در این مطلب به طور کامل مراحل شروع آموزش طراحی سایت بیان شده است. به کمک نقشه راهی که گفته شده می توانید رد سریعترین زمان به یک طراح سایت حرفه ای تبدیل شوید.

 

یکی از اسم هایی که در لیست برترین و پردرآمدترین شغل های دنیا دیده می شود، طراحی سایت است. اگر طراحان سایت و برنامه نویسان کار بلد باشند، دارای درآمدهای بالایی در کل دنیا هستند. بنابراین خیلی از افراد به دنبال آموزش طراحی سایت هستند. اما اولین دغدغه آن ها این است که اولین گام در شروع آموزش طراحی سایت (Starting site design) کدام است. به طور کلی می توان گفت اولین قدم در شروع آموزش طراحی سایت، یادگیری آموزش html و css است. اما تنها اکتفا کردن به یادگیری این ۲ زبان نشانه گذاری در شروع طراحی سایت کافی نیست. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید تا قدم به قدم به شما بگوییم که برای یادگرفتن طراحی سایت چطور شروع کنید.

شروع آموزش طراحی سایت

آموزش طراحی سایت را از کجا شروع کنم؟

هنگامی که می خواهید آموزش طراحی سایت را شروع کنید، بهتر است چند نکته را مدنظر داشته باشید تا وسط کار به مشکل نخورید. بهتر است مواردی که در ادامه مطرح می کنیم را در خودتان جستجو کنید و بعد به صورت حرفه ای به طراحی سایت بپردازید.

انتخاب شغل طراحی سایت بر اساس علاقه نه درآمدزایی

در شروع آموزش طراحی سایت باید گفت که برنامه نویسان بزرگ از روی علاقه وارد این کار شده اند. اگر نگاهی به زندگی آنها بیندازید، متوجه خواهید شد که معمولا از سن کم و از شدت علاقه شروع به طراحی سایت و برنامه نویسی کرده اند. برای مثال بیل گیتس در ۱۳ سالگی اولین برنامه خود را نوشت. پس باید دقت کنید که ماهیت طراحی سایت به شکلی است که باید با عشق و علاقه وارد آن شد.

علاقه خالی هم مشکلی را حل نمی کند و باید در مسیر قرار بگیرید تا ببینید این علاقه چقدر جدی است. معمولا بعضی از افراد تحت تاثیر موفقیت های مالی و موقعیت اجتماعی برنامه نویسانی مانند مارک زاکربرگ، بیل گیتس و غیره وارد این حوزه می شوند بعد از مدت کوتاهی هنگام مواجه با چالش های مختلف متوجه می شوند که آنقدرها هم برنامه نویسی را دوست ندارند. پس آموزش طراحی سایت قبل از هر چیز در قلب آدم کلید می خورد، بعد به مغز رسیده و در نهایت از طریق کیبورد اجرا می شود. گروهی هم هستند که طراحی سایت را به عنوان یک شغل با کلاس یا کسب و کاری شیک می شناسند. این دیدگاه اشتباه بوده و صرفا نباید با چنین طرز فکری آینده کاری خود را بسازید.

ویژگی هایی که یک طراح سایت قبل از شروع آموزش طراحی سایت باید داشته باشد!

در دنیای مجازی، وب سایت هایی وجود دارد، که به شما کمک می کند از صفر بتوانید طراحی سایت را یاد بگیرید. تنها نیازمندی های شما برای بهره مندی از این وب سایت ها موارد زیر است:

  • درک زبان انگلیسی (برای استفاده مطالب آموزشی از سایت های خارجی)
  • علاقه زیاد
  • حوصله زیاد
  • مدت زمان کافی
  • برنامه ریزی دقیق و گام به گام
  • تمرین و ممارست در حین آموزش

مسیر یادگیری طراحی سایت

مسیر یادگیری طراحی سایت | بی لرن

یکی از چیزهایی که می تواند در مسیر یادگیری طراحی سایت به شما بسیار کمک کند، نقشه راه یا همان مسیر یادگیری طراحی سایت است. این مسیر به شما یک دید کلی می دهد که باید چیکار کنید، همچنین مانند یک راهنما برای شما عمل میکند.

۱- یادگیری زبان html

شما در شروع آموزش طراحی سایت می‌ توانید از HTML برای طراحی صفحات وب استفاده کنید. پس باید با HTML آشنا شوید. زیرا این زبان به معنی نشانه‌ گذاری است. باید بدانید که بزرگترین برنامه‌ نویسان‌وب، در ابتدا کار خودشان را با زبان HTML شروع کرده‌اند. HTML مخفف Hyper Text Markup Language می‌ باشد که در ترجمه فارسی به آن زبان نشانه‌ گذاری ابر متن گفته می‌ شود.

۲- یادگیری زبان CSS

مرحله بعدی برای شروع آموزش طراحی سایت یاد گرفتن زبان CSS می‌ باشد که این زبان کمی پیچیده اما یادگیری آن راحت است. کلمه CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets به معنی برگه‌ های آبشاری می‌ باشد. این زبان نیز مانند زبان HTML یک زبان نشانه‌ گذاری است. شما می‌‌ توانید با استفاده از این زبان ویژگی‌ هایی مانند رنگ، فونت، سایز، اندازه و… را در صفحات وب سایت خود تعیین کنید و تغییر دهید.

۳- کار حرفه ای با زبان جاوا اسکریپت

مرحله سوم برای اینکه طراحی سایت را یاد بگیرید، تسلط داشتن و کار کردن با زبان جاوا اسکریپت می‌ باشد که محبوبیت زیادی دارد و می‌ توانید از آن برای برنامه‌نویسی برنامه‌هایی که در موبایل استفاده می‌شوند و همچنین بازی‌ها و برنامه‌های کامپیوتر یا لپ‌تاپ استفاده کنید. بنابراین می‌توان گفت زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، زبان مهم و همه کاره‌ای به شمار می‌رود.

۴- یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور مانند PHP

وقتی شما سه مرحله قبلی را در شروع آموزش طراحی سایت به‌صورت صحیح یاد بگیرید می‌ توانید یک سایت طراحی کنید ولی باید سایتی را طراحی کنید که بتواند تمام نیازهای کاربران را برطرف کند. زبان‌های ASP.NET و PHP زبان‌های زمینه ای هستند که می‌ توانید آنها را یادگرفته و در طراحی سایت استفاده کنید. همچنین استفاده کردن از یک زبان سمت سرور در پروژه‌های بزرگ، لازم و ضروری می‌ باشد. به همین دلیل سایت‌های بزرگ و معروفی مانند فیس‌بوک، ویکی پدیا و… از زبان PHP استفاده می‌کنند. بنابراین گذراندن یک دوره آموزش php نیز لازم است.

این نکته نیز مهم است که اگر شما می خواهید در زمینه طراحی سایت حرفه ای شوید، نباید تنها به یادگیری این زبان ها اکتفا کنید. به طور مثال آموزش flexbox در css، آموزش grid در css، آموزش انیمیشن سازی و آموزش طراحی سایت واکنش گرا از مواردی هستند که شما با داشتن دانش در این زمینه ها می توانید به یک طراح سایت حرفه ای تبدیل شوید و هر سایتی را که می خواهید طراحی کنید.

طراحان وب به چند دسته تقسیم می‌‌شوند؟

همان‌طور که می‌دانید برنامه نویس های وب به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  1. گروه اول طراحی ظاهری سایت را انجام می‌دهند که به آن‌ها برنامه‌‌نویس‌های سمت کاربر (front-end) می‌گویند.
  2. گروه دوم منطق سایت را پیاده‌سازی می‌کنند که به آن‌ها برنامه‌نویس‌های سمت سرور (back-end) می‌گویند.

باید بدانید بعضی از برنامه‌نویسان در هر دو گروه کار و فعالیت می‌کنند که به آن‌ها هم Full Stack گفته می‌ شود.

روش های یادگیری طراحی سایت

روش های یادگیری طراحی سایت

استفاده از سایت ها برای شروع آموزش طراحی سایت

استفاده از سایت های خارجی و ایرانی یکی از بهترین انتخاب ها برای شروع آموزش طراحی سایت هستند. در ادامه بعضی از معروف ترین سایت های آموزش طراحی سایت را معرفی می کنیم:

  • w3schools.com (بهترین و کامل ترین و ساده ترین سایت آموزش طراحی سایت با امکان تمرین و تست)
  • bloc.io ( وب سایتی برای آموزش آنلاین طراحی سایت)
  • continuinged.uml.edu (وب سایتی برای آموزش آنلاین طراحی سایت با ارائه مدرک)
  • codeavengers.com (بستر آنلاین و رایگان برای شروع آموزش طراحی سایت)
  • belearn.ir (وب سایت بی لرن برای آموزش ساده و قدم به قدم طراحی سایت از صفر)
  • lynda.com  (وب سایتی برای آموزش اس کیو ال سرور)

شروع آموزش طراحی سایت با کتاب های خود آموز

در حال حاضر در بازار، کتاب های خودآموز زیادی برای آموزش طراحی سایت وجود دارد. برای انتخاب کتاب سعی کنید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  1. بهتر است کتاب ها به صورت ورک شاپ باشند.
  2. بهتر است که نویسنده از نظر توانایی آموزش سرشناس باشد.
  3. بهتر است که امکان تمرین کردن در کتاب قرار داده شده باشد.
  4. کتاب و محتویات آن بروز باشد.

در صورتی که می خواهید با کتاب آموزش طراحی سایت، شروع به طراحی سایت کنید سعی داشته باشید یک فرد کمکی به عنوان آموزگار کنار خودتان داشته باشید تا در مشکلات شما را راهنمایی کند. عضویت در انجمن های طراحی سایت برای مطرح کردن سوالات نیز انتخاب خوبی است.

شرکت در کلاس های آموزش طراحی سایت

یکی از رایج ترین روش های یادگیری طراحی سایت استفاده از کلاس های آموزشی حضوری است. تعداد این آموزشگاه ها بسیار زیاد است و باید قبل از ثبت نام در این کلاس ها از کیفیت آنها خبردار شوید. بعضی از این دوره ها هزینه های زیادی دارند اما حضور در کنار افرادی شبیه به خودتان که در حال یادگیری طراحی سایت هستند انگیزه شما را بسیار بالا می برد.
برخی از این شرکت ها علاوه بر ارائه مدرک، به دانش آموختگان خود تضمین شغلی هم می دهند. به این شکل که بعد از پایان دوره و گذراندن آزمون های مدنظر مجموعه، به شرکت های مختلف برای کار معرفی شوید. البته درباره این موضوع باید با آموزشگاه صبحت کنید.

آموزش طراحی سایت چه مدت طول می کشد؟

پاسخ به این سوال بستگی به موارد زیر دارد:

  1. نوع زبان طراحی سایت
  2. مدت زمان وقت گذاری برای یادگیری طراحی سایت
  3. استعداد و هوش شما

معمولا گفته می شود که فرد اگر به مدت زمان ۳ تا ۶ ماه به درستی وقت بگذارد می تواند در حوزه طراحی سایت، به جایگاه خوبی برسد.

دقت داشته باشید که یادگیری سینتکس یا قواعد یک زبان طراحی سایت زمان زیادی را از شما نمی گیرد، اما متخصص شدن در آن زبان، نیاز به زمان زیادی دارد. شما باید با زبانی که یاد می گیرید مسائل مختلف را حل کنید. پس به جز یادگیری ساختار یک زبان، باید بدانید که در شرایط مختلف چطور از آن زبان استفاده کنید که این مورد فقط با تمرین و کسب تجربه در طول زمان بدست می آید.

انواع سایت هاانواع سایت ها

یکی از مواردی که در شروع آموزش طراحی سایت باید بدانید این است که سایت ها به طور کلی به ۲ دسته تقسیم می شوند:

  1.  سایت استاتیک (Static)
  2. سایت داینامیک (Dynamic)

سایت Static

سایت استاتیک، سایتی است که هیچ هوشمندی و مدیریتی را ندارد. در این نوع سایت شما نمی‌ توانید هر زمان که خواستید محتوای سایت را تغییر دهید و اگر حتما لزومی به این کار بود باید دوباره کدها را تغییر داده و آپلود کنید. این سایت برای کارهایی که زیاد جدیتی ندارند مناسب می‌ باشد.

سایت Dynamic

در طراحی سایت به‌صورت داینامیک مالک وب‌سایت می‌تواند به‌صورت پویا و بدون هیچ کدنویسی هم خود و هم کاربرانش را کنترل کرده و بتواند تمامی مطالب سایت را کنترل کند. امروزه اکثرا از این سایت‌ها استفاده می‌ شود، چرا که قیمت مناسبی هم دارند. مانند سایت‌های نیازمندی‌ها، سایت‌های خبری، تالارهای اجتماعی و…

طراحی سایت با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا

یکی از روش‌های طراحی سایت که امروزه گسترش یافته و بدون هیچ کدنویسی می‌ باشد، استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا است. سیستم‌های مدیریت محتوا این ویژگی منحصربه‌فرد را دارند که شما با استفاده از آنها می‌ توانید بدون کدنویسی سایت خود را طراحی و سپس ایجاد کنید.

سیستم‌های مدیریت محتوا دارای عیب‌هایی نیز هستند:

  • نیاز به یک ارتقادهنده برای اضافه کردن قابلیت های خاص و ویژه‌ای دارند.
  • در تغییر دادن کدهای قالب انواع سیستم‌های مدیریت محتوا محدودیت دارند.

سیستم‌های مدیریت محتوا انواع مختلفی هم دارند مانند دروپال، وردپرس، جوملا و… که از بین این موارد وردپرس بیشترین کاربران را به خود اختصاص داده است و بعد از آن نیز جوملا مورد استفاده همگان قرار گرفته است.

آیا مدرک دوره آموزشی طراحی سایت لازم است؟

در شغل های مربوط به طراحی سایت معمولا کم پیش می آید که شرکتی از کارجو تقاضا مدرک یا گواهی دوره داشته باشد. چیزی که اهمیت زیادی دارد مهارت و تجربه کاری فرد است. یک طزاح سایت باید بتواند سایت های مختلف در زمینه های متفاوت با هر طرحی را طراحی کند. صرفا داشتن یک ورق کاغد کمک زیادی به شما در یادگیری طراحی سایت و رسیدن به شغل مدنظرتان نخواهد کرد. شاید داشتن مدارک مختلف در مرحله اول نظر کارفرماها را جلب کند، اما به مرور زمان اگر پختگی و مهارت زیادی همراه این مدارک نباشد احتمالا کارفرما ترجیح می دهد که فردی متخصص اما بدون مدرک را استخدام کند.

بعد از شروع به یادگیری طراحی سایت استخدام شویم یا شخصی کار کنیم؟

معمولا افرادی که بعد از مدتی تمرین تا حدی با طراحی سایت آشنا می شوند، به دنبال شرکت هایی هستند که با حقوق خوب آن ها را استخدام کنند. اما معمولا شرکت ها به طراحان سایت متوسط و در حال پیشرفت حقوق خیلی زیادی نمی دهند و دقیقا همین جاست که بسیاری از طراحان سایت ترجیح می دهند برای خودشان کار کنند. البته برخی از افراد در کنار استخدام شدن، برای خودشان به صورت شخصی در منزل یا شرکت خصوصی خودشان هم کار می کنند. مزیت طراحی سایت نسبت به بیشتر شغل ها در این است که اگر حتی استخدام هم نشوید، می توانید به عنوان یک شغل خوب از آن درآمد داشته باشید.

یادگیری چند زبان طراحی سایت با هم کار درستی است؟

در شروع آموزش طراحی سایت اصلا توصیه نمی شود که چند زبان مختلف را با هم یاد بگیرید. این کار نه تنها نتیجه ای به همراه ندارد، بلکه به احتمال زیاد شما را از طراحی سایت زده می کند. اما بعد از مدتی تمرین می توانید زبان ها و تکنولوژی های دیگر را هم امتحان کنید. از آنجا که پایه بسیاری از زبان های طراحی سایت مشابه است، با مسلط شدن به یک زبان به راحتی می توانید به زبان های جدید هم کوچ کنید.

جمع بندی

این چند زبان که برای شروع آموزش طراحی سایت معرفی کردیم از جمله مشهور ترین زبان هایی هستند که این روزها طراحان سایت از آنها استفاده می کنند. باید گفت که برخی از این زبان ها، نیاز به یادگیری تکنولوژی های دیگر هم دارند. برای مثال در کنار یاد گرفتن جاوا اسکریپت لازم است که آموزش کتابخانه هایی همچون jquery را نیز یاد بگیرید.

در صورتی که در رابطه با شروع آموزش طراحی سایت تجربه و یا نکته دیگری دارید که بتواند به ما و دوستانتان کمک کند، حتما در بخش نظرات بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید