آموزش سئو به راحتی درست کردن یک سوپ !
اگر صاحب یک وبسایت هستید و قصد دارید تا سایتتان به بازدید و فروش بالا برسد، و یا اگر میخواهید با دنبالکردن آموزش سئو به زبان ساده بهعنوان یک متخصص سئو شناخته شوید، این مقاله بهترین راهنمای شما برای رسیدن به هدفتان است. پس تا آخر با ما همراه باشید.
سئو چیست؟
سئو فرایندی است که شما در جهت بهینهسازی سایتتان برای موتورهای جستجو انجام میدهید تا بازدید ارگانیک دریافت کنید. تاریخچه سئو به دهه 90 زمانی که اولین موتور جستجوی دنیا ساخته شد برمیگردد و امروزه سئو یک شیوه بازاریابی آنلاین است که برای دیدهشدن برند هر کسبوکاری اجرای آن لازم است.
سئو یعنی بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو
در اصل سئو شامل تمام اقداماتی میشود که شما انجام میدهید تا موتور جستجویی مانند گوگل سایت شما را یک منبع باکیفیت محسوب کند و در نتایج برتر جستجوهای کاربران نمایش دهد. در دورههای آموزش سئو همه این موارد باید توسط مدرسان تدریس شود.
لازم نیست همه فاکتورهایی که گوگل برای رتبهبندی سئو استفاده میکند را به یاد داشته باشید، اما برای موفق شدن در سئو به عنوان یک تازهکار، باید فاکتورهای کلیدی را در نظر بگیرید. یک راه ساده برای درک سه فاکتور مهم برای رتبهبندی سایتها توسط گوگل این است که یک کاسه سوپ را در نظر بگیرید. در این کاسه سوپ سه عامل مهم وجود دارند که همان فاکتورهای مهم در سئو هستند. اگر در این راه مبتدی هستید، در آموزش سئو به این موارد دقت کنید و خوب یاد بگیرید:
موارد فنی یا تکنیکال: کاسه سوپ شامل تمام موارد فنی هست که در سئو شامل میشود. معمولا به این موارد فنی سئوی تکنیکال یا سئوی داخلی میگویند. بدون یک کاسه مناسب چیزی برای نگهداشتن سوپ نخواهید داشت.
محتوای عالی: سوپ همان محتوای سایت شما است. در اینجا فرمول سادهای وجود دارد: محتوای کیفیت پایین = عدم رتبهبندی.
بکلینکهای باکیفیت: بکلینکها همان چاشنیهایی هستند که به سوپ اضافه میکنید. بکلینک نشاندهنده اعتبار سایت شما است. شما میتوانید یک وبسایت بهینه و محتوای عالی داشته باشید اما در نهایت بهوسیله بکلینکها باید قدرت و اعتبار دریافت کنید.
حالا که با سه عامل مهم در سئو آشنا شدید در ادامه آموزش سئو هر کدام را شرح دادهایم:
سئوی تکنیکال با تنظیماتی که میتوان در سایت و سرور اعمال کرد (عناصر صفحات، نقشه سایت، ریدایرکتها، دادههای متا و…) تعریف میشوند. سئوی تکنیکال هم تاثیر مستقیم و هم تاثیر غیرمستقیم بر خزیدن موتور جستجو، ایندکس کردن و رتبهبندی دارد. در ادامه برای اینکه بتوانید بخش سئوی تکنیکال را پیادهسازی کنید، یک راهنمای خوب ارائه کردهایم و برخی از عوامل اقدامات مهم در سئوی تکنیکال را شرح دادهایم.
از یک ساختار سایت منظم استفاده کنید: یعنی اینکه صفحات سایت شما چند لینک با یکدیگر فاصله داشته باشند. با این ساختار میتوانید اطمینان حاصل کنید که گوگل تمام صفحات سایت شما را بخزد. این برای یک سایت کوچک تازهتأسیس چیز سختی نیست، اما برای یک سایت با هزاران صفحه، ساختار منظم یک کار خارقالعاده است.
ساختار نامرتب باعث بهوجودآمدن صفحاتی میشود که هیچ لینکی به آن اشاره نمیکند و گوگل هم هنگام خزیدن آن صفحه را پیدا نمیکند. گوگل از طریق لینکهای موجود در یک صفحه به صفحههای دیگر راه پیدا میکند. اگر گوگل نتواند صفحهای را خزش کند، آن صفحه ایندکس و رتبهبندی نمیشود.
شما میتوانید از در سایت ahrefs در قسمت site audit ساختار سایت خود را مشاهده و بررسی کنید. این ابزار بسیار مفید است اما از لحاظ بصری شاید مناسب نباشد. اگر میخواهید دید بصری بهتری نسبت به ساختار سایتتان داشته باشید، میتوانید از سایت visual site mapper استفاده کنید.
ساختار URL سازگار: استفاده از URLهای منطقی و منسجم به کاربران سایت کمک میکند بفهمند که در کجای سایت قرار دارند.
لینکهای داخلی: بیشتر افراد در ایندکس کردن صفحه اصلی مشکل ندارند. صفحاتی که تعداد زیادی لینک به این صفحه دارند، صفحاتی هستند که ایندکس نمیشوند و دارای مشکل هستند. اگر سایت دارای ساختار منظمی باشد، از این مشکل جلوگیری میکند. هیچچیز بهتر از یک لینک داخلی مناسب به آن صفحات این مشکل را حل نمیکند، مخصوصا اگر از صفحهای به آن صفحات لینک بدهید که دارای اعتبار زیادی است و دائما خزیده میشود.
استفاده از نقشه سایت: اخیرا یکی از نمایندگان گوگل اعلام کرد که نقشههای سایت که یک نوع فایل XML هستند، دومین منبع مهم برای یافتن URLها محسوب میشوند.
سرعت سایت: یکی از عوامل مهم رتبهبندی سایت، سرعت سایت است. سرعت سایت تاثیر زیادی بر ترک یا ماندن کاربر در سایت دارند. مهمترین عامل در سرعت لود صفحات سایت، سایز آن صفحات است. برای کاهش سایز صفحات، میتوانید کارهای زیر را انجام دهید:
- تصاویر موجود در سایت را فشرده کنید
- از CDN استفاده کنید
- فضای خالی بین کدهای صفحات را بردارید
- حجم کدهای صفحات را کاهش دهید
- از اسکریپتها و افزونههای بیهوده استفاده نکنید
محتوای عالی
رسیدیم به بخش دوم سوپ، یعنی تولید محتوای عالی. برای نوشتن محتوای خوب باکیفیت که بتواند به نیاز کاربر پاسخ دهد و یا یک ارزشی به کاربر ارائه دهد، باید حتما در حوزهای که کار میکنید یک متخصص باشید. بهعنوانمثال اگر تصمیم دارید در مورد یک زبان برنامهنویسی، مطلبی را در سایت منتشر کنید، اگر به آن زبان مسلط باشید، مسلما محتوای بهتر باکیفیتتر و اختصاصیتری خواهید نوشت. هر چه محتوا یونیک و تازه باشد، هم برای کاربر و هم از نظر سئو خیلی مفید است.
از ابزارهایی مانند گوگل ترندز برای پیداکردن محبوبترین موضوعات در زمان و کشورهای مختلف میتوانید استفاده کنید. این کار به شما کمک میکند بفهمید کاربران هدف شما بیشتر دنبال چه چیزی هستند و چه کلماتی را جستجو میکنند. سپس باید بر اساس آن موضوع یک محتوای کامل و جامع بنویسید به صورتی که سایت شما را یک مرجع در آن زمینه نشان دهد. با این کار کاربران به سایت شما علاقهمند میشوند و همیشه سایت شما را چک میکنند. بعد از آموزش سئو، حتما آموزشهای تولید محتوا را جستجو و پیدا کنید چرا که برای موفقیت در دنیای اینترنت مهارت تولید محتوای خلاقانه و باکیفیت ضروری است.
بکلینکهای باکیفیت
لینکهایی که از سایتهای دیگر به سایت شما داده میشود را بکلینک میگوید. هر چه سایتی که لینک سایت شما را در سایت خود قرار داده، اعتبار بالایی داشته باشد، از نظر سئو بهتر است. بهترین راه برای دریافت بکلینک، انتشار محتوای عالی و باکیفیت است، به صورتی که وبسایتهای دیگر را با محتوای خود وادار کنید شما را بهعنوان یک مرجع خوب معرفی کنند و از محتوای شما تعریف کنند. با اینکه این روش تاثیر خارقالعادهای در سئو سایت دارد، اما بسیار زمان بر است.
یکی دیگر از راههای دریافت بکلینک، نوشتن یک مقاله بهعنوان مهمان، در سایتهایی است که افراد مختلف میتوانند در آنجا مطالبی منتشر کنند. بعضی از این سایتها اجازه میدهند لینک سایت خود را در مقاله و یا بیوگرافی خود درج کنید. توجه کنید که مقالهای که منتشر میکنید باید مرتبط با حوزه فعالیت سایتتان باشد.
انجمنهای مختلف که در سایتهای مختلف در دسترس هستند، یکی از منابع دریافت بکلینک محسوب میشوند. با شرکت و انجام فعالیت در این انجمنها خود را بهعنوان متخصص معرفی کنید و به مقالات سایت خود لینک دهید.
بهترین منبع آموزش سئو
در آخر بعد از آشنا شدن با مهمترین بخشهای سئو لازم است که برای ارتقای مهارت خود در سئو یک منبع مناسب برای یادگیری پیدا کنید. منبعی که همه موارد آموزش سئو را با جزئیات کامل شرح دهد و جدیدترین آموزشهای سئو را باتوجه به بهروزرسانی الگوریتمهای گوگل منتشر کند. سایت …… توانسته با داشتن محتوای عالی، خود را بهعنوان یک مرجع یادگیری سئو معرفی کند. دیگر لازم نیست مطالب پراکنده را از سایتهای مختلف مطالعه کنید. سایت……. همه مباحث سئو را پوشش داده و میتواند به شما در راه تبدیلشدن به یک متخصص سئو کمک کند.