نوسانات برق در زمان‌های مختلف یکی از مواردی است که می‌تواند آسیب‌های جدی به وسایل و لوازم الکترونیکی و الکتریکی در منازل وارد کنند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین لوازم خانگی یخچال‌ها هستند که همیشه روشن بوده و از مواد غذایی مختلف محافظت می‌کنند. به همین دلیل نوسانات جریان برق تهدید جدی‌تری برای یخچال‌ها محسوب می‌شوند. با توجه به افزایش هزینه‌های خرید و همچنین تعمیرات لوازم خانگی در سال‌های اخیر، ضرورت دارد از وسایل برقی به خوبی در برابر نوسانات برق محافظت شود. محافظ یخچال وسیله‌ای است که می‌تواند به خوبی از یخچال شما در منزل در برابر تغییرات ولتاژ برق محافظت کند.

محافظ برق یخچال چیست؟ بررسی هر آنچه که باید بدانید

 

محافظ برق یخچال چیست؟

محافظ یخچال به دستگاهی گفته می‌شود که به صورت یک رابط بین پریز برق منزل و دوشاخه برق یخچال قرار می‌گیرد. در واقع به جای اینکه یخچال به صورت مستقیم به پریز برق متصل شود، به محافظ متصل شده و برق دستگاه از طریق یک منبع کنترل شده تأمین می‌شود. استفاده از این دستگاه باعث می‌شود که در صورت قطع و وصل برق یا تغییرات ولتاژ، یخچال آسیب نبیند.

در صورت استفاده از محافظ یخچال، در صورت قطع برق یا نوسان ولتاژ یخچال خاموش شده و زمانی که میزان ولتاژ به یک حد استاندارد و معین برسد، محافظ برق را وصل کرده و دستگاه روشن می‌شود. این وسیله یک ابزار بسیار کاربردی و مفید است که می‌تواند از وارد شدن آسیب جدی به یخچال که یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین لوازم خانگی است، جلوگیری کند.

 

محافظ یخچال چگونه کار می‌ کند؟

همانطور که اشاره شد اصلی‌ترین وظیفه محافظ یخچال، محافظت از دستگاه در برابر تغییرات ولتاژ برق است. اما ممکن است این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که محافظ یخچال در این شرایط چگونه عمل می‌کند؟ اختلاف انرژی پتانسیل برق با واحدی به نام ولتاژ اندازه‌گیری می‌شود. در واقع اصلی‌ترین دلیل جابجایی جریان‌های الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر، اختلاف انرژی پتانسیل در دو سر یک سیم است.

افزایش یکباره ولتاژ برق در شرایطی رخ می‌دهد که جریان برق بیش از حد مجاز تعیین شده به ولتاژ وارد شود. معمولا ولتاژ برق در مناطق شهری (ساختمان‌های مسکونی و اداری) 220 ولت است. زمانی که ولتاژ برق وارد شده از 220 ولت بیشتر شود، با افزایش یکباره ولتاژ روبرو خواهیم شد. محافظ یخچال در این شرایط جریان اضافی برق وارد شده را متعادل و تنظیم می‌کند که این کار باعث جلوگیری از وارد شدن آسیب و خسارت جدی به یخچال می‌شود.

زمانی که افزایش جریان برق بیشتر از 3 نانو ثانیه طول بکشد یا افزایش جریان برق در حدود 1 تا 2 نانو ثانیه طول بکشد (ضربه پالسی) با افزایش ناگهانی و طولانی مدت ولتاژ برق مواجه می‌شویم که ممکن است آسیب جدی به یخچال وارد کند. شاید این شرایط در همان لحظه باعث آسیب و خسارت به یخچال نشود اما می‌تواند به مرور زمان مشکلاتی را برای دستگاه به همراه داشته باشد.

در مدل‌های جدید یخچال که توسط برندهای مختلف طراحی و تولید می‌شوند معمولا از دو نوع موتور معمولی یا غیر اینورتر و موتور اینورتر استفاده می‌شود. بهترین نوع محافظ یخچال برای مدل‌هایی که از موتورهای معمولی و غیر اینورتر بهره می‌برند، محافظ‌هایی هستند که دارای علامت تأخیر (چراغ‌های سبز و زرد و قرمز) هستند. این نوع محافظ‌ها می‌توانند به خوبی از یخچال شما در برابر تغییرات و نوسانات ولتاژ برق محافظت کنند.

اما در مدل‌هایی که از موتورهای اینورتر و پیشرفته استفاده می‌کنند بهترین نوع محافظ برق، محافظ‌های AVR هستند. همچنین در صورتی که نوسانات شدید برق یکی از ویژگی‌های منطقه زندگی شما محسوب می‌شود بهتر است از این نوع محافظ‌ها برای یخچال خود استفاده کنید. محافظ‌های AVR بر خلاف محافظ‌های معمولی در هنگام نوسان ولتاژ و برق دستگاه را خاموش نمی‌کنند. این محافظ‌ها ولتاژ ورودی را در محدوده مناسب برای ادامه کار یخچال تنظیم و تعدیل می‌کنند.

 

عمر مفید محافظ یخچال چقدر است؟

در خصوص عمر مفید محافظ یخچال نمی‌توان عدد دقیقی ارائه کرد زیرا این میزان به عوامل مختلفی وابسته است. از جمله مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در میزان عمر مفید محافظ یخچال مؤثر باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع موتور استفاده شده در ساخت یخچال
  • میزان نوساناتی که به محافظ وارد می‌شود
  • برند سازنده محافظ
  • کیفیت ساخت محافظ

بدون شک در صورتی که محافظ یخچال از کیفیت پایینی برخوردار باشد و به صورت مداوم در معرض نوسان ولتاژ برق باشد در کمترین زمان ممکن کارایی و عملکرد خود را از دست می‌دهد و قادر نخواهد بود که از یخچال شما در برابر تغییرات ولتاژ برق محافظت کند.

 

بررسی تفاوت محافظ یخچال با سایر محافظ ها

در خصوص محافظ یخچال و محافظ سایر دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی همیشه این مطالب مطرح می‌شود که این محافظ‌ها تفاوت‌های زیادی باهم دارند. اما در واقعیت به این شکل نیست. یکی از بارزترین تفاوت‌های محافظ یخچال با سایر محافظ‌ها این است که محافظ یخچال به این دلیل که دستگاه باید همیشه به برق بوده و در حال کار باشد دارای دکمه خاموش و روشن نیست و معمولا دارای یک پریز برای اتصال یخچال است.

سایر محافظ‌ها معمولا دارای دکمه خاموش و روشن هستند تا بتوان در زمانی که از دستگاه‌ها استفاده نمی‌شود، محافظ را خاموش کرده و به این ترتیب در مصرف برق صرفه‌جویی کرد. همچنین این محافظ‌ها معمولا دارای تعداد بیشتری پریز برای اتصال همزمان چند دستگاه هستند.

یکی دیگر از تفاوت‌های محافظ یخچال با سایر محافظ‌ها در زمان تأخیر آن‌ها است. معمولا زمان تأخیر در محافظ‌های یخچال نسبت به سایر محافظ‌ها طولانی‌تر بوده و در حدود 235 ثانیه (3 الی 5 دقیقه) است. در صورتی که این زمان برای سایر محافظ‌ها معمولا در حدود 90 ثانیه و کمتر است.

 

از محافظ یخچال برای چه وسایل دیگری استفاده کنیم؟

بر خلاف تصور عموم، می‌توان از محافظ یخچال به عنوان محافظ برای سایر دستگاه‌ها نیز استفاده کرد. اما با توجه به تک پریز بودن محافظ یخچال و همچنین زمان تأخیر بیشتر آن، معمولا توصیه می‌شود که از محافظ‌های چند پریزه و دارای دکمه خاموش و روشن استفاده شود که در زمان عدم استفاده از دستگاه‌ها بتوان آن را خاموش کرده و به این نحو در مصرف برق نیز صرفه‌جویی کرد.

 

محافظ یخچال چند آمپر است؟

در زمان خرید محافظ یخچال یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، میزان آمپر محافظ است. میزان آمپر محافظ مناسب برای یخچال باید با مصرف انرژی یخچال تناسب داشته باشد تا بتواند از این وسیله مهم و حیاتی در منازل به خوبی محافظت کند. در صورتی که میزان آمپر محافظ با مصرف برق یخچال تناسب نداشته باشد، محافظ کارایی و عملکرد مؤثری نخواهد داشت. معمولا میزان آمپر ورودی در محافظ‌های مناسب برای یخچال 16 آمپر است.

 

محافظ یخچال چند ولت است؟

ولتاژ برق در مناطق شهری 220 ولت است و مدل‌های مختلف یخچال نیز با این ولتاژ کار می‌کنند. محافظ یخچال نیز در این محدوده عمل می‌کند و به نحوی طراحی شده است که در صورت رسیدن ولتاژ به محدود 175 تا 180 ولت برق را قطع کرده و دستگاه را خاموش می‌کند. در غیر این صورت محافظ ولتاژ را تعدیل کرده و برای ادامه کار به یخچال می‌رساند.

 

جمع‌بندی

یخچال یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین لوازم خانگی محسوب می‌شود که همواره در حال کار بوده و از انواع مواد غذایی در برابر فاسد شدن محافظت و نگهداری می‌کند. به همین دلیل این دستگاه یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌هایی است که خطر بیشتری از بابت نوسانات برق آن را تهدید می‌کند و ممکن است در اثر این شرایط با آسیب و خسارت جدی مواجه شود. محافظ یخچال به این منظور طراحی شده است که از این وسیله حیاتی و مهم در برابر تعییرات و نوسانات ولتاژ برق محافظت کند. محافظ‌ها در صورتی که میزان ولتاژ از حد مطلوب برای ادامه کار دستگاه خارج شود، با قطع جریان و خاموش کردن یخچال، از این وسیله مهم محافظت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید