درب ساختمانی، محصولی است که از نظر جنس، طرح و کاربرد دارای انواع مختلفی است. معمولاً قیمت درب‌های ساختمانی با توجه به نوع آن تعیین می‌شود بنابراین مهم است که با انواع درب ساختمانی آشنا باشید. ما در این بخش انواع درب‌های ساختمانی را از نظر ویژگی‌ها بررسی خواهیم کرد.

انواع درب ساختمانی را بشناسید

درب اتاقی

نوع کاربرد درب‌ها نقش مهمی در تعیین کیفیت و ویژگی‌های آن دارد. یکی از مهمترین انواع درب‌های ساختمانی درب اتاقی است. این درب‌ها تفاوت بسیاری با درب‌های ورودی خواهند داشت. این درب‌ها عموماً کاربرد داخلی دارند و مشهورترین نوع آن درب چوبی، ‌ام دی اف، اچ دی اف و درب ملامینه یا HPL است. هریک از این درب‌ها دارای ویژگی‌هایی است که در انتخاب آن‌ها تأثیرگذار است. این ویژگی‌ها عبارتند از:

درب‌ام دی اف

درب اتاقی از جنس‌ام دی اف از ویژگی‌هایی چون استقامت مناسب، تنوع طرح و رنگ و همچنین به دلیل نوع پوششی که دارند خاصیت ضد آب برخوردارند. بنابراین می‌توان آن‌ها را در حمام و سرویس بهداشتی نیز به کار برد.

درب اچ دی اف

این درب‌های اتاقی نیز از جمله درب‌های پرطرفدار است. این درب‌ها روکش‌های مقاومی دارند که خاصیت ضد آبی به درب اچ دی اف می‌بخشد. در رنگ‌آمیزی این درب‌ها از رنگ‌های پلی استر استفاده می‌شود که طیف گسترده‌ای دارد.

درب HPL

این درب مجموعه‌ای از ورق‌های چوبی در ترکیب با لایه‌های سلولزی و رزین‌های فتولیک است. این لایه‌ها در دما و فشار بالا به صفحات محکمی تبدیل می‌شوند که در خرین مرحله روی آن‌ها با روکش پوشانده می‌شود. این درب‌ها قابل شستشو هستند و بهترین انتخاب برای مکان‌هایی چون بیمارستان، استخر و… محسوب می‌شوند.

همه این مدل درب ها اگرچه دارای کاربرد داخلی هستند اما از نظر ساختار و موادی که به عنوان روکش درب مورد استفاده قرار می گیرند با هم تفاوت دارند که همین مسئله باعث تفاوت قیمت این درب ها نیز می شود.

درب‌های ضد سرقت

درب ضد سرقت بهترین انتخاب برای استفاده به عنوان درب ورودی است. این درب‌ها را می‌توان به عنوان درب ورودی آپارتمان، اتاق‌های مدیریتی، انبار‌ها و… به کار برد. نحوه ساخت این درب‌ها به گونه‌ای است که بیشترین مقاومت را در مقابل فشار‌های خارجی دارند. این درب‌ها عموماً از لایه‌های محکمی از چوب و فلز تشکیل می‌شوند بنابراین به راحتی قابل شکستن یا برش دادن نیستند.

مهمترین فاکتور در انتخاب درب ضد سرقت توجه به کیفیت آن است. درب‌های ضد سرقت با کیفیت مقاومت بسیار مناسبی در مقابل گرما، سرما، صدا و رطوبت دارند و طول عمر بالای آن‌ها یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های درب‌های ضد سرقت است. مهمترین نکته‌ای که در زمان انتخاب و خرید درب ضد سرقت باید توجه داشته باشید، انتخاب بهترین قفل ضد سرقت برای این درب‌ها است. قیمت درب ضد سرقت با کاربرد‌های مختلف مسکونی و اداری با توجه به ویژگی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم تعیین می‌شود.

ضمن این که باید توجه داشته باشید که هزینه حمل و نصب این درب‌ها نیز مسأله‌ای کاملاً تخصصی است که باید برای آن بودجه لازم در نظر گرفته شود.

درب ضد آب

خاصیت ضد آب بودن درب‌های ABS یا درب ضد آب سبب می‌شود که این درب‌ها برای استفاده در محیط‌های مرطوبی چون سرویس بهداشتی و حمام مناسب باشند. درب‌های ضد آب معمولاً از مواد اولیه خاصی ساخته می‌شوند که مانع نفوذ حشرات و موریانه نیز می‌شود. این درب‌ها عموماً به عنوان درب داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. جنس درب مععمولا چوبی است که یک لایه رزین و مواد ضد آب روی آن به کار برده می‌شود و آن را در مقابل نفوذ آب مقاوم می‌سازد.

در ساخت این درب‌ها معمولاً از چند لایه استفاده می‌شود که عبارتند از: کلاف داخلی، روکش MDF و روکش ABS

همانطور که اشاره کردیم کاربرد این درب‌ها بیشتر به عنوان درب سرویس بهداشتی، حمام، سونا، استخر و مکان‌هایی با رطوبت بالا است.

این درب اگرچه از نظر کاربردی به درب‌های HPL و درب‌های PVC و HDF شباهت دارد اما دارای تفاوت‌های اساسی است.

درب‌های ABS در آخرین مرحله ساخت با روکش abs پوشانده می‌شوند اما درب‌های hpl معمولاً دارای روکش ملامینه یا رزین هستند.

از نظر کلاف داخلی نیز بین درب‌های ABS و PVC تفاوتی وجود ندارد اما از نظر جنس و قطر روکش این درب‌ها با هم تفاوت اساسی دارند.

انتخاب درب ساختمانی بر اساس کاربرد

با این حال کاربرد همه این درب‌ها تقریباً یکسان است و برای استفاده به عنوان درب داخلی ساختمان کاربرد دارند. انتخاب آن‌ها بر اساس نوع کاربرد و ویژگی‌هایی که دارند انجام می‌گیرد. به طور مثال دربی که به عنوان درب ورودی ساختمان کاربرد دارد با درب سرویس بهداشتی یا اتاق خواب تفاوت‌های اساسی دارد.

قیمت درب ساختمانی

از نظر قیمت نیز انواع درب‌های ساختمانی با هم تفاوت‌های بسیاری دارند. درب‌های ضد سرقت گران‌ترین نوع درب‌های ساختمانی هستند و علت این گرانی نیز کیفیت ساختار آن و ابزار و یراق آلاتی چون لولا‌ها، قفل‌های ضد سرقت و دستگیره‌هایی است که مخصوص درب‌های ضد سرقت ساخته می‌شوند. هزینه نصب این درب‌ها نیز در مقایسه با سایر درب‌های ساختمانی بیشتر است.

درب های‌ام دی اف ساده ارزان‌ترین درب ساختمانی هستند که معمولاً برای استفاده به عنوان درب اتاق خواب کاربرد دارند برای درب دستشویی و حمام نیز درب‌هایی که روکش‌های ضد آب دارند بهترین انتخاب هستند تا در مقابل رطوبت این فضا‌ها دچار آسیب نشوند.

شناخت دقیق ویژگی‌های مرتبط با انواع درب‌های داخلی ساختمان کمک می‌کند تا بتوانید بهترین انتخاب را با توجه به کاربرد درب داشته باشید. انتخاب درب مناسب علاوه بر ایجاد ایمنی و امنیت بالا باعث افزایش طول عمر مفید درب نیز می‌شود.

جمع‌بندی

درب‌های ساختمانی انواع مختلفی دارند که بر اساس کاربرد داخلی یا خارجی آن‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. همچنین ویژگی‌های درب‌های داخلی ساختمانی نیز بر اساس کاربرد آن‌ها (درب اتاق خواب، دستشویی، حمام و یا محیط‌های اداری) متفاوت است.

معمولاً برای ورودی ساختمان از درب ضد سرقت استفاده می‌شود که در مقاله به ویژگی‌های آن اشاره شد، اما برای درب‌های داخلی ساختمان یکی از انواع درب‌های نامبرده در مقاله مناسب است.(و همچنین در صورت نیاز درب ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی ) این درب‌ها از نظر مواد اولیه ساخت و جنس روکش‌ها متفاوت هستند. ضمن این که قیمت آن‌ها نیز با توجه به مواد تشکیل دهنده، ابزار و یراق کاربردی و جنس روکش متغیر است.

دیدگاهتان را بنویسید