اگر شما به ساز زدن علاقه دارید و دوست دارید ساز های بادی را امتحان کنید، پیشنهاد ما ساز ساکسیفون است. ساکسیفون یکی از قدیمی ترین ساز های موجود در بازار است و یک ساز بلژیکی است که توسط فردی به نام آدولف جوزف ساکس ساخته و عرضه شد.

این فرد بلژیکی، خود نوازنده ساز های بادی بوده است و علت ساخت این ساز هم این بوده است که جناب ساکس خود نوازنده ساز های فلوت و کلارینت بوده است و کاملا با نحوه عملکرد ساز های بادی آشنا بوده است. با ثبت این ساز جدید به نام جناب ساکس و تولید انبوه آن برای قشر هنرمند تا 15 سال، انحصار تولید آن در اختیار او بود؛ اما بعد از گذشت 15 سال شرکت های رقیب با تولید نمونه های مشابه توانستند این انحصار را از دست جناب ساکس خارج کنند.

 

اگر شما قبلا با این ساز آشنا باشید، می­دانید که از جنس برنج ساخته می­ شود. تقریبا می ­توان گفت ساز ساکسیفون از تلفیق سه ساز فلوت(Flute)، کلارینت(Clarinet) و اُبوا(Oboe) ساخته شده است. شکل مخروطی و دهانه ی شیپوری مانند از ویژگی های مهم این ساز است. در ادامه می خواهیم کمی بیش تر درباره ی اجزای ساکسیفون صحبت کنیم. اما اگر قصد دارید در دوره های آموزش حضوری ساکسیفون در تهران شرکت کنید، می توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

موسسه و آموزشگاه هم آوای ترانه

انواع ساز ساکسیفون

ساکسیفون هم مانند دیگر ساز ها دارای انواعی است که با هم تفاوت های ریز یا درشت دارند. این ساز ها بر اساس نوع خروجی صدا دسته بندی شده و به صورت کلی به چهار دسته تقسیم می­ شوند که عبارتند از ساکسیفون سوپرانو(Soprano)، آلتو(Alto)، تنور(Tenor) و باریتون(Baritone).

در ادامه این چهار نوع را مورد بررسی قرار می ­دهیم تا برای آموزش ساز ساکسیفون، بهترین ساز را با ویژگی های فردی خود انتخاب کنید.

1) ساکسیفون سوپرانو

این ساز بطور معمول بر خلاف خانواده ساکسیفون ها دهانه منحنی ندارد و کاملا صاف است. این ساز کوچک­ ترین سایز در خانواده ی ساکسفون ها است و در دسته سی ­بمل(B‌b) ها قرار می گیرد.

2) ساکسیفون آلتو

این نوع ساکسیفون یکی از پرکاربرد ترین نوع ساز از خانواده ی ساکسفون ها است. که معمولا برای شروع بیشتر پیشنهاد میشود. ساکسیفون آلتو در دسته می بمل(E‌b) قرار دارد.

اگر شما قصد دارید تا در آموزش حضوری ساکسیفون در تهران شرکت کنید، پیشنهاد می­ کنیم این ساز را خریداری کنید.

3) ساکسیفون تنور

این ساز از آلتو بزرگ تر است و در دسته سی بمل قرار گرفته است.لازم به ذکر است که هر چه اندازه ی ساکسفون ها بزرگتر میشود صدای آن نیز بم تر میشود. پیش از آموزش ساز ساکسیفون لازم است، کاربردی ترین نوع آن را متناسب با خواسته ی خود خریداری کنید.

4) ساکسیفون باریتون

ساکسیفون باریتون بزرگ ترین ساز در این خانواده است.ساکسفون باریتون مانند ساکسفون آلتو  در دسته ی می بمل(E‌b) قرار میگیرد. و همانطور که گفته شد محدوده ی صدایی آن از بقیه بم تر است و بیشتر در سِکشِن های بادی استفاده میشود.

اگر شما هم جزء هنرجویان مبتدی آموزش ساکسیفون هستید، پیشنهاد می کنیم نوع آلتو این ساز را خریداری کنید. اندازه کم تر و دهانه کوچک آن باعث می شود که گزینه ی خوبی برای شروع باشد. ساکسفون آلتو همچنین در آموزش ساکسیفون به کودکان و نوجوانان بسیار مناسب است البته تشخیص در انتخاب نوع ساکسفون در سنین پایین حتما باید با مشورت معلم صورت گیرد چرا که به مواردی همچون بلندی یا کوتاهی قد، اندازه ی دست و انگشتان و ……. بستگی دارد.

اصول آموزش ساز ساکسیفون در آموزشگاه هم آوای ترانه

طرز صحیح نشستن و یا ایستادن در موقع تمرین و نوازندگی ساز ساکسفون

در مرحله اول نواختن موسیقی با ساکسیفون باید بتوانید به حالت صحیح نشستن عادت کنید، یعنی بتوانید به صورت نشسته و صاف بشینید. کمر نباید در هیچ حالتی خم باشد، یعنی کاملا به صورت صاف بشینید یا اگر قرار است ‌ایستاده بنوازید، باید حالت صحیح ‌ایستادن را به خود بگیرید.

اگر بر روی صندلی نشسته‌اید، باید زانو ‌های شما در حالت ۹۰ درجه باشد. حتما در زمانی که نشسته ‌اید سعی کنید به پشتی صندلی تکیه ندهید و حالت شل در بدن خود ایجاد نکنید. اما در عین حال به بدنتان اجازه دهید راحت باشد و سفت ننشینید. در بالا اشاره کردیم که می‌توانید بایستید و ساز بزنید، اما در زمانی که مبتدی هستید بهتر است به صورت نشسته این کار را انجام دهید.

شانه ‌های خود را شل کنید، اما نه بیش از حد و به این موضوع بسیار دقت کنید. بند ساز را به دور گردن خود بندازید و آن را تنظیم کنید. حتما در زمانی که بند را تنظیم می‌ کنید، دقت داشته باشید که بند بسیار سفت و یا شل نباشد و در واقع بهتر است که در حالت تعادل باشد.

تمامی این مراحلی که توضیح داده‌ایم؛ مرحله اول آموزش نواختن ساکسیفون بوده است. اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ ای نواختن ساز ساکسیفون را بیاموزید، می‌ توانید از آموزش ساز ساکسیفون در آموزشگاه هم آوای ترانه استفاده کنید.

مرحله دوم نواختن ساز ساکسیفون این است که حالت صحیح دست گرفتن آن را رعایت کنید.

دست ‌های خود را به حالتی بگیرید که به شکل حروف لاتین سی «C» باشد. دو دست شما یک دایره را می ‌سازد. قطر این دایره باید به اندازه ‌ای باشد که ساکسیفون در آن جای بگیرد. انگشت شست خود را به شکلی قرار دهید که تکیه گاه ساز باشد. تقریبا در ۹۵ درصد ساز‌ ها یک قطعه خمیده در پشت ساز قرار دارد که می‌ توانید انگشت شست را در آن قرار دهید.

این تکیه گاه این اجازه را به نوازنده می‌ دهد که ساز را تمام مدت نگه دارد. با دست راست خود قسمت استوانه ‌ای ساکسیفون را در دست قرار می‌ دهید. بعد از انجام این کار، قمیش ساز را در دهان خود می‌ گذارید. برای به دهان گرفتن قمیش ساز باید لب پایین هم سطح دندان‌ های پایین باشد. با دندان‌ های پایین لب‌ های پایین را نوازش کنید و تاکید مان بر این است که به هیچ عنوان نباید به لب‌ ها نیش بزنید؛ نام این پوزیشن آرایشگاه است.

بنابراین اگر شما قصد دارید به صورت حرفه ‌ای نوازنده این ساز شوید، بهتر است در کلاس آموزش ساز ساکسیفون آموزشگاه هم آوای ترانه شرکت کنید. قطعا کلاس‌ های حضوری بهتر از کلاس‌ های آنلاین و دوره‌ های مجازی هستند، اما اگر شما توان شرکت در کلاس حضوری را ندارید؛ می‌ توانید در کلاس ‌های آنلاین آموزش ساز ساکسیفون شرکت کنید. حتی اگر در تهران زندگی می‌ کنید، می‌ توانید از آموزش آنلاین ساز ساکسیفون در تهران استفاده نمایید. پس اگر قصد شرکت در کلاس را دارید، بهتر است در کلاس‌ های حضوری و آنلاین مجموعه هم آوای ترانه شرکت کنید در این مجموعه که شامل آموزشگاه و استودیو می باشد به شما مشاوره کاملا تخصصی داده میشود بصورت رایگان مخصوصا در مورد خرید و تهیه کردن ساز. با توجه به افزایش هزینه ها خیلی مهم است که شما سازی مناسب را با کمترین هزینه خریداری کنید. پس برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشید حتما با آموزشگاه موسیقی هم آوای ترانه در تماس باشید.

منبع : هم آوای ترانه (آموزش ساکسیفون – تهران)

دیدگاهتان را بنویسید