شاید تلاش عجولانه ایلان ماسک برای ایجاد تغییرات در توییتر غیرمنطقی باشد و بتواند آینده این شبکه اجتماعی را به خطر بیندازد.

توییتر ایلان ماسک

اگرچه ایلان ماسک در دنیای تجارت به موفقیت های زیادی دست یافته است و ایده های بلندپروازانه ای دارد، اما به نظر می رسد شیوه مدیریت فعلی او به دلیل تجربیات گذشته برای توییتر خوب نیست، اما عجله برای پرداخت بدهی ها این فرد را به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل می کند. جهان. دنیا مسیر منطقی را طی نمی کند.

زمانی که ایلان ماسک خرید توییتر را تکمیل کرد، شرایط او تا حدودی شبیه شرایط استیو جابز بود. بنیانگذار فقید اپل در سال 1998 پس از نزدیک به یک دهه به شرکت خود بازگشت تا اوضاع را تغییر دهد. او یک برنامه جدید برای ایجاد محصولات جدید و یک کمپین تبلیغاتی جدید برای ورق زدن صفحه برای شرکت داشت.

علیرغم دهه‌ها تجربه جابز در دنیای فناوری و برنامه‌های دقیق او برای تغییر جهت دادن به اپل، نزدیک به ۹ سال طول کشید تا تلاش‌های او به ثمر نشست. این شرکت تا زمان معرفی نسل اول آیفون در سال 2007 به یک ماشین پولساز تبدیل نشد و بدون آن محصول، احتمالاً به چیزی که امروز است نمی رسید.

اکنون که ایلان ماسک مالک توییتر است، این شبکه اجتماعی تقریباً در همین موقعیت قرار دارد. توییتر در حال زیان دهی است و مدت هاست که به عنوان شبکه اجتماعی رده دوم از نظر تعداد کاربر شناخته می شود. با این حال، طبق توییت های خود ایلان ماسک، چیزی که او را به خرید این شرکت ترغیب کرد، نگاه او به توییتر به عنوان یک عرصه عمومی برای گفتگو در جهان بود.

ثروتمندترین فرد جهان می خواست آزادی بیان را در توییتر افزایش دهد و به سرعت تغییراتی در این شبکه اجتماعی ایجاد کند. بخشی از دلیل این عجله این است که او وام های هنگفت بانکی گرفته است که اکنون باید آنها را پرداخت کند. به همین دلیل او به سرعت شروع به ایجاد تغییرات در توییتر کرد.

حساب توییتر علیه ایلان ماسک

ایلان ماسک توییتر را مانند یک استارت آپ اداره می کند

رویکرد ماسک به توییتر مشابه رویکرد یک استارت آپ معمولی است. این سبک مدیریت برای شرکتی که اندازه بسیار کوچکی دارد و با پول سرمایه گذاران کار می کند منطقی است. تعداد کمی از افراد در صنعت فناوری به اندازه ایلان ماسک با مفاهیم این سبک مدیریت آشنا هستند. ماسک با SpaceX، Tesla و حتی PayPal نشان داده که چقدر در فضای کارآفرینی موفق است.

اما توییتر یک استارت آپ نیست. در اینجا ما یک شرکت بالغ هستیم، اگر مالک جدید مراقب نباشد ممکن است اشتباهات جبران ناپذیری مرتکب شود. اگرچه حدود نیمی از کارکنان توییتر چند روز پیش اخراج شدند، اما این شرکت هنوز هزاران کارمند دارد. تعداد کاربران فعال روزانه در این پلتفرم حدود 240 میلیون است و با وجود اینکه این شرکت سالانه 5 میلیارد دلار درآمد دارد، اکنون به دلیل بدهی های ماسک باید سالانه یک میلیارد دلار بپردازد.

اگرچه ماسک در گذشته کارهایی انجام داده است که غیرممکن تلقی می شدند، اما توییتر برخلاف آزمایش های قبلی این کارآفرین بحث برانگیز چالشی را ارائه می دهد. اصول مدیریتی ماسک در ساخت یک محصول فیزیکی بسیار موفق بوده است، اما به نظر می رسد او سیاست های پیچیده ای را که برای اداره یک شبکه اجتماعی لازم است از دست داده است. رهبر شبکه اجتماعی باید بتواند نیازهای کاربران و تبلیغ‌کنندگان را متعادل کند و حتی در برابر قانون‌گذاران و سیاستمداران پاسخگو باشد.

مارک زاکربرگ به عنوان یکی از نمونه‌های برجسته رهبران شبکه‌های اجتماعی، می‌گوید شغل روزانه‌اش مانند بالا رفتن از تپه در حالی است که مشتی به شکمش می‌زنند. با این حال، واکنش ماسک به این مشت‌ها، واکنش متقابل بود. به نظر می رسد این اتفاق باعث شده که برندها تمایلی به خرید تبلیغات در این پلتفرم نداشته باشند. در زیر به این موضوع و کناره گیری ماسک در این زمینه می پردازیم.

ساختمان توییتر

تمام تلاش ها برای کسب درآمد از توییتر شکست خورده است

توییتر در سال 2006 شروع به کار کرد و تا یک سال بعد واقعاً شروع به کار نکرد. اما از زمان کنفرانس جنوب-جنوب غرب، شروع به رشد کرد. در سال 2009، ایوان ویلیامز، مدیر عامل آن زمان این شرکت، اعلام کرد که اگر تعداد کاربران این پلتفرم به 1 میلیارد برسد، به راحتی سودآور خواهند شد. با این حال، توییتر هرگز به 1 میلیارد کاربر نرسید و مدل کسب و کار تبلیغاتی آنها تنها در کمتر از 20 سال سودآور بوده است.

در این سال ها علاوه بر ویلیامز، دیک کاستولو و جک دورسی نیز تلاش کردند تا شرکت را به سوددهی برسانند، اما موفق نشدند. اکنون ایلان ماسک در تلاش است تا راهی برای حل این مشکل پیدا کند و به نظر می رسد که او می خواهد قبل از پایان سال جاری این کار را انجام دهد.

اما تنها با نگاه کردن به سایر مشاغل موفق خود می تواند متوجه شود که این عجله چقدر غیرمنطقی است. زمانی که ماسک در سال 2008 به تسلا آمد، پنج سال از تاسیس این شرکت می گذشت. با این حال، 12 سال دیگر طول کشید تا تسلا در نهایت اولین سود سالانه خود را در سال 2020 ثبت کند.

از سوی دیگر، اگرچه اسپیس ایکس گزارش درآمد خود را منتشر نمی کند، اما همه می دانیم که ساخت سریع فضاپیما با شتاب سنج ممکن نیست و سال ها طول می کشد تا یک موشک با موفقیت به فضا برسد.

البته همه چیز در دنیای شبکه های اجتماعی سریعتر اتفاق می افتد، اما این شتاب نباید بی دلیل باشد. کارشناسان عموماً می‌دانستند که نیروی کار توییتر باید نظم پیدا کند، اما عجله برای اخراج کارکنان می‌تواند استعدادهایی را در شرکت ایجاد کند که می‌تواند ثروت شبکه اجتماعی را تغییر دهد.

توییتر ایلان ماسک

اعداد آینده خوبی را پیش بینی نمی کنند

ترنر نواک یک سرمایه گذار خطرپذیر است که اخیراً در مقاله ای درباره ماسک و توییتر بحث کرده است. او به طور کلی می گوید که امیدوار است ثروتمندترین مرد جهان بتواند شبکه اجتماعی را نجات دهد، اما بر اساس اعداد و ارقام، به نظر می رسد ماسک و حامیانش وضعیت خوبی ندارند.

ایلان ماسک کنترل توییتر را در شرایطی به دست گرفته است که این شرکت در یک بحران مالی عمیق می گذرد. او در شرایطی قرارداد خرید این شبکه اجتماعی را امضا کرد که بازار فناوری در وضعیت بهتری قرار داشت و سهام این شبکه اجتماعی تا این حد کاهش چشمگیری را تجربه نکرده بود. ارزش سهام متا و اسنپ (مالک اسنپ چت) در سال گذشته به دو سوم ارزش خود رسیده است.

مدیرعامل تسلا در سال 2021 توییتر را حدود 9 برابر فروش شرکت خریداری کرد. علاوه بر این، سود بدهی پولی که او برای این معامله از بانک ها گرفت، شرایط را دشوارتر کرد. همچنین، فراموش نکنیم که امروزه بازار رسانه های اجتماعی چقدر شلوغ است. با این حساب کار ایلان ماسک دشوارتر از مدیران اجرایی قبلی خواهد بود.

البته تسلا و اسپیس ایکس در این مسیر با بدهی های زیادی مواجه شده اند. این شرکت ها و توییتر همگی در دسته شرکت های فناوری قرار می گیرند زیرا برنامه نویسان زیادی دارند. اما شبکه های اجتماعی به ندرت در این دسته در کنار تولیدکنندگان خودرو و موشک قرار می گیرند. ایلان ماسک که در ماجراجویی‌های قبلی خود با چالش‌های علم و مواد روبه‌رو شده بود، اکنون باید پلتفرمی را مدیریت کند که با افراد سروکار دارد، افرادی که رفتارشان فوق‌العاده پیچیده و پیش‌بینی بی‌نهایت دشوار است.

ایلان ماسک در مصاحبه ای گفت که هدف نهایی او ایجاد اپلیکیشنی به نام X برای «همه چیز» است. این ابر اپلیکیشن که ماسک وی چت نمونه خوبی از آن است، قرار است بسیاری از وظایف فرد مانند پیام رسانی، تعاملات اجتماعی و پرداخت ها را شامل شود. با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که چنین برنامه های فوق العاده ای در دنیای غرب کار نمی کنند، زیرا گزینه های مختلف رایگان و خوبی برای هر یک از خدمات آنها وجود دارد که افراد را از تکیه بر یک برنامه منصرف می کند.

با این حال مالک جدید توییتر برنامه های کوتاه مدت مختلفی برای این شبکه اجتماعی در نظر گرفته تا هر چه زودتر شروع به کسب درآمد کند.

توییتر ایلان ماسک

آیا اتاق جنگ ایلان ماسک موفق خواهد شد؟

ایلان ماسک با گروهی از دوستان و همکارانش یک «اتاق جنگ» تشکیل داده و در حال ارزیابی همه ایده‌های درآمدزایی ممکن است. یکی از این ایده ها اضافه کردن پرچم آبی به سرویس آبی توییتر و دریافت پول برای آن است. این ایده بدی است زیرا تیک آبی چیزی است که به توییتر اعتبار می بخشد و کاربران را مخاطب این شبکه اجتماعی می کند. بسیاری از افرادی که به توییتر می روند دوست دارند مطالب افراد مشهور، مقامات دولتی و روزنامه نگاران معتبر را بخوانند و این تمایز با یک تیک آبی مشخص می شود.

اما اکنون این ویژگی مهم بخشی از سرویس Twitter Blue است که هر کسی می تواند برای حساب خود داشته باشد. ایده اولیه ایلان ماسک برای کسب درآمد از این ویژگی، دریافت 20 دلار کارمزد در ماه بود، اما انتقاد از تغییر قیمت آنقدر گسترده بود که او در نهایت قیمت 8 دلار را اعلام کرد.

اکنون، اگر 1 درصد از 240 میلیون کاربر فعلی توییتر برای سرویس جدید Blue ثبت نام کنند، این شرکت سالانه 230 میلیون دلار درآمد خواهد داشت. اما این رقم دور از انتظارات مالک جدید توییتر است که می خواهد بیشتر درآمد این شرکت را از طریق اشتراک به دست آورد تا تبلیغات.

در بهترین حالت، اگر توییتر به 1 میلیارد کاربر فعال روزانه برسد و 5 درصد از آنها Blue را خریداری کنند، درآمد سالانه این شبکه اجتماعی 4.8 میلیارد دلار خواهد بود. مطمئناً چنین توسعه ای برای توییتر خوشایند خواهد بود، اما تاریخ نشان داده است که کاربران در مواجهه با پلتفرم هایی که برای دسترسی به ویژگی های مختلف نیاز به پرداخت هزینه دارند، واکنش خوبی نشان نمی دهند. همین مشکل خطر دیگری است که می تواند باعث فرار کاربران از توییتر شود.

تاک دوباره در توییتر

احیای کارما

اتاق جنگ مالک جدید توییتر در حال بررسی ایده دیگری است: احیای Vine. Vine یک محصول کوتاه به اشتراک گذاری ویدئو بود که توییتر در سال 2016 آن را حذف کرد. شاید اگر این اتفاق نمی افتاد، Vine چیزی شبیه به تیک توک بود، اما در هر صورت، تصمیم مدیران توییتر برای پایان دادن به این سرویس بود.

ماسک اکنون از مهندسان توییتر خواسته است تا قبل از پایان سال این سرویس را به زندگی خود بازگردانند. با این حال یکی از کارمندان این شرکت به طور ناشناس به این موضوع اشاره کرد که کد این نرم افزار به قدری قدیمی و قدیمی است که اگر بخواهند این سرویس را از ابتدا تولید کنند، راحت تر است.

یکی از دلایل بسته شدن Vine این بود که مدیران توییتر بر این باور بودند که این سرویس حواس‌پرت می‌کند. زمانی که استیو جابز به اپل بازگشت، بخشی از پروژه های جانبی را رها کرد تا روی پروژه های اصلی تمرکز کند. در نتیجه، عجیب است که ماسک بخواهد با یک اسپین آف درآمد کسب کند.

ایلان ماسک می داند چه زمانی باید خودداری کند

البته با وجود تمام این تصمیمات عجولانه، ماسک به خوبی می داند که زمان عقب نشینی چه زمانی است. مدتی پیش، او در پستی به دیگر شرکت ها اطمینان داد که توییتر به «دره جهنمی آزادی بیان» تبدیل نخواهد شد و هرکسی آنچه را که می خواهد در این پلتفرم نمی گوید. او می دانست که این وضعیت آشفته باعث می شود شرکت ها تمایلی به خرید تبلیغات در این شبکه اجتماعی نداشته باشند، که به هر حال این اتفاق افتاد.

مشکلات ایلان ماسک و توییتر

اکنون برندهای بزرگی مانند جنرال موتورز، فولکس واگن، فایزر و بسیاری دیگر اعلام کرده‌اند که فعلاً خرید تبلیغات در توییتر را متوقف می‌کنند تا به برخی از سوالات خود در مورد آینده این پلتفرم پاسخ دهند. ایلان ماسک همچنین در پاسخ به نگرانی دیگر منتقدان درباره بازگشایی حساب های مسدود شده، قول داده است که این کار را به شورایی متشکل از نظرات مختلف بسپارد.

او با این بیانیه به نوعی اذعان کرد که مدیریت محتوا به آن آسانی که قبلا گفته بود نیست، زیرا ماسک می‌خواست کنترل‌های کمتری روی محتوا داشته باشد و صداهای مختلف شنیده شود، حتی صداهای افراطی در جریان‌های راست‌گرا.

مدیر عامل فعلی توییتر این هفته در یک جلسه 45 دقیقه ای با رهبران گروه های حقوق مدنی و کارشناسان رسانه های اجتماعی شرکت کرد و موافقت کرد که تا انتخابات میان دوره ای در ایالات متحده هیچ تغییری در سیاست های توییتر ایجاد نکند.

یکی از تماس‌های کارشناسان حاضر در جلسه، روند تصمیم‌گیری کندتر در مورد آینده توییتر بود، چیزی که احتمالا ایلان ماسک به آن اجازه نمی‌دهد. البته آنها درخواست کردند که شماره های اخراج شده از توییتر تا پیش نویس قوانین جدید به این شبکه اجتماعی بازنگردند و ایلان ماسک این پیشنهاد را پذیرفت.

اما نمی توان در این نشست صحت سخنان ثروتمندترین فرد جهان را مشخص کرد، زیرا یکی از حاضران در این نشست گفت که از ماسک خواسته اند تا چند ماه برای تدوین سیاست های جدید وقت بگذارد و او این پیشنهاد را پذیرفته است. . اما ماسک اخیرا در توییتی اعلام کرد که این تغییرات تا چند هفته دیگر اجرایی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید