رشد شبکههای اجتماعی در سالیان اخیر باعث شده است تا افراد زیادی علاقمند به حضور در چنین پلتفرمهایی شوند. اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی با محوریت عکس و ویدئو توانسته است جذابیّت زیادی را برای مخاطبان خود ایجاد کند، به طوری که تقریبا نیمی از افراد جامعه عضو فعال این شبکه اجتماعی هستند و حضور مستمر در آن دارند.
تغییر در سبک تبلیغات
همین موضوع باعث گردیده است تا امکان مناسبی برای شرکتهای تجاری فراهم شود. تا همین چند سال پیبش شرکتهای تجاری برای تبلیغات خود مجبور بودند به سراغ رسانههای تبلیغاتی بزرگ بروند و با صرف بودجههای هنگفت، تبلیغات خود را در آنها به نمایش بگذارند.
هزینهی بالای تبلیغات در چنین رسانههایی باعث میشود تا شرکتهای کوچک و متوسط نتوانند بودجه لازم تبلیغاتی را تامین کنند و به همین دلیل شانس دیده شدن و افزایش فروش خود را از دست میدادند.
امّا با رشد شبکههای اجتماعی محتوا محور این فرصت برای همه شرکتها فراهم گردیده است تا رسانهی خود را ایجاد کنند و با هزینههای متناسب و معقولی به تولید محتوا بپردازند. آنها میتوانند با برنامهریزی و جذب فالوورهای هدفمند افزایش فروش بالایی را به راحتی تجربه کنند.
نقش اینستاگرام مارکتینگ در رشد کسب و کارهای امروزی
مهم نیست شما یک کسب و کار سنتی رامدیریت میکنید یا یک کسب و کار آنلاین را در اختیار دارید. با کمک بازاریابی اینستاگرامی شما میتوانید به راحتی کسب و کار خود را متحول کنید و تعداد مشتریان خود را افزایش دهید. بسیاری از کسب و کارهای کوچک توانستهاند با استفاده از اینستاگرام، مشتریان بسیاری را به سمت خود بکشانند و آمار فروش خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.
البتّه باید توجه داشت که این اتفاق خوب برای همه کسب و کارها به راحتی نمیافتد. کسب و کارهایی میتوانند در اینستاگرام رشد بالایی را تجربه کنند که به مجموعهای از راهکارهای کلیدی دسترسی داشته باشند.
موفقیت در اینستاگرام و تجربه افزایش فروش با کمک آن موضوعی نسیت که به سادگی اتفاق بیفتد. مهمترین موضوع در اینستاگرام این است که همواره به دنبال یادگیری نکات تازهای باشیم و از تجربه افراد متخصص برای بهبود کار خود استفاده کنیم.
10 راکار کلیدی برای افزایش فروش اینستاگرامی
اگر میخواهید در اینستاگرام موفق شوید باید حتما به سراغ راهکارهایی برویم که به ما کمک میکنند. در ادامه به معرفی چند راهکاری کلیدی در این زمینه میپردازیم. پس با ما همراه شوید:
1- شناخت پرسونای مخاطب
برای تجربه یک اینستاگرام مارکتینگ موفق در کسب و کار باید به شناخت درست و کاملی از مخاطبان خود برسیم. برای اینکه بتوانید پرسونا را بشناسید باید ابتدا با تمامی زوایای کاری خود آشنا باشید. استفاده از نظرسنجی از مشتریان فعلی به شما کمک میکند تا بتوانید ویژگیها و نیازمندیهای آنها را به درستی تشخیص دهید.
2- شناخت بازار و تحلیل رقبا
برای اینکه بتوانید در اینستاگرام موفق شوید باید ابتدا به سراغ بازار خود بروید و با شناخت کاملی که از بازار هدف بدست میآورید نیازمندیهای مشتریان خود را تحلیل کنید. در هر بازاری باید رقبا را شناخت و با آنالیز رقبا به سمت ایجاد یک تمایز اساسی رفت. کسب و کارهایی میتوانند موفق شوند که بتوانند یک ارزش افزوده را به مشتریان خود عرضه کنند، این قاعده در اینستاگرام نیز باید دنبال شود.
3- استفاده از مشاوره اینستاگرام مارکتینگ
بسیاری از کسب و کارها برای موفقیت شیوههای مختلفی را در اینستاگرام تجربه میکنند. برخی از آنها تمرکز خود را بر روی کمپینهای تبلیغاتی میگذارند، بعضی دیگر به سراغ اینفلوئنسرمارکتینگ میروند و..
آنچه مهم است این است که با دربافت یک مشاوره حرفهای در حوزه اینستاگرام مارکتینگ به یک بیزینس کمک میکند تا هزینههای خود را بتواند مدیریت کرده و سریعتر نتیجه مورد انتظار را بدست آورد.
4- تدوین استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام
اگر قصد دارید در اینستاگرام موفق شوید و در بین رقبا به خوبی دیده شوید باید بتوانید محتواهای مناسب و با کیفیتی تولید کنید. استفاده از یک تیم تولید محتوای حرفهای یا واگذاری کار به استودیوهای تولید محتوا راهکارهایی است که افراد بسیاری از آن استفاده میکنند.
امّا در بسیاری از مواقع باز هم نمیتوانند در اینستاگرام نتیجه مناسب را بگیرند. دلیل این موضوع این است که آنها استراتژی درستی را برای تولید محتوای خود ندارند. قبل از شروع تولید محتوا حتما یک استراتژی محتوایی مناسب برای خود آماده کنید.
5- نظم در تولید محتوا عاملی کلیدی برای موفقیت
محتواها در اینستاگرام طول عمر کوتاهی دارند و بعد از گذشت چند روز (یا ماه) دیگر ممکن است تعداد بازدید از آنها به یک دهم قبل نیز کاهش یابد. در اینجا است که انتشار محتواهای جدید میتواند به یک کسب و کار کمک کند تا همچنان مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند. وجود یک تقویم محتوایی اینستاگرام به کسب و کارها کمک میکند تا بتوانند پیشرفت خوبی را داشته باشند و اعتماد مخاطب را به خود جلب کنند.
6- کیفیت محتوا
همه در اینستاگرام محتوا تولید میکنند. بنابراین صرف تولید محتوا نمیتواند زمینهساز موفقیت یک کسب و کار در اینستاگرام شود. برای تولید محتوایی که بتواند منجر به افزایش فروش اینترنتی شود باید بتوان در اتاقهای فکر، ایدههای خلاقانهای را ایجاد نمود و با کمک یک تیم محتواساز حرفهای به اجرای آن ایدهها پرداخت.
اگر در کسب و کار خود خود عکاسی محصول انجام میدهید یا یک تصویر گرافیکی را در پیج خود منتشر میکنید حتما به کیفیت توجه کنید زیرا مخاطب شما هرگز مجبور نیست یک محتوای بیکیفیت را مشاهده کند.
7- استفاده از تمامی امکانات و ابزارهای اینستاگرام
اینستاگرام یک پلتفرم حرفهای است که ابزارهای مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار میدهد تا آنها بتوانند با توجه نه نیاز خود به تولید محتوای حرفهای بپردازند. شما هم اگر قصد دارید با کمک اینستاگرام به افزایش فروش برسید باید توانایی بهرهبرداری از امکاناتی نظیر استوری، IGTV یا همان ویدئوهای بلند، ریلیز اینستاگرام، هایلایتها، آمارهای اینستاگرامی و.. را داشته باشید.
8- مدیریت پیج اینستاگرام
برای اینکه فروش اینترنتی برای یک پیج اینستاگرامی اتفاق بیفتد باید بتوان به مدیریت اصولی آن پرداخت. پاسخگویی درست به مشتریان، استفاده به موقع از کامنت مارکتینگ، پاسخگویی به نظرات مخاطبان و.. از جمله موضوعاتی است که میتواند به شکل قابل توجهی اعتماد مخاطبان اینستاگرام یک کسب و کار را افزایش دهد.
9- آنالیز اینستاگرام مارکتینگ
در هر بازاریابی آنلاین نیاز است تا به بررسی آمار و تحلیل وضعیت فعلی کسب و کار خود بپردازیم. اگر میخواهید یک پیج اینستاگرام قدرتمند را در اختیار داشته باشید و به صورت مستمر افزایش فروش اینترنتی را تجربه کنید، حتما آنالیز پیج خود را به شرکتهایی بسپارید که تجربه کافی در این زمینه را دارند.
مثلا استودیو نوآوری دیجیتال چکاد در زمینه اینستاگرام مارکتینگ در مشهد توانسته است ظرفیت خوبی را ایجاد کند و به کسب و کارهای بسیاری مشاوره حرفهای ارائه کند یا پیجهای آنها را مدیریت کند.
10- بهبود، بهبود و بازهم بهبود
یک پیج اینستاگرام هیچگاه به 100 درصد کارآیی خود نمیرسد و همیشه میتواند بهتر شود. بنابراین نیاز داریم تا بتوانیم کیفیت پیج، محتواهای تولیدی و عملکرد خود را به صورت پیوسته بهبود دهیم. همیشه با دید انتقادی به کسب و کار خود بنگرید تا بتوانید نقاط ضعف خود را به خوبی شناسایی کنید و به رشد حداکثری برسید.
فروش اینستاگرامی از حرف تا عمل!!!
امروزه فروش اینستاگرامی دیگر یک رویا و آرزوی محال برای کسب و کارها نمیباشد. آنها توانستهاند با یک برنامهریزی اصولی به درآمد خوبی از طریق اینستاگرام برسند. اگر شما هم یک کسب و کار سنتی دارید بهتر است برنامهریزی خود را برای تبدیل آن به یک کسب و کار آنلاین را از همین امروز شروع کنید. زیرا هرچه دیرتر وارد این فضا شوید مجبور خواهید شد با رقبای قدرتمندتری رقابت کنید و کار سختتری خواهید داشت.