هوش مصنوعی در عرصه پزشکی به معنی استفاده از مدل های یادگیری ماشین ، برای سرچ کردن درباره داده های پزشکی و پرده برداشتن از چشم اندازهایی برای بهبود نتیجه سلامت و تجربیات بیماران می باشد. به مدد پیشرفت های اخیر در علوم کامپیوتر و انفورماتیک، هوش مصنوعی (AI) ، با سرعتی چشمگیر به بخشی اساسی در پزشکی مدرن تبدیل شده است. الگوریتم های هوش مصنوعی و اپلیکیشن های دیگر که قدرت خود را از AI گرفته اند، برای پشتیبانی از حرفه پزشکی در ستینگ های بالینی و تحقیقات مربوطه ، مورد استفاده قرار می گیرند. زمانی که حرف از هوش مصنوعی و ربات ها می شود ، خیلی از متقاضیان دوست دارند بدانند آیا پروسه هایی مثل جراحی دماغ هم با استفاده از این تکنولوژی امکان پذیر است یا خیر . در ادامه به طور کامل به مبحث هوش مصنوعی و تغییرات مثبتی که به سبب آن ایجاد شده اند ، می پردازیم.

 

مزایای ورود هوش مصنوعی به عرصه پزشکی

 

اخیراً هوش مصنوعی در ستینگ های پزشکی در پشتیبانی از تصمیم گیری های بالینی و تحلیل تصاویر، ایفای نقش نموده است. ابزار پشتیبانی از این تصمیمات بالینی به مسئولان امر کمک می کند تا تصمیمات خود درباره درمان ها، داروها، مراقبت های روحی و دیگر نیازهای بیمار را از طریق ایجاد امکان دسترسی سریع به اطلاعات یا تحقیق درباره آنچه به بیمار مربوط می شود، اتخاذ کنند. در تصویربرداری های پزشکی، ابزار هوش مصنوعی برای تحلیل اسکن های سی تی، اشعه ایکس، ام آر آی و دیگر تصاویر از آسیب ها یا دیگر یافته هایی که شاید از چشم رادیولوژیست پنهان مانده باشد، استفاده می شود.

روش های بیشماری وجود دارد که به واسطه آنها هوش مصنوعی می تواند تاثیرات عملکرد پزشکی را تحت تاثیرات مثبت قرار دهد. این کار می تواند از طریق سرعت بخشیدن به تحقیقات یا کمک به پزشکان در اخذ تصمیماتی بهتر، عمل کند. برخی از مواردی که می توان در آنها از هوش مصنوعی بهره مند شد شامل موارد زیر می باشد:

هوش مصنوعی در تشخیص بیماری

هوش مصنوعی بر خلاف انسان نیازی به خوابیدن ندارد. مدل های یادگیری ماشین را می توان بمنظور مشاهده علائم حیاتی بیمارانی که تحت مراقبت های بالینی هستند مورد استفاده قرار داده یا از آنها برای هشدار دادن به پزشک در خصوص وجود فاکتورهای خطر در بیمار بهره برد. هرچند دستگاه های پزشکی مثل مانیتورهای قلب می تواند علائم حیاتی را ردیابی کند ولی هوش مصنوعی قادر است داده ها را از این دستگاه ها جمع اوری کرده و با استفاده از آنها مشکلات جدی تر در بدن را ردیابی کند.

اختصاصی کردن درمان بیماری

با کمک هوش مصنوعی، سطح دقت در پزشکی بالاتر می رود. با توجه به اینکه مدل های AI قادر به یادگیری و حفظ ترجیحات هستند، این فناوری از این پتانسیل برخوردار است که توصیه های زمان واقعی را برای بیماران به صورت 24 ساعته به صورت سفارشی ارائه دهد. به جای اینکه لازم باشد اطلاعات برای هر فرد جدید هر بار تکرار شود، یک سیستم مراقبتی به صورت تمام وقت با دسترسی به مراقب مجازی تحت پشتیبانی هوش مصنوعی می تواند سوالات را بر اساس سابقه پزشکی و ترجیحات و نیازهای بیمار پاسخ دهد.

هوش مصنوعی در تصویر برداری پزشکی

AI نقش بارزی در تصویر برداری پزشکی دارد. تحقیقات نشان می دهد که هوش مصنوعی تقویت شده با شبکه های عصب مصنوعی می تواند به اندازه یک رادیولوژیست در شناسایی علائم سرطان سینه و سایر بیماری ها، نقش خود را به خوبی ایفا کند. بعلاوه، هوش مصنوعی در کمک به پزشکان در شناسایی علائم اولیه بیماری ، می تواند تصاویر پزشکی را در اختیار پرشک قرار دهد تا به وسیله آنها پزشک بتواند به شکلی قابل مدیریت تر ، بخش های حیاتی سابقه بیمار را ردیابی کند. به طور مثال یک جراح خوب رینوپلاستی می تواند پیش از انجام عمل ، به کمک این فناوری ، تغییرات احتمالی و فرم نهایی بینی را به زیباجو نشان دهد.

بازدهی بیشتر آزمایشات بالینی

در طول آزمایشات بالینی زمان زیادی صرف تعیین کدها برای نتایج به دست آمده برای هر بیمار و به روز رسانی دیتا ست های مربوطه می شود. هوش مصنوعی از طریق فراهم اوردن شرایطی برای تحقیق هوشمندانه تر کدهای پزشکی، این پردازش را سرعت می بخشد.

سرعت دادن به پیشرفت در حوزه دارو

کشف دارو یکی از زمان برترین و پر هزینه ترین بخش ها در حوزه توسعه دارویی است. هوش مصنوعی می تواند به صرفه جویی در هزینه توسعه داروهای جدید به دو روش اصلی یعنی خلق طرح های دارویی بهتر و یافتن ترکیبات دارویی جدید نویدبخش تر کمک کند. با استفاده از این فناوری، بسیاری از چالش های داده ای بزرگی که صنعت علوم حیاتی با آن روبروست، مورد غلبه قرار خواهند گرفت.

مزایای هوش مصنوعی در پزشکی

مراقبت از بیماری به شکلی کنترل شده تر

یکپارچه سازی هوش مصنوعی پزشکی در جریان کار بالینی می تواند محتوای ارزشمندی را در فاز اخذ تصمیمات مراقبتی در اختیار متصدیان امر قرار دهد. یک الگوریتم یادگیری ماشین آموزش دیده، قادر است زمان تحقیق را از طریق ارائه نتایج تحقیق ارزشمند با چشم انداز مبتنی بر شواهد درباره درمان ها و پروسیجرها در طول مدتی که بیمار هنوز در کنار آنهاست، کاهش دهد.

کاهش خطا

شواهدی مبنی بر این امر وجود دارد که هوش مصنوعی می تواند در بهبود ایمنی بیمار موثر واقع شود.

کاهش هزینه های مراقبت

روش های پتانسیل متعددی وجود دارد که در تمامی آنها هوش مصنوعی توانسته است هزینه ها را در صنعت مراقبت از بیمار کاهش دهد. برخی از نویدبخش ترین فرصت ها شامل کاهش خطاهای پزشکی، سفارشی کردن کمک های مجازی در حفظ سلامت و پشتیبانی موثر تر از جریان کار بالینی و اجرایی می باشد.

منبع : https://drmofradclinic.com

دیدگاهتان را بنویسید