برای برگزاری وبینارها به یک پلتفرم نیاز داریم. وجود پلتفرم رکن مهمی در برگزاری وبینار به بهترین نحو است. حتی اگر بهترین تجهیزات تکنولوژیکی آماده باشد و سخنران نیز بهترین محتوای ممکن را آماده کرده باشد، بدون پلتفرمی که بتوان به کمک آن به نحو شایسته این محتوا را انتقال داد، برگزاری یک وبینار خوب غیر ممکن است. در ادامه چند نمونه از این پلتفرم‌ها را معرفی می‌کنیم.

بیگ بلو باتن

بیگ بلو باتن (Big Blue Button) سامانه‌ای است که ظرف سال‌های اخیر و با استفاده در آموزش مجازی از جمله در ایران، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این نرم‌افزار از نوع متن باز بوده و هر کس می‌تواند در آن تغییراتی ایجاد کند. برای مثال دانشگاه تهران به منظور برگزاری کلاس‌های مجازی خود، نسخه‌ای شخصی‌سازی شده از این نرم‌افزار را استفاده می‌کرد. رابط کاربری این نرم‌افزار کاملا ساده بوده و همچنین می‌توان آن را به صورت کاملا مبتنی بر وب استفاده کرد. همین مساله باعث محبوبیت آن شده است.

پلتفرم زوم

همانطور که می‌دانیم، بعد از همه‌گیری کرونا، تعداد کاربران زوم (Zoom) رشد عجیبی داشته است. از جمله اینکه زوم موفق شده بسیار از کاربران سنتی اسکایپ را به سمت خود بکشد. امکانات متنوع از جمله کیفیت بالای صدا و تصویر باعث شده این پلتفرم به امکانی مناسب برای برگزاری وبینارها تبدیل شود. هر چند که برگزاری وبینار بر روی این پتلفرم محبوب و دسترسی به تمام امکانات آن، نیاز به پرداخت هزینه‌ای نزدیک به 20 دلار به طور ماهانه دارد.

 گوگل میت

گوگل در این حوزه نیز زمین‌ را برای رقبا خالی نکرده است. از پلتفرم گوگل میت (Google Meet) می‌توان در زمینه اجرای وبینار و همچنین کلاس‌های آنلاین استفاده کرد. مزیت این پلتفرم این است که بر روی لپ تاپ کاملا تحت وب بوده و در گوشی‌های موبایل هم رابط کاربری اپیکیشن آن بسیار خوب است. برای برگزاری وبینار نیز می‌توانید از امکانات متعدد این پلفترم استفاده کنید.

d5377a53-74db-4bfe-b1e6-02ac92c75d20.jpg (720×405)

الوکام؛ بستری با بهترین امکانات برگزاری وبینار

برگزاری وبینار در سال‌های اخیر به رویه‌ای معمول تبدیل شده است. امکان‌های مختلفی نیز به این منظور در اختیار شما قرار دارند تا به کمک آن‌ها بتوانید از مزایای برگزاری وبینار بهره ببرید. سامانه الوکام یکی از پلتفرم‌های برگزاری وبینار است که به عنوان امکانی بومی ولی با امکاناتی در سطح جهانی می‌توانید از آن استفاده کنید.

از آنجایی که سرورهای ما در داخل کشور واقع شده‌اند، شما با خرید سرویس‌های ما می‌توانید از برگزاری یک وبینار بدون هیچ‌گونه اختلال بهره بگیرید. همچنین این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم تا از سرویس‌های ما یک‌ماه به صورت رایگان و آزمایشی استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر و خرید سرویس به صفحه اول الوکام مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید