در سال ۲۰۰۵ بروکر لایت فارکس با نام قبلی خود یعنی لایت فایننس در جزایر مارشال ثبت گردید و از آن زمان تا به حال در حال فعالیت و ارائه خدمات به معامله گران و سرمایه گذاران بازار فارکس است. بسیاری از تریدر‌های ایرانی با لایت فارکس آشنا بوده و یا در آن حساب باز کرده اند. دفتر مرکزی این کارگزاری در قبرس واقع شده و تنها با یک دلار امکان باز کردن حساب در آن وجود دارد. در ادامه مطلب به بررسی کامل‌تر لایت فارکس خواهیم پرداخت.

معرفی و بررسی بروکر لایت فارکس

همه چیز درباره بروکر لایت فارکس

بروکر لایت فارکس دارای یک شعبه‌ی اصلی با رگوله CySec در قبرس بوده که به کاربران اروپایی خود خدمات ارائه می‌دهد و در کنار آن نیز دارای یک شعبه بین المللی با نام لایت فایننس است که در سنت وینسنت و گرنادین قرار داشته و ایرانیان نیز می‌توانند از رگوله Marshall Islands, FSA بهره ببرند.

این بروکر خدمات معاملاتی ویژه‌ای مانند امکان خرید و فروش بیش از ۲۵۰ نماد معاملاتی مختلف، راه‌های متنوع واریز و برداشت از حساب، تنوع در حساب‌های معاملاتی قابل افتتاح، پشتیبانی از زبان فارسی، قابلیت کپی تریدینگ و حساب اسلامی را برای کاربران خود فراهم کرده است.

علاوه بر این امکان اجرای لایت فارکس بر روی پلتفرم‌های معاملاتی متاتریدر ۴ و ۵ و همچنین Webtrader وجود داشته و به کارگیری سیستم ECN نیز تا حدود زیادی هزینه‌های معاملاتی کاربران را کاهش داده است.

در واقع لایت فارکس به عنوان یکی از اولین کارگزاری‌هایی شناخته می‌شود که با فراهم ساختن امکان افتتاح حساب با حداقل ۱ دلار تعداد زیادی از علاقه مندان به این بازار را که سرمایه‌ی چندانی نداشته‌اند وارد این بازار گسترده کرده است.

حساب‌های معاملاتی قابل افتتاح در بروکر لایت فارکس

حساب‌های معاملاتی متنوع برای یک کارگزاری نقطه قوت محسوب شده و هر کاربر با هر سلیقه‌ای را جهت افتتاح حسابی منطبق بر علایق و استراتژی‌های خود ترغیب می‌کند. در زیر حساب‌های قابل افتتاح در بروکر لایت فارکس معرفی خواهند شد.

حساب استاندارد

حساب‌های استاندارد بروکر لایت فارکس بسیار مناسب افرادی است که به تازگی قصد شروع معامله در بازار فارکس را دارند که حداقل با ۵۰ دلار امکان سپرده‌گذاری برای آن‌ها فراهم می‌شود. در این نوع حساب‌ها اسپرد شناور محاسبه شده و حداقل از ۱.۸ دلار شروع می‌شود. میزان کمیسیون معاملاتی در این حساب صفر بوده و قابل اجرا بر روی هر دو پلتفرم معاملاتی متاتریدر ۴ و ۵ هستند. حداکثر اهرمی که کاربران در معاملات خود می‌توانند از آن بهره ببرند ۱:۱۰۰۰ بوده استاپ اوت در نظر گرفته شده برای آن ۲۰ درصد است. در این نوع حساب به میزان ۳۰ درصد از هر واریز به شکل بونوس به حساب کاربر اختصاص داده می‌شود.

حساب‌های ECN در بروکر لایت فارکس

این نوع از حساب‌های بروکر لایت فارکس بیشتر مخصوص افراد حرفه‌ای و یا اسکلپر‌ها است. معاملات در این حساب با سرعت و دقت بالایی اجرا شده و اسپرد بسیار پایین است؛ به طوری که گاهی اسپرد صفر بوده و یا قیمت نزدیک به قیمت بازار است.

در این حساب نیز مانند حساب‌های استاندارد با حداقل ۵۰ دلار واریزی می‌توان افتتاح حساب کرد و بدون محدودیت زمانی معاملات خود را انجام داد. بروکر لایت فارکس requote نداشته و در زمان انتشار اخبار نیز می‌توان به راحتی معامله انجام داد.

حداکثر لوریج قابل استفاده در این نوع حساب ۱:۱۰۰۰ بوده و به ازای هر لات معامله به طور میانگین ۳.۵ دلار کمیسیون از معامله‌گر دریافت می‌شود که این مقدار در نماد‌های معاملاتی مختلف متفاوت است.

کمترین کمیسیون دریافتی در بروکر لایت فارکس مربوط به سهام است که در هر لات معامله ۲۵ سنت بوده و بیشترین آن نیز مربوط به فلزات و جفت ارزهای فرعی است که مبلغ ۵ دلار دریافت می‌شود.

این مقدار در شاخص سهام و نفت ۵۰ سنت و در جفت ارزهای کراس ۴.۵ دلار و در جفت ارزهای اصلی ۳.۵ دلار در هر لات معامله محاسبه می‌شود. استاپ اوت محاسبه شده در این حساب ۲۰ درصد است و با فعال کردن حساب اسلامی می‌توان از پرداخت بهره شبانه معاف شد.

حساب سنت (Cent)

حساب سنت در بروکر لایت فارکس مانند حساب استاندارد در دسته حساب‌های کلاسیک قرار داشته و با حداقل ۱ دلار امکان افتتاح حساب وجود خواهد داشت. این نوع از حساب اسپرد بالایی داشته و از حداقل ۳ پیپ به صورت شناور آغاز می‌شود. همانطور که از نام این حساب مشخص است موجودی بر اساس سنت نمایش داده شده و حجم هر لات در آن یک صدم سایر حساب‌ها است.

آیا می‌توان به لایت فارکس اعتماد کرد؟

برای اعتماد کردن به یک بروکر نیاز است که دو مسئله را مورد بررسی قرار دهیم. اولین مسئله وجود یاعدم وجود مجوزهای قانونی فعالیت است است که در این زمینه بروکر لایت فارکس دارای یک رگوله اصلی برای اروپاییان از کمیسیون بورس و اوراق بهادار کشور قبرس با نام CySEC به عنوان یک نهاد نظارتی بر فارکس است.

این مجوز به لحاظ اعتبار در سطح دو بین المللی قرار داشته و از طرف دیگر نیز دارای یک مجوز ثبت شرکت در سنت وینسنت و گرنادین‌ها به عنوان رگوله بین المللی است که در واقع رگوله دوم فاقد نقش نظارتی بر بازار فارکس بوده و به عنوان تنها یک مدرک درجه سه بین المللی محسوب می‌شود.

مسئله دیگری که در بررسی اعتبار یک کارگزاری باید مد نظر قرار داد سابقه فعالیت بروکر بوده که خوشبختانه بروکر لایت فارکس بیش از ۲۵ سال سابقه فعالیت بدون هرگونه گزارشی مبنی بر کلاهبرداری یا پولشویی بوده است.

راه‌های واریز و برداشت از بروکر لایت فارکس

یکی از مزایای بارز بروکر لایت فارکس پشتیبانی از روش‌های مختلف واریز و برداشت است که کار را برای کاربران آن بسیار راحت کرده است. کاربران ایرانی می‌توانند از طریق تاپ چنج تراکنش‌های ریالی خود را انجام داده و علاوه بر آن از روش‌های دیگری مانند وبمانی، پرفکت مانی، تتر، بیت کوین، اتریوم و سایر رمز ارزها نیز امکان واریز و برداشت برای تمامی کاربران وجود دارد.

لازم به ذکر است که در هیچ کدام از روش‌های ذکر شده جهت واریز کمیسیون دریافت نمی‌شود اما جهت برداشت از وبمانی ۲.۵ درصد، پرفکت مانی ۰.۵ درصد، تتر ۰.۵ درصد + ۱ دلار و در تاپ چنج نیز صفر درصد کمیسیون دریافت می‌شود.

آموزش و تحلیل بازار در بروکر لایت فارکس

بروکر لایت فارکس در زمینه آموزش و ارائه محتوا و اخبار بسیار قدرتمند عمل کرده و از بخش Claws & Horns امکان دسترسی به آموزش‌های رایگان در قالب عکس و نوشته در اختیار کاربران قرار دارد. از طرف دیگر در همین بخش امکان دسترسی به اخبار بازار و تجزیه و تحلیل تکنیکال و بنیادین وجود داشته و کاربران می‌توانند از آنالیز‌های افراد با تجربه بهره برده و در معاملات خود استفاده کنند.

سخن آخر

در این نوشته با جنبه‌های مختلف بروکر لایت فارکس آشنا شدیم؛ چنانچه قصد انتخاب یک کارگزاری مناسب را دارید بهتر است بگوییم که لایت فارکس بر اساس نظرات کاربران داخلی به نوعی خنثی برآورد شده و نه می‌توان گفت که مناسب است نه می‌توان گفت بد و بر اساس نظرات کاربران خارجی نیز چندان مورد تایید نبوده با وجود آنکه این بروکر مورد تایید انجمن FPA است.

در کل نمی‌توان یک نسخه را برای همه یکسان پیچید و هر شخص با توجه به خصوصیات فردی و استراتژی‌های شخصی خود نیازمند یک بروکر خاص بوده که نیاز‌های او را مرتفع کند.

منبع: www.iranbroker.net

دیدگاهتان را بنویسید