PLC، یک کامپیوتر مقاوم است که برای اتوماسیون صنعتی استفاده می‌شود. این کنترلرها می توانند یک فرآیند خاص، عملکرد ماشین یا حتی کل خط تولید را بصورت اتوماتیک راه اندازی کنند. پی ال سی ها اولین بار در اواخر دهه 1960 در صنعت خودرو در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند و برای جایگزینی سیستم های منطقی بر پایه رله طراحی و توسعه داده شدند.

PLC چگونه کار می کند؟

PLC اطلاعات را از حسگرها یا دستگاه های ورودی متصل دریافت می کند، سپس داده ها را پردازش می کند و خروجی ها را بر اساس پارامترهای از پیش برنامه ریزی شده راه اندازی می کند. با توجه به ورودی ها و خروجی ها، یک PLC می تواند داده های زمان اجرا مانند بهره وری یا دمای کارکرد دستگاه را نظارت و ضبط کند، فرآیندها را به طور خودکار شروع و متوقف کند، در صورت خرابی دستگاه آلارم ایجاد کند و موارد دیگر. کنترل‌ کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ ریزی یک راه‌ حل کنترلی انعطاف‌پذیر و قوی هستند که تقریباً با هر برنامه‌ای سازگار است.

ویژگی های پیشرفته PLC رشت

در دنیای امروزی اینترنت اشیاء صنعتی (iIoT) و کنترل‌کننده‌های قابل برنامه‌ریزی Industry 4.0 برای ارتباط داده‌ها از طریق مرورگر وب، اتصال به پایگاه‌های داده از طریق SQL و حتی به داده‌های ابری از طریق MQTT فراخوانی می‌شوند. یک PLC All-in-One کنترلر را با پنل HMI یکپارچه می کند و یک راه حل اتوماسیون جمع و جور و با استفاده آسان ایجاد می کند. کاربران دیگر نیازی به برقراری ارتباط PLC روی پنل ندارند و می توانند هر دو طراحی Ladder Logic و HMI را در یک محیط نرم افزاری واحد برنامه ریزی کنند. رویکرد همه کاره باعث صرفه جویی در زمان، کاهش سیم کشی و کاهش هزینه خرید چندین دستگاه می شود.

پی ال سی چیست و چگونه کار میکند

PLC چگونه برنامه ریزی می شود

یک برنامه PLC معمولا بر روی کامپیوتر نوشته می شود و سپس در کنترلر دانلود می شود. اکثر نرم افزارهای برنامه نویسی پی ال سی برنامه نویسی را در Ladder Logic یا “C” ارائه می دهند. Ladder Logic زبان برنامه نویسی سنتی است. این نمودارهای مدار را با “پله های” منطق خوانده شده از چپ به راست تقلید می کند. هر پله نشان دهنده یک عمل خاص است که توسط پی ال سی کنترل می شود، که با یک ورودی یا مجموعه ای از ورودی ها (تماس ها) شروع می شود که منجر به خروجی (کویل) می شود. به دلیل ماهیت بصری آن، Ladder Logic می تواند آسان تر از بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر پیاده سازی شود.

کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی توسط Unitronics

Unitronics پیشگام در ساخت و طراحی کنترلرهای منطقی قابل برنامه ریزی با پنل های HMI یکپارچه و ورودی/خروجی داخلی است. آنها اولین PLC All-in-One را در بازار راه اندازی کردند و به بهبود فناوری بر اساس بازخورد بازار و پیشرفت های صنعت ادامه دادند.

Unitronics اکنون چندین خط تولید PLC ناهموار را برای پشتیبانی از طیف گسترده ای از نیازهای سیستم ارائه می دهد. این کنترلرها با طراحی فشرده، با حذف کارهای وقت گیر مانند سیم کشی پنل پی ال سی و راه اندازی ارتباطات، باعث صرفه جویی می شوند.

اهمیت پی ال سی در اتوماسیون صنعتی

با حضور PLC، فعالیت‌های واحدهای صنعتی با سرعت و دقت بالاتری انجام می‌شود. همچنین به دلیل وجود پروتکل‌های ایمنی پیش‌بینی شده در دستگاه‌ها، استفاده از PLC کاملا امن است. از دیگر اهمیت‌های استفاده از پی ال سی‌ها در اتوماسیون صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل بهتر، دقیق‌تر و سریع فرآیندهای تولید
  • توانایی خواندن انواع ورودی‌های دیجیتال، آنالوگ و فرکانس بالا
  • انتقال فرمان به سیستم‌ها و قطعات خروجی نظیر مانیتورهای صنعتی، موتور، شیربرقی و غیره
  • ابعاد کوچک و اشغال فضای کم
  • انعطاف پذیری زیاد و قابلیت برنامه ریزی
  • امکان شبکه سازی با پی ال سی‌ها و مدیریت همه آن‌ها توسط کامپیوتر مرکزی

ساختار پی ال سی

بازار کار رشته پی ال سی فنی و حرفه ای

اگر شما هم علاقه مند ورود به این حرفه هستید، احتمالا این سوال در ذهنتان شکل گرفته باشد که بازار کار رشته پی سی ال فنی حرفه‌ای چگونه است. در پاسخ به این سوال باید خاطر نشان کرد که با توجه به اهمیت نقش plc در دستگاه‌های صنعتی و کاربرد روزافزون آنها، این صنعت همانند دوره برق صنعتی رشت از آینده شغلی بسیار خوبی برخوردار است.

.

آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای  چه خدماتی را طی دوره آموزش پی ال سی ارائه می‌دهند؟

آموزشگاه فنی و حرفه ای رشت یکی از اصلی ترین مراکز آموزش و یادگیری برای علاقه مندان می باشد که با بهره گیزی از اساتید با تجربه دارای سابقه کار طولانی در این صنعت به شکل کاملا اصولی هنرجویان را اماده ورود به بازار کار این حوزه می نماید.  دوره پی ال سی رشت یکی از پر تقاضا ترین دوره ها در سطح کشور می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید