استفاده از بهترین راه کارها در مشاوره تحصیلی با کودک و نوجوان

مشاوره تحصیلی کودک و نوجوان و فرایند کار

  • یک مشاور تحصیلی می تواند در محیط های آموزشی (مقطع اول و یا دوم متوسطه) با دانش آموزان در ارتباط باشد. یا از طرفی یک متخصص مشاوره تحصیلی می تواند در فضای کلینیکی با دانش آموز ارتباط برقرار کند.
  • اگر مشاور تحصیلی در کلینیک پذیرای نوجوان باشد، لازم است با دبیران کودک نیز ارتباط برقرار نماید. این ارتباط باعث شناخت بیشتر فضای مدرسه و دبیران خواهد شد. این شناخت باعث افزایش کمک به نوجوان خواهد شد.
  • جهت رسیدن به هدف، لازم است که مشاور تحصیلی با خانواده نوجوان نیز ارتباط برقرار نماید. شناخت فضای خانواده و بررسی و درمان روش های تربیتی موجود در این فضا، فرایند مشاوره را تسهیل خواهد نمود.
  • در فرایند مشاوره تحصیلی نوجوان در دبیرستان لازم است شناخت بیشتری از توانمندی های هوشی و استعدادهای نوجوان حاصل شود. در این زمینه بررسی توانش خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی از اصلی ترین ها خواهد بود. سپس لازم است دروس اختصاصی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.
  • لازم است مشاور تحصیلی به بررسی مسائل خلقی و هیجانی نوجوان نیز بپردازد. بررسی فضای خانواده و روابط هیجانی حاکم بین نوجوان و اعضای خانواده، می تواند راهگشایی بسیار موثر جهت افزایش پیشرفت تحصیلی نوجوان محسوب شود.
  • در این فرایند لازم است روش های مطالعه نوجوان نیز مورد بررسی قرار بگیرد. در بسیاری از مواقع با تصحیح روش های مطالعه و انطباق زمان ها و روش های مناسب مطالعه با خصوصیات فردی دانش آموز، می توان تغییراتی اساسی در پیشرفت تحصیلی نوجوان ایجاد کرد.

اختلال یادگیری در کودک و نوجوان ( ناتوانی یادگیری )

اختلال یادگیری در کودکان و نوجوانان | تجهیزات ادرای و سازمانی جهت کمک به دانش آموزان دارای اختلال یادگیری (ناتوانی یادگیری)

الگوها و تجهیزات سازمانی مختلفی، جهت کمک به این دانش آموزان وجود دارد. این طرح ها و تجهیزات سازمانی می تواند شامل:

  1. کلاس های اختصاصی: که این موارد، کلاس هایی جدا از کلاس های عادی هستند. در این کلاس ها تعداد ۶ تا ۱۰ دانش آموز دارای اختلال یادگیری (ناتوانی یادگیری) آموزش می بینند.
  2. معلم سیار: این معلم به مدارس سرکشی می نماید و کودکان دارای اختلال یادگیری (ناتوانی یادگیری) را به صورت انفرادی یا گروهی آموزش می دهد. در واقع این کودکان از طریق مدرسه، برای شرکت در کلاس های این معلم سیار در اوقات خاصی مرخصی خواهند داشت.
  3. مراکز امداد: این مراکز در داخل مدارس به وجود می آید و هدف آنها کمک به کودکان دارای اختلال یادگیری (ناتوانی یادگیری) در همان مدرسه است. این مراکز دارای انواع وسایل و تجهیزات آموزشی هستند. یک متخصص، سرپرستی این مراکز را به عهده دارد. مسئولیت های این متخصص شامل تشخیص کودکان، طراحی برنامه های آموزشی، اجرای برنامه های تدریس و مشاوره با آموزگاران کلاس خواهد بود.

راهبردهایی برای آموزش املا در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در کودکان و نوجوان (ناتوانی یادگیری)

در این قسمت به یکی از روش های مهم جهت کمک به این دانش آموزان اشاره می شود.

  1. روش چند حسی دراملا: بارها مشاهده شده است که وقتی از کودکی خواسته می شود متون املایی را مطالعه کند، تا مدتی متوجه کاری که باید انجام دهد، نمی شود. او نمی داند برای موفقیت و اخذ نمره مطلوب چه فعالیتی را باید انجام دهد. مراحل ۵ گانه زیر به منزله یک روش چند حسی است که می تواند مسیرهای حسی بینایی، شنوایی، حرکتی و لامسه را به کار بیندازد. فیترجرالد (۱۹۵۵) این روش را مطرح کرده است. این مراحل ۵ گانه عبارتند از:
  2. فهم معنا و ادای کلمه: به کودک بگویید با دقت به کلمه نگاه کند، آنگاه تلفظ درست آنرا بگوید و در جمله بکارببندد.
  3. تصور کلمه: از کودک بخواهید که پس از نگاه کردن به کلمه، آنرا بخواند. بعد تعداد بخش های آنرا شمارش کند و بخش به بخش کلمه را بخواند. سپس به شکل شفاهی کلمه را به زبان آورد و شکل کلمه را در هوا ترسیم کرده یا کلمه را با استفاده از انگشت خود در هوا ردگیری کند.
  4. بازخوانی کلمه: از کودک بخواهید پس از دیدن کلمه، چشمان خود را بسته و شکل آنها را در ذهن خود تجسم کند. سپس به شکل شفاهی آن کلمه را هجی کند، بعد چشم هایش را باز کرده و گفته خود را با اصل کلمه مطابقت دهد.
  5. نوشتن کلمه: کودک باید کلمه را بدون خطا از روی حافظه بنویسد، سپس آنرا با اصل کلمه مطابقت دهد تا ببیند آیا کلمه را درست نوشته است یا خیر؟ در اینجا وی شکل حروف را با هم مطابقت می دهد تا متوجه خوانا بودن آنها شود.
  6. مهارت یابی در کلمه: کودک روی کلمه را می پوشاند وآنرا می نویسد. اگر درست نوشت، لازم است دو بار دیگر یعنی برای بار دوم و سوم نوشتن آن کلمه را تکرار نماید.

 

تعریف اختلالات یادگیری (ناتوانی های یادگیری) در پژوهش ها

دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری (ناتوانی های یادگیری) دانش آموزانی هستند که در یادگیری، مشکلات بیشتری نسبت به دانش آموزان عادی دارند. این اختلال، نقیصه ای در پردازش فیزیولوژیکی مرتبط با فهم زبان نوشتاری و گفتاری است. این اختلال با قابلیت ناکافی در فرد که می تواند باعث مشکلاتی در زندگی روزمره شود، مشخص می شود. در این اختلال، رفتار اجتماعی و تعاملات با دیگران می توانند به دلیل مشکلاتی در استفاده از زبان، خود را نشان دهند. مشکلاتی مانند گوش دادن، خواندن، صحبت کردن، هجی کردن، محاسبه کردن یا حتی مشکلات حرکتی می توانند جزو این دسته مشکلات باشند

اختلالات شایع یادگیری (ناتوانی های شایع یادگیری) عبارتند از:

  1. دیسلکسیا: یک اختلال مبتنی بر زبان که فرد توانایی فهمیدن کلمات نوشته شده را ندارد.
  2. دیسکالکولیاhttp://www.dr-pakhosrotash.com/learning-disability/ – _ftn3: که شامل ناتوانی ریاضی است که فرد در حل مسائل ریاضی و دریافت و درک اطلاعات ریاضی دچار مشکل است.
  3. دیسگرافیا: یک مشکل و ناتوانی نوشتاری است که فرد برای نوشتن و شکل دادن به حروف و نوشتن آنها در فضای تعریف شده دچار مشکل است.
  4. اختلال پردازش دیداری و شنیداری: یک ناتوانی حسی است که فرد در این موقعیت علی رغم شنیدار سالم، در این پردازش دچار مشکل است.
  5. اختلال یادگیری غیر زبانی یک اختلال عصب شناختی که در نیمکره راست مغز رخ می دهد و باعث مشکلاتی در پردازش دیداری فضایی، سازمان دهی کردن، ارزیابی و عملکرد پردازش کل گرا می شود

مشاوره تحصیلی برای داشتن کنکور بهتر

مشاوره تحصیلی کنکور | مقدمه شروع هر کاری، داشتن یک برنامه مدون و دقیق خواهد بود. حال اگر این برنامه ریزی برای گذراندن مرحله مهمی مانند کنکور باشد، اهمیت بسیار ویژه تری خواهد داشت.

به طور حتم برای انجام کوچک ترین کارها و رسیدن به جزئی ترین اهداف هم، نیاز به برنامه ریزی وجود دارد. یک دورهمی دوستانه یک روزه، آماده سازی وعده شام، رفتن به محل کار، نظافت و مرتب سازی محل زندگی یا کار و……وقتی در چنین موقعیت هایی بدون داشتن یک برنامه ریزی دقیق، انجام کارها برای ما سخت خواهد بود و آشفتگی در کارها ایجاد خواهد شد، حتما برنامه ریزی در دوره گذار از مراحل مهم تری از زندگی مانند کنکور، نقش بسیار بسزا تر و اثرگذار تری خواهد داشت.

 

اولین گام: ابتدا هدفتان را مشخص نمایید تا بر اساس آن برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید.

مهم ترین مسئله این است که رشته مورد نظرتان را مشخص نمایید، این موضوع اهمیت ویژه ای در نحوه برنامه ریزی شما دارد. همه مطلع هستیم که قبولی در رشته های دانشگاهی مختلف، نیازمند رتبه و درصدهای متفاوتی است و از طرفی برای رسیدن به درصد و رتبه های خوب، باید ساعات مطالعه بیشتری در طول روز داشته باشیم و لازم است حتما ساعات مطالعه خاصی را در برنامه ریزی خود در نظر بگیریم.

 

 گام دوم: برنامه  معتدل و عاقلانه ای تنظیم نمایید.

سعی کنید برنامه ریزی عاقلانه و منطقی ای برای کنکور داشته باشید و برنامه خود را طوری تنظیم کنید تا  بتوانید آن را اجرا کنید. مشاهده می شود که گاهی دانش آموزان، در اوایل برنامه ریزی، کمی با هیجان پیش می روند و برنامه ریزی با سطح فشردگی بالایی را تنظیم می نمایند و  با همان سرعت بالا هم بی انگیزه می شوند و برنامه را به کلی کنار می گذارند. مشاوره تحصیلی کنکور

 

گام سوم: دست به قلم شوید

برای شروع، می توانید یک قلم و یک دفتر بردارید و ابتدای کار هدفتان را به دقت بنویسید.

  • اینکه به چه میزانی این هدف برای شما مهم است؟
  • تا چه میزانی حاضرید در این مسیر تلاش نمایید؟
  • از چه چیزهایی حاضرید بگذرید و آنها را کنار بگذارید تا به هدفتان در این مسیر برسید؟

سپس برنامه روزانه ای که در حال حاضر دارید را روی کاغذ یادداشت نمایید. قدم بعدی اینکه کارهایی که در طول روز انجام می دهید را بنویسید. از جمله زمان بیدار شدنتان از خواب، زمان صبحانه و ناهار خوردن و این که چقدر زمان در طی روز صرف زمان غذا خوردن، خواب و کارهای شخصی خودتان می کنید. چه میزانی با تلفن همراهتان صحبت می کنید و….لطفا ساعت دقیق هر کدام از این موارد و این که هر کدام از اینها چقدر زمان طول می کشد را یادداشت نمایید. این یادداشت برداری باعث می شود تا هم زمان های فراغت شما معلوم شود و هم زمان هایی که به بطالت می گذرد، استخراج شود. از طرفی متوجه می شوید که چه کارهایی هست که می توانید در زمان های کوتاه تر انجام دهید تا در وقتتان صرفه جویی نمایید. مشاوره تحصیلیکنکور

 

گام چهارم: بودجه بندی دروس و کتب

در این گام لازم است تا  بودجه بندی دروس را بنویسید و بدانید هر درس چقدر اهمیت دارد و کدام فصل ها پر اهمیت هستند؟….سپس زمان مطالعه هر روز خود را یادداشت نمایید.

بعد از انجام این کارها کتاب را تقسیم بندی نمایید و مشخص نمایید که هر قسمت از کتاب باید درچه زمانی شروع شود و در چه زمانی به اتمام برسد. به این نکته خیلی مهم هم دقت نمایید که در طی هر روز حتما یکی از درس های مورد علاقه خودتان را هم بگنجانید.

 

گام پنجم:  انجام مرور

مـرور، از مهـم تریــن فراینـدهایـی هســت کــه باعـث تسـلط شــما بــر روی هــر مبحثـی می شــود. فراموش نکنید که: تکــرار مطالــب، یکی از مهم ترین عوامل یادگیری پرثمر است. تکـرار باعـث می شـود اطلاعات به طور مـداوم و در طی فواصل مختلف بـه مغـز ارسال شود و این تکرارها باعث می شود که مطالب به خوبی در مغز نهادینه شوند. مـرور، ایـن امـکان را برای شما فراهم می کند تـا مطالعـه هـای ناقـص خودتـان را تکمیل نمایید و فراینـد یادگیـری خود را بـه شکلی صحیح و بـدون کاستی، پیش بروید.

 

گام ششم: به موقع و با برنامه ریزی مناسب استراحت کنید.

استراحت به موقع و صحیح، یکی از مهم ترین نکات تاثیر گذار در یک برنامه ریزی موثر است. بعد از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت مطالعه، لازم است استراحت کوتاهی در حد ۱۵-۱۰ دقیقه در نظر بگیرید. البته مطالعه 15 دقیقه ای و استراحت یک تا دو دقیقه ای بعد از آن هم می تواند بسیار مفید باشد، با این کار انرژی مجددی دریافت می نمایید و برای بازگشت به مطالعه آماده خواهید بود. فقط فراموش نکنید که سر زمان مشخص، دوباره به شرایط مطالعه بازگردید.

 

گام هفتم و نهایی: به ارزیابی نتایج برنامه ریزی خود بپردازید.

به هیچ وجه خودتان را با هم کلاسی های خود مقایسه نکنید. یادتان باشد که همیشه خودتان را با گذشته خودتان مقایسه کنید. امروزتان را با دیروز و امسالتان را با پارسال مقایسه نمایید، این بهترین روش مقایسه است و با این کار شرایط بهتری برای پیشرفت و بهبود عملکردتان ایجاد خواهید کرد.

  • پایان هر هفته و هر ماه، از خود تان بپرسید که چقدر طبق برنامه پیش رفته اید؟
  • چقدر توانایی تطبیق خودتان با زمان های نوشته شده را داشته اید؟
  • جواب این سوال ها را صادقانه بنویسید و در انتها خودتان را ارزیابی کنید و از خود بپرسید که چقدر از خودتان راضی هستید؟
  • در ارزیابی لازم است مشخص نمایید که نسبت به هفته ی قبل یا ماه قبل، عملکرد بهتری داشته اید یا خیر؟

سپس نقاط ضعف و قوت عملکردتان را یادداشت کنید و برای هفته بعد یا ماه بعدتان برنامه ریزی دقیق تری تنظیم نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید